Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Med tanke på att du inte gillat hästen, placerat honom hos tillridare osv osv så har jag väldigt svårt att förstå att du inte sålde när du hade chansen.

KL

Grattis Avel till fiiiiint resultat! Vad blev det för placering?

polly: Det kommer att gå finfint imorgon, det SKA ju gå dåligt på genrep vet du väl!;)

Har idag ridit dressyr på Majsan o faktum är att det artar sig!:)

*kl*

Nu har jag inte skrivit här på ett tag, Baristo har ju haft en lugn period nu när jag tränat min treåring. Men förra helgen så klarades treårtestet av så nu har jag Baristo tillbaka på jobbet!
Lördag skrittade jag en runda i skogen, Söndag longering över cavaletti och sedan i Måndag red jag, och han var såå fin :love:. Vila tis ons, longering med cavaletti igen igår, och sedan ännu finare att rida idag :bump:
Börjar hitta stadigt stöd i låga formen nu, så nu har jag även börjat dra ner på tempot. Långsamt kan han definitivt gå - det var ju det enda han gjorde innan jag började rida honom ;), men långsamt utan att tappa trycket bakifrån och därmed även stödet framtill är lite svårare.

Ryggen blir jag däremot inte riktigt klok på. När han är kall känns han mest lite spänd och hård, efter longering är han superfin, mjuk och helt oberörd hur mkt jag än trycker. Efter ridning är han bättre än när han är kall men bara mariginellt. Kiro kommer igen på tisdag, får se vad han säger!

Men vi har iaf planerat in tävlingsstart den 5e Juni. Funderade på en start den 28e maj också, men nu har vi bestämt att vi ska åka 70 mil norrut och hälsa på min älskade saknade lilla ponny då istället :love:

visar ingen hälta eller obehag över ryggen sedan andra massagen, och det sneda bäckenet är nog inget nytt utan något gammalt. Han som kommer ut den 9 juni är en man som är väldigt kompetent och gör underverk med hästarna så det känns inte allt för länge tills han kommer tycker jag. Är mer värt att lägga pengarna på hans behandlingar som jag vet gör nytta än att prova någon ny som jag inte vet något om bara för att få en tidigare tid och kanske ändå behöva ta till min ordinarie som komplement. Men tack för din åsikt iaf :)

Nä tror inte att han gått omkull hos mig utan kan ha varit när han var mindre, men nu när han börjar komma igång mer ordentligt kom det fram. Är inget akut, hade säkert kunnat rida honom redan men vill rensa bort innan jag börjar rida mer på allvar. Därför vill jag åtgärda det sneda bäckenet och se om där finns fler spänningar eller låsningar.

Jag har aldrig skrivit att jag inte tycker om min häst! Jag har skrivit att jag inte orkat rida min unghäst i vårat alltför stökiga ridhus då det kan vara alltför stökigt där inne och han bara känns spänd pga det och jag tycker inte det ger ngt ridmässigt att rida med spänning, det slutade med att jag fick vara dr kl 22-23 på kvällarna för att rida och jag tröttnade, så ja, jag skickade iväg honom. Men jag skickade iväg min frieser också när han var ung och min häst före det också var hos tillridare och kommer även skicka min 2 åring på inridning eller tillridning, så det gör inte 06:an till ett undantag för att han är borta nu! Och när han kommer tillbaka så har jag nu löst ridhuskort i ett annat ridhus för att rida.

Har du haft tankarna på att sälja hästen? Jag skulle inte sälja mina även om ngn erbjöd mig en mille. Never. :)

Nej jag har inte annonserat ut hästen för försäljning. Men jag kommer sätta medryttare på han..(om jag hittar rätt) I samråd med tränaren så mår han bäst av att röra sig mkt o ofta. Jag körde lite varannandagsträning på han förut då han växt mkt, men nu måste han igång mkt mer.

Bra gjort Avel, finfina procent!!

Håller tummarna för dig Polly... Kommer säkert gå kanon, du fick ju fin känsla i skogen, ta med dig den!

Jordgubben: Tråkigt när de inte är riktigt ok men det låter som att det är åtgärdningsbart. Man får planera långsiktigt helt enkelt.:)

Själv har jag dressyrträning i em. Ska också hämta en dressyrsadel innan och prova. Hoppas den passar...

Med tanke på att du inte gillat hästen, placerat honom hos tillridare osv osv så har jag väldigt svårt att förstå att du inte sålde när du hade chansen.

Nu har jag sakert missforstatt ngt har, men det ar val inget fel med att skicka sin hast till en tillridare? Det ar mkt i livet som kan gora att man inte har tid/ork att utbilda sjalv under en period, plus att det ar aldrig fel att be om hjalp om man kanner att man behover det, oavsett orsak.

Vad du är duktig på att gissa Tessa!;)

Sunshine, denna användare har på flera olika forum o sidor sagt att hon ska sälja honom för att han är för jobbig för henne. Att då sen låtsas vara vankelmodig när man får ett bra bud på hästen tycker jag är ganska konstigt. Frågan är om det finns ett bud i verkligheten. Det är inte många som har den ekonomin att om man får ett RIKTIGT bra bud på sin häst, som man ändå inte riktigt hittat knapparna till, låter bli att ta budet.

Så det är inget fel att skicka sin häst till beridare utan det var just detta fallet jag uttalade MIN åsikt om.

Gabby vad jag inte fattar är varför ni inte lyser ryggen? Med ultraljud lär du ju få svar på om han har några täta kotor eller sammaväxningar som orsakar det hela. Det är ju inte riktigt normalt med en unghäst, som rids så bra som Baristo görs, som får ont i ryggen hela tiden? Å finns det inget på röntgen/ultraljud så är det ju sadeln ni får gå på härnäst? Tyvärr är min erfarenhet den att såna här problem sitter i skelettet o jag hoppas för din skull att jag har fel.

happy: Kul med dressyrsadel! Vad är det för märke?

Nu håller vi tummarna allihop att det går bra för polly idag!:banana:

Jag har sagt att jag tröttnat på unghästar pga av min rygg som är skadad permanent. Jag har svårt att kunna rida hästar om dom tex bockar vilket kan resultera att jag kan bli sängliggandes i kramp i 1-2 veckor efteråt. Pga detta så köpte jag mig nu en äldre häst. Men jag vill inte ge upp min 06:a helt, för i så fall hade jag sålt eller lagt ut han på annons för länge sen. Däremot är jag fast beslutsam att min 06:a och min 2 åring är dom sista unghästarna jag har.

Igår var ju clearround ;) men idag har vi tävlat på riktigt. Red LC1 i Askim. Fick en del missar i programmet. Det har vi inte fått tidigare:mad: bla. galoppinslag i en trav volt, fel galopp i första fattningen och dåliga halter. Fick ihop 61%.
Rivica var spänd och då har jag svårt att gå på henne och då tappar hon bjudningen. Måste hitta en lösning på det.:confused:

Såg deras startfälttävlans bana. Har en sand väg runt hela anläggningen och där fanns stockar, upp-hopp och ned-hopp, diken, gravar mm. Fanns också hinder i en hage. Såg trevligt ut men lite skrämmande:o De har en tävling redan nästa vecka men då kan jag inte vara med och sedan är min veckan efter.

Ja, svaret på varför är helt enkelt att det inte är min häst. Hade det varit det så hade jag definitivt lyst ryggen direkt!

Som det var nu fick jag riktigt övertala ägaren för att ens få ta ut kiro igen nästa vecka - trots att han rekommenderade det vid förra behandlingen och trots att jag sa att jag kunde betala. Tur att jag har chefen på min sida - hon är typ den enda som ägaren lyssnar på :angel:

Och sadeln är det svårt med också - jag provar inte gärna ut en sadel till en häst jag ska rida några månader, så rik är jag inte :angel:. Jag skulle kunna byta bommen i min för att kunna lägga ett fårskinn under, men jag vet inte om det skulle hjälpa nämnvärt :crazy:. I vilket fall så skulle jag helst också vilja kolla upp det ordentligt innan jag börjar mixtra med den biten.

Tack för tummar!
Det gick väl inte så kanon, men jag är inte superbesviken heller..
Hade ju velat slå barnens tränare som red deras fyraåring men det gick jag bet på, ha,ha..
59%, men hon var väldigt konfunderad över staketen och domarbordet:D..
Sedan måste jag väl lära mig ha en bättre inställning och lite mer go+jävlar anamma och inte titta på alla framridande ekipage och känna att jag vill dra en filt över mig och Loppan å bara gömma oss någonstans:o..
Hon är ju hmla snäll och i mellangångarterna kan vi ju bättre ffa i galoppen, men övning ger färdighet, är ju så myckket att tänka på...
Få se om filmsnutt kommer :).

Nej, jag förstår det Gabby men jag har väldigt svårt för inställningen hos ägaren o även lite din chef för hon kunde ju vägra att rida hästen tills den var utredd? Den har ju besvär så det går ju på försäkringen...
Nej, att du skulle behöva prova ut sadel det menade jag inte, men ägaren måste ju ha ett mål med hästen, typ sälja dyrt, rida Breeders mm och borde då vara intresserad av att nå dit...

Nåväl.

Avel: Du kommer att klara det så himla lätt att det finns inte!:) Och om du rider några såna här kanske du får henne mer framför dig o då kommer det gynna din dressyrtävlings karriär med.

polly: tycker du ska vara så nöjd med din häst o dig själv o sen bara sporrar ni er vidare att göra bättre o bättre resultat till nästa o nästa gång!:banana:

..här kommer liten snutt från dagen. Kameran krånglade så det blir travdiagonalen och vår kassa skritt..den an jag tyvärr inte påverka så mycket:o..Men tittigheten på domarkortsidan hade jag nog kunnat finta/parera liiiite bättre..
Nu blir det ett tag till nästa gång, kanske kungsbacka den 12 om det inte e´fullt.. sen måste jag pausa och ta hand om hem&familj:angel:..Vi ska ju måla vårt lille hus...
http://youtu.be/CoC7TjjXUqA
Försökte tänka på att vara mjukare och få henne mer framför och inte hamna bakom lod, måste koppla ihop det med "mellan hjälperna" också så vi får till det i hörn och volter, hmm..

Avel: Såg att du också tävlat. Men det var väl helt ok. ? Spänndheten blir väl bättre ju mer man är ute? Jag trodde ju i min enfald att "hemma" var väldigt enkelt fast Loppan blev jättekomfunderad över allt annorlunda..

Min chef rider inte hästen alls, hon förmedlade kontakten men jag lånar hästen av ägaren, eftersom ägaren behövde någon som kunde rida hästen och jag ville ha något lite äldre att rida och tävla på.

Hästen skall säljas men har reservationer från en gammal skada (som jag faktiskt inte fick riktigt klart för mig vad det var, men inte rygg utan ben. Om det nu inte kommer från ryggen såklart...), så han måste ut och tävla och visa att han håller för den ridningen och träningen.

Sedan är det ju inte så länge vi har hållt på med det här med ryggen ändå? han blev behandlad nästan direkt jag fick honom, katastrof första gången och sedan mycket bättre bara en vecka senare. Blev ordinerad ny koll 6 veckor fram och det är alltså den som kommer nu på tisdag. Jag ser att han är inte är ok i ryggen, men har svårt att bedöma om han blivit sämre igen eller om det är ungefär samma som efter senaste beh. Jag har bara erfarenhet av en kärnfrisk ponny så jag vet inte hur mycket man kan säga är "normalt" att det kommer tillbaks? :confused:

Men fortsätter det att komma tillbaka så kan jag mycket väl säga att jag inte vill rida honom mer förrän han är ordentligt kollad, det kommer jag nog göra också. Nu ser det dessutom ut som att vi får hem egna hästen (Molinna), så jag har kanske något att rida på iaf.

Såg att hon var lite tittig på kortsidan men annars ser det trevligt ut.;) Vilket program var det du red?

Kungsbacka har tråkiga domare så jag väljer att åka till Gråbo och rida LC och LB där istället. Fanns fler tävlingar den helgen.:)

Ajdå, tack för infon..hmm, men det känns lååångt till Gråbo:D..lr längre iallafall för mig..Helgen efter har både Hylte och Mark men då ska vi ha målarfänge hemma, hoppas det sluter upp många..
Det var lb2:an jag red..Rätt kul program faktiskt men sååå många proffsiga och fina ekipage, var lagtävling i div 2, jag fick ju stora darren:D..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama