Den här utställningsvärlden

Sv: Den här utställningsvärlden

*kl*

Något som är helt SJUKT tycker jag är bedömningen av jakthundar/arbetande
raser då det ofta är numera uppdelat;
en jakttyp som ofta är frisk och funktionell som aldrig skulle kunna klara sig på en
utställning och en utställningstyp
som är extremare på alla sätt och vis samt ofta sjukare.
Ett exempel är spanieln; det är en jädra skillnaden mellan de små och nätta
jaktspanielarna och de tunga, klumpiga utställningstyperna med hängande kinder.
säger jag bara!

Hur ofta ser man en golden som har färgen som dött gräs? De flesta jag ser är
nästan vita och har en alldeles för kort nos för att någonsin kunna
apportera en fågel.

För allra värst är det ju när vår sönderavling går så långt när hunden inte kan
användas till det som den är gjord för.

Jag har själv borderterriers och vill bara GRÅTA när medelvikten för en championhanne
är 8-9 kilo. Hur fasen ska den enorma bjässen någonsin gå in i ett gryt?!
Och vad ska man ha hunden till då? Många domare till och med ger 2 och 3 or till
de små, korrekta hannarna för att dom är vana vid de alldeles för stora bjässarna. FEL!

FY säger jag bara!

Gilly

Håller med till 100%!

Vaddå inte poängen ?

H*n ( + en ganska många andra ) skriver ett påstående som jag dementerar ...

Att det bara skulle sitta i färgen ...

Det jag tror Gilly menade var hur utställningsdomarna 'ändrar' rassrandarden. H*n ville väl poängtera hur olik rasen är idag från vad den borde vara/jakttypen är!

De små nätta jaktgoldena som är lättare och friskare tycker jag har utan tvekan oftast färg korrekt gentemot rasstandarden.

GatLyktan

Vilken intressant tråd :D

Ska bli kul att följa då jag är en av dom som tror att utställningsdomarna är delaktiga i en ras utveckling.

Ett exempel som jag har är den kinesiska nakenhunden som faktiskt rakas för att vara naken. På vintern krävs overall för att hunden inte ska frysa och på sommaren kan det krävas en tunnare thsirt för att den inte ska bränna sig. Hur sjukt är detta? Även powder puffen rakas i ansiktet. Även där kan domarna ta fram dom extremt nakna kineserna för att klassa ut en orakad. Powder puffen är dessutom betydligt mycket billigare att köpa pga att detta anses som "skräphundar" hos ett flertal uppfödare. (för er som nu vill veta så är jag insatt i ämnet om kineser, även om det är svårt att tro)

Det ligger lite i det. Men det har gått till överdrift med utställningslabradorerna för det... Det låter lite som en efterkonstruktion, för så stora borde inte skillnaderna vara för det. Dessutom behöver inte en hund vara FET för att kunna apportera i kallt vatten. Det är därför de ska ha en tjock päls ;) Däremot så har jag en egen teori om varför det finns en grövre typ.

"Jakt"-labradorerna kommer från england. Där kör man mycket så kallade Field Trial. Hundarna är FTCH. Där går man på ett led över ett fält, skjuter fågel och sen skickar/dirigerar fågeln rätt. Det kräver en snabb, lätt och lättstyrd hund. De är ruggigt duktiga!!!

Men om du ser tillbaka på en svensk traditionell jakt så sitter man ett par timmar i pass. Skjuter och skickar ut hunden i vattnet. Apport och så in igen.

Dvs. två helt olika anvädningsområden och det är inte konstigt att man har klarat sig på två olika typer. Hur mycket påverkas dessutom hunden av en tunnformad bröstkorg i vatten? Det var väl så den uppstod för att ge lite mer "flythjälp". Jobbar hunden dessutom i skymning så kommer du inte att kunna dirigera så mycket, utan hunden ska envist och självständigt jobba i vatten. Sen förekommer det så klart sök över öppet fält och så. Men en vältränat normal* labrador har inga problem med att orka med det. En fet hund orkar dessutom med Elitklass bara viljan finns, det har jag själv sett, så att det är extremt nödvändigt med en väldigt lätt hund gäller inte i alla lägen. Mendu får så klart en uthålligare hund med en vältränad hund och de orkar mer mentalt om de är vältränade.

Min kompis normala labrador orkar med en hel godsjakt där man skjuter kanske 200 fåglar på 4 hundar i tung terräng.

Med normal labrador så menar jag en som är lagom. En som varken är tjock eller spinkig. Utan helt enkelt... Så som de såg ut kanske på 70-talet.

Man pratar även mycket om s.k. dubbla pälsar och många säger att ft-labradorerna inte har det. Jag har aldrig kollat efter, men det säljs västar för dem att ha i vatten. Min hund som inte har så märkvärdig päls blir aldrig blöt in till skinnet. Hon är alltid torr den sista centimetern längst in. Hon har en fungerande dubbel päls.

Själv är jag nöjd om jaktfolket säger att min hund är för grov och utställningsfolket säger att min hund är för spinkig. Då är det lagom :)

Senast ändrad:

*kl*

Intressant! Har tidigare haft jaktspaniel och tror att det ligger väldigt mycket i vad du skriver.

Och tyvärr har det gått så långt för min del att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha en 'vanlig' engelsk springer längre...

Gilly

Nu lät det på mig som att det tjocka labradoren är en svensk variant, så är det givetvis inte... FT-labradoren har ju funnits i 100 år eller så ;) Men från början så var det ju utst.hundar som importerades och de var då tillräckligt bra för att duga som jakthund i Sverige för det användingsområdet man hade då. Dvs. lite mer "bonnajakt" ;) Man ser även på titlarna på de gamla importerna att det var jaktmeriterade och utst.meriterade, så de meriterades ju fortfarande på jaktprov i england då. Något som jag inte tror sker som ofta idag. Precis som i Sverige.

Inom min ras RR är det lite så som ni säger.
Domare dömer väldigt olika (vi har dock aldrig råkat ut för det)
Men talade med en väldigt duktig uppfödare och hon förklarade att vår rasbeskrivning är så pass odefinierad och diffus att båda domarna kan ha rätt även fast de dömer olika.
Vi har inga direkt uteslutande fel utan man väger de negativa mot det positiva.

Vilken intressant tråd :D

Ska bli kul att följa då jag är en av dom som tror att utställningsdomarna är delaktiga i en ras utveckling.

Ett exempel som jag har är den kinesiska nakenhunden som faktiskt rakas för att vara naken. På vintern krävs overall för att hunden inte ska frysa och på sommaren kan det krävas en tunnare thsirt för att den inte ska bränna sig. Hur sjukt är detta? Även powder puffen rakas i ansiktet. Även där kan domarna ta fram dom extremt nakna kineserna för att klassa ut en orakad. Powder puffen är dessutom betydligt mycket billigare att köpa pga att detta anses som "skräphundar" hos ett flertal uppfödare. (för er som nu vill veta så är jag insatt i ämnet om kineser, även om det är svårt att tro)
och vad är det för fel med att raka puffen i ansiktet??? :confused:
tror du pudlarna ser ut som dom gör utan att vi lagt en hand på dem??
får man inte röra puffen alls bara för att den nakna ska vara naken?

Ett exempel som jag har är den kinesiska nakenhunden som faktiskt rakas för att vara naken. På vintern krävs overall för att hunden inte ska frysa och på sommaren kan det krävas en tunnare thsirt för att den inte ska bränna sig. Hur sjukt är detta?

men VAAD har det med utställningar att göra?? rasen är ju sådan.

det är en urhundsras som naturen själv skapat flera hundra år före kristu födelse, och den är naken. sen har vi människor flyttat den till kallare breddgrader och då är det väl ganska självklart att vi måste täcka den.

tycker du allvarligt att en domare ska prisbelöna dem som fryser minst då eller?? eller hur tänkte du lösa ditt så kallade problem?
ska vi ha prov på vilken hund som klarar att stå längst ute i snön utan kläder och den bli SUCH??

nää jag fattar inte poängen med ditt problem. hur har utställningarna ändrat att de behöver kläder??? de har alltid varit nakna.

sen rakningen av den nakna håller jag med om. men det är en heeelt annan fråga. den har däremot med utställningen att göra. att domare vill ha flashiga hundar som ska vara nakna. yeah right att de går att få en hund med ett ton crest och super naken kropp. praktiskt taget omöjligt. så det är domarnas fel att hundarna ser ut som de gör idag.. blääää gillar den gamla varianten bättre. idag är ju hanarna tiksöta i ansiktet, vart har maskuliniteten tagit vägen??? :crazy:

Vad trevligt att du kom, för visst är du kinesägare?

Men det är ju det som är min poäng, domarna har en bidragande roll i aveln. En tjejkompis till mig har en naken kines, så jag har själv fått höra både en och annat föredrag om rasen då hon vill att jag skaffar en puff. Jag har inget problem så din attityd kan du lägga av med, för jag skriver vad jag vill och vad jag vill. Jag har själv suttit hos en kines-uppfödare och diskuterat kineserna. Det var hon som visade mig att man rakade även puffen i ansiktet, hundrasen får inte lov att ha morrhår enligt utställningstandarden. Det känns lite konstigt efterstom morrhåren är en viktigt del.

Men den kan ju inte vara född naken om man måste raka den för att den ska ha naken kropp med hår på huvud, fötter och svans? Jag har sett en orakad kines och han var baskemig hårig över hela kroppen. Sen att det finns 5 olika behåringsgrader som kräver olika mycket vård. Så vitt jag har hört av en aktiv tjej inom kineser så anses det vara bäst med en hund som har så låg behåringsgrad som möjligt. Jag tycker inte att en hund ska behöva kläder för att inte frysa bara för att standaren kräver att hunden är naken. Sen skulle man tydligen smörja in dom med solskyddsfaktor på sommaren för att dom inte ska bränna sig. Vilket är rätt smart med tanke på att den saknar en skyddande päls, men varför ska den vara naken? Visst att den heter kinesisk nakenhund på svenska, men ändå.

Fast detta är ju iofs inte ett ämne som intresserar mig speceillt mycket, men det är inte så lätt när tjejkompisen börjar prata om kineser. Så det mycket väl hända att jag har helt fel, för detta är som sagt inte en ras som varken intresserar mig eller en ras som jag vill veta mer om.

Ja, temperamentet på dom kineser som jag träffat har varit helt underbara men reserverade hundar. Skulle själv kunna tänka mig en puff om omständigheterna hade varit annorlunda omkring rasen. Men i dags läget så skulle jag aldrig skaffa en kines, varken naken eller hårig.

*kl*

Något som är helt SJUKT tycker jag är bedömningen av jakthundar/arbetande
raser då det ofta är numera uppdelat;
en jakttyp som ofta är frisk och funktionell som aldrig skulle kunna klara sig på en
utställning och en utställningstyp
som är extremare på alla sätt och vis samt ofta sjukare.
Ett exempel är spanieln; det är en jädra skillnaden mellan de små och nätta
jaktspanielarna och de tunga, klumpiga utställningstyperna med hängande kinder.
säger jag bara!

Hur ofta ser man en golden som har färgen som dött gräs? De flesta jag ser är
nästan vita och har en alldeles för kort nos för att någonsin kunna
apportera en fågel.

För allra värst är det ju när vår sönderavling går så långt när hunden inte kan
användas till det som den är gjord för.

Jag har själv borderterriers och vill bara GRÅTA när medelvikten för en championhanne
är 8-9 kilo. Hur fasen ska den enorma bjässen någonsin gå in i ett gryt?!
Och vad ska man ha hunden till då? Många domare till och med ger 2 och 3 or till
de små, korrekta hannarna för att dom är vana vid de alldeles för stora bjässarna. FEL!

FY säger jag bara!

Gilly

Håller med dig, o har en jaktgolden med "fel färg" Har inte ställt ut honom, men vi använder honom inom bruks.
Har en kompis om har en jättego vit golden, men jag tkr vår är snyggare men hon går bra på utställning...

det är en urhundsras som naturen själv skapat flera hundra år före kristu födelse, och den är naken. sen har vi människor flyttat den till kallare breddgrader och då är det väl ganska självklart att vi måste täcka den.
ehum..tillåt mig.

Rasens ursprung är tyvärr inte helt klarlagd, det finns flera olika teorier om hur rasen uppstod och det är svårt att veta vilken som är den troligaste. De flesta anser dock att chinese crested dog härstammar från den afrikanska urhunden Canis Africanis.

Historiker anser att hårlösa hundar har funnits redan 1000 - 2000 år före Kristus. I Egypten har man funnit målningar och statyer från faraonernas tid föreställande nakenhundar och även mumifierade kroppar av dem. I Grekland, Turkiet, Iran, Irak och Mexico har man funnit antika keramikföremål med avbildningar av hårlösa hundar. Det finns också belägg för att de fanns i Kina under Han-dynastin (200 f.Kr. - 200 e.Kr.). Mandarinerna avlade då på opälsade jakt- och sällskapshundar.

De flesta är överens om att de hårlösa raserna har uppstått genom en spontan mutation

Detta är inte synonymt med att "naturen skapade den så" och att det på så vis skulle vara en naturlig process som är hållbar. All mutation är inte av godo.

Jag var på föreläsning igår om extremaveln och exteriöra avvikelser som ger upphov till hälsoproblem. (Mycket intressant föreläsning!)

Jag kan dra lite kort ur anteckningar och material som jag fick igår.

Hur blev det så här?
- Hunden är den djurart som har störst utseendevariation.
- Hunden seklekterades tidigt för både beteendeegenskaper och utseende.
- Rasbildning och rasstandarder fokuserade i stor utsträckning på detaljer i utseendet.
-Olyckliga utseendevarianter har fixerats och tyvärr också nyskapats.

Vad kan rasklubben göra?
-Påverka rasstandarden
-Påverka domarval
-Sprida kunskap
-Uppmärksamma olyckliga förhållanden i RAS och utveckla stratefier för åtgärder

Vad kan avelsrådet göra?
-Inventera
-Sammanställa kunskap
-Informera
-Formulera principer för avelsrådgivning

Vad kan uppfödaren göra?
-Basera sitt avelsurval på:
Kända förhållanden inom rasen, inklusive utseenderealterade problem
Kända förhållanden om tilltänka avelsdjur- och deras släktingar.

Sedan måste man ju jobba för att få bort efterfrågan hos "folket". Om inte folk tyckte att utställningsvarianterna var fina, skulle de ju inte köpa dem. Man måste gå ut med mycket mer information om vad detta "fina"/"söta" utseende har för effekter.

Intressant.

Jag har även läst att hunden troligen är ett av de mest sjukdomsdrabbade djuren i världen pga av den oerhörda variantionen som ibland blir extrem. Det är ju inte klokt!!!

ja varför är den naken?? inte är det då en utställningsdomare som har gjort den naken ifal. om du läser på lite rashistoria så kanske du kan ta till dig det jag skrev i mitt förra inlägg - dom saknar hår och tandgenen jag skulle själv vilja se en domare ta bort den genen.. :smirk:

det domarna har gjort med rasen är att dom har blivithåriga. ser du skillnaden??
domarena har fått en naken ras att bli hårig. så vad menar du med att de är domarnas fel att de är nakna och måste skyddas?? deras fel är att dom måste rakas. och det är för att dom vill ha dem så håriga och med så mycket crest som möjligt - och en sådan hund kan inte vara naken på kroppen.

såhär såg rasen ut från början innan den blev ett utställningsoffer - tycker du den behöver rakas?? var isånnafall?
dogs_e93d6ca03a4c55314eea144c12240fe1.jpg

och idag när den blivit hårig och måste rakas ser den ut såhär
dogs_b40d29f4a5a4ed4cdcdfa90fe4713904.jpg

så skyddats har den behövt gjort redan från början efetrsom vi förflyttat rasen till breddgraden den inte hör hemma på. men rakningen har kommit till på senare år - bara för att vi är utseendefixerade.

Senast ändrad:

allt tyder på att den inte är en människa som lagt sitt finger i rasen.
men det är inte det vi diskuterar, utan att kissenova säger att det är domarnas fel att de är nakna pch behöver skyddas - medan jag säger att de är nakna från början och att domarna har sett tilla t de blivit allt hårigare och hårigare och därför behöver rakas..

så det är rakning vi diskuterar.

Nu har jag inte läst alla inlägg,för jag kan inte läsa sidan 1..
Men dottern har en flat coatetd reriever,en liten nätt sak,hon jagar med henne!
I höstas åkte hon på sin 1a utställning,och där åkte hon ut direkt,dom ville ha dom lite större och grövre flattarna! Men läser man "rastandarden" på en bra jakt-flat,så då ska dom se ut som hennes tik,lätta och smidiga! Så även flatten är tydligen uppdelad som labben..
Så vill hon ha sin 1a,då får hon ställa för en domare som gillar och kan jakt..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
321
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 398
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka