Kul att höra. Jag träffar nästan aldrig döva men har vid tillfällen gjort några djärva mimningar och undrat efteråt om de döva i fråga skulle tycka jag var skitlöjlig som trodde jag kunde prata teckenspråk eller nått
Man får ju lätt ett konstigt uttryck när man inte vet om folk förstår också. Som att man pratar med barn eller nått. Men svårt att hålla ordning på både ovana mimningar och ansiktsutryck liksom. Samma som när man höjer rösten och pratar i en gammal gubbes öra. Svårt att prata på det viset utan att det låter som att personen har svårt att förstå, även om man förstår att den inte har det.
Men du.. nu när du verkar vara igång och skriver om döva här passar jag på att ställa lite frågor..
om det dyker upp en döv, låt säga i butiken man jobbar i, vad gör man? Är det rimligt att greppa efter papper och penna? Eller att fråga om personen kan läsa på läppar? Prova att höja rösten? Skriva och fråga hur man ska prata?
Alltså så svårt är det inte att jag behöver en manual, det löser ju sig, men ändå intressant att höra vad folk tycker. Alltså inte just för dig utan vad som anses hövligt i döv-kretsar.
Är det ok att kalla folk för hörselskadade? Kan man kalla folk som hör lite grann för döva precis som man kallar folk som ser lite grann för blinda?
Det kan hända att det blir lite pinsamt (som en svensk lagom typ
) men det är långt bättre än att upprepa på gång och gång utan att försöka eller värre sucka och himla med ögonen
Man behöver inte överdriva heller, enkla mimrörelser så att man bara får fram det man vill säga. Att peka på klockan eller bara peka åt rätt riktning är en enkel mimrörelse som folk ibland inte tänker på att de kan göra
Men det är nog attityden som spelar störst roll, om man gör en sak med överlägsen min eller samma sak med glad min påverkar ju enormt. Visar man att man är glad, nyfiken eller villig till att försöka så har man kommit långt
Hövligt i dövkretsar... hmm, det är nog lite olika från person till person tyvärr. En del kanske är blyga och suckar djupt av lättnad när du plockar fram block och penna medan andra uppskattar mera att du försöker mima fram till rätt vara. Jag tror att man uppskattar mest om man börjar med att peka om det är enkla saker, typ den eller den varan. Och gud, de vid kassan som tecknar påsar (alltså bara två knutna händer framför sig som att man bär något) är så gulliga, de visar att man försöker
Medan om kunden genast börjar skriva med en låtsas penna på handen, stå inte bara där och
Alltså, det är väl inte så svårt att fatta?
Plocka genast fram penna och papper istället för att försöka kommunicera på annat sätt, de kanske inte orkar just den dagen eller är typen som tycker att det är lite pinsamt.
Men om den döva istället börjar mima och försöka kommunicera med dig på det sättet, följ efter.
Så ... ja, jag tror att man får anpassa sig efter hur den döva vill kommunicera. Börja med peka och se sedan hur den döva verkar vilja kommunicera på.
Och om du går fram till någon i affären och frågar om de vill ha hjälp, och de skakar på huvudet och pekar mot öronen. Försök inte att tala tydligare till dem eller så, utan respektera dem och låt dem komma om de vill ha hjälp. Det kan vara en energitjuv att bara försöka.
Börja
inte med att röra på läpparna överdrivet
Det är lite typ tabu i dövvärlden och kan uppfattas kränkande.
Jag läser personligen på läpparna så mig skulle det eventuellt kunna hjälpa men rent allmänt så är det inte en bra idé att göra så.
Och om den döva har inte pratat/använt rösten själv, anta att denne är stendöv och att det inte hjälper att höja/använda din röst.
Om denne pratar så kan du försöka med att prata tydligt, ta gärna ett ord i taget. Typ istället för att säga "vill du ha mjölk i kaffet?" Säg "mjölk?" med frågande min och håll gärna upp mjölken eller kaffet.
Introducera först ett ämne om vad du vill säga
Det är så mycket lättare att fatta när man vet att du pratar om mjölk och inte öl eller något innan man går vidare i kommunikationen
En liten förvarning, döva som pratar kan låta väldigt märkliga, som om de har någon kraftig accent som du inte hört förut. Kanske kan vara lite av en chock första gången, men de försöker bara anpassa sig till den värld de bor i.
För min egen del ... anta inte att vi hör utmärkt bara för att vi talar bra
Angående döv eller hörselskadad etc.. Det handlar en del om identitet. Det beror på var man vuxit upp, i den hörande världen eller dövvärlden. Jag tycker att hörselskadade från dövvärlden har lättare för att kalla sig själva för döva om det råkar bli så. Medan andra kan nästan ta illa upp.
När jag förklarar för folk som jag ska kommunicera med så brukar jag säga att jag hör dåligt eller är hörselskadad. Men om jag inte ska eller behöver kommunicera så är det ofta lättast att säga att jag är döv.
Orka förklara djupare för alla man möter liksom
Men möter du någon som säger att de är döv, kalla dem inte hörselskadad. Det skulle vara jättekonstigt och du skulle nog få lite konstiga blickar.
Oj shit vad långt detta blev
Men jag tycker att det är så kul att berätta om saker inom detta ämne!