Den här utställningsvärlden

MrsScabtree

Trådstartare
Nu har jag tänkt..tänkt och tänkt¨på det här med rasideal och hur utställningarna påverkar och eftersom att jag inte är speciellt involverad i den här "världen" så måste jag få svar på en del frågor.

Hur och varför kommer det sig att två domare för samma ras kan döma fram helt olika typer ur samma ras och sätta första pris?

Jag pratar om att så många raser verkar vara oerhört uppdelade.
Jag pratar om tex schäfrar där det finns en uppenbar skillnad i hundtyp, så olik att det kan uppfattas som två helt olika raser.
Nikkis hund blev ju tilldelad ett första pris på sin första utställning (har jag rätt?) och den hunden ser i mina ögon mer ut som en schäfer av brukstyp (exteriört vill säga). Möjligen att den är väldigt stor som skiljer. När jag var på stockholmsmässan 2006 fanns där bara schäfrar av mycket tunn och skranglig räkig typ med den klassiska röda pälsen och sadel. En liknande vann sin valpklass där.

Gnist pratade om att det numera även finns en "tyngre typ" av jämthund som hon inte gillade (rätta mig om jag har fel).

Det finns också labradorer och labradorer, och goldens och goldens..
hänger alla med?

Uppenbarligen tolkas rasklubbarnas standard MYCKET olika från håll till håll, så olika att det inte går att smussla med. Men hur i allsin dar "ska man ha det"? Jag förstår såklart att man inte kan få identiska hundar världen över. Men när skillnaden är så oerhörd blir jag förbryllad över att det ens "tillåts"....vill någon vänlig själ vara så vänlig och förklara den här smörjan för mig?:D

Sv: Den här utställningsvärlden

Att människan kommit på att ju mer ohälsosam en hund blir ju mer vinner den är dent ut sagt ÄCKLIGT.

Det är ganska uppdelad värld inom Staffarna också, dock inte så tydlig som hos Schäfer.

Men vinner gör oftast det grövst musklade staffarna och jag gillar inte den utgången så vidare värst mycket. Jag gillar när en hund kan röra på sig utan att låren tar emot för att det är för stora muskler som sitter där..

Zaga kommer nog inte gå så himla bra i utställningsringen ( får jag en 2:a är jag nöjd för då kan jag avla om jag vill ) eftersom hon är lite tunn enligt hur andra tjockisstaffar ser ut. Men jag tycker att hon har en härligt sund hund kropp och för mig väger det mer + de andra meriterna man kan samla på sig utan för ringen ;)

Inte direkt tyngre, men kompaktare. Den har dock uppkommit mer för att det avlas enbart på egenskaperna och exteriören har inte tagits lika mycket i beaktande, så där är utställningar helt oskyldiga :cool:

Att olika domare dömer olika är ju inte alls märkligt egentligen. Alla läser standarden och alla har sin egen individuella bild av hur "den perfekta hunden" ska se ut och dömer hundarna efter detta.

Att olika domare dömer olika är ju inte alls märkligt egentligen. Alla läser standarden och alla har sin egen individuella bild av hur "den perfekta hunden" ska se ut och dömer hundarna efter detta

Men det är här det tryter för mig. För genom att låta standarden tolkas helt fritt kan man i stort sett få två helt olika hundar som så gott som bara påminner om varandra. Varför finns det inget..hur ska man säga.."avelsråd" för varje land där domare och uppfödare diskuterar och kommer fram till vad det är man vill ha ut av rasen och ha ett gemensamt (så gott som det går) ideal för hur det ska se ut som man sedan kanske en gång om året tar fram en respresentant ur som åker på låt säga en årlig konferens för den mer världsliga rasklubben där alla kan samsas om vad det är man eftersträvar?

Det är det domarkonferenser är till för..

Men till syvene och sist, så är ändå domarna olika individer som tolkar standarden lite olika.

En kan mena att en något hårt/löst ringlad svans uppvägs av hundens utmärkta vinklar och goda rörelser=1:a, medans nästa domare inte tycker det= 2:a

Det är det domarkonferenser är till för..

Men sitter dom bara och fikar på dom här konferenserna? Är uppfödarna med och har ett finger i spelet? Varför inte om så är läget? Vad kommer man fram till på sådana och hur kommer det sig att skillnaden på vissa raser blir så ENORMA?
Men till syvene och sist, så är ändå domarna olika individer som tolkar standarden lite olika.
que?

En kan mena att en något hårt/löst ringlad svans uppvägs av hundens utmärkta vinklar och goda rörelser=1:a, medans nästa domare inte tycker det= 2:a
Fast nu handlar det ju knappast om en svans eller fläck i pälsen git eller dit. Det handlar om så stora skilllnader att man kan tro att vissa exemplar är deformerade och trots det får 1:a pris .
Det är skillnad på "lätt sluttande kors" och en skidbacke liknande någon extremvariant i alperna.

Jag är inte domare och vet inte allt vad de pysslar med på sina olika konferenser.
Det jag vet är inom mina egna raser och framförallt i fråga om jämtarna, så vet jag att just bettet och framförallt p2: orna ska avhandlas på nästa domar/avelskonferens.

Varför vissa raser kanar iväg rent åt helvetet exteriört kan man ju fråga sig, men faktum kvartstår: Uppfödarna avlar ju på dessa avarter och valpköparna köper dem..

Rasklubbarna måste göra sitt jobb och värna om rasen och verkligen jobba för detta mot både domarna och uppfödarna (domarkonferenser/avelskonferenser).

Vi har precis samma sak i vår ras vi har tre olika typer show-race & sprint.
Domaren kan lätt sätta 1-2-3 av alla desa olika typer.
För 2 år sedan var de bara rece som gällde u är de bara show så det är omöjligt att gå in med en race med en show domare.
Raserna skiljer ganska mycket men jag skulle nog säga att rasstandarden är de samma..

Tänkte lägga in lite bilder på hur olka dom verkligen kan vara!

Här har vi den tuna typen sprit!
234.jpg

Här har vi Race som kan se ut på lite olika sätt vissa är grövre än andra.
starax%20bismart%20logg.JPG

Och här har vi en show..
superespenaugust06.jpg

Ska man sedan gå in på typen och oxå är samam ras me som jag inte annser bör göra de eftersom den är helt fel avlad den är inte avlad för de osm en siberian husky ska göra den ska kunna dra med ledig gång och ha en enorm styrka & psyke.
Dessa hundar har förkorta ben dom är för tunga i kroppen har inte rastypisk päls osv men oftast så vinner dem pg av att dom är söta...
6219-ufo.jpg

Där är en viss skilnad på dessa typer som alla är EN ras!

Japp den gör så och ändå är den int champion.
Jag tycker att våra domare måste börja lära sig att döma rasen utifrån att den ska kunna arbeta och följa rasstandarden för de gör inte den sista dom linjerna skulle jag aldrig vilja använda!

*kl*
Jätte stora skillnader på de hundarna..
Men såär det inom alla raser, mer eller mindre.
Jag som ställer DP och fralla ser det varje gång jag är på utställning.
Inom Dp så är det de stora och breda hundarna som kommer längst och inom fralla de feta övertypade.
Inom Dp är rasstandarnden 25-30 dm i manke, de som blir BIR osv är i mer regel än undantag 2-4 cm fö höga i manken..
Trots att det är (ska vara i två år, vet ej om det är klart) obligatorisk mätning på DP. Det är inte många vuxna hundar som ligger inom måttet har jag fått uppfattningen om..
Dessutom har jag aldrig hört talas om någon som har felet att vara för liten, dvs 24 cm i manke.
Dvärgpinschern kommer inte vara så mycket dvärg framöver, för det avlas friskt på de stora individerna med..
Sen är det så med att många DP uppfödare är goda vänner med dommarna, låter de sova över hos sig när de ändå är i närheten osv.. :cool:
Och en dommare som dömmer är även själv uppfödare på DP.
Det är inte konstigt att de välkända kennlarna får komma upp i konkurans trots ett åbäke till hund i kopplet, de känner ju dommarna. Det är mest snöres bedöming tycker jag..
Och är det okända dommare, så är det förvånansvärt lite Dp uppfödare som anmäler..
Och det samma på frallorna.
Jag tycker det är roligast att ställa för utlänska okända dommare, då får alla en rättvis bedömmning.
Har säkert glömt något, återkommer då.

Vad jag har fått lära mig om labbar är att det finns en tjockare modell för o klara kalla vatten o appotera en hel dag vilket inte den tunna klarar lika bra. Den tunna används inom andra områden istället.

Kan ha fel men en jägare berätta det för mig för nån vecka sen.

Vad jag har fått lära mig om labbar är att det finns en tjockare modell för o klara kalla vatten o appotera en hel dag vilket inte den tunna klarar lika bra. Den tunna används inom andra områden istället.

Kan ha fel men en jägare berätta det för mig för nån vecka sen.

ta då golden som exempel istället. Där vissa goldens inte ens är golden och typen är tung istället för dne smäckrare gyllene varianten..eller schäfer eller basset eller husky för all del.

*kl*

Något som är helt SJUKT tycker jag är bedömningen av jakthundar/arbetande
raser då det ofta är numera uppdelat;
en jakttyp som ofta är frisk och funktionell som aldrig skulle kunna klara sig på en
utställning och en utställningstyp
som är extremare på alla sätt och vis samt ofta sjukare.
Ett exempel är spanieln; det är en jädra skillnaden mellan de små och nätta
jaktspanielarna och de tunga, klumpiga utställningstyperna med hängande kinder.
säger jag bara!

Hur ofta ser man en golden som har färgen som dött gräs? De flesta jag ser är
nästan vita och har en alldeles för kort nos för att någonsin kunna
apportera en fågel.

För allra värst är det ju när vår sönderavling går så långt när hunden inte kan
användas till det som den är gjord för.

Jag har själv borderterriers och vill bara GRÅTA när medelvikten för en championhanne
är 8-9 kilo. Hur fasen ska den enorma bjässen någonsin gå in i ett gryt?!
Och vad ska man ha hunden till då? Många domare till och med ger 2 och 3 or till
de små, korrekta hannarna för att dom är vana vid de alldeles för stora bjässarna. FEL!

FY säger jag bara!

Gilly

Jag har själv borderterriers och vill bara GRÅTA när medelvikten för en championhanne är 8-9 kilo. Hur fasen ska
den enorma bjässen någonsin gå in i ett gryt?!

Jag håller med om det du skriver men det här gör mig lite förbryllad.
Både cairnterriers och west highland white terriers idealvikt ligger mellan 8-9 ibland tio kilo och exteriören är så gott som oförändrad sen dom var rena jakthundar. Det går utmärkt att få in dom i gryt.
Däremot är nämnda raser mer lågställda än bordes och kompaktareså det kanske inte är jämförbart? En border är ju ganska hög och nätt i typen annars om jag inte misstar mig.

Fast det har inte bara med den ljusa färgen på goldens.

Finns många ljusa goldens som används aktivt i jatksammanhang.

Jag håller med om det du skriver men det här gör mig lite förbryllad.
Både cairnterriers och west highland white terriers idealvikt ligger mellan 8-9 ibland tio kilo och exteriören är så gott som oförändrad sen dom var rena jakthundar. Det går utmärkt att få in dom i gryt.
Däremot är nämnda raser mer lågställda än bordes och kompaktareså det kanske inte är jämförbart? En border är ju ganska hög och nätt i typen annars om jag inte misstar mig.

En border som är så pass tung är också alldeles för hög och alldeles för bred bröstkorg = kommer inte igenom förträgningarna på ett provgryt. Och precis som du skriver ska de vara höga och nätta. Inte stora och klotformade!
isst kan det gå att släppa dom stora i natur, men jag skulle ALDRIG våga det:eek: Det är ju så lätt hänt att dom fastnar.. Nä, usch...

Hanar skall väga 6-7 kg och tikar 5-6,5 kg. Och Championmedlet är
8-9. det är ju då det sakta börjar grena sig till 2 typer igen... Skulle vilja föra in obligatoriskt åtminstone karaktärprov för att få bli champinjon.

Gilly

Vaddå inte poängen ?

H*n ( + en ganska många andra ) skriver ett påstående som jag dementerar ...

Att det bara skulle sitta i färgen ...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 398
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka