Demokrati - vad är den värd?

för 1273621784:e gången: det är inte censur, det är att utestänga fientliga och, av just den anledningen, för vårt samhälle irrelevanta verksamheter.
Hm och om då kommun-nämnden kommer på besök, låser ni då ute de folkvalda SD;are som kommer med?
Svarar du nej så håller ju inte din argumentation svarar du ja lär du få problem med nämnden ;)

Fast att man inte kan lita på att människor vågar protestera är ganska uppenbart då SvP har flera kommunala mandat utspritt lite överallt. Fruktansvärt är det, och det om något är historielöst.
Trots att östtyskarna fick lida i över 40 år under den kommunistiska piskan så är kommunistpartiet inte så litet i de nya förbundsstaterna.

Vilket visar hur historielösa moderna människor är.
Men som en professor sade till mig en gång, 15 % av folket är politiska idioter, 7,5 till höger och 7,5% till vänster...

Du har uppenbarligen svårt att förstå vad likhet inför lagen innebär, vad som gör ett samhälle demokratiskt, vad lagstadgad yttrandefrihet innebär, vad mötesfrihet är för något och framförallt hur man på laglig väg går till väga för att ändra på de lagar man tycker är felaktiga.

Du har även stora problem med att förstå vad våldsamt upplopp är, polisens roll i samhället när det gäller att skydda medborgare från våld, polisens roll i att se så svensk lag efterföljs och att du kan och bör anmäla brott mot svensk lag som du ser eller hör, inte via hörsägen utan som du senare i en rättegång kan kallas till vittne och få den åtalade dömd för.

Så länge du och andra uppmanar till antidemokratiska metoder, censur, åsiktsregistrering, våld mm så krävs det att vi andra som vill ha ett samhälle där varje person är fri att tycka, tänka och rösta som de vill försvarar individens grundlagsstadgade rättigheter oavsett hur korkade åsikter jag tycker SvP och du har.

Fortfarande så kan du och andra engagera er politiskt för att ändra på lagar ni tycker är felaktiga, på laglig väg. Jag förstår att det är motbjudande för personer med antidemokratiska åsikter att följa svensk lag, men vill ni åstadkomma mer än tidningsrubriker så är det den enda vägen att gå. Att slå ner sina meningsmotståndare, angripa polisen som försöker upprätthålla lag och ordning och skrika på censur sänker er till exakt samma nivå som de ni påstår er hata och vilja förbjuda, även om det är en gammal, "fin" tradition hos både höger och vänsterexstremister.

Du är ju sanslös. Jag har inte svårt att förstå något av det, men du verkar ha det. Dessutom verkar du ha skygglapparna på och totalt ignorerar vad andra skriver och fortsätter att tjata om saker som ingen har sagt. Det här går inte ens att bemöta för det är uppenbart att du inte har läst vad jag har skrivit.

Hm och om då kommun-nämnden kommer på besök, låser ni då ute de folkvalda SD;are som kommer med?
Svarar du nej så håller ju inte din argumentation svarar du ja lär du få problem med nämnden ;)

ja, för i mitt idealsamhälle skulle inte partier som SD och SvP lagligen kunna organisera sig på så sätt att de ens kan röstas in i nämnder och parlament från första början.

JosefineLi, post: 16575343, member: 127225"]Det tror jag med, och det tycker jag är fel. Jag tycker helt enkelt att de lagarna borde skärpas. Men ja, jag förstår att andra inte tycker det. Det blir en jäkla häxjakt i den här tråden bara för att jag och vissa andra tycker att lagen kring hets mot folkgrupp borde tolkas annorlunda.
Då har du din frihet att arbeta för det. Problemet med att skärpa dessa lagar är du skär i yttranderätten och åsiktsfriheten och det är en komplicerad balansgång. Jag för min del anser att vi ligger på en bra nivå
Jag tycker inte att dessa grejer är okej att stå bakom om man vill propagera på torget:
"Svenskarnas parti förespråkar ett etniskt homogent och harmoniskt Sverige och anser därför att adoptioner inte skall göras från länder som är etniskt främmande utan att de skall ske i första hand från Sverige, i andra hand från Norden och i tredje hand från Europa eller annat land där barnet tillhör samma folkslag som svenskarna."
Jag håller inte med dem, men man knappast hävda att det är en hets mot folkgrupp.
"Då ett flertal undersökningar visat att barn som adopterats av homosexuella generellt sett mår sämre och är mer utsatta ska det med hänsyn till barnens välbefinnande inte få vara tillåtetet för homosexuella att adoptera."
Där vet jag inte om det stämmer, i vilket fall så kan det nog ligga ngt i det. Ett barn med 2 pappor måste nog ha mer skinn på näsan för att kunna hävda sig i en vanlig skolklass som känner till detta.
"Då flera undersökningar visat att invandrare är extremt överrepresenterade inom våldtäktsbrott bör en avveckling av mångkulturen ha en stark inverkan över brottsstatistiken och mer av polisens resurser kan på så sätt användas till att lagföra kvarvarande brottslingar."
Där verkar det som om SP tar fram en sanning men drar en felaktig slutsats.
"Det reglemente som följs inom partiet är en grundinställning om att brott inte är ok, men sedan finns det såklart undantag, som tex om personer blivit dömda för “hets mot folkgrupp” för att ha kritiserat samhällsutvecklingen, eller om någon dömts i ett sammanhang där de försvarat sig själva och/eller sin familj, sådant ser vi såklart inga problem med även om varje enskilt fall utreds."
Knappast heller någon "hets mot folkgrupp"
Det här är ju saker som är extremt slipade för att falla inom rimlighetens gränser. Det finns även ett antal exempel på vad de väljer att inte ta upp i sitt partiprogram, plus att de är mot demokrati osv. Med en tolkning av helheten tycker jag att SvP borde kunna bedömas som ett parti som i sin helhet har en grund i hets mot folkgrupp och därför inte borde få propagera på torget. Men det är min åsikt.
Men hur kan du hävda det? de exempel du visat är ju knappast hets mot folkgrupp.
Vi har andra partier som hävdar att privat ägande ska avskaffas, man propagerar för ren stöld, ska även dessa förbjudas tala?

Jag anser att det är hets mot folkgrupp eftersom de uttrycker missaktning mot homosexuella och invandrare. Vi ska enligt de mänskliga rättigheterna motarbeta rasism, men privat ägande har inte plats i denna debatt. Att jämföra begränsning av rasism med begränsning av andra politiska partier är skevt, för det handlar inte om samma sak. Det handlar om att försvara människors rätt, inte om allmän censur.

Då måste jag säga, trots att jag inte röstar på ngt av dem, att det är tur att vi inte bor i ditt idealsamhälle. Etniskt rensat från oliktänkande.
inte oliktänkande - jag vill inte strypa föreningsbidrag till liberala kampanjorganisationer, däremot skrota allt juridiskt stöd för neo-nazistiska GRUPPER* som utgör en fara för hela samhället. som @JosefineLi skriver, om du sätter SvP i samma fack som "alla andra" politiska riktningar har du liksom redan glidit över på fel sida.

*alltså inte individer, dels eftersom att det inte är möjligt i praktiken och dels för att jag inte har något intresse av vad en SvP-sympatisör skriver i sin dagbok eller diskuterar med sina kompisar. det är den organiserade rasismen och dess rätt att yttra sig öppet så som i debatter, valtal, kampanjer, demonstrationer med mera som jag vill inskränka till max.

Jag anser att det är hets mot folkgrupp eftersom de uttrycker missaktning mot homosexuella och invandrare. Vi ska enligt de mänskliga rättigheterna motarbeta rasism, men privat ägande har inte plats i denna debatt. Att jämföra begränsning av rasism med begränsning av andra politiska partier är skevt, för det handlar inte om samma sak. Det handlar om att försvara människors rätt, inte om allmän censur.
Vad vi anser vara moraliskt och mänskligt riktigt är olika för oss alla. Vad lagen däremot säger ska vara lika. Jag delar definitivt inte varken SD;s eller SP;s värderingar. Men här på forumet haglar det över grundlösa och framförallt inte bevisade anklagelser. Hade bara en tiondel varit korrekta så hade staten fått anställa en åklagare enkom för detta.
Naturligtvis ska vi bekämpa rasism men det ska absolut inte göras med den "medlen helgar ändamålet" attityd du uppvisar.
Rätten att organisera sig, att arbeta politiskt är en av grundpelarna i vår demokrati. Även om det innebär att en del tokstollar på höger och vänsterkanten för fram tokerier.

inte oliktänkande - jag vill inte strypa föreningsbidrag till liberala kampanjorganisationer, däremot skrota allt juridiskt stöd för neo-nazistiska GRUPPER* som utgör en fara för hela samhället. som @JosefineLi skriver, om du sätter SvP i samma fack som "alla andra" politiska riktningar har du liksom redan glidit över på fel sida.

*alltså inte individer, dels eftersom att det inte är möjligt i praktiken och dels för att jag inte har något intresse av vad en SvP-sympatisör skriver i sin dagbok eller diskuterar med sina kompisar. det är den organiserade rasismen och dess rätt att yttra sig öppet så som i debatter, valtal, kampanjer, demonstrationer med mera som jag vill inskränka till max.

Och vem ska avgöra vad som är rätt sida
Inser du inte att det är Pandoras ask du vill glänta på?

En organisations rätt att yttra sig ska vara 100% !!!
En organisations ansvar för vad de säger ska naturligtvis vara det med.
Så ta fram vad han sa på talet, var det hets mot folkgrupp, var det rasistiskt så anmäl.
Istället för att förespråka ett storebrorssamhälle.

Ja fy vad hemskt att tycka att nazister inte ska få demonstrera på öppna gator. Fy vad hemskt att tycka att mänskliga rättigheter trumfar demokrati. Om du blir genuint illa berörd av att läsa mina inlägg tycker jag att du ska läsa på om nazismens historia, prata med nazister och läsa SvP:s partiprogram. Där om något blir man illa berörd. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är värre att vilja begränsa nazisters yttrandefrihet på öppna gator än att nazismen sprider sig över Europa och världen.
Det här handlar om att du vill inskränka mänskliga rättigheter och avskaffa demokratin, inte om att folk gillar nazisterna.

Jag är inte emot demokrati, men jag ser den inte som en perfekt lösning, för det är den inte. Demokratin har vissa problem, men det är ändå den bästa lösningen. Problemen har justerats med ex. lagstadga mot hets mot folkgrupp, förtal, läcka information som hotar rikets säkerhet osv. Och jag tycker att SvP borde innefattas i hets mot folkgrupp, vilket knappast är en åsikt som är demokratifientlig.
Men du skriver här brandtal för att avskaffa demokratin.

Hets mot folkgrupp är olagligt ja, men först måste hetsen förekomma, för att man ska stoppa den, och inte i förebyggande syften. Jag är övertygad om att just SvPs torgmöten knappast kan kallas hets mot folkgrupp, de är inte korkade nog att utföra det i den situationen.

@purity_666

Jag skulle aldrig vara OK med att ha mitt barn i en skola där Svenskarnas parti var välkomna att propagera. Aldrig någonsin.
Och andra vill inte ha sina barn i skolor där man har sexualundervisning eller religionsundervisning. Är väl upp till var och en att bestämma.
Jag skulle inte ha mina barn i en skola som bestämmer åt mitt barn vad det ska tycka. Nej jag skulle inte vara nöjd med att ha ett barn med nazistiska åsikter, men jag vill inte ha en skola som bestämmer vilka åsikter som är okej och inte heller. För som sagt, vi börjar med nazism, vad tar vi sen?
Sen tror jag att jag skulle ha såpass kloka barn så de i den åldern kan sålla vad de vill lyssna på och vad de inte vill lyssna på. Det är ju inte lekis vi pratar om.

De som inte vill lyssna kan ju undvika gå just dit och lyssna. Om talet nu sker i en aula eller vart det nu sker.
Så alla utom Z har rätt att lyssna på sitt parti i skolan. Vilka signaler skickar det? Då börjar skolan styra vilka partier eleverna ska sympatisera med. Man visar ju också väldigt tydligt att de som tillhör grupp Z inte är särskilt välkomna i gemenskapen "skolan" pga oliktänkande. Ska Z känna sig otrygga pga deras åsikter? Tänk om det vore omvänt, att något parti skulle blockeras från skolan för att de var FÖR invandrarvänliga. För att rasisterna då skulle känna sig obekväma och i just den skolan var rasister majoritet, eller åtminstone de som hörs mest. Vem skulle sympatisera med det? Inte många antagligen. Eller om tex muslimer skulle vägra KD tillträde för att de kränker deras tro.

Vilka åsikter tycker du man har rätt i att vilja slippa höra som trumfar alla andras rätt att höra?

Jag tycker enda lösningen är: endera får Alla partier komma dit eller så får inget komma dit.

Tyvärr håller jag med, antingen stänger man ute alla eller så ingen, sedan bör det vara frivilligt att inte lyssna om man så önskar, men knappast frivilligt att lära sig om politik och partier.

@purity_666 Jag pratar om att mina ungar, allas ungar, ska kunna känna sig TRYGGA i skolan. Förstår du inte det? Är det så svårt att sätta sig in i att är direkt obehagligt för många att behöva lyssna på nazi-propaganda? :confused:

Ska jag släppa i väg mina förmodligen halvspanska ungar till en skola där de tvingas höra nazister prata om att deras farsa är lägre stående och borde skickas ut ur landet? Knappast hörrudu.

Jag kan för övrigt inte tänka mig att "nazipropaganda" står inskrivet i särskilt många skolors läroplaner. Däremot både sexual- och religionsundervisning.

Om du finner lagrum för att lämna in en anmälan, så gör det då. Personligen tvivlar jag på att du kan få SP fällda för hets mot folkgrupp, men jag vet inte.
Däremot är själva tanken med en censur avskyvärd. Att någon eller några ska få sitta och bestämma vad andra ska tycka , tänka och ge utryck för. Inser du verkligen inte vad det är du säger?

För en gångs skull håller jag med dig, det du...

men sitter du på fullaste allvar och säger att en nazistisk, rasistisk SD-anhängare är viktigare att ta hänsyn till än de elever från samhällsgrupper som i realiteten dagligen blir utsatta för just det förtryck SD verkar för?

En? Hur vet du att det är en? Och ja jag säger på fullaste allvar att SD-anhängare också har rättigheter. Nu sitter du och säger att de inte har lika värde bara för att de har åsikter som du inte håller med om. Det är ju skrämmande!! Ska någons åsikt göra den mindre värd än en annan?? Sen är säkerligen inte 100% av SD-anhängarna nazistiska och rasistiska monster.

Jag blir verkligen ledsen av hela diskussionen. Nej jag är inte nazist, jag skulle bli jävligt förolämpad om någon kallade mig det då min morfar suttit i fångstläger och mormor blivit hotad med pistol under krigen innan de flydde hit. Frågan är känslig för mig. MEN, om vi börjar sortera ut åsikter som inte passar den stora massan så är vi jävligt illa ute. Jag slåss inte för rasistisk propaganda, jag slåss för rätten till att ha en åsikt. Om 20 år kanske vi har protester mot fri abort.. eller läget svänger så vi vill ha bort homosexuella... Det är vad jag blir mörkrädd för. Deras åsikt passar er inte då ska de bort. Sen när er åsikt inte passar någon.. ska ni också krypa bort då?

@purity_666

I vår skola stod de i ett stort utrymme direkt innanför entrén. Där fick de olika partierna prata med eleverna. Känns ju grymt jävla rubbat att ungar inte ska kunna vara fria från nazistisk och rasistisk propaganda i skolorna. Att de ska behöver höra Svenskarnas parti berätta om hur vissa elevers föräldrar och familjer inte borde få bo i Sverige. Att de vill gå runt och knacka dörr för att DNA-bestämma invandrare för att avgöra om de faller inom den grupp som anses vara OK nog för att få bo kvar.

Jag skulle aldrig vara OK med att ha mitt barn i en skola där Svenskarnas parti var välkomna att propagera. Aldrig någonsin.
Därför bör man nog vänta med att släppa in politiker i skolan förrän på gymnasienivå och under mer ordnade former än att stå och propagera i entrén. Man kan även kombinera det med lämpliga lektioner i politisk historia, folkmord mm.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30