Sv: delat ansvar om hästen skadar sig pga medryttares oaktsamhet?
När jag var medryttare på en häst och var iväg på hoppträning så sparkade hästen sig själv på ett ben.
Hästen fick en allvarlig senskada trots rejäla terrängskydd med extra skena i.
Om det beror på att min förhållning mestadels hamnade fram och hästen sparkade sig själv på ett framben vet jag inte om jag ska ta på mig fullt ut - för hur man än gör så kan ju inte jag kontrollera hästens ben till 100%.
Oturlig olycka helt enkelt och hästen hade gjort detta 2 ggr tidigare på samma ben och samma ställe så det gjorde ju inte direkt skadan bättre *SUCK*
Jag betalade ingenting för att vara medryttare, jag fick rida, träna och tävla precis hur jag ville, hur mycket eller lite jag ville då ägaren hade 2 småbarn och inte hann med att rida mer än någon skogstur i veckan på sin höjd.
LYX deal jag vet
Hur som helst jag erbjöd mig att betala veterinär kostnaderna eftersom jag kände att det var mitt fel.
Ägaren ville dock inte ha mina pengar för att hon ansåg att det kunde hända vem som helst och det är hennes häst.
Då såg jag istället till att åka med hästen till kliniken när hon inte kunde och jag följde även med när ägaren kunde vara med till kliniken.
Skötte hästen hemma så gott jag kunde.
Underlättade för ägaren genom att jag åkte iväg och köpte mediciner, lindor ja allt som behövdes och stod för den lilla biten iaf.
Nu när jag har egna hästar igen så känner jag väl lite som ägaren till nämnda hästen att det är ju min häst, mitt ansvar att se till att det är en ryttare jag kan lita på som får låna hästen och mitt ansvar att hålla hästen försäkrad OM hästen gör illa sig. Min hästs försäkring innehåller även olycksfallsförsäkring för ryttare/människor som hanterar min häst.
Olyckor kan hända vem som helst och det är en risk man tar om man har tex medryttare att det kan faktiskt hända något tokigt när denne ansvarar för hästen.
Om min häst skulle göra illa sig när min medryttare hanterar honom så skulle jag se det som en fin gest om hon skulle erbjuda sig att betala en del av vad det faktiskt kostar, för även om han är väl försäkrad så är det allt annat än gratis med veterinärvård.
Men det är ingenting jag förväntar mig att hon ska göra, vi har inget kontrakt och inte diskuterat den saken ens en gång.
Men om du vill att din medryttare står för veterinärkostnader som blir i samband med dennes användande av hästen får du väl ta upp det och skriva ett kontrakt om det?
Det är ju upp till var och en hur de vill göra.