Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte med tvångsapportering, gissar att det är det din granne gör...Blir beklämd när jag ser grannen träna sin breton .
Hur apporteringstränar jägarna i denna tråd?
Inte med tvångsapportering, gissar att det är det din granne gör...
Jag gillar sättet du resonerar (och jag önskar mer av det även i min egen ras). Jag tror att genom att respektera rasens ursprung, så dels får vi raser där skillnaderna inte bara handlar om pälsfärg, dels tror jag att det ger bättre möjligheter att avla på sunda individer.Så är det och jag vill ju gärna ha lite tryck och en nypa allvar i mina hundar, samtidigt som de också ska vara mentalt stabila, vänliga och hanterbara.
Där har en del avlat åt annat håll under min frånvaro inom rasen, på väldigt lugna, snälla och -i mitt tycke då- nästan lite "mesiga" hundar, så jag är glad för att han är den typ av hund jag gillar och enligt mig så är han således en ypperlig och väldigt rastypsik hane
De är ju gårdshundar som självständigt ska hålla efter skadedjur, ormar etc och de ska också larma och hålla inkräktare borta, samt klara av att (i grupp) fösa hjordar av djur. Aussien har dock alltid räknats som en ganska "mild" terrier, men det är ändock en terrier och ska ha lagom av även de bitarna anser jag, även om det där fulla gårdshundlivet inte längre är deras huvudsakliga syfte.
Jag gillar sättet du resonerar (och jag önskar mer av det även i min egen ras). Jag tror att genom att respektera rasens ursprung, så dels får vi raser där skillnaderna inte bara handlar om pälsfärg, dels tror jag att det ger bättre möjligheter att avla på sunda individer.
Ja, det är ju bra om även sämre hundar går bph och så, då blir ju statistiken mer korrekt.Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.
Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.
Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.
Jag är nyfiken på vad ett bph skulle visa och tänker att det är bra att så många hundar som möjligt beskrivs även om det redan finns många beskrivna shelties. Risken finns dock att han inte tar sig igenom ett bph och då kanske det är (o)gjort helt i onödan? Fast även brutna bph borde väl synas i rasens statistik.
Det är också mycket möjligt att han inte behöver bryta. Men det kostar pengar... hmmm.
Funderar på att anmäla Frej till bph. Vi skulle ha varit med på bph i juni förra året mem då blev han skadad istället.
Ja, det är ju bra om även sämre hundar går bph och så, då blir ju statistiken mer korrekt.
Fast jag tänker (som många med mig) att det är ju exakt samma hund som åker till testet som hem igen. Din bästa vän är ju inget annat bara för att ni gjort testet.Jag fattar din kommentar men "sämre hundar" gjorde lite ont. Svårt att tänka i de termerna om sin bästa kompis .
Fast jag tänker (som många med mig) att det är ju exakt samma hund som åker till testet som hem igen. Din bästa vän är ju inget annat bara för att ni gjort testet.
Som @Wingates skriver, det är oerhört viktigt och bra för rasstatistiken att även hundar med ”svagare” (i brist på bättre ord) mentalitet går BPH/MH. Om bara de hundar med bra mentalitet går ut, så får ju rasen en missvisande statistik där mentaliteten ser bättre ut än vad den egentligen är, rasmässigt sett.
Det är ju i ras/gruppsammanhang som mentalitetsverktygen kommer till sin rätta användning, inte på individnivå .
Tycker absolut att du ska anmäla. Jag gick nyss MH med min unghund, med misstanken om att vi skulle få bryta vid något tillfälle. Jag fick rätt, men det är ju viktigt att sådant också syns.
Ah sorry! Tänkte enbart i termer av mentalitet, inget annat! Har ju själv haft en hund som hade dålig mentalitet, men han var högt älskad ändå för han hade många andra fantastiska sidor - och din hund är ju lika älskad och fin oavsett resultat på bph.Jag fattar din kommentar men "sämre hundar" gjorde lite ont. Svårt att tänka i de termerna om sin bästa kompis .
Gick med ungtiken igår (lagt upp protokollet i BPH tråden) och det är alltid lika intressant
Tipsar om retrievertråden så får du veta!Blir beklämd när jag ser grannen träna sin breton .
Hur apporteringstränar jägarna i denna tråd?