Poängen i mitt inlägg är ju lite större än så, även om du kanske inte förstår det. Poängen är att man inte måste hålla med lagstiftningen. Poängen är att länder, även Sverige, kan ha lagar som jag och andra anser är fel. Exempelvis lagar kring barnaga, prostitution eller i det här fallet, hur man tolkar hets mot folkgrupp. Det är en fin gräns vad som är hets mot folkgrupp och vad som inte är det. I lagen står det:
Enligt 16 kap 8 §
brottsbalken, är hets mot folkgrupp att
- uppsåtligen,
- i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
- hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Jag anser att det är hets mot folkgrupp att säga att invandrare bär skulden för majoriteten våldtäkter, Sveriges försämrade ekonomi osv. Men det kanske inte tolkas så, enligt de som tolkar lagboken. Och då tycker jag att tolkningen är fel och för slapp. Jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt att nazister ska få skrika att alla invandrare ska slängas ut, när vi beslutat att hets mot folkgrupp inte ska vara okej.
Du har uppenbarligen svårt att förstå vad likhet inför lagen innebär, vad som gör ett samhälle demokratiskt, vad lagstadgad yttrandefrihet innebär, vad mötesfrihet är för något och framförallt
hur man på laglig väg går till väga för att ändra på de lagar man tycker är felaktiga.
Du har även stora problem med att förstå vad våldsamt upplopp är, polisens roll i samhället när det gäller att skydda medborgare från våld, polisens roll i att se så svensk lag efterföljs och att
du kan och bör anmäla brott mot svensk lag som du ser eller hör, inte via hörsägen utan som
du senare i en rättegång kan kallas till vittne och få den åtalade dömd för.
Så länge
du och andra uppmanar till antidemokratiska metoder, censur, åsiktsregistrering, våld mm så krävs det att
vi andra som vill ha ett samhälle där varje person är fri att tycka, tänka och rösta som de vill försvarar individens grundlagsstadgade rättigheter oavsett hur korkade åsikter jag tycker SvP och du har.
Fortfarande så kan du och andra engagera er politiskt för att ändra på lagar ni tycker är felaktiga, på
laglig väg. Jag förstår att det är motbjudande för personer med antidemokratiska åsikter att följa svensk lag, men vill
ni åstadkomma mer än tidningsrubriker så är det den enda vägen att gå. Att slå ner sina meningsmotståndare, angripa polisen som försöker upprätthålla lag och ordning och skrika på censur sänker er till exakt samma nivå som de ni påstår er hata och vilja förbjuda, även om det är en gammal, "fin" tradition hos både höger och vänsterexstremister.