Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så tacksam för det pensionat jag har, jag vet att det hände en olycka för ett par år sedan, en inackorderad hund anföll en annan under promenad, helt oprovocerat. De ringde ägarna till hunden som blev påhoppad på väg till veterinären och höll sen kontakt hela tiden. Eftersom hunden behövde behandling även efter att ägarna kom hem så hade de kvar hunden (de kom överens om det) och åkte på alla veterinärbesök och rehab.
Själva promenaden hade de varit två, hundarna hade gått tillsammans tidigare och de verkade fungera utan problem att gå tillsammans med. Men pensionat grämde sig över att de hade slappnat av. :(
Schäfer-prinsessan blev borttappad av ett pang utanför Norrtälje. I Rialareviret när det fortfarande var be-vargat. Men när vi kom hem var hunden tillbaka. Vi hade inte vetat något om de inte berättat. Det stället använde vi fler gånger. Liksom shit happens - det viktiga är hur man förebygger och hur man löser de problem som uppstår. Pensionatet på V har visat riktigt dålig krishantering och det är nästan så att alla pensionat på V borde kunna få skadestånd

Summarum såhär när vi känt på varandra lite;
En trevlig hane, m a s s o r med attityd, en del allvar, men också alert, vaken, uppmärksam, lekfull, glad, social och utan konstigheter.
Dvs precis min typ av hund :idea: Så han kommer nog att passa utmärkt in här, med både de tvåbenta och de fyrbenta :up:

59827198_2141177919336134_2466521493853437952_n.jpg
Vacker är han också.

Här känner jag mig lite matt.
Ebba har hela tiden vi haft henne varit väldigt alert och reaktiv, ganska upphettad vid hundmöten och sådär. Men inte ohanterbart på något vis. En jäkla pärla, nästan jämt.

Nu har hon dock börjat skälla ut alla hon ser här hemma. Känns som att hon vaktar mig och maken, och att det blivit så här sista veckorna. Hon är glad och snäll mot de vi träffar, men innan det kommer till det så skälls det. Rejält. Och det blir ett problem när man delar hiss, träffar en granne i garaget eller stöter på någon som hejar på en när man är ute.

Vet inte om det är en fas som går över, vi hoppas på det. Vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det i alla fall, men belönar henne när hon är lugn, avleder istället för att säga till henne och försöker att inte göra en jättestor grej av det. Men vi vet ju inte om vi gör rätt...

Några idéer? Inte hållbart att hon skäller ut hela grannskapet och jag känner mig hopplöst okunnig 🙈
Gissar att det är spökålder? För visst är hon i den åldern där det är rimligt? I så fall är det vettigt att bara avleda, är det mer av ett vaktbeteende är antagligen skvallerträning en bättre väg att gå, men det låter ju typiskt spökigt. Vill du ha mer utförligare svar tror jag det är bättre att skapa en egen tråd då jag vet att det önskas att "vettiga" diskussioner inte hålls i en evighetslång uppdateringstråd. :)

Det är inget fel på vänstervarv om det inte sker på bekostnad av hälsa och användbarhet.

Så är det och jag vill ju gärna ha lite tryck och en nypa allvar i mina hundar, samtidigt som de också ska vara mentalt stabila, vänliga och hanterbara.
Där har en del avlat åt annat håll under min frånvaro inom rasen, på väldigt lugna, snälla och -i mitt tycke då- nästan lite "mesiga" hundar, så jag är glad för att han är den typ av hund jag gillar och enligt mig så är han således en ypperlig och väldigt rastypsik hane :D

De är ju gårdshundar som självständigt ska hålla efter skadedjur, ormar etc och de ska också larma och hålla inkräktare borta, samt klara av att (i grupp) fösa hjordar av djur. Aussien har dock alltid räknats som en ganska "mild" terrier, men det är ändock en terrier och ska ha lagom av även de bitarna anser jag, även om det där fulla gårdshundlivet inte längre är deras huvudsakliga syfte.

Sitter och laddar för att ge mig ut på årets första cykeltur med damerna :) Ska bara dricka upp mitt te och klippa Ebrahs klor först. Dock började Aysu löpa idag, så det där med LC-tävling om 2 veckor får hon skippa :meh:

Helt slut nu, fick bara nån timmes sömn inatt pga Nano väckte mig och sen kunde jag inte somna om. Varit TL på klubben i lydnadsklass 3 och startklass och dessutom skrivare i klass 1, så himla kul men jag är inte direkt i högform just nu. Egentligen skulle jag ha tävlat Nessie men kände att det blir för tight, varit på klubben från 07 och hunnit sätta i mig en varmkorv på hela dagen. Nu intar jag soffläge!

Hundarna får maken och dottern roa bäst dem vill, imorgon blir det agilitytävling!

Idag blev den här göllige en elitskyddshund, två helger efter vi blev uppflyttade till högreskydd 😍!

975497B7-AE2F-4DD3-AB90-1A973F1FEEC0.webp

Jag har legat sjuk hela veckan och inte kunnat träna alls, men det gick ju visst vägen ändå med bara lite tokigheter som hände :D! Nu ska det bli kul att träna på och bli bättre inför eliten!

Och maken var iväg och tävlade agility med Pu, det blev en klassvinst i hoppklass för dem ✌️!

Idag smakar champagnen extra gott, en GOD tävlingsdag för familjen :D!

Nu är Ville och jag helt slut! Vi har varit på stationsträning och provat momenten inför jaktprovet i höst. Nyttig träning och att få se styrkor och svagheter hos sin egen hund och andras. Bra att få prova på och se hur hunden beteer sig i en provsituation med mycket hundar och folk. Men även om jag inte har gått många meter så är jag helt slut i huvudet.

Idag har jag ryckt den döda pälsen kring båda rävarnas öron och plötsligt ser man att rödräven faktiskt HAR öron :rofl: De har gömt sig i all päls innan.

Var även så elak att jag kortade ner Asnis byxor, tyckte de var lite väl långa. Och här trodde jag att jag skulle få en till ”korthårig” aussie, men hon ärvde visst bara sin pappas pälsgener :cautious: Ser ju ganska flashigt ut, men jag föredrar definitivt medellång päls åt det kortare hållet :p

Idag blev den här göllige en elitskyddshund, två helger efter vi blev uppflyttade till högreskydd 😍!

Visa bifogad fil 29202

Jag har legat sjuk hela veckan och inte kunnat träna alls, men det gick ju visst vägen ändå med bara lite tokigheter som hände :D! Nu ska det bli kul att träna på och bli bättre inför eliten!

Och maken var iväg och tävlade agility med Pu, det blev en klassvinst i hoppklass för dem ✌!

Idag smakar champagnen extra gott, en GOD tävlingsdag för familjen :D!

Shit vad grymma ni är allihopa!

Så är det och jag vill ju gärna ha lite tryck och en nypa allvar i mina hundar, samtidigt som de också ska vara mentalt stabila, vänliga och hanterbara.
Där har en del avlat åt annat håll under min frånvaro inom rasen, på väldigt lugna, snälla och -i mitt tycke då- nästan lite "mesiga" hundar, så jag är glad för att han är den typ av hund jag gillar och enligt mig så är han således en ypperlig och väldigt rastypsik hane :D

De är ju gårdshundar som självständigt ska hålla efter skadedjur, ormar etc och de ska också larma och hålla inkräktare borta, samt klara av att (i grupp) fösa hjordar av djur. Aussien har dock alltid räknats som en ganska "mild" terrier, men det är ändock en terrier och ska ha lagom av även de bitarna anser jag, även om det där fulla gårdshundlivet inte längre är deras huvudsakliga syfte.

Rent utseendemässigt tycker jag att många blivit så "spetsiga" i huvudet, ser nästan ut att ha ögon en på sidorna ( svårt att förklara, men har för mig att vi pratat om det en annan gång).

Sitter och laddar för att ge mig ut på årets första cykeltur med damerna :) Ska bara dricka upp mitt te och klippa Ebrahs klor först. Dock började Aysu löpa idag, så det där med LC-tävling om 2 veckor får hon skippa :meh:
Cyklade i förrgår med yngsta förmågan, tills jag fick punka... :meh:

Rent utseendemässigt tycker jag att många blivit så "spetsiga" i huvudet, ser nästan ut att ha ögon en på sidorna ( svårt att förklara, men har för mig att vi pratat om det en annan gång).

Den generella typen är en annan nu, än när jag höll på sist till min lilla "förskräckelse" men än finns det hundar av bra typ kvar, så i det hänseendet kommer jag bli något av en bakåtsträvare, för den typ som avlats fram och som blivit rätt vanlig nu, faller mig inte alls i smaken.

Den generella typen är en annan nu, än när jag höll på sist till min lilla "förskräckelse" men än finns det hundar av bra typ kvar, så i det hänseendet kommer jag bli något av en bakåtsträvare, för den typ som avlats fram och som blivit rätt vanlig nu, faller mig inte alls i smaken.
Nä, inte mig heller, ser mer ut som taxar i kroppen, och just att huvudena såg så speciella ut. Har ju kollat runt lite till mor och far :)

Katastroflördag! :crazy:

Sprucken analsäck. Fanns inga särskilda tecken på detta utan hände kort efter jag tog en koll. Stackaren hade ont och vägrade låta mig tvätta där. (Såklart är det en lördagskväll när man fick åka in. :meh: När annars?) Han fick sederas och dom fixade till allt, åkte hem med lite morfin. Han har piggnat till lite mer nu, och vi får hoppas vi hädanefter inte får mer klydd med dom.

Katastroflördag! :crazy:

Sprucken analsäck. Fanns inga särskilda tecken på detta utan hände kort efter jag tog en koll. Stackaren hade ont och vägrade låta mig tvätta där. (Såklart är det en lördagskväll när man fick åka in. :meh: När annars?) Han fick sederas och dom fixade till allt, åkte hem med lite morfin. Han har piggnat till lite mer nu, och vi får hoppas vi hädanefter inte får mer klydd med dom.
Men vilken otur! Hoppas att det läker bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 915
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
868
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka