Demokrati - vad är den värd?

Nej, jag tycker inte att enbart min åsikt ska finnas. Men jag tycker att det ska begränsas vad som får sägas öppet i samhället, något vi redan gjort iom hets mot folkgrupp.
Om du finner lagrum för att lämna in en anmälan, så gör det då. Personligen tvivlar jag på att du kan få SP fällda för hets mot folkgrupp, men jag vet inte.
Däremot är själva tanken med en censur avskyvärd. Att någon eller några ska få sitta och bestämma vad andra ska tycka , tänka och ge utryck för. Inser du verkligen inte vad det är du säger?

Jag har aldrig sagt att några ska förbjudas. Jag säger bara att jag inte tycker att nazister ska få demonstrera på öppna gator. Skillnaden mellan extremhögern och extremvänstern är ju att extremhögern förespråkar etnisk rensning och hetsar mot folkgrupp, medan extremvänstern står för att extremhögerns åsikter inte är okej. Det har ingenting att göra med vad de historiskt ställt till med, utan vad de bygger sin politik på. Hade någon byggt sin politik på homohat hade jag tyckt likadant. Det har ingenting på öppna gator att göra. Att förbjuda det som redan står skrivet i lagen att vi ska förbjuda ser jag inte demokratifientligt, eller som något som skulle skapa ett elitistiskt samhälle.
Skillnaden mellan extrem vänster och extrem höger är extremt liten när det kommer till kritan.. det är samma pack!

Vad var det nassarna sjöng en gång: och vill du inte vara min vän så krossar jag skallen din. Och vad gjorde kommunisterna med dem som inte föll in i ledet?

Om du finner lagrum för att lämna in en anmälan, så gör det då. Personligen tvivlar jag på att du kan få SP fällda för hets mot folkgrupp, men jag vet inte.
Däremot är själva tanken med en censur avskyvärd. Att någon eller några ska få sitta och bestämma vad andra ska tycka , tänka och ge utryck för. Inser du verkligen inte vad det är du säger?

Enda sättet något kan vara fel är alltså om det går att anmäla och få fällt? Jag har aldrig sagt att någon eller några ska sitta och bestämma vad andra ska tycka ock tänka, enbart att jag tycker att tolkningen av hets mot folkgrupp är för slapp. Vi har redan bestämt att det finns begränsningar för vad folk får ge uttryck för, och det tycker jag är bra.

Så vad gör vi med motdemonstranter som vägrar följa polisens anvisningar? Rida over dem är ingen bra idé heller men vad ska de göra?

Tja, att plocka in dem och köra iväg dem är en väl beprövad lösning. Vissa borde antagligen plockas in i häktet. Vid väldigt svåra fall, där människor uppenbart är på väg att skadas, tårgas. Att rida över dem tycker jag verkar väldigt onödigt då det kan resultera i svåra trampskador. Oavsett vad folk har gjort tycker jag inte att de förtjänar att bli skadade, en sådan rättsstat har vi inte.

Men nu halkar vi bort från huvuddiskussionen i denna tråd.

@purity_666

De som inte vill lyssna kan ju undvika gå just dit och lyssna. Om talet nu sker i en aula eller vart det nu sker.
I vår skola stod de i ett stort utrymme direkt innanför entrén. Där fick de olika partierna prata med eleverna. Känns ju grymt jävla rubbat att ungar inte ska kunna vara fria från nazistisk och rasistisk propaganda i skolorna. Att de ska behöver höra Svenskarnas parti berätta om hur vissa elevers föräldrar och familjer inte borde få bo i Sverige. Att de vill gå runt och knacka dörr för att DNA-bestämma invandrare för att avgöra om de faller inom den grupp som anses vara OK nog för att få bo kvar.

Jag skulle aldrig vara OK med att ha mitt barn i en skola där Svenskarnas parti var välkomna att propagera. Aldrig någonsin.

@niphredil

För att inte tala om att ett stort antal medlemmar i Svp gjort sig skyldiga till nazistiska/rasistiska våldsbrott och kan kopplas till militanta nazistgrupper. De utgör ett hot och har inget på en skola (eller på våra gator och torg!) att göra.

På förekommen anledning eftersom en viss tråd på Gnägg (med rätta) tagits bort, vad är vi villiga att offra för demokratin?

Jag kommer aldrig att hålla med nynazistiska partier men att belägga dem med en munkavle (så länge de håller sig inom lagen) är inte rätt väg att gå.

Att bemöta en vidrig ideologi med vidriga metoder kan inte vara rätt väg att gå. Jag vägrar ge upp min tro på demokrati och yttrandefrihet som är lagstadgat i detta land.

Alla har rätt att vara en idiot, eller?

I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.

Tja, att plocka in dem och köra iväg dem är en väl beprövad lösning. Vissa borde antagligen plockas in i häktet. Vid väldigt svåra fall, där människor uppenbart är på väg att skadas, tårgas. Att rida över dem tycker jag verkar väldigt onödigt då det kan resultera i svåra trampskador. Oavsett vad folk har gjort tycker jag inte att de förtjänar att bli skadade, en sådan rättsstat har vi inte.

Men nu halkar vi bort från huvuddiskussionen i denna tråd.
Jag tycker inte alls vi halkar bort från huvuddiskussionen utan det är det som är frågan. Våld eller ickevåld? I demokratier har staten våldsmonopol. De grupperingar som använder sig av våld för att framföra sina åsikter star inte längre för demokrati, alldeles oavsett politisk färg. Fascistiska partiet I Italien hade sina rotter I syndikalismen men det tycks vara glömt sedan länge. Jag sympatiserar med motdemonstranterna men förkastar metoderna.

Enda sättet något kan vara fel är alltså om det går att anmäla och få fällt? Jag har aldrig sagt att någon eller några ska sitta och bestämma vad andra ska tycka ock tänka, enbart att jag tycker att tolkningen av hets mot folkgrupp är för slapp. Vi har redan bestämt att det finns begränsningar för vad folk får ge uttryck för, och det tycker jag är bra.
Ja enda sättet att få juridiskt rätt är att göra en anmälan eller stämma.
Nu tycker du att tolkningen är för slapp gällande "hets mot folkgrupp" så anmäl då, driv tillsammans med åklagare fram ett mål som blir prejudicerande. Men det kan ju tänkas att åklagaren inte vill pga att anklagelserna inte håller i rätten....och då kan, jag säger kan, det ju vara så att du har fel och de andra rätt.

Du har inte funderat på om din, ursäkta mig men, rätt hätska ton kan bidra till att trådarna spårar ur och stängs ned?
Du tror inte snarare att det beror på att du m fl hetsar och uppmanar till olagliga handlingar, försvarar brott mot grundlagen och stödjer diskriminering av politiska, lagliga valtalare?

Jag var inte med när tråden stängdes utan var upptagen efter 20:00. Till skillnad mot dig och dina like:are så anser jag att i ett demokratiskt samhälle ska alla ha samma rättigheter. Brott mot lagen ska anmälas och förövarna dömas, enligt svensk lag och inte av pöbel.

@niphredil

För att inte tala om att ett stort antal medlemmar i Svp gjort sig skyldiga till nazistiska/rasistiska våldsbrott och kan kopplas till militanta nazistgrupper. De utgör ett hot och har inget på en skola (eller på våra gator och torg!) att göra.
Det gäller väl en del av ung vänsters sympatisörer med.
För att inte tala om hur många sossar och moderater som sitter inne för kvinnomisshandel, fylla och annat...

Ja enda sättet att få juridiskt rätt är att göra en anmälan eller stämma.
Nu tycker du att tolkningen är för slapp gällande "hets mot folkgrupp" så anmäl då, driv tillsammans med åklagare fram ett mål som blir prejudicerande. Men det kan ju tänkas att åklagaren inte vill pga att anklagelserna inte håller i rätten....och då kan, jag säger kan, det ju vara så att du har fel och de andra rätt.

Bara för att något är rätt enligt lagen så betyder det inte att det är rätt per se. Jag tycker exempelvis att barnaga är fel, trots att det är tillåtet i flera länder. Jag tycker att prostitution är fel, trots att det är lagligt i flera länder. Man kan ha andra åsikter än vad lagen säger vet du. Att barnaga och prostitution är lagligt betyder inte att jag har fel bara för att jag inte tycker att det borde vara lagligt, bara att jag har andra åsikter än vad lagen beslutat.

KL
Men det går ju att göra på annorlunda sätt med.
Svps partiledare valtalade i Åmål och där hände....inte ett skit för det var ingen där utom han (och hans crew antar jag). Om det nu beror på att alla med- och motdemostranter fortfarande är frihetsberövade eller inte vet jag inte. Men det är ett bättre sätt.

Ett annat riktigt bra sätt är att satsa på samhällsämnena i skolan, lär tidigt in hur det såg ut då så morgondagens vuxna kan göra kloka beslut om vilket samhälle vi bör ha. Upplysning och att lära folk att tänka ett varv till. Rötägg kommer de dock finnas kvar men vi kan ju försöka hålla dem på ett så lågt antal som möjligt.

Du tror inte snarare att det beror på att du m fl hetsar och uppmanar till olagliga handlingar, försvarar brott mot grundlagen och stödjer diskriminering av politiska, lagliga valtalare?

Jag var inte med när tråden stängdes utan var upptagen efter 20:00. Till skillnad mot dig och dina like:are så anser jag att i ett demokratiskt samhälle ska alla ha samma rättigheter. Brott mot lagen ska anmälas och förövarna dömas, enligt svensk lag och inte av pöbel.

Du får gärna ge exempel på var jag gjort detta, just nu tycker jag mest att det är du som hetsar.

@purity_666

I vår skola stod de i ett stort utrymme direkt innanför entrén. Där fick de olika partierna prata med eleverna. Känns ju grymt jävla rubbat att ungar inte ska kunna vara fria från nazistisk och rasistisk propaganda i skolorna. Att de ska behöver höra Svenskarnas parti berätta om hur vissa elevers föräldrar och familjer inte borde få bo i Sverige. Att de vill gå runt och knacka dörr för att DNA-bestämma invandrare för att avgöra om de faller inom den grupp som anses vara OK nog för att få bo kvar.

Jag skulle aldrig vara OK med att ha mitt barn i en skola där Svenskarnas parti var välkomna att propagera. Aldrig någonsin.

Jag håller med.

Skolan skall undervisa i vad som är rätt och fel. Alla politiska åsikter kan därför inte ventileras hur som helst i skolan. Det är inte mot yttrandefriheten att stänga ute partier om deras medverkan bryter mot läroplanen.

Skolan har ett uppdrag som inte är förenligt med nazistisk propaganda.

Skolan skall undervisa i vad som är rätt och fel. Alla politiska åsikter kan därför inte ventileras i skolan. Det är inte mot yttrandefriheten att stänga ute partier om deras medverkan bryter mot läroplanen.

Skolan har ett uppdrag som inte är förenligt med nazistisk propaganda.
Jag håller helt och fullt med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama