Är så förbannat upprörd. Vi bor i lägenhet mitt i stan. Skulle ta mina två unghundar, 14 och 5 mån, på en liten sväng runt kvarteret. När vi kommer till uppfarten av vår gård så ser jag en äldre herre komma med en äldre colliehane. Jag vet att han alltid vill att hundarna ska hälsa så jag väntar uppe på gården på att mannen och hans hund ska passera. Men icke sörru! Han stannar vid vår uppfart, kopplar loss sin hund och säger åt dem att gå och hälsa Jag backar några steg och skriker till ägaren att de inte alls får hälsa medan hans hund sakta närmar sig oss. ”Varför inte?” Kläcker ägaren ur sig, utan att kalla in sin hund. ”Ja, för det första frågar man först!” svarar jag. Collieägaren säger då lite hånfullt ”Ja men då frågar jag nu då”. Jag säger att nej, de får inte hälsa. Jag har en valp som är lite osäker och jag vill inte att han blir påflugen av en okänd hund och speciellt inte hemma där han känner sig trygg. Och jag vill inte att mina hundar lär sig att man minsann får hälsa på var och varannan hund ute på gatan och speciellt inte om man skäller och beter sig som as (japp, mina hundar betedde sig som as vid den här tidpunkten). Efter lite om och men lyckas han kalla tillbaka sin hund och skriker åt mig att jag tänker så jävla fel i valpuppfostran och att det är perfekt för valpen att lära sig (lära sig vad, undrar jag? Att man an bli påflugen av okända hundar hemma? Eller att man får hälsa på alla om man skäller? ). Sen går han i rask takt därifrån. Tur det, annars hade jag blivit riktigt otrevlig. Fy, nu är hela fredagskvällen förstörd lär ta ett dygn innan blodtrycket går ner.