Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får sälla mig till skaran :(
Mötte en lös hund ikväll. Ägarna hade inte ögonen med sig och när jag vad dem koppla så var det för sent. Hunden lyssnade givetvis inte och de var tre personer som jagade efter då hunden givetvis ville fram till Humla. Hon fick panik och jag hade fullt schå att hålla henne (tog upp henne i famnen för att få bort henne från hunden), och hon var livrädd :( Så jäkla onödigt!! Så lång tid det tog i höstas när hon blev skrämd och vi äntligen tagit oss framåt med hundmötena. Tre steg tillbaka lär det bli igen :( Är väl det man får vara beredd på med rädd hund, men hade folk bara haft lite mer koll på sina hundar hade det ju inte varit ett problem :(

BE5F5C95-351E-4E17-A06B-489FA5BBB964.jpeg

Nora är anmäld till sin första (inofficiella) utställning! Redan 28/3 :nailbiting:

Får sälla mig till skaran :(
Mötte en lös hund ikväll. Ägarna hade inte ögonen med sig och när jag vad dem koppla så var det för sent. Hunden lyssnade givetvis inte och de var tre personer som jagade efter då hunden givetvis ville fram till Humla. Hon fick panik och jag hade fullt schå att hålla henne (tog upp henne i famnen för att få bort henne från hunden), och hon var livrädd :( Så jäkla onödigt!! Så lång tid det tog i höstas när hon blev skrämd och vi äntligen tagit oss framåt med hundmötena. Tre steg tillbaka lär det bli igen :( Är väl det man får vara beredd på med rädd hund, men hade folk bara haft lite mer koll på sina hundar hade det ju inte varit ett problem :(
Usch vad jobbigt! Så dåligt att dom du möte hade sin hund lös trots att lydnaden för det inte fanns. Hoppas Humla inte påverkas så mkt av händelsen. :heart

Usch vad jobbigt! Så dåligt att dom du möte hade sin hund lös trots att lydnaden för det inte fanns. Hoppas Humla inte påverkas så mkt av händelsen. :heart
Tack! Och ja, så himla onödigt. De bad om ursäkt, så förhoppningsvis kanske en polett trillar ner ifall de innan tänkt ”men den är ju så snäll”, för det bryr ju inte Humla sig om, hon blir ju livrädd även om en framspringande hund bara vill hälsa :( Jag var så ledsen att jag inte svarade dem, men hoppas som sagt de lärt sig en läxa iaf så kanske det gör nytta för någon annan.
Hoppas verkligen inte det ska behöva ta tre månader att ”återställa” denna gången :(

Jag är så stolt och nöjd med Daisy efter gårdagen!
Kort bakgrund: vi skaffade henne samtidigt som mina svärföräldrar skaffade en valp från samma uppfödare, bara en vecka äldre. Eftersom vi tillbringar väldigt mycket helger och flera veckor varje sommar hos mina svärföräldrar kändes det viktigt att de skulle fungera ihop. Men Daisy skadade sig när de lekte i september och de har inte fått vara ihopsläppta en enda gång sen dess. Hon blev friskförklarad i januari och vi har försökt bygga upp henne tills nu. Hon har inte heller varit lössläppt en enda gång sen i september så vi hade inte en aning om hur hon skulle ta inkallningar.

Hon imponerade på alla punkter igår! Fantastisk med den andra hunden, hade inga problem att lämna henne ifred och göra annat både ut och inne (även om Soleil inte ville annat än att leka intensivt och gärna fälla henne...). Vi bor ju i stan och möter minst 10 hundar varje dag, träningen att hon inte ska hälsa eller leka på alla har verkligen gett goda resultat Uppe på klubben kom hon som en pil på 100 % av inställningarna även när soleil pockade på uppmärksamhet. Om bara soleil blir lite mindre intensiv i sitt sätt kommer de fungera perfekt ihop. Jag är så stolt över henne.
20200307_211326.webp

Vår Daisy i bakgrunden, soleil (som förresten helsyster till border_kelpies vilja) i förgrunden.

Vi började dagen med vår lilla söndagstradition: 2 timmar i skog och ute på fält med hundvakten och hennes hund. Herregud så damerna sprang, igen :D När jag till sist kopplade Ebrah så la sig Aysu ner och jag fick säga åt henne att resa sig för att alls få på täcket. Gissar att det blir väldigt lugnt här hemma resten av dagen. Jag ska passa på att fixa lite med bilder och ge mig ut och handla lite.

Här har vi haft en skön dag. Gick upp kl 9, vilket är tidigt för oss då vi brukar dra oss till 10, och gjorde oss snabbt i ordning innan vi gick en promenad till ett hunddagis i närheten där vi går nosework kurs. Första kurstillfället idag och Ascot var mkt snabb på att lära sig den nya doften lagerblad. Vi behöver dock träna en del på utomhussök. Efter kursen gick vi långpromenad i det fina vädret! Himla härligt dag!

