Demokrati - vad är den värd?

Bara för att något är rätt enligt lagen så betyder det inte att det är rätt per se. Jag tycker exempelvis att barnaga är fel, trots att det är tillåtet i flera länder. Jag tycker att prostitution är fel, trots att det är lagligt i flera länder. Man kan ha andra åsikter än vad lagen säger vet du. Att barnaga och prostitution är lagligt betyder inte att jag har fel bara för att jag inte tycker att det borde vara lagligt, bara att jag har andra åsikter än vad lagen beslutat.

Så länge du inte agerar på ett sätt som strider mot Svensk lagstiftning så får du gärna ha åsikten att jorden är platt och gräset minsann är rött. Dina åsikter delas inte av lagen dock.

Har inte hunnit läsa den och hinner inte mer i den här heller nu då jag måste hoppa in i duschen innan sjulgymnasten. Undrar om jag ska fråga var han står politiskt innan han fixar min rygg? O_o

Kanske bäst att inte ta upp det till diskussion innan han är klar med mig. :D

Akta dig så att han inte tar betalt och sedan vägrar massera dig pga felaktiga åsikter.

Har inte hunnit läsa den och hinner inte mer i den här heller nu då jag måste hoppa in i duschen innan sjulgymnasten. Undrar om jag ska fråga var han står politiskt innan han fixar min rygg? O_o

Kanske bäst att inte ta upp det till diskussion innan han är klar med mig. :D

Akta dig så att han inte tar betalt och sedan vägrar massera dig pga felaktiga åsikter.
Nej, det är ingen tunn is eftersom mina åsikter inte är i närheten av hets mot folkgrupp. Nazister är ingen folkgrupp. Vi har lagar mot hets mot folkgrupp, men de som godkände SvP:s demonstration måste vara blinda och döva.

Att avskaffa demokratin är definitivt i paritet med att ha rasistiska åsikter.

Eh, nej. Det går inte ens att jämföra. Till och med partiledaren är ju en dömd våldsverkare.
Så du menar att endast personer utan straffregister ska få yttra sig offentligt?
Står det ngt i deras program som kan lagföras som hets mot folkgrupp?
Uttalade han si senast på något sätt som kan lagföras som hets mot folkgrupp.
Är svaret nej så är det väl inget tema om killen blivit fälld för ngr år sedan..

Jag håller med.

Skolan skall undervisa i vad som är rätt och fel. Alla politiska åsikter kan därför inte ventileras hur som helst i skolan. Det är inte mot yttrandefriheten att stänga ute partier om deras medverkan bryter mot läroplanen.

Skolan har ett uppdrag som inte är förenligt med nazistisk propaganda.

Åsikter kan ju aldrig vara vare sig rätta eller felaktiga. Och nazister har ju idag samma rätt att besöka skolor som andra partier så det stämmer ju inte heller.

Jag håller med.

Skolan skall undervisa i vad som är rätt och fel. Alla politiska åsikter kan därför inte ventileras hur som helst i skolan. Det är inte mot yttrandefriheten att stänga ute partier om deras medverkan bryter mot läroplanen.
Jodå. Unkna åsikter ska bekämpas med hjälp av argument, inte med järnrör, inte med censur.
Jag kan mycket väl tänka mig Svenskarnas Parti på besök i en skola, under en temadag om politisk extremism, följt av en temadag om förintelsen.

Det där kålsuparresonemanget är bara dumt. Det är inte lika illa ställt i alla partier.
Men nu talades det inte om partier utan om individer, då de stora partierna är så mycket större så torde det finnas fler av den typen jag beskrev i dessa.
Naturligtvis har de gamla partierna en tradition av självsanering, där kommer ingen upp utan att han är känd och godkänd...

Man behöver sällan läsa posten för att se om det handlar om utskick från ett politiskt parti. Dessutom måste du läsa PÅ posten vart den ska för att den ska hamna rätt.

Ska man stoppa SD från att skicka ut räkningar? Alla brev är knappast politiska.

Jodå. Unkna åsikter ska bekämpas med hjälp av argument, inte med järnrör, inte med censur.
Jag kan mycket väl tänka mig Svenskarnas Parti på besök i en skola, under en temadag om politisk extremism, följt av en temadag om förintelsen.

Ja om skolan tycker det är ett bra upplägg så varför inte. Då är det ju skolan som bestämmer och har en plan för var nazisterna passar in i undervisningen.

Det finns dock inget som säger att vem som helst skall få komma till en skola och säga precis vad de vill.

Bara för att något är rätt enligt lagen så betyder det inte att det är rätt per se. Jag tycker exempelvis att barnaga är fel, trots att det är tillåtet i flera länder. Jag tycker att prostitution är fel, trots att det är lagligt i flera länder. Man kan ha andra åsikter än vad lagen säger vet du. Att barnaga och prostitution är lagligt betyder inte att jag har fel bara för att jag inte tycker att det borde vara lagligt, bara att jag har andra åsikter än vad lagen beslutat.
Prostitution är olagligt i Sverige och lagförs om bevisen räcker
hets mot folkgrupp är olagligt i Sverige om bevisen räcker

Vi diskuterar svensk lagstiftning, svensk yttrandefrihet.

Kolla bara i USA, där får du verkligen säga, skriva och publicera vad du tycker, det är yttrandefrihet.

Fast jag är samhällskunskapslärare och under min utbildning var det viktigt att kunna ifrågasätta demokratin för att kunna försvara den. Det finns uppenbara brister med demokratin, även om det är den bästa lösningen av de som finns. Ett exempel är ju att SvP har mandat i flera kommuner trots att de är öppet nazistiska. Var går gränsen? Vad är viktigast, människors lika värde eller yttrandefriheten?

Gränsen går definitivt vid att inskränka yttrandefirheten och underminerademokratin.

Det är skrämmande att tänak dig som lärare.....

Det finns dock inget som säger att vem som helst skall få komma till en skola och säga precis vad de vill.
Det hoppas jag gäller alla partier, föreningar, organisationer och företag. Dvs alla som kan tänkas komma och vilja lägga sig i verksamheten på skolan ifråga.

Fast jag är samhällskunskapslärare och under min utbildning var det viktigt att kunna ifrågasätta demokratin för att kunna försvara den. Det finns uppenbara brister med demokratin, även om det är den bästa lösningen av de som finns. Ett exempel är ju att SvP har mandat i flera kommuner trots att de är öppet nazistiska. Var går gränsen? Vad är viktigast, människors lika värde eller yttrandefriheten?
För att inte tala om i hur många kommuner det sitter kommunister på förtroendeposter...men de är demokratiskt valda alltså ska de sitta där. Vare sig det är SP;are eller kommunister.

Ska man stoppa SD från att skicka ut räkningar? Alla brev är knappast politiska.

Nej det ska man inte. Ursäkta min otydlighet. Politisk propaganda eller valsedlar ska man inte tvingas dela ut. Skulle det blir ett praktiskt problem får specifikt leja in folk för att dela ut politisk propaganda. Räkningar ska självklart delas ut som vilken annan post som helst.

Prostitution är olagligt i Sverige och lagförs om bevisen räcker
hets mot folkgrupp är olagligt i Sverige om bevisen räcker

Vi diskuterar svensk lagstiftning, svensk yttrandefrihet.

Kolla bara i USA, där får du verkligen säga, skriva och publicera vad du tycker, det är yttrandefrihet.

Bara för att lagar finns betyder inte det att man behöver tycka att de är rätt. De ska efterföljas ja, men man får ha åsikter kring dess utformning. Om ingen hade haft det hade vi fortfarande haft kvar att homosexualitet var olagligt, att män fick slå och våldta sin hustru och att kvinnor inte fick rösta.

Gränsen går definitivt vid att inskränka yttrandefirheten och underminerademokratin.

Det är skrämmande att tänak dig som lärare.....

Återigen. Vi har redan inskränkningar i yttrandefriheten, nämligen att det är olagligt att hetsa mot folkgrupp eller att förtala personer. Oh ja, väldigt skrämmande. Varför skulle det vara skrämmande? Mitt jobb går inte ut på att uttrycka mina egna åsikter, mitt jobb går ut på att lära eleverna att reflektera, tänka själva, att jämföra och dra egna slutsatser. Inom lagens och skolans gränser.

Kan du försöka hålla dig till svensk lag eftersom det är svensk lag och svensk demokrati tråden handlar om? Om du anser att de har fel i andra länder föreslår jag att du engagerar dig politiskt och jobbar för en lagändring i de länderna istället för att sitta och tycka en massa som inte hör hit.

Jag har inte läst SvP:s valprogram, men jag har väldigt svårt att tro att det förordar etnisk rensning genom att slå ihjäl folk. De vill kasta ut alla som inte är etniska svenskar, ja, så mycket har jag med förstått. Nu är det dock så att i en demokrati är de i sin fulla rätt att ha den åsikten, de får rent av även säga det, de får däremot inte syssla med stenkastning mot polisen, de får inte förfölja andra oavsett orsak, de får inte uppmana till upplopp mm.

Bara för att lagar finns betyder inte det att man behöver tycka att de är rätt. De ska efterföljas ja, men man får ha åsikter kring dess utformning. Om ingen hade haft det hade vi fortfarande haft kvar att homosexualitet var olagligt, att män fick slå och våldta sin hustru och att kvinnor inte fick rösta.
nu börjar vi komma någonstans, du börjar tala om att det kan diffa mellan existerande lagstiftning och vad du tycker.
Det är ju det våra fri och rättigheter handlar om. Att man anser en sak är orätt och att man med hjälp av politiskt arbete jobbar för en förändring.
Och så länge vi har våra fri och rättigheter kvar så kan vi alla påverka till en förändring. Att det då dyker upp grupperingar som uppvisar ett förakt inför dessa rättigheter och dessa friheter får vi acceptera , det ingår i spelet. Så länge vi har vett nog att lägga våra röster på andra partier så är allt väl.

Fast lite fundersam över dina åsikter blir jag när det framkommer att du är samhällskunskapslärare. För då skulle jag egentligen inte ideligen varit tvungen att förklara ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama