Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inspekterad och godkänd av alla 3 damerna :cool:

58775296_2139538332833426_2345917540871438336_n.jpg

Det är så himla härligt och se hur Humla utvecklas varje vecka :love:
Hon har fått miljöträna på valborgsfirande (väldigt familjeanpassat sådant) och ett familjeevenemang på ridklubben under veckan. Hon har blivit mycket mer lugn med att möta andra hudar så länge de är neutrala/glada. I allmänhet mer trygg och nyfiken :)

Igår var vi på promenad och hon hittade en kotte som vi lekte med hela promenaden typ :rofl:
F6896D7E-4C0D-4CB8-BFA3-C30B828DFA2B.webp

Älskade knashund!

I går såg jag på fejan att en liten Dvärgschnauzertik smitit från sin ägare uppe vid våran sjö. Hunden hade redan varit borta i 1,5 dygn när inlägget kom. Lite konstigt tyckte jag att man inte gått ut tidigare med nyheten men men... Matte var förtvivlad och skrev att hunden inte var bekant i området.

Så jag, sonen och skägget gav oss ut i snö, hagel och regn och letade i några timmar utan resultat :(
Som en sista chansning la vi på hemvägen en godis ca var tionde meter i förhoppning att hon skulle ha hört oss, leta sig till stigen och följa den ner till bebyggelse. Ett 2 km långt näringsspår :up:

I morse fanns ett facebookinlägg från en annan sida att en Dvärgschnauzertik hittats på en gård. Bild på hunden fanns och matte taggades. Men enligt matte var det inte hennes hund för hennes var mörkare. Så hunden skulle köras till polisen av upphittaren.
Fasligt många Dvärgschnauzrar på vift här helt plötsligt :confused:
Så därför gav jag mig åter igen ut och letade på förmiddagen. Vid 11-tiden kollade jag av på fejan hur det gick för övriga som var ute och letade. Då var efterlysningen borta.

Under dagen har det framkommit att det inte alls var ägaren som gjort efterlysningen. Inte heller ägaren som tappat bort hunden. Det var ett hundpensionat!!
Och detta försökte man mörka med att låta en privatperson spela ägare. Den riktiga ägaren var utomlands. Denne hade inte en susning om att hens hund varit efterlyst i två dygn på Facebook. Det fick hen veta när polisen ringde efter de slagit på chippet för ja, den upphittade Dvärgen på gården VAR rätt hund. Hundpensionatet kände bara inte igen den :meh:

Efter att hunden kommit till rätta försökte de bara tysta ner det. Utan att gå ut med att hunden hittats. Redan igår kväll....
Så därför har en rad människor letat i onödan även idag. Givetvis utan tack.

Helt obegripligt oseriöst och ansvarslöst :rage:

I går såg jag på fejan att en liten Dvärgschnauzertik smitit från sin ägare uppe vid våran sjö. Hunden hade redan varit borta i 1,5 dygn när inlägget kom. Lite konstigt tyckte jag att man inte gått ut tidigare med nyheten men men... Matte var förtvivlad och skrev att hunden inte var bekant i området.

Så jag, sonen och skägget gav oss ut i snö, hagel och regn och letade i några timmar utan resultat :(
Som en sista chansning la vi på hemvägen en godis ca var tionde meter i förhoppning att hon skulle ha hört oss, leta sig till stigen och följa den ner till bebyggelse. Ett 2 km långt näringsspår :up:

I morse fanns ett facebookinlägg från en annan sida att en Dvärgschnauzertik hittats på en gård. Bild på hunden fanns och matte taggades. Men enligt matte var det inte hennes hund för hennes var mörkare. Så hunden skulle köras till polisen av upphittaren.
Så därför gav jag mig åter igen ut och letade på förmiddagen. Vid 11-tiden kollade jag av på fejan hur det gick för övriga som var ute och letade. Då var efterlysningen borta.

Under dagen har det framkommit att det inte alls var ägaren som gjort efterlysningen. Inte heller ägaren som tappat bort hunden. Det var ett hundpensionat!!
Och detta försökte man mörka med att låta en privatperson spela ägare. Den riktiga ägaren var utomlands. Denne hade inte en susning om att hens hund varit efterlyst i två dygn på Facebook. Det fick hen veta när polisen ringde efter de slagit på chippet för ja, den upphittade Dvärgen på gården VAR rätt hund. Hundpensionatet kände bara inte igen den :meh:

Efter att hunden kommit till rätta försökte de bara tysta ner det. Utan att gå ut med att hunden hittats. Redan igår kväll....

Men gud, helt jäkla orimligt?! Fy tusan så jäkla oseriöst agerat. Finner ju knappt ord för det.

Men gud, helt jäkla orimligt?! Fy tusan så jäkla oseriöst agerat. Finner ju knappt ord för det.

Ja man blir helt mållös. Lider med ägaren som är utomlands och fått veta detta och måste uthärda att hunden är i pensionatets händer till ägaren kommer hem.
Jag hade inte varit resonabel någonstanns om jag var den ägaren när hunden ska hämtas 😡
Jag har taggat fuskägaren i Facebookgruppen där inlägget fanns och sagt vad jag tycker och tänker om pensionatets aggerande. Blev så jäkla arg!

Nu har Lemmy fått tid för artroskopin iaf och jag har fått lov att ge honom smärtstillande igen. Har nog inte så det räcker fram t op men nästan. Kanske min egen vet kan skriva ut mer om det skulle behövas..han har uppenbarligen ont igen, min solstråle är en muttrande gubbe. Känner inte igen honom, stackars. Nu får vi räkna ner dagarna och hoppas att det är skadan med kortare konvalescens :)

Här känner jag mig lite matt.
Ebba har hela tiden vi haft henne varit väldigt alert och reaktiv, ganska upphettad vid hundmöten och sådär. Men inte ohanterbart på något vis. En jäkla pärla, nästan jämt.

Nu har hon dock börjat skälla ut alla hon ser här hemma. Känns som att hon vaktar mig och maken, och att det blivit så här sista veckorna. Hon är glad och snäll mot de vi träffar, men innan det kommer till det så skälls det. Rejält. Och det blir ett problem när man delar hiss, träffar en granne i garaget eller stöter på någon som hejar på en när man är ute.

Vet inte om det är en fas som går över, vi hoppas på det. Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det i alla fall, men belönar henne när hon är lugn, avleder istället för att säga till henne och försöker att inte göra en jättestor grej av det. Men vi vet ju inte om vi gör rätt...

Några idéer? Inte hållbart att hon skäller ut hela grannskapet och jag känner mig hopplöst okunnig 🙈

Men fyfan vilket genomruttet beteende! :eek: :rage:

Uppföljning av Pysslingen - han rör sig inte som han ska och har ont v armbågsled och ryggen, så helt klart är något fortfarande tokigt. Så nu är världen på vänt tills någon hittar en förklaring. Patella lux räcker inte längre som förklaring. Något annat har också hänt, men vad?

Jag är så rädd att förlora hunden att han kanske skulle ha en "god man". Jag tror varken att jag kan se bra eller dåliga lösningar längre

Torkad nötmatstrupe luktar hemskt men är tydligen gott. Verkar gå fortare att äta än jag räknat med :cautious:.

Blev mycket gott denna dag men fyller man bara år 10-15 gånger i livet ska man väl ha lite lyx de dagarna ;).

Hur tuggar man i sig en sån där hård sak på tre minuter? :eek:

Torkad nötmatstrupe luktar hemskt men är tydligen gott. Verkar gå fortare att äta än jag räknat med :cautious:.

Blev mycket gott denna dag men fyller man bara år 10-15 gånger i livet ska man väl ha lite lyx de dagarna ;).

Hur tuggar man i sig en sån där hård sak på tre minuter? :eek:
3 min, det var ju lång tid, Ville sätter i sig dem under 30 sek 🙄 Han fick en kalkonhals idag, den tog runt 5 min att tugga i sig. ;)

3 min, det var ju lång tid, Ville sätter i sig dem under 30 sek 🙄 Han fick en kalkonhals idag, den tog runt 5 min att tugga i sig. ;)

Jag kan ha överdrivit tiden, kanske tog det bara 1-2 minuter. Jag trodde dock att det skulle ta längre tid då strupen verkade så seg och hård. Undrar hur lång tid en kalkonhals skulle ta? Det känns ändå rimligt att det tar längre tid att äta för en liten sheltie än för en wachtel :D.

Ja man blir helt mållös. Lider med ägaren som är utomlands och fått veta detta och måste uthärda att hunden är i pensionatets händer till ägaren kommer hem.
Jag hade inte varit resonabel någonstanns om jag var den ägaren när hunden ska hämtas 😡
Jag har taggat fuskägaren i Facebookgruppen där inlägget fanns och sagt vad jag tycker och tänker om pensionatets aggerande. Blev så jäkla arg!
Jävlar vad arg jag hade varit! Pensionatets agerande är verkligen under all kritik, hur kan man ens komma på tanken att försöka mörka en sån sak?! Bra att du röt i :up:

Jävlar vad arg jag hade varit! Pensionatets agerande är verkligen under all kritik, hur kan man ens komma på tanken att försöka mörka en sån sak?! Bra att du röt i :up:

De har verkligen försökt prata bort det på fejan samt tagit bort en stor del av vår konversation där jag iftågasatte deras agerande.

Sätt aldrig vovvarna på pensionatet 1,5 km från mig och som börjar på V.

De har verkligen försökt prata bort det på fejan samt tagit bort en stor del av vår konversation där jag iftågasatte deras agerande.

Sätt aldrig vovvarna på pensionatet 1,5 km från mig och som börjar på V.
Jag är så tacksam för det pensionat jag har, jag vet att det hände en olycka för ett par år sedan, en inackorderad hund anföll en annan under promenad, helt oprovocerat. De ringde ägarna till hunden som blev påhoppad på väg till veterinären och höll sen kontakt hela tiden. Eftersom hunden behövde behandling även efter att ägarna kom hem så hade de kvar hunden (de kom överens om det) och åkte på alla veterinärbesök och rehab.
Själva promenaden hade de varit två, hundarna hade gått tillsammans tidigare och de verkade fungera utan problem att gå tillsammans med. Men pensionat grämde sig över att de hade slappnat av. :(

Summarum såhär när vi känt på varandra lite;
En trevlig hane, m a s s o r med attityd, en del allvar, men också alert, vaken, uppmärksam, lekfull, glad, social och utan konstigheter.
Dvs precis min typ av hund :idea: Så han kommer nog att passa utmärkt in här, med både de tvåbenta och de fyrbenta :up:

59827198_2141177919336134_2466521493853437952_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
868
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka