delat ansvar om hästen skadar sig pga medryttares oaktsamhet?

sommarvind

Trådstartare
Jag skall hyra ut mina hästar 2-3 dagar i veckan och undrar vad som är vanligt och hur andra brukar göra när det kommer till de här med skador/olyckor.

Att ryttaren har ett eget ansvar och få själv stå för ev personskador i samband med ev avramling etc. Det är för mig en självklarhet.

Men det som jag är osäker på är om hästen skadar sig när medryttaren är ute och rider hur brukar ni göra då? Vem står för vad eller delar man på självrisken?

Sv: delat ansvar om hästen skadar sig pga medryttares oaktsamhet?

nu menar jag inte småsår som de kan hända att dom får om man vart i skogen eller liknande utan jag menar allvarligare skador som kommer upp i större summor.

För mig är det sjävklart att jag står för allt som rör hästen och medryttaren allt som rör medryttaren. Allt annat är som upplagt för konflikter.

Ryttaren betalar ju redan till dig. I och med att ryttaren hyr häst från dig så står du för all övrig kostnad, inkl utrustning etc.
Det är nog det vanligaste när man har medryttare.

Jag litar fullt på min skötare och skulle inte låna ut hästen till någon som jag inte hade förtroende för. Skulle hästen skada sig så står jag för det fullt ut, jag räknar med att hon hjälper mig med det praktiska om möjligt och följer med till veterinären och så.

menar du med det att jag skall försörja ev personskador hos medryttaren också??:confused:

Tror inte hon menar att du ska stå för ev personskador.

När du har medryttare ska denna betala en del av hästens kostnader. I denna summa lägger du på X antal kronor per månad som skall gå till vet. vård samt försäkring.
Har du medryttare så Bör du ha hästen försäkrad.

I många hästförsäkringar ingår en olycksfallsförsäkring om hästen skadar någon.

När jag var medryttare på en häst och var iväg på hoppträning så sparkade hästen sig själv på ett ben.
Hästen fick en allvarlig senskada trots rejäla terrängskydd med extra skena i.
Om det beror på att min förhållning mestadels hamnade fram och hästen sparkade sig själv på ett framben vet jag inte om jag ska ta på mig fullt ut - för hur man än gör så kan ju inte jag kontrollera hästens ben till 100%.
Oturlig olycka helt enkelt och hästen hade gjort detta 2 ggr tidigare på samma ben och samma ställe så det gjorde ju inte direkt skadan bättre *SUCK* :(

Jag betalade ingenting för att vara medryttare, jag fick rida, träna och tävla precis hur jag ville, hur mycket eller lite jag ville då ägaren hade 2 småbarn och inte hann med att rida mer än någon skogstur i veckan på sin höjd.
LYX deal jag vet :cool:

Hur som helst jag erbjöd mig att betala veterinär kostnaderna eftersom jag kände att det var mitt fel.
Ägaren ville dock inte ha mina pengar för att hon ansåg att det kunde hända vem som helst och det är hennes häst.
Då såg jag istället till att åka med hästen till kliniken när hon inte kunde och jag följde även med när ägaren kunde vara med till kliniken.
Skötte hästen hemma så gott jag kunde.
Underlättade för ägaren genom att jag åkte iväg och köpte mediciner, lindor ja allt som behövdes och stod för den lilla biten iaf.

Nu när jag har egna hästar igen så känner jag väl lite som ägaren till nämnda hästen att det är ju min häst, mitt ansvar att se till att det är en ryttare jag kan lita på som får låna hästen och mitt ansvar att hålla hästen försäkrad OM hästen gör illa sig. Min hästs försäkring innehåller även olycksfallsförsäkring för ryttare/människor som hanterar min häst.
Olyckor kan hända vem som helst och det är en risk man tar om man har tex medryttare att det kan faktiskt hända något tokigt när denne ansvarar för hästen.
Om min häst skulle göra illa sig när min medryttare hanterar honom så skulle jag se det som en fin gest om hon skulle erbjuda sig att betala en del av vad det faktiskt kostar, för även om han är väl försäkrad så är det allt annat än gratis med veterinärvård.
Men det är ingenting jag förväntar mig att hon ska göra, vi har inget kontrakt och inte diskuterat den saken ens en gång.

Men om du vill att din medryttare står för veterinärkostnader som blir i samband med dennes användande av hästen får du väl ta upp det och skriva ett kontrakt om det?
Det är ju upp till var och en hur de vill göra.

Alla mina hästar är väl försäkrade. Jag har bestämt mig för att hon står för sina ev skador och ja för hästens ev skador. Som någon anna skrev här tidigare så är de nog lätt att de blir konflikter om man krånglar till det:)

Se till att ha föräldrarnas godkännande för arrangemanget. Det kan bli så trasligt annat om något händer, i synnerhet om barnen är under 15.

Tycker det är skillnad på olycka och oaktsamhet/försumlighet.

Tex om man är ute och rider i skogen och hästen blir skrämd av en älg, slänger ryttaren och springer hem själv. Både utrustning och häst kan bli skadat, men jag tycker det är svårt att lasta ryttaren för det. Det kunde lika gärna hänt medan jag själv var ute och red. En olycka som får bekostas av försäkring om det går, annars i första hand av mig som hästägare. Om medryttaren skulle vilja köpa ett träns om det gått sönder skulle jag dock bli väldigt glad som hästägare!

Men om det handlar om försumlighet, medryttaren lämnar hästen ensam lös på gårdsplanen för att springa in i stallet och hämta sin hjälm som den glömde och hästen ger sig iväg på egna äventyr. Då tycker jag i allra högsta grad att medryttaren får ta kostnaden, eftersom "olyckan" lätt kunde undvikts.

Till viss del handlar det ju om att välja en person som man känner att man kan lita på och hålla lite koll på att saker och ting fungerar som man har tänkt sig och att medryttaren har ett säkerhetstänk och inte gör dumdristiga saker.

Alla mina hästar är väl försäkrade. Jag har bestämt mig för att hon står för sina ev skador och ja för hästens ev skador. Som någon anna skrev här tidigare så är de nog lätt att de blir konflikter om man krånglar till det:)

Ett TIPS är att du pratar om olycksfallförsäkring med henne så hon har en sån som täcker hennes del. hon kan ju halka i stallet och bryta ett ben -det behöver ju nödvändigtvis inte ha någon hästinblandning.

Är hon myndig så kan du ju be henne kolla bara att hon ghar försäkring och att den gäller. Är hon omyndig så ta den pucken med hennes föräldrar och KRÄV att hon har försäkring om hon ska bli medryttare.

(Är inte helt fel att nämna något om det kravet i kontrakt om ni skriver sånt. Är hon omyndig så bör ni också ha med att henes föräldrar är de ansvariga för hennes del. Du kan ex ställa som krav att hon inte får rida ut utan sällskap).

/LillaGubben som vis av erfarenheten ALDRIG släpper upp någon oförsäkrad eller omyndig (utan föräldrarnas vetande och medgivande/ansvar) på någon av stallets hästar.

TS:
Lägger till...

Såg att du skriver att h*n är myndig. Ta ändå upp frågan om olycksfallsförsäkring. En del försäkringsbolag är kinkiga på det här med ridning och vad som faktiskt gäller. Även om h*n är myndig så kan försäkring finnas tecknad av föräldrarna (i Folksam tex gäller de tom 25 år). Många vuxna är dåliga på att skaffa ny/förlänga när försäkringen gått ut.

Visst är det skillnad på en olycka och något som sker på grund av slarv eller försumlighet, men om jag har en medryttare som orsakar en olycka genom uppenbart slarv eller försumlighet så skulle i alla fall jag be medryttaren att försvinna ur min åsyn illa kvickt och sedan skulle jag aldrig vilja ha med vare sig medryttaren eller hennes/hans pengar att göra mer någonsin.
Om man har en medryttare där man känner tvekan inför hans/hennes omdöme och lämplighet så gör man klokast i att avbryta det hela innan något händer. Vad som är slarv är ju också något som vi har olika uppfattning om och som varierar från situation till situation.... Det har nog t ex hänt att jag har lämnat min lugna och snälla gamla häst lös på gårdsplanen för att hämta något jag glömt i stallet ... men jag skulle aldrig göra det med min unghäst!

Egentligen gäller väl samma som om man lånar ut vad som helst annat. I och med att man lånar ut (hästen, bilen, mobilen eller vad som helst) eller låter en barnvakt passa barnen tar man en risk. Tyvärr inte enkelt...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 573
Senast: Squie
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka