Den inre rösten om man är döv

Min farmor och farfar var döva, de använde inte teckenspråk dock, utan läste på läpparna. Min pappa använder hörapparater, men är hörande med dem i öronen. Jag har ofta fått höra av folk att jag "pratar med kroppen". Använder också mycket bilder och liknelser när jag pratar. Min egen teori är att det beror på att jag är uppvuxen med charader som kommunikationsform :D.
Coolt! Var bodde dina farföräldrar? Vet du vad de jobbade med och var/om de gick i skolan? Jag vet inte hur länge sedan det var :D
 
Deprimerande siffror..
I USA:
2-3 av 1000 barn födda i usa är döva eller hörselskadade.
9 av 10 barn är födda till hörande föräldrar.
Av dessa familjer lär sig bara 10% att effektivt kommunicera med sitt döva barn.
De andra 90% gör inte det.

I min grundskoleklass var vi 14 personer i slutet. Lite mera än hälften var hörselskadade eller hade CI. De andra var döva.
Bara två av oss hade döva föräldrar (och en döv förälder var syskon till ett par av mina klasskamrater, så de hade samma hörande föräldrar).

I usa:
Bara 1/3 av döva fullföljer high school. Och av dem som går på college genomför bara 1/5 sina studier.

Känns som att det är samma siffror här i Sverige ärligt talat. Med gymnasiet istället för high school och universitet för college.

I usa:
Överhuvudtaget, döva vuxna tjänar ungefär 1/3 mindre än sina hörande kollegor.

Inte alls förvånande, inte alls...
Angående lönen i texten ovan.
Jag gissar att det beror på att 1. De kan inte förhandla med chefen på riktigt samma sätt utan måste ha tolk. 2. De kan inte kolla med kollegorna hur deras löner ligger till på samma sätt. 3. Bristen på utbildning gör att en hel del får lågbetalda jobb, och många av dem innehåller kommunikation, vilket inte passar döva. Vilket gör att de får ta de jobb som finns och de löner som erbjuds. Som är inte alltid så bra.

Bara en gissning men det känns rimligt. Jag har upplevt dem alla mer eller mindre här i Sverige.
 
Det här är en jättespännande tråd. Jag kan se bilder framför mig när jag tänker, men oftast är det ord. Talade ord snarare än skrivna. Det pågår ständigt en diskussion i min skalle, eller ett romanmanus - jag skulle kunna ha en diktafon med mig när jag lagar mat, för jäklar vad det är kreativt då! I duschen kommer de smarta idéerna som blir till nå´t oftast rätt användbart på jobbet.
 
Kul att höra. Jag träffar nästan aldrig döva men har vid tillfällen gjort några djärva mimningar och undrat efteråt om de döva i fråga skulle tycka jag var skitlöjlig som trodde jag kunde prata teckenspråk eller nått :) Man får ju lätt ett konstigt uttryck när man inte vet om folk förstår också. Som att man pratar med barn eller nått. Men svårt att hålla ordning på både ovana mimningar och ansiktsutryck liksom. Samma som när man höjer rösten och pratar i en gammal gubbes öra. Svårt att prata på det viset utan att det låter som att personen har svårt att förstå, även om man förstår att den inte har det.

Men du.. nu när du verkar vara igång och skriver om döva här passar jag på att ställa lite frågor..

om det dyker upp en döv, låt säga i butiken man jobbar i, vad gör man? Är det rimligt att greppa efter papper och penna? Eller att fråga om personen kan läsa på läppar? Prova att höja rösten? Skriva och fråga hur man ska prata?
Alltså så svårt är det inte att jag behöver en manual, det löser ju sig, men ändå intressant att höra vad folk tycker. Alltså inte just för dig utan vad som anses hövligt i döv-kretsar.

Är det ok att kalla folk för hörselskadade? Kan man kalla folk som hör lite grann för döva precis som man kallar folk som ser lite grann för blinda?
Jag lånade lite teckenspråksböcker när jag gick i högstadiet för att det var kul att lära sig. Det mesta glömde jag bort då jag inte kände någon att prata med men jag kom ihåg tillräckligt som 20-årig kassörska på Ikea så att jag kunde fråga en man om han var döv och om han behövde papper och penna. Vilket han behövde för att ställa sin fråga. Såhär 17år senare så lever den händelsen fortfarande kvar i mig för han blev så oerhört glad av min fråga och verkligen sken upp. Som att han blev sedd. ♥️

Egentligen borde vi alla lära oss tillräckligt för att fråga just det. Jag har ju tyvärr glömt bort även hur man gör det numera. 😔
 
Nu talar jag utifrån min egen erfarenhet och jag växte upp under 90-talet så det är inte riktigt aktuellt.. Men ja det finns grupper där hörande föräldrar kan och får lära sig teckenspråk, det finns möjligheter men sedan är det lite upp till varje person också.

Dock när jag tänker på min egen grundskoleklass så kan jag inte riktigt komma på någon hörande förälder som kunde flytande teckenspråk, förutom de som var döva. De var mera av olika grader från lite stelbent teckenspråk till få tecken som stöd. Det skulle kännas svårt att kunna föra djupare meningsfulla samtal med dem. Det blev lite mera av eget anpassat språk mellan förälder och barn. Och så finns det säkert såna som "inte kan", min pappa var en av dem som inte kunde lära sig teckenspråket trots att han själv skulle ha haft nytta av det.

Tyvärr om barnet har lite hörsel kvar så har jag märkt att det är betydligt mindre chans att de lär sig mera flytande teckenspråk, mera tecken som stöd. Och i min klass gick personer som var bland de första som fick CI som små, man har inte saktat ned takten med operation av CI på gravt hörselskadade/döva barn sedan dess utan snarare ökat. Då är det lite mera latheten i att det blir bekvämt att prata med barnet även om de inte alltid hör allt och upprepa sig hellre än att lära sig ett helt språk.
Så jag tror att det opereras i större mängd på döva barn till hörande föräldrar lite pga detta.

Skulle du säga att det är svårare att lära sig teckenspråk som andra eller tredje språk än vad det är att lära sig ett "vanligt", talat språk?
 
Apropå mediesändningar, en grej som jag märkt i nyhetsinslag från andra länder som vi saknar här i Sverige. När det är typ viktig samhällsinformation så har jag märkt att det dykt upp en liten ruta med en teckenspråkstolk på samma skärm från andra länder.
Här i Sverige har jag aldrig sett något sånt. Utan då är det efterhängsam otillförlitlig direkt textning som gäller om det är något akut. Eller om det är något som meddelats om i förväg så är det på typ kanal 2 eller svt24 istället för kanal 1.
Det är lite surt faktiskt, man ser att andra länder verkar ha mera teckentolkning för döva på tv än här.
Har sett teckentolkning på de presskonferenser som bl.a. FHM haft nu under Corona-krisen.
 
Skulle du säga att det är svårare att lära sig teckenspråk som andra eller tredje språk än vad det är att lära sig ett "vanligt", talat språk?
Gud vilken svår fråga, jag har ingen aning egentligen då det är mitt första språk :laugh::D Men jag kan tänka mig att det borde vara lätt att lära sig tecken som stöd, och om man lyckas tänka bort att använda varje litet ord (tex ordet att) i den svenska grammatiken så kan man kommunicera helt okej med talad svenskas grammatik.
Men det finns grammatik i teckenspråk som gör att det flyter på ett annorlunda sätt, och vill man lära sig att tala/teckna flytande teckenspråk så är det timmar av umgänge med döva/teckenspråkiga personer som gäller. Lite som med andra språk faktiskt.

Så.. Det är lite lättare tror jag iom man kan använda talad svenskas grammatik och ändå göra sig förstådd.
Men det är nog lite annorlunda då jag antar att man är van vid att använda rösten och det är annorlunda att lära sig använda händerna istället, det kan bli stelt om man har otur :D
Det kanske jämnar ut sig?
 
Jag lånade lite teckenspråksböcker när jag gick i högstadiet för att det var kul att lära sig. Det mesta glömde jag bort då jag inte kände någon att prata med men jag kom ihåg tillräckligt som 20-årig kassörska på Ikea så att jag kunde fråga en man om han var döv och om han behövde papper och penna. Vilket han behövde för att ställa sin fråga. Såhär 17år senare så lever den händelsen fortfarande kvar i mig för han blev så oerhört glad av min fråga och verkligen sken upp. Som att han blev sedd. ♥

Egentligen borde vi alla lära oss tillräckligt för att fråga just det. Jag har ju tyvärr glömt bort även hur man gör det numera. 😔
Det duger jättebra att använda ena handen som platt handflata (som papper) och sedan den andra handen som att man skriver på den platta handflatan med en osynlig penna. Svårare än så behöver det inte vara :up:

Men ja, det värmer oerhört mycket när folk fattar att man finns och vill kommunicera med oss :love: Vi är så vana vid att stå lite utanför att det är guld värt :heart
 
Det duger jättebra att använda ena handen som platt handflata (som papper) och sedan den andra handen som att man skriver på den platta handflatan med en osynlig penna. Svårare än så behöver det inte vara :up:

Men ja, det värmer oerhört mycket när folk fattar att man finns och vill kommunicera med oss :love: Vi är så vana vid att stå lite utanför att det är guld värt :heart

Jag har en fråga som kanske är väldigt dum. Men jag har inte haft någon kontakt med teckenspråk eller döva.

Finns det nåt globalt teckenspråk? Om inte, varför inte? Om språket är i huvudsak bildligt och fokuserar på koncepten som du beskriver så borde det vara hyfsat lätt att komma överens om gemensamma tecken för saker som böcker, penna, papper, telefon osv som ser likadana ut i alla länder. Tecknen du beskriver för penna och papper i ditt inlägg borde ju alla förstå oavsett om man kommer från Sverige eller andra sidan jordklotet.
 
Jag har en fråga som kanske är väldigt dum. Men jag har inte haft någon kontakt med teckenspråk eller döva.

Finns det nåt globalt teckenspråk? Om inte, varför inte? Om språket är i huvudsak bildligt och fokuserar på koncepten som du beskriver så borde det vara hyfsat lätt att komma överens om gemensamma tecken för saker som böcker, penna, papper, telefon osv som ser likadana ut i alla länder. Tecknen du beskriver för penna och papper i ditt inlägg borde ju alla förstå oavsett om man kommer från Sverige eller andra sidan jordklotet.
Det finns ett slags internationellt teckenspråk men jag tror inte att det är riktigt några regler kring det, utan lite mest asl (amerikanskt teckenspråk) och kroppspråk. Jag kan personligen inte den så bra, jag övergår till svenskt teckenspråk i panik 😅

Men din fråga är lite som att fråga varför inte hela världen har ett gemensamt talspråk :D
Svaret är nog samma som med talspråket - det har utvecklats under många många år innan det globala samhället kom närmare varandra. Och tja, hela världen skulle kunna övergå till talande engelska eller kinesiska för den delen men vem vill det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör en låt på radio. Det är ingen särskild låt – ingen favorit eller så – och jag har hört den förr utan att reflektera över den...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inte bara musik påverkar min energi och mitt sinnes- och känslotillstånd. Jag blir även påverkad av platser. (Och träd. Och stenar. Och...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp