Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om du kan med kort varsel är det Eriksöre hundvecka 8-12 juli på Öland. Tror jag skrev om det i din tråd men då fanns inte programmet. Verkar vara mer lägerlikt i år. Kan inte säga något om kvaliteten då jag bara varit med på deras rallytävlingar. Och i år ska vi tävla nosework.

+ @Kivina @Sleepan

Hm, jag kanske bara är dålig på att söka och hitta.

8-12 juli är jag förvisso ledig, frågan är om jag ens vågar kolla vad det skulle kosta :crazy: då Öland inte är precis nästgårds. Det skulle dock vara roligt att åka dit. Jag har aldrig varit på vare sig Öland eller Gotland.

Jag får väl googla vidare :).

Jag vill också åka på läger/helgkurs men har jättesvårt att hitta något...
Jag vill åka i höst nämligen, och det finns garanterat. Men har inte lyckats hitta något.
Vill åka på något där det är blandad kompott med typ rally, lydnad, Nosework och annat då jag ska åka med min mamma i så fall, som kan behöva prova på lite allt möjligt :)

Du får jättegärna tipsa om du hittar något. Jag skulle nämligen också vilja ha lite blandad kompott!

Jag vill också åka på läger/helgkurs men har jättesvårt att hitta något...
Jag vill åka i höst nämligen, och det finns garanterat. Men har inte lyckats hitta något.
Vill åka på något där det är blandad kompott med typ rally, lydnad, Nosework och annat då jag ska åka med min mamma i så fall, som kan behöva prova på lite allt möjligt :)

Min klubb (Eslöv) kommer att hålla ett event med "gott och blandat" i september, 14-15/9, med en massa olika instruktörer där man kan välja sina pass själv. Typ som en påse lösgodis. :D
Tyvärr är det inte öppet för anmälan än vad det ser ut, men det borde dyka upp snart. Vi hade samma ifjol också, det blev väldigt bra!

Jag har inte tillgång till hela schemat, men det ser ut att vara tex en del problemlösning, fysträning, föreläsningar, lek, trickträning, störningsfokus, osv. Jag tror det kommer att bli apkul! (Bara det kommer ut i tid att folk kan hinna se det och boka platser. :crazy:)

Min klubb (Eslöv) kommer att hålla ett event med "gott och blandat" i september, 14-15/9, med en massa olika instruktörer där man kan välja sina pass själv. Typ som en påse lösgodis. :D
Tyvärr är det inte öppet för anmälan än vad det ser ut, men det borde dyka upp snart. Vi hade samma ifjol också, det blev väldigt bra!

Jag har inte tillgång till hela schemat, men det ser ut att vara tex en del problemlösning, fysträning, föreläsningar, lek, trickträning, störningsfokus, osv. Jag tror det kommer att bli apkul! (Bara det kommer ut i tid att folk kan hinna se det och boka platser. :crazy:)

Låter sjukt bra! Jag är ledig då dessutom, så det hade varit guld! Låter toppen för både mig, mamsen och våra fluffisar! 😍

Alltså det här med hundar och värme. Har inte det gått lite väl långt nu?
I en campinggrupp på Fb är det en person som inte vågar gå till badet med sin hund för det är 32 grader i solen (!) och hon är rädd att den ska få värmeslag.
Jag frågade om den hade problem med andningen eftersom hon vara orolig men det hade den inte. Jag har varit på den campingen och det är max ett par hundra meter till sjön oavsett vart man är parkerad.
Nu funderar hon på om hon ska BÄRA hunden till sjön för att den ska få bada.

Vi har visserligen bara 27 grader ( i skuggan då) men mina hundar har precis fått varsitt cykelpass på knappt 5 km i lungt tempo. Inget som bekommer dem alls och efter ett dopp i sjön hade de flåsat klart och var redo för nya utmaningar.

I en campinggrupp på Fb är det en person som inte vågar gå till badet med sin hund för det är 32 grader i solen (!) och hon är rädd att den ska få värmeslag.
Jag frågade om den hade problem med andningen eftersom hon vara orolig men det hade den inte. Jag har varit på den campingen och det är max ett par hundra meter till sjön oavsett vart man är parkerad.

Vi har visserligen bara 27 grader ( i skuggan då) men mina hundar har precis fått varsitt cykelpass på knappt 5 km i lungt tempo. Inget som bekommer dem alls och efter ett dopp i sjön hade de flåsat klart och var redo för nya utmaningar.
Jag tänker att låter man hundarna vänja sig vid värmen så är det inga problem. Min tik kan vara ute och springa en hel dag i värme, när vi är i stugan. Då tar hon ett dopp i sjön då och då. Det finns hundar som tävlar i värme också, vi hade 28 grader och gassande sol på en tävling, inga problem tyckte tanten. Då spårade hon 1 km och gick ett lydnadspass..

Definitivt. Det känns som att människor har blivit hysteriska när det kommer till värme under sommaren. Det värsta för egen del är att andra människor nojar så mycket att jag oroar mig orimligt mycket för mina egna hundar. Sen känner jag mig dum för basenjin går ut och lägger sig en stund på stenplattorna i solen i nästan 30 graders värme :cautious:

Jag har satt en termometer på buren också, för att kunna visa för människor att mina hundar inte har det varmt om jag lämnar dom en stund o bilen när jag går och handlar då jag är på semester. Jag håller på att bli galen av den här hysterin. Jag är oftast bara borta max 20 minuter och dom har både fönster och bagagelucka öppet, och står i skugga. Men folk är hysteriska och tror att dom dör om de lämnas i bilen i 1 minut. Dom kan ju göra ett besök på en brukshundklubb en solig tävlingsdag...

Polis och räddningshundar lär ju behöva jobba i värme tänker jag. Eller blir det -Tyvärr det är för varmt så vi kan inte söka efter din försvunna farmor förrän ikväll?

Sen måste ju allt givetvis göras med måtta och jag skulle inte motionera hundarna om jag inte hade stenkoll på dem. Men i realiteten tror jag de löper större risk för överhettning när de leker tillsammans än vid uppstryrd träning.

Samma med hund i bil. När man är på utställning är det helt hysteriskt och det står alltid i PM att de kommer ha vakter som patrullerar för att inga hundar ska sitta i bilarna. När man är med samma hund på tävling dagen efter och i samma värme är det inte någon som reagerar på att hundarna sitter i bil hela dagarna.
Då utgår jag naturligtvis från att man ordnat med luftgenomströmning, AC, silverduk osv så som de flesta av oss som är aktiva med hund gör.

Idag med över +30 så får inte mopsen följa med på 6km promenaden,igårkväll då det bara var 23 så gick vi och i halvlek tog vovvarna ett dopp i kanalen.Var jag på en camping med sjö skulle även mopsen få gå på egna ben.

Idag med över +30 så får inte mopsen följa med på 6km promenaden,igårkväll då det bara var 23 så gick vi och i halvlek tog vovvarna ett dopp i kanalen.Var jag på en camping med sjö skulle även mopsen få gå på egna ben.

Min fralla skulle gärna VILJA följa med på cykeltur men där går även min gräns. Däremot var hon med på powerwalk/canicross ca 4km tre gånger förra veckan (drygt 20grader) och det gör hon lika lätt som schäfrarna.
Men hon har ingen hjärna när det kommer till vad hon klarar eller inte så hon skulle garanterat överhetta sig om jag inte var med och styrde upp.

Tycker helt klart det gått över styr. Klart man ska vara försiktig i värmen, men hundar är sällan gjorda av glas. Folk är så rädda för värmeslag på hunden att hunden knappt får hässja lite innan ägare går bananas och det ska halas fram kyldynor och blöta handdukar.

Vi är precis hemkomna från årets första läger för vår del, vallningsläger för corgis. Vi har haft det toppen och båda grabbarna har utvecklats mycket på bara ett par dagar. Gibbs första gång i fårhagen, han var osäker och stundvis rädd så vi föste, föste, föste för att få upp självförtroendet. Vid sista passet idag vågade han balansera, och svansen var uppe och viftade större delen av tiden. Lille killen. Den där osäkra mentaliteten gör det jobbigt.

Lasse visade återigen fina egenskaper och imponerade stort. Vi fick den svåraste uppgiften för dagen, att själva jobba in ca 10 tackor i en fålla. Det gick riktigt fint, speciellt med tanke på att det bara var hans tredje gång på får och senast var nästan ett år sedan.

Så helgen har varit lärorik och mycket rolig. Tyvärr "firade" grabbarna med slagsmål bara någon timme efter att vi kom hem. :down: Lasse låg i gruset med magen i vädret när Gibbs flög på honom. Innan har inga skador skett men denna gång fick Lasse ett jack i en trampdyna, så nu är han omplåstrad med kompress och bandage. Jag blir så otroligt ledsen varje gång detta sker. Att Gibbs är så osäker i sig själv att han anser att anfall är bästa försvar. Denna gång tillsynes oprovocerat. Tidigare har det iaf handlat om resurser. Ikväll vet jag inte vad som flög i honom. Satt och grät på trappen efteråt för att jag känner mig smått handfallen när det kommer till hans stundvis usla beteenden som baserar sig på hans osäkerhet. :(

@Fruentimber kul med läger, himla tråkigt med hundslagsmål :( . Här hemma är det mellan varven lite spänt mellan Nessie och Nano men har lugnat sig rätt bra, få se hur det blir när de kommer i löp igen. Gibbs är ju fortfarande rätt ung så jag hoppas att det ger med sig med åldern.

Åh herregud. Nu är jag helt klar med att skriva ner alla hundar som förekommer i stamtavlorna i de inrapporterade EP-hundarna inom aussie.

Jag är faktiskt riktigt chockad över hur det är en så extremt tydlig grupp av hundar som återkommer gång på gång på gång i dessa hundars stamtavlor, vissa från kennlar jag aldrig hört talas om. Det är bara 1(!) hund av ca 30 som hittills inte har någon färgmarkerad hund i listan på namn. Resten har majoriteten färgmarkerade. Imorgon ska jag göra klart all färgkartläggning.

Apropå värme så är min terriermix som gladast när det är 25+ ute. Det finns liksom inget stopp i henne. Idag var vi på stranden och istället för skuggan la hon sig mitt i sanden, på rygg, och solade. Då och då tog hon sig ett dopp i havet men i överlag njöt hon bara av värmen.

Så himla skönt att ha med sig henne nuförtiden. Visst är hundmöten fortfarande en utmaning men vår kontakt har blivit fantastisk, på gott och ont. Hon var mindre nöjd idag när jag gav min bror kopplet för att slippa ha med henne ut i vattnet, så då satt hon och gnällde. Men kunde absolut varit värre. Hon har utvecklat en enormt bra avkopplingsknapp när vi sitter så ute och är mindre stressad i överlag.

Hårt jobb lönar sig tydligen ;)

Vi startade WT igår (i 29 graders stekande sol :p ) och det gick riktigt bra! 95/100p och framförallt en riktigt fin teamworkkänsla som saknades på sista working testet. Detta var sista deltävlingen av fyra i SSRK Västras WT-cup. De räknar de två bästa resultaten på dessa fyra deltävlingarna, och med 98p på första deltävlingen och 95 igår tog vi hem förstapriset i cupen i NKL :love: Är väldigt nöjd med 193p av 200 möjliga.
Fina lilla labradåren! :heart

Nu är det dags att kavla upp ärmarna och sikta mot ÖKL både på b-prov och WT hos SSRK och på ÖKL WT hos JRK :nailbiting:

Åå nu kom jag på att jag kanske borde lagt detta i retrievertråden :p men men.

När kan man börja gå kurser med ens hund? Alltså lydnad, nosework, rallylydnad etc. Behöver hunden vara över 1 år innan man kan gå kurs för detta?

Jag vill börja typ nu :p Malte är ca ett halvår, och vi har en unghundskurs planerad, men det hade varit kul med ännu mer.

När kan man börja gå kurser med ens hund? Alltså lydnad, nosework, rallylydnad etc. Behöver hunden vara över 1 år innan man kan gå kurs för detta?

Jag vill börja typ nu :p Malte är ca ett halvår, och vi har en unghundskurs planerad, men det hade varit kul med ännu mer.

När du har en hyffsad grundlydnad på hunden, brukar iaf vi rekommendera. Finns även tävlingsinriktade valpkurser där man börjar med små, små grunder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka