Lite förvirrad - du ska alltså inte själv tävla/ta meriten med henne utan en annan person ska göra det? Är sånt vanligt? För mig känns det konstigt att någon annan skulle meritera min hund.
Nä, jag kan inte åka skidor . Men lydnadsdelen (krävs ett lydnadsprov för dragtävling) och all träning har jag ju gjort. Meriten är ju hundens och oavsett gren så ser du ju inte i SKKs register vem som tävlat hunden.
För MIG är utställning en viktig bit av hundlivet och för att ställa ut krävs en merit (om man vill ta cert och championat) och då ser jag det här som en chans att få meriten utan att ta genvägar i IPOt som är vårat huvudmål. Jag är ju nybörjare så det kommer ta tid för oss att bli riktigt bra där. En IPO1 kan vi säkert hanka oss runt under våren och det räcker också som utställningsmerit om det skulle skita sig med dragprovet.
Tittar man på exteriörschäfer i stort så är det tyvärr väldigt ovanligt att man tävlar sina hundar som ska gå i avel. De skickas till Tyskland och får en snabbutbildning till IPO1 och sedan syns de aldrig mer på tävlingsplanerna.
Någon gång när jag har för lite att göra ska jag sätta mig och kolla hur många nu levande e-schäfrar som har IPO3 i Sverige. Det kan inte vara många. Valkyrias mamma är en och Valkyrias kullbror är en annan (dock tagen i Tyskland och jag tror inte han kommer tävla i Sverige). I övrigt vet jag max en eller två.