Mötte nog en av de knepigare hundägarna igår. Jag, sambon, hundarna och barnen sparkar boll när det kommer en liten vit fluffhund lös. Jag går undan med Nikki för att hundägaren ska hinna ta sin hund, fluffet går in på fotbollsplanen, ägaren stannar utanför. Först går den fram till Ammo, som säger till den lille att sluta vara så på, då börjar den gå fram till Nikki.

Hundägaren har fortfarande inte rört sig.

Nikki exploderar, jag får mig att bett i handen när jag försöker hindra henne från att flyga på den lille. Lyfter upp Nikki och går ännu längre bort, fluffet följer efter. Då kommer hundägaren och säger "är din hund rädd? Då är det bra om dom hälsar så hon lär sig!". Fräser ifrån att "Ja, hon är rädd och hon bits när hon är rädd"

Då kommer hundägaren och tar sin hund, bara blänger på mig... Hur tänker man??? Jisses.

Mötte nog en av de knepigare hundägarna igår. Jag, sambon, hundarna och barnen sparkar boll när det kommer en liten vit fluffhund lös. Jag går undan med Nikki för att hundägaren ska hinna ta sin hund, fluffet går in på fotbollsplanen, ägaren stannar utanför. Först går den fram till Ammo, som säger till den lille att sluta vara så på, då börjar den gå fram till Nikki.

Nikki exploderar, jag får mig att bett i handen när jag försöker hindra henne från att flyga på den lille. Lyfter upp Nikki och går ännu längre bort, fluffet följer efter. Då kommer hundägaren och säger "är din hund rädd? Då är det bra om dom hälsar så hon lär sig!". Fräser ifrån att "Ja, hon är rädd och hon bits när hon är rädd"

Då kommer hundägaren och tar sin hund, bara blänger på mig... Hur tänker man??? Jisses.
Hade sparkat den lilla vita innan den ens kommer fram till första hunden. Har noll tolerans för lösa hundar, värsta jag vet..

Jag trodde att slyngelperioden var påväg att övergå till någon slags mognad - då kom slyngel 2.0 :sneaky:
Visselpipan har funkat klockrent för inkallning, ofta tvärvänder han och kommer direkt.
Men NU, stannar han och tittar runt omkring sig eller så måste jag ropa ”hallå” efter två-tre visslingar och då tittar han på mig och då kan han också stanna och kissa innan han kommer :cool: :idea:
Tar ett djupt andetag och berömmer ändå.

Alltså är man inte rädd om sin egen hund? Hade Daisy (lös) sprungit fram till främmande (eventuellt lösa) hundar hade jag varit livrädd att de skulle göra henne illa!
Förstår att du är förbannad. En rädd hund blir inte det minsta mindre rädd bara för att de hälsar...

Men herregud! Man blir ju mörkrädd!

Vi hade istället ett positivt möte i skogen igår, som inte ens blev ett möte pga bra ägare. Jag och Nora gick inne i skogen, kanske tre meter in från ”vägen” och ute på ”vägen” (traktorstig) kom en kvinna med två hundar. När hon såg oss i skogen kopplade hon direkt sina hundar och jag kopplade Nora, vi vinkade till varandra och gick vidare och släppte våra hundar igen efter några meter, när vi liksom helt gått förbi varandra.
Tänk om hon hade varit som den du beskriver ovan och hennes två stora schäferhundar hade kommit rusandes mot Nora i skogen :eek:

Men herregud! Man blir ju mörkrädd!

Vi hade istället ett positivt möte i skogen igår, som inte ens blev ett möte pga bra ägare. Jag och Nora gick inne i skogen, kanske tre meter in från ”vägen” och ute på ”vägen” (traktorstig) kom en kvinna med två hundar. När hon såg oss i skogen kopplade hon direkt sina hundar och jag kopplade Nora, vi vinkade till varandra och gick vidare och släppte våra hundar igen efter några meter, när vi liksom helt gått förbi varandra.
Tänk om hon hade varit som den du beskriver ovan och hennes två stora schäferhundar hade kommit rusandes mot Nora i skogen :eek:
De jag träffar (generellt) i skogen upplever jag ha bättre lydnad på sina hundar än de jag träffar i samhället.
Jag brukar möta en kvinna med två hundar som brukar fråga om jag har tid för en snabbis med träning av hundmöten.:D
Jag brukar parkera mig bredvid stigen i skogen med min unghund och så går hon förbi ett par gånger. Har ingen aning om vad människan ens heter men bra träning för oss båda ;)

:arghh: :arghh: :arghh: Aysu, jordens största matvrak som vanligtvis flyger upp från djupsömn bara man viskar ordet "mat" ville knappt ha sin middag... Hon är jättelåg också, trodde först att hon var trött efter megapromenaden igår men nu blir jag orolig. På väg till apotek nu för att köpa termometer, för det första vet frågar är såklart om hon har feber och jag hittar inte den jäkla termometern. Måste klura på hur fan vi ska lyckas ta oss någonstans också om det nu är så att vi behöver åka in. Jag har ju ingen bil... Ska kolla med exet som bor nära. Han har faktiskt bil nu... Fyfan vad orolig jag blir.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 160
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 919
Senast: Tuggben
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 225
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix