Demokrati - vad är den värd?

Och andra vill inte ha sina barn i skolor där man har sexualundervisning eller religionsundervisning. Är väl upp till var och en att bestämma.
Jag skulle inte ha mina barn i en skola som bestämmer åt mitt barn vad det ska tycka. Nej jag skulle inte vara nöjd med att ha ett barn med nazistiska åsikter, men jag vill inte ha en skola som bestämmer vilka åsikter som är okej och inte heller. För som sagt, vi börjar med nazism, vad tar vi sen?
Sen tror jag att jag skulle ha såpass kloka barn så de i den åldern kan sålla vad de vill lyssna på och vad de inte vill lyssna på. Det är ju inte lekis vi pratar om.

Du jämför väl inte sexual- och religionsundervisning med spridning av anti-demokratisk propaganda (rasistisk/nazistisk propaganda)?

Vissa värderingar går inte riktigt ihop med demokrati då demokrati grundas i idén om allas lika värde. Därför blir det problematiskt när anti-demokratiska element vill sprida sin propaganda i en demokrati. Folk får tycka vad de vill, ja. De får för mig gärna bilda föreningar och ha egna små möten men jag tycker inte att det är självklart att de ska få sprida sin propaganda på offentliga platser.

Och igen, vi har skolplikt. Även om elever är tillräckligt stora och förståndiga för att veta vad de vill lyssna på och inte så får de egentligen inte lämna samhällslektionen bara för att de inte vill lyssna på t.ex. SDs propaganda.

@purity_666 Jag pratar om att mina ungar, allas ungar, ska kunna känna sig TRYGGA i skolan. Förstår du inte det? Är det så svårt att sätta sig in i att är direkt obehagligt för många att behöva lyssna på nazi-propaganda? :confused:

Ska jag släppa i väg mina förmodligen halvspanska ungar till en skola där de tvingas höra nazister prata om att deras farsa är lägre stående och borde skickas ut ur landet? Knappast hörrudu.

Jag kan för övrigt inte tänka mig att "nazipropaganda" står inskrivet i särskilt många skolors läroplaner. Däremot både sexual- och religionsundervisning.

Och hur trygg känner sig en SD-anhängare när man öppet demonstrerar att såna rasistiska svin inte är välkomna? Men just.. det gör ju inget för de är rasistiska svin och får skylla sig själva. De har ju inget värde i samhället.. för de har avvikande åsikter

De tvingas inte höra nazisterna återigen. Det var ju ingen lektion. De kan välja att gå vidare. Annars kan du inte låta barnen se på tv eller lyssna på radio heller.

Nej det ska man inte. Ursäkta min otydlighet. Politisk propaganda eller valsedlar ska man inte tvingas dela ut. Skulle det blir ett praktiskt problem får specifikt leja in folk för att dela ut politisk propaganda. Räkningar ska självklart delas ut som vilken annan post som helst.
Och då blir det till att öppna breven, inte riktigt i linje med postens policy.

Och igen, vi har skolplikt. Även om elever är tillräckligt stora och förståndiga för att veta vad de vill lyssna på och inte så får de egentligen inte lämna samhällslektionen bara för att de inte vill lyssna på t.ex. SDs propaganda.

Fast de har ju inte, mig veterligen, gått in i en lektion utan stått i allmänna utrymmen. Bara att passera med andra ord.

Då borde väl alla partier som inte röstar ja till homoäktenskap och homoadoption också bannas? Det är inte att jobba för människors lika värde.

Igen, jag anser inte att deras åsikter är värda att spridas, jag anser att det är jäkligt skrämmande att vi vill förbjuda åsikter som inte är bekväma. Det är inte förbjudet att vara rasist.

@purity_666

Jag har inte kallat någon för rasistiskt svin och inte heller argumenterat för att lärarna ska ställa sig och gapa att rasistiska svin inte är välkomna. Jag argumenterar emot att exempelvis Svenskarnas parti ska släppas in i skolor, det är allt.

I min skola stod partierna innanför entrén. Det gick inte att undvika dem, du ser dem och hör dem när det är rast och du går mellan lektioner. Jag vill aldrig någonsin att mina barn ska mötas av SvP i sin skola och tvingas lyssna på deras skit. Aldrig. Att du inte förstår varför det är obehagligt för vissa barn och vuxna att tvingas vara i samma rum som aktiva nazister får stå för dig. Att du ens jämför radio och TV med att släppa in organiserade nazister i skolan är ju fullkomligt häpnadsväckande.

Skolan ska vara trygg och fri från nazister. Inga barn ska tvingas gå undan för att slippa höra nazipropaganda.

Fast de har ju inte, mig veterligen, gått in i en lektion utan stått i allmänna utrymmen. Bara att passera med andra ord.

Då borde väl alla partier som inte röstar ja till homoäktenskap och homoadoption också bannas? Det är inte att jobba för människors lika värde.

Igen, jag anser inte att deras åsikter är värda att spridas, jag anser att det är jäkligt skrämmande att vi vill förbjuda åsikter som inte är bekväma. Det är inte förbjudet att vara rasist.

När jag gick i skolan blev de politiska partierna inbjudna i klassrummen.

Varför ska de hänga i allmänna utrymmen i skolan och begränsa elevers svängrum? Jag tycker inte att några politiska partier har i de allmänna utrymmena i skolan att göra. Och ja, det är inte bara rasistiska partier som kan räknas som anti-demokratiska. Jag skulle gärna se att KD nekas tillträde till skolorna också.

Återigen. Vi har redan inskränkningar i yttrandefriheten, nämligen att det är olagligt att hetsa mot folkgrupp eller att förtala personer. Oh ja, väldigt skrämmande. Varför skulle det vara skrämmande? Mitt jobb går inte ut på att uttrycka mina egna åsikter, mitt jobb går ut på att lära eleverna att reflektera, tänka själva, att jämföra och dra egna slutsatser. Inom lagens och skolans gränser.

Det är skrämmande med lärare som vill avveckla demokratin.

Man får ha vilka åsikter man vill så länge man inte bryter mot andra lagar som är starkare än yttrandefriheten, såsom att kränka andra, eller uppvigla till brott. Det handlar inte om att stoppa folks åsikter utan stoppa vissa sätt att framföra dem.

@purity_666

Jag har inte kallat någon för rasistiskt svin och inte heller argumenterat för att lärarna ska ställa sig och gapa att rasistiska svin inte är välkomna. Jag argumenterar emot att exempelvis Svenskarnas parti ska släppas in i skolor, det är allt.

I min skola stod partierna innanför entrén. Det gick inte att undvika dem, du ser dem och hör dem när det är rast och du går mellan lektioner. Jag vill aldrig någonsin att mina barn ska mötas av SvP i sin skola och tvingas lyssna på deras skit. Aldrig. Att du inte förstår varför det är obehagligt för vissa barn och vuxna att tvingas vara i samma rum som aktiva nazister får stå för dig. Att du ens jämför radio och TV med att släppa in organiserade nazister i skolan är ju fullkomligt häpnadsväckande.

Och det gör du för att du tycker nazismen är fel och vidrig. Jag håller med. Men vad händer om nästa sak vi inte tycker om är tex inte vet jag... homosexuella. Samhället svänger så majoriteten anser att homosexuella ska inte få gifta sig, inte få adpotera osv. Då kommer folk stå där och demonstrera mot att släppa in ett homovänligt parti. Det kanske är helt främmande för dig att tänka så, men det är det jag menar med hela diskussionen. Om vi börjar här, var slutar vi? Om 10 år kanske någon sitter och säger exakt "jag skulle aldrig släppa in mitt barn i en skola som släpper in homovänliga partier".

Jag förstår fullt ut avskyn mot nazister. Mina morföräldrar är från Tyskland. Morfar fick sitta i fångläger och mormor har stått på knä med en pistol mot huvudet för att hon smugglade bröd. Jo jag avskyr nazister, jag slåss inte för rätten att just nazister ska sprida sitt, jag slåss för att om vi börjar smygcensurera obehagliga åsikter så vet man inte vart det slutar.

Själv tycker jag skolan ska vara fri från alla partier. Politik bör diskuteras i samhällsklasserna och då helt utan värdering bakom. Man går igenom vad partierna står för, inte mer med det.

När jag gick i skolan blev de politiska partierna inbjudna i klassrummen.

Varför ska de hänga i allmänna utrymmen i skolan och begränsa elevers svängrum? Jag tycker inte att några politiska partier har i de allmänna utrymmena i skolan att göra. Och ja, det är inte bara rasistiska partier som kan räknas som anti-demokratiska. Jag skulle gärna se att KD nekas tillträde till skolorna också.

Jag tycker inte att partier ska in i skolan alls, inte några. Politik anser jag bör diskuteras opartiskt och neutralt.

Poängen i mitt inlägg är ju lite större än så, även om du kanske inte förstår det. Poängen är att man inte måste hålla med lagstiftningen. Poängen är att länder, även Sverige, kan ha lagar som jag och andra anser är fel. Exempelvis lagar kring barnaga, prostitution eller i det här fallet, hur man tolkar hets mot folkgrupp. Det är en fin gräns vad som är hets mot folkgrupp och vad som inte är det. I lagen står det:

Enligt 16 kap 8 § brottsbalken, är hets mot folkgrupp att

1. uppsåtligen,
  2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
  3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
Jag anser att det är hets mot folkgrupp att säga att invandrare bär skulden för majoriteten våldtäkter, Sveriges försämrade ekonomi osv. Men det kanske inte tolkas så, enligt de som tolkar lagboken. Och då tycker jag att tolkningen är fel och för slapp. Jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt att nazister ska få skrika att alla invandrare ska slängas ut, när vi beslutat att hets mot folkgrupp inte ska vara okej.

Tur att du inte bestämmer, du vill förbjuda åsikter och eventuellt att man upplyser om ren fakta. Om det nu är invandrare som bär skulden för en viss företeelse såsom att man menar att rumänska romer är överrepresenterade bland tiggare i Sverige så skulle man enligt dig i så fall inte få säga det. Det skulle då enligt dig räknas som hets mot folkgrupp även om det är korrekt rent faktamässigt och som en del i en diskussion om tiggeriet i Sverige.

Hets mot folkgrupp är mycket mer beroende av hur man uttrycker sig och i vilket sammanhang än av exakt vad man säger.

Och hur trygg känner sig en SD-anhängare när man öppet demonstrerar att såna rasistiska svin inte är välkomna? Men just.. det gör ju inget för de är rasistiska svin och får skylla sig själva. De har ju inget värde i samhället.. för de har avvikande åsikter

De tvingas inte höra nazisterna återigen. Det var ju ingen lektion. De kan välja att gå vidare. Annars kan du inte låta barnen se på tv eller lyssna på radio heller.
Jag personligen ser skillnad på att ha ett människovärde och att utöva ett försök att inskränka på andras människovärde.
Att ha ett människovärde innebär ju inte att man får bete sig hur dom helst. Hade man fått det så hade vi inte kunnat kalla någon kriminell och straffa dessa för det.

En? Hur vet du att det är en? Och ja jag säger på fullaste allvar att SD-anhängare också har rättigheter. Nu sitter du och säger att de inte har lika värde bara för att de har åsikter som du inte håller med om. Det är ju skrämmande!! Ska någons åsikt göra den mindre värd än en annan?? Sen är säkerligen inte 100% av SD-anhängarna nazistiska och rasistiska monster.

Jag blir verkligen ledsen av hela diskussionen. Nej jag är inte nazist, jag skulle bli jävligt förolämpad om någon kallade mig det då min morfar suttit i fångstläger och mormor blivit hotad med pistol under krigen innan de flydde hit. Frågan är känslig för mig. MEN, om vi börjar sortera ut åsikter som inte passar den stora massan så är vi jävligt illa ute. Jag slåss inte för rasistisk propaganda, jag slåss för rätten till att ha en åsikt. Om 20 år kanske vi har protester mot fri abort.. eller läget svänger så vi vill ha bort homosexuella... Det är vad jag blir mörkrädd för. Deras åsikt passar er inte då ska de bort. Sen när er åsikt inte passar någon.. ska ni också krypa bort då?

Nej, det som är skrämmande är att du på riktigt jämför att bli smutskastad, utfrusen, misshandlad, förföljd, diskriminerad, mördad, degraderad, hotad, bannlyst och allmänt avskydd på grund av etnicitet med att bli ignorerad, föraktad och oinbjuden på grund av att man är sverigedemokrat? inser du inte att förtryckaren inte har samma rätt till plats och talan som dess offer?

varför tror du att moral och etik är så flytande? en del saker, som nazism eller fri abort är faktiskt helt och hållet svartvita, det är löjligt att ens diskutera att moraliska sanningar skulle skifta på det sättet.

Tur att du inte bestämmer, du vill förbjuda åsikter och eventuellt att man upplyser om ren fakta. Om det nu är invandrare som bär skulden för en viss företeelse såsom att man menar att rumänska romer är överrepresenterade bland tiggare i Sverige så skulle man enligt dig i så fall inte få säga det. Det skulle då enligt dig räknas som hets mot folkgrupp även om det är korrekt rent faktamässigt och som en del i en diskussion om tiggeriet i Sverige.

Hets mot folkgrupp är mycket mer beroende av hur man uttrycker sig och i vilket sammanhang än av exakt vad man säger.
ursäkta men... fakta kan vara att rumänska romer är överrepresenterade bland tiggare i sverige. det är INTE fakta att samma rumänska romer bär skulden för att det är så.

jag tror att anledningen till att du upplevs som hätsk kan vara din otroliga kvickhet att beskriva folk som extremister, antidemokratiska, samhällsfientliga et cetera et cetera. du verkar inte vara ett dugg intresserad av att lyssna på andras åsikter (eller för den del granska dina egna, vilket jag definitivt tycker skulle vara på sin plats vid det här laget...), och framför allt inte att diskutera kring det.
Talar du om dig själv nu ;)

Jag personligen ser skillnad på att ha ett människovärde och att utöva ett försök att inskränka på andras människovärde.
Att ha ett människovärde innebär ju inte att man får bete sig hur dom helst. Hade man fått det så hade vi inte kunnat kalla någon kriminell och straffa dessa för det.

Att vara rasist är inte att vara kriminell. Däri ligger en stor skillnad. Att vara rasist är att ha en åsikt om andra människor. Det är väl egentligen lika illa att vilja nervärdera människor pga hudfärg som att tex diskriminera någon pga könstillhörighet, sexuell läggning osv.
Jag anser att Kalle har lika mycket rättigheter som Daniel, även om Kalle vill stoppa invandringen. Om Kalle går runt och slår ner en människa som ett uttryck för sina åsikter så har han förbrukat sina rättigheter.

ja, för i mitt idealsamhälle skulle inte partier som SD och SvP lagligen kunna organisera sig på så sätt att de ens kan röstas in i nämnder och parlament från första början.
I ditt idealsamhälle så skulle du alltså bestämma vad som var rumsrent. Tur då att vi inte behöver dansa efter din pipa. Jag föredrar att hålla SD och SvP ute utan att kränka de mänskliga rättigheterna och demokratiska principer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur