Kul att höra. Jag träffar nästan aldrig döva men har vid tillfällen gjort några djärva mimningar och undrat efteråt om de döva i fråga skulle tycka jag var skitlöjlig som trodde jag kunde prata teckenspråk eller nått
Man får ju lätt ett konstigt uttryck när man inte vet om folk förstår också. Som att man pratar med barn eller nått. Men svårt att hålla ordning på både ovana mimningar och ansiktsutryck liksom. Samma som när man höjer rösten och pratar i en gammal gubbes öra. Svårt att prata på det viset utan att det låter som att personen har svårt att förstå, även om man förstår att den inte har det.
Men du.. nu när du verkar vara igång och skriver om döva här passar jag på att ställa lite frågor..
om det dyker upp en döv, låt säga i butiken man jobbar i, vad gör man? Är det rimligt att greppa efter papper och penna? Eller att fråga om personen kan läsa på läppar? Prova att höja rösten? Skriva och fråga hur man ska prata?
Alltså så svårt är det inte att jag behöver en manual, det löser ju sig, men ändå intressant att höra vad folk tycker. Alltså inte just för dig utan vad som anses hövligt i döv-kretsar.
Är det ok att kalla folk för hörselskadade? Kan man kalla folk som hör lite grann för döva precis som man kallar folk som ser lite grann för blinda?