Delat barnbidrag!

Sv: Delat barnbidrag!

Lånar knappen lite och lägger in min tråd jag hade för ett bra tag sedan angående detta med delat barnbidrag. :cool: eftersom jag inte tror att det blir rättvist när man ska dela på barnbidraget mellan föräldrar.

LÄNK
 
Sv: Delat barnbidrag!

*kl*
Såna här trådar borde jag egentligen inte läsa för jag blir bara så ledsen och trött.

Jag har två barn med olika pappor. Den första bodde jag med i 7 år innan vi blev föräldrar. Att han ett år senare skulle dra för att sedan droga ner sig hade inte jag kunnat lista ut ens med den godaste vilja. Barnet var inte planerat, gick på piller men det tog sig liksom ändå. Pappan var heltidsarbetande och tog sitt ansvar. Ett år efter vår separation gick han på amfetamin. Vi har fortfarande gemensam vårdnad då han konskevent vägrat skriva på pappren och jag inte haft råd att driva frågan vidare. Det fungerar nämligen så att om han inte vill skriva på måste jag bekosta inlämnandet till tingsrätten m.m. Trots att sonen ej bott där eller ens varit där har vi alltså gemensam vårdnad. Jag har under flera års tid försökt få soc att hjälpa mig med vårdnadsfrågan men de kan inte göra något säger de. Så där står vi idag. För sonen har jag under hela tiden haft barnbidraget och något annat har det aldrig varit frågan om.

Dottern har jag med pappa 2. Han är en socialt kompetent trevlig omtyckt kille. Vi hade bott ihop 2 år innan vi planerade barn. Båda var med på planen och allt var frid och fröjd trodde jag. Helt plötsligt vill han lämna mig. Ingen förvarning ingenting, med inbokat bröllopsdatum och planerat husköp trodde jag i min enfald att allt var bra. Han kommer hem en dag och säger att han vill flytta. Efter en vecka var han ute ur huset, sen kommer en rätt kladdig sörja med lögner, otrohet och ekonomiska felaktigheter upp till ytan. Efter många och långa diskussioner kommer vi fram till att jag ska behålla hela barnbidraget då han har bättre ekonomi än vad jag har. Dottern bor idag halvtid hos honom och vi har gemensam vårdnad.


Jag bara undrar, var fanns varningskyltarna till dessa män? Jag må ha varit förblindad av kärlek visserligen men inte är det väl plättlätt att avgöra vilken som blir en bra pappa eller ej. Utåt sett har båda dessa män sett ut som bra pappakandidater. Ingen i min omgivning har kunnat gissa detta på förhand.
 
Sv: Delat barnbidrag!

Att det är hur?
Att männen inte intresserar sig för och tar hand om sina barn?

Vem ger dem access till faderskapet? Jo, en kvinna.

Jag tycker fö att är det något kön som tjaffsar om jämställdhet så är det kvinnor.
Kvinnor är fantastiskt duktiga på att verbalt kräva jämställdhet men när det gäller att kräva jämställdhet med handling är tydligen energin slut?

Jag skulle vilja säga emot dig, eftersom jag generellt tycker att mycket skylls på kvinnan, (tex i debatten om projektledare här på buke, då man anser att kvinnan ska räcka över ansvaret till mannen för vissa hushållssysslor, då jag tycker att mannen själv ska ta det ansvaret) men här måste jag nog hålla med.
Man talar stort om jämställdhet, men då vill det till att man delar jämlikt också. Halva föräldrarledigheten var, halva barnbidraget var osv. Mannen har lika stor rätt som kvinnan till att knyta en nära kontakt med barnet, och om kvinnan tar hela föräldrarledigheten förlorar familjen på två plan.
Kvinnan skadeskjuter sig själv i arbetslivet i jämförelse med sina manliga kollegor.
Kvinnan är den som huvudsakligen spenderar tid med barnet och pappan skyfflas iväg till jobbet och reduceras till en otidsenlig familjeförsörjare.

Sedan finns det självklart en hel del män som inte vill vara föräldrarlediga i massor med månader, som hellre vill arbeta. Men det finns också gott om män som gärna delar jämlikt på föräldrarskapets bördor och glädjeämnen. Dem kan man ju börja med.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Frågar för en väns räkning. Då mannen och kvinnan flyttade ifrån varandra beslöt dom att Mamman skulle ha barnbidraget för båda barnen...
Svar
11
· Visningar
1 759
Senast: Mirtai
·
Gravid - 1år Lagom melodramatisk titel, jag vet. Uppenbart är det här ett anonymt nick. Jag tror knappast att någon vet vem jag är, men om ni nu gör...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
17 540
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 162
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp