Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
När du har en hyffsad grundlydnad på hunden, brukar iaf vi rekommendera. Finns även tävlingsinriktade valpkurser där man börjar med små, små grunder.

När har man egentligen en "hyfsad grundlydnad" på hunden? :D Jag går gladeligen kurser med min hund, men frågan är om jag har någon lydnad alls på honom :p. Å andra sidan har han väl aldrig varit speciellt stökig.

@Sasse Jag tror att det går att googla fram vilken ålder som är lägsta tillåtna i olika kurser. Rallylydnad får man tävla i från att hunden är 10 månader i alla fall.

Nu har flera tipsat mig om en kursgård i Näsåker, så kanske vi åker på helgkurs dit. Det är helt klart överkomligt avstånd, speciellt om vi är i stugan med mina föräldrar. Var dock hittills ingen anmäld på kursen jag är mest intresserad av, flera på nosework-kursen dock.

Det fanns också en superintressant kurs i Härnösand 2-4/8, men jag flyttar 1/8 och behöver nog fixa med det ett par dagar.

Idag fyller min bästa vän Lyxa 10 år 💖!
Ett helt decennium har hon förgyllt mitt liv, min allra första brukshund. Hon som är så underbart snäll och vänlig och alltid glad 🥰! Hon som varit en sån fantastisk tränings- och tävlingskompis, en underbar familjemedlem och är världens vänligaste själ. Hon som jag har att tacka för så mycket roliga upplevelser, erfarenheter och ögonblick.

Jag är så otroligt lycklig att det var just hon som flyttade hem till mig 2009, och jag är så lycklig att hon fortfarande är pigg, frisk och stark så hon vid 10 års ålder fortfarande kan hålla på att tävla sin favoritsport agility och göra det bra, vid 9,5 tog hon sitt andra CERT i agility (utöver sina 17 brukscert, 1 utställningscert, 3 championat, oerhört många 1:a pris i elitlydnad och 5 SM-starter (2 lydnad 3 bruks) som hon åstadkommit under sin fina karriär 🥰!

D50E2657-3C90-4899-B681-07E49638E0FB.webp

Fy fan vad jag älskar den här hunden ❤️!!

Vi är precis hemkomna från årets första läger för vår del, vallningsläger för corgis. Vi har haft det toppen och båda grabbarna har utvecklats mycket på bara ett par dagar. Gibbs första gång i fårhagen, han var osäker och stundvis rädd så vi föste, föste, föste för att få upp självförtroendet. Vid sista passet idag vågade han balansera, och svansen var uppe och viftade större delen av tiden. Lille killen. Den där osäkra mentaliteten gör det jobbigt.

Lasse visade återigen fina egenskaper och imponerade stort. Vi fick den svåraste uppgiften för dagen, att själva jobba in ca 10 tackor i en fålla. Det gick riktigt fint, speciellt med tanke på att det bara var hans tredje gång på får och senast var nästan ett år sedan.

Så helgen har varit lärorik och mycket rolig. Tyvärr "firade" grabbarna med slagsmål bara någon timme efter att vi kom hem. :down: Lasse låg i gruset med magen i vädret när Gibbs flög på honom. Innan har inga skador skett men denna gång fick Lasse ett jack i en trampdyna, så nu är han omplåstrad med kompress och bandage. Jag blir så otroligt ledsen varje gång detta sker. Att Gibbs är så osäker i sig själv att han anser att anfall är bästa försvar. Denna gång tillsynes oprovocerat. Tidigare har det iaf handlat om resurser. Ikväll vet jag inte vad som flög i honom. Satt och grät på trappen efteråt för att jag känner mig smått handfallen när det kommer till hans stundvis usla beteenden som baserar sig på hans osäkerhet. :(

Fy vad tråkigt. Förstår känslan, känner likadant när Tonto ska bråka med dom andra.

Idag fyller min bästa vän Lyxa 10 år 💖!
Ett helt decennium har hon förgyllt mitt liv, min allra första brukshund. Hon som är så underbart snäll och vänlig och alltid glad 🥰! Hon som varit en sån fantastisk tränings- och tävlingskompis, en underbar familjemedlem och är världens vänligaste själ. Hon som jag har att tacka för så mycket roliga upplevelser, erfarenheter och ögonblick.

Jag är så otroligt lycklig att det var just hon som flyttade hem till mig 2009, och jag är så lycklig att hon fortfarande är pigg, frisk och stark så hon vid 10 års ålder fortfarande kan hålla på att tävla sin favoritsport agility och göra det bra, vid 9,5 tog hon sitt andra CERT i agility (utöver sina 17 brukscert, 1 utställningscert, 3 championat, oerhört många 1:a pris i elitlydnad och 5 SM-starter (2 lydnad 3 bruks) som hon åstadkommit under sin fina karriär 🥰!

Visa bifogad fil 32328
Fy fan vad jag älskar den här hunden ❤!!
Men åh! Grattis Lyxa, så himla härligt att hon fortfarande hänger med :heart

När har man egentligen en "hyfsad grundlydnad" på hunden? :D Jag går gladeligen kurser med min hund, men frågan är om jag har någon lydnad alls på honom :p. Å andra sidan har han väl aldrig varit speciellt stökig.

Det är förstås olika och en tolkningsfråga. :) Men det underlättar både för en själv och de andra ekipagen om man har lite koll på sin hund. Om din hund inte är stökig så har du väl grundlydnad på honom? Svårare än så behöver det inte vara.

En del kurser inom sporter är ju väldigt basic, så det kan ju variera hur man börjar med grunderna också.

Idag blev det debut för paddling med Asni! På vägen hem, när det inte var extrem motvind, då ville hon balansera på fören av kajaken genom kanalen :p Hon lyckades väl i typ 10 sekunder innan hon druttade i :rofl: Sprang längs strandkanten genom vassen en bit, sen hoppade hon i kajaken igen när jag lyckats parkera. Tog inte längre än någon sekund innan hon skulle upp på fören igen, nu lyckades hon väl balansera på den i typ 30 sekunder innan hon druttade i :laugh:Vi var nästan hemma så då simmade hon resten av vägen, duktig liten räv :heart

Ja jag tyckte mig läsa ett inlägg om det. Hur gick det?

Det gick bra, Floyd fick ett par jack på snoken och Finn bet sig i tungan, men inget allvarligare.
Jag tror att det utlöstes av en kombination av att Ladda löper/löpte och fortfarande är avskiljd från flocken pga sin höft, flocken ändrades lite för ett par veckor sedan när vi fick @atthedge s Ata på besök och att Finn börjar bli rejält könsmogen.
Ladda sitter för närvarande avgränsad i ena hallen som är ganska smal, och då blev det helt enkelt för tight för en hormonstinn Finn och en Floyd som tyckte att den löpande Ladda faktiskt är hans brud att bevaka och ingen annans. Floyd som alltid går undan i vanliga fall och är en riktigt bra konfliktlösare valde att morra tillbaka (han kom ju inte riktigt undan där i hallen) när Finn kom och morrade/spände upp sig och då flög de ihop. Det gick fort alltihop, så jag hann inte dit förrän de redan satt ihop typ.
Jag hoppas verkligen att lugnet återställer sig när Ladda kan vara i flocken som vanligt. Hon har slutat att löpa nu och bara det har gjort stor skillnad i stämningen mellan grabbarna.

När kan man börja gå kurser med ens hund? Alltså lydnad, nosework, rallylydnad etc. Behöver hunden vara över 1 år innan man kan gå kurs för detta?

Jag vill börja typ nu :p Malte är ca ett halvår, och vi har en unghundskurs planerad, men det hade varit kul med ännu mer.
Med tanke på att du kan tävla med hund som är under 1 år så behöver du inte vänta så länge ;) Kolla lite på vad det finns för kurser, ser du någon som verkar intressant kan du ju höra av dig till den kursansvariga och fråga om ni kan vara med? (Om det inte står något i beskrivningen av kursen som gör att ni tydligt inte kan det vill säga)

Gammeltanten, som jag i princip alltid har lös numera för det funkar så bra - utomhus, gick precis in till grannen under, satte sig i hans hall och tittade på mig som om hon inte kände mig när jag försökte väsa att hon skulle komma tillbaka. Till hennes försvar stod dörren öppen och de satt och fikade. :cautious: Fick gå in och KOPPLA skrället och dra med henne hem...

Gammeltanten, som jag i princip alltid har lös numera för det funkar så bra - utomhus, gick precis in till grannen under, satte sig i hans hall och tittade på mig som om hon inte kände mig när jag försökte väsa att hon skulle komma tillbaka. Till hennes försvar stod dörren öppen och de satt och fikade. :cautious: Fick gå in och KOPPLA skrället och dra med henne hem...
Hoppas du också bjöd på fika då! :laugh:

Var molnigt igår så tog två vändor och cyklade hundar, Nessie var som vanligt fullt ös medvetslös medan Nike och Nano tog en runda i lugnare tempo. Tror tjejerna är på G i löp snart, hoppas att jag slipper slagsmål denna vända. Blir så varm i hjärtat när jag ser Nessie och Nano ligga och pussa på varann i soffan, det var ett tag vi fick hålla stenkoll på dem så de inte skulle ryka ihop men just nu är de bästisar.

IMG_20190701_122843.webp

Försöker hjälpa till med kennelhemsida. Sådär lagom enkelt när det inte är en själv som byggt sidan från början och själva "byggverktyget" är helkonstigt :cautious:

Väntar på att de ska ringa från stora djursjukhuset utanför Västerås. Andra dagen jag väntar. De har sagt att Pysslingen KAN bli bra med en ny operation - men jag måste ju få veta hur mycket eftervård som krävs. Jag kan inte ta semester. Jag trodde att vi skulle stämma av sådant innan tidsbokningen - men fick bara ett SMS med tid. Nu håller tiden för att avboka på att rinna ut :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 793
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka