Finn har också gått unghundsprov!
Vi hade lite oflyt med haren och fick inte vår första förrän vid lunch (efter 4h trampande), och tyvärr en skräphare som man i normala fall inte hade släppt på - 50m på vall och sedan rätt in i ett stort majsfält. Efter det bröt vi och gjorde resten av momenten (vatten, skogssök, skott) där han fick full pott på allt. Eftersom vi hade chans på ett förstapris var tramparna gulliga och trampade på även på eftermiddagen, men då var skallen slut och det blev inga fantastiska arbeten av det direkt
Godkänd och ett tredjeprisblev resultatet i alla fall. Fina lilla killen!
Vi sov hos min lillebror i hans studentlägenhet på natten innan provet, och är faktiskt riktigt impad av hur Finn hanterade att bli stadshund för en natt. Hemma kan han vara lite vaktig, men där sov han sig lugnt och snarkande igenom både för- och efterfest hos grannen
Dagen innan Finns prov var vi iväg och jagade änder, och Floyd blev biten av en annan hund
Har inte varit med om det på fågeljakt, så jag blev nog lite chockad. Det var en annan labrador som vaktade viltet (vilket jag inte visste om) och när Floyd kom tillbaka från ett sök så rundade han nämnda labbe + vilthögen för att komma till mig, och då flög den på honom
Det blev ett ganska rejält bett över höften, så jag fick stryka honom från helgens prov. Så onödigt!! Kan inte förstå att man 1, har en sådan hund med på en jakt där det är många lösa hundar, 2, står vid viltet med den?! och 3, inte sätter den i bilen eller har den kopplad när jakten är slut?!
Det är ovanligt att retrievers är så resursvaktande, hade det varit ett gäng wachtlar hade jag inte blivit särskilt förvånad. Å andra sidan vet man i regel vad man har i kopplet då, och därför är de just kopplade eller i bilarna om det är vilt framme och olyckor sker sällan.
Ladda har varit på första rehabbesöket och fysion tyckte att hon hade musklat sig fint i sitt skadade ben. Hon ömmade lite över ländrygg/bäcken och var överansträngd i insidan av höger lår, så vi ska arbeta med det tills nästa återbesök
Förhoppningsvis är hon såpass stark då att vi vågar börja simma henne lite.