Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Välkommen!

Han kanske växer och har ont i kroppen? Jag hade nog ställt honom några veckor för att se om det släpper, annars är väl veterinär det bästa att kontakta. Vi har ett flertal gånger pratat om det här i tråden, hästar är sällan elaka djur och gör inte "dumma" saker utan anledning.

Om det nu skulle vara rent trots så hade jag bara fortsatt jobba med det som du upplever är problemet, vissa hästar har ju ett vasst temperament som man som ryttare skall ta på största allvar. Ska ju aldrig vara farligt att ha häst.

Visa gärna en bild på killen för visst har ni inte varit här innan? :)

Håller helt med Tessa. Det ska inte vara farligt.

Du måste bryta hans ovana om du är säker på att han är ok. Att ställa av honom ett tag kan vara en lösning. Måste undvika att situationer uppkommer så att han stegrar sig.

Min pålle hade lite tendenser att resa sig i paddocken när hon inte ville acceptera skänkeln i början. En dag blev jag både rädd och förbannad, rent refexmässigt rappade jag till henne med skaftet på spöet mellan öronen. Det var vad hon behövde. Har inte visat dessa tendenser mer och det var nog nästan ett år sedan.

Alltså det är sällan jag förordar hjälptygel men i ditt fall har han redan permanentat sitt beteende så sätt på en graman så han inte kan stegra sig! Det brukar gå tämligen fort att vänja av dom om man rider varje gång med graman o beteendet inte får fortsätta. Men ska du göra detta så chansa inte utan ta på den varje gång tills ALLA tendenser är borta. Annars kommer han bara vänta på att du ska ta av den o sen sätta igång igen.

Jag har haft en stegrande, bockande nyckfull liten herre..
Dels tog jag lite hjälp av en så´n där cowboysare ( Tommy A..heter han . )
Det gav mig lite självförtroende och mod också. Sedan använde jag mig ofta av "snurren", att ta tag tag i en tygeln å låta honom snurra runt tills han självmant stannade. Det fungerar faktiskt rätt så bra. Så fort han hade tendensen att vilja upp så "snurr"..Min var också lite stjärnkikarmodell och jag lite fläskläppar emellanåt..Lycka till!!

*kl*
:oIdag är jag lite pirrig..Ska hoppträna på riktigt, gulp..
Hoppas det går bra..dax å ut å packa prylar och kuse:D...Imorgon blir det tandläkaren..

Polly: Lycka till på hoppträningen!! Det kommer att gå utmärkt!
Ps.. Hade du en Albion med bomvidd MW? Inte till salu eller??

Twinturn: Som flera skrivit, låt honom inte få möjlighet att "bråka". Låt honom vila lite och sen rider du där det funkar så ni får en positiv relation, när du ska utsätta honom för problemsituationer så på med en hjälptygel.
Välkommen hit förresten, låt oss höra hur det går!!

Jo, jag har en Albion K2 både i dressyr och hopp..Hoppsadeln är till salu men det är dressyr du letar efter?
Den är tyvärr sned i stoppningen och ska på justering.
OM jag kommer på startft kunde du ju testa den men jag tror jag behåller den ett tag till iom omstopp. mm. Vi ska prova in den på min poppa så den får hänga med ett tag till. Dessutom är det 18" och det blir nog för stort för dig:).

*kl*:love::love::love:Räcker det för å beskriva hur kul det var idag och hur stolt och nöjd jag är över min häst?
Ok. vi hoppade väl på max ca en meter men lite svår linje/båge med diagonal mot ett räck och sedan byte och en oxer.
Avslutningsvis en studsserie och det ska jag göra hemma, sägs väl bygga bra muskler??
Vi var välkommna igen:D!!!
Det är himla roligt med hoppning och att man är en grupp sas. Blir nästan sugen att delvis kravla mig ur dressyrträsket å hoppa med lite kontinuitet också:rofl:...

Härligt med så lyckad träning... Tycker nog att du kan kalla dig allroundryttare (duktig på ALLT):bow:

Jag provar gärna din dressyrsadel, men 18" är för stort. Men som sagt bomvidden vore mycket intressant att testa!
Så du har inte helt gett upp hoppet om U-hamn?

Nä, var tom inne å läste proppen igår..Det är bara att jag jobbar hela helgen innan, måste hinna me´lite hemma, suck..

Om den är färdig och det stämmer för dig så ska vi till bekanta i Timmele och passerar Ulricehamn på em. lö den 28 och åker hem sö efter lunch.. om du har möjlighet att hämta där. Kan kanske tom lämna hos kompisens syster som bor precis vid ridklubben..

Kul att träningen gick fint:D Klart att du kan bli lite allroundryttare.;) De försöker jag ju bli själv.:laugh:

Jag testade en K2 på Rivica men jag hamnade i bakvikt i den sadeln. Är det en sadel till en rak hästrygg du söker?

Toodiloosan; vilken fin häst du har. Såg verkligen läcker ut på klippet.;)
Hon hade en härlig utstrålning. Inte konstigt att hon har kvalat.

Såg att hon är lite släkt med min, de har båda Rubinstein 1 bakom sig.:)

Allrounder är vi väl många av oss:)!
För egen är jag superglad att kunna göra lite allt möjligt med min häst även om pretationer inte är stora.
Som jag beskrivit innan så var min förra liite knepigare å det gör ju att allt är himla roligt nu, för det ska ju vara kul med häst och passar mig om det är någorlunda okomplicerat.

Tack för välkomnande och tips, ligger på latsidan så jag svarar er allihop på en gång :)

Jag är osäker på om han vuxit något senaste året, han växte mycket mellan 3-4 års ålder och sen har han mer vuxit i sin kropp s.a.s. Å andra sidan säger de som ser honom att han är stor som ett hus och måste vara betydligt högre än 166 som det blev på 4-års. Hur som så är han ändå väldigt lugnt tagen, han har väl egentligen gått 2-3 "ordentliga" pass per vecka, ibland bara varannan vecka. Därimellan har han vilat, lullat i skogen eller stått helt.

Han är inte kollad av veterinär (tänderna är kollade av tandl.) då jag inte känt att det varit direkt nödvändigt. Han visar ingen ömhet eller smärta någonstans och hans tendenser kommer inte heller fram i de lägen man pressar honom lite mer i arbetet, utan det är som värst när man ska rida ut och gå åt något håll han inte finner passande (vilket oftast gäller alla håll man försöker styra åt). Kan tilläggas att tendenserna blir värre när han vilat och har överskottsenergi, därav att jag drar min slutsats att det är :devil:-skap.
Som Novali säger är inte jag heller mycket för hjälptyglar, men det lutar ändå åt att jag kopplar på gramanen och testar den varianten nu. Funkar inte det blir det Scan! ;)

Sen var det ju det där med bild.. hm..Funkar detta?

Bild på monster

Jag avskyr när hästar reser sej och tycker också du ska ta till hjälptyglar om det behövs för att få bort det. Vill bara varna lite, om hästen är väldigt stark/kraftfull när den reser sej (hingstar kan vara det tex) då kan graman bli farligt för att den häver sej upp ändå men utan möjlighet att balansera sej, och kan då gå omkull. Men är det bara vanligt tramsande med att lätta fram i protest så kör på graman tycker jag, sånt beteende måste bort så fort som möjligt.

Min Diva har varikt riktigt otrevlig under senvinter/vår. Hon har humör så det var inte tal om att "sätta henne på plats".
Vi försökte lugt göra "snurren" som Polly pratar om. Dessutom gick vi tillbaka till 3-års ridning = inga krav och MASSOR av beröm så fort hon tänkte framåt. Men hon fick aldrig vinna! Vissa dagar bestod passen av 15 min tjafs och 7 min ok framåt i trav. Avslutade när jag kände att jag kunde lägga till skänkel och svänga när jag ville. Så höll vi på från slutet av feb till mitten av april. Det var nog en kombination av hormoner, pälsfällning och ny ryttare (i feb hade jag haft henne i ca 3,5 mån så det stämmer rätt bra i tid för att börja "testa" nya ryttaren). Hon är fortfarande så att hon utnyttjar situationen minsta lilla hon känner att jag är osäker. Jag har blivit snabb på att ta ett stadigt mantag (och har inhandlat säkerhetsväst)!. Sen lyssnar Doris väldigt bra på rösten. Säger jag NEJ med en riktigt arg röst brukar hon faktiskt gå ner på alla fyra igen och lugna sig.

Så mitt tips är att bara härda ut och välj dina fighter. Kanske rida ut när det är lugt runt om och du inte är stressad och "ta igenom" det hela. Beröm massor och avsluta när du känner att det är positivt, vilket innebär att vissa dagar blir det korta pass :-)

*kl*

Tack alla! Känns skönt att få veta hur det är egentligen!

Hade tyvärr planerat in annat sedan innan imorgon och fredag, så jag kan inte åka med. Men jag skulle iaf rida på som vanligt denna veckan, så måndag blev det lite dressyr i ridhuset. Gick faktiskt riktigt bra med tanke på att han reds det sista han gjorde och sedan hade vilodag (han går alltid bäst när han är longerad innan). Lite hög i nacken och ville inte riktigt sträcka fram halsen i början, men jag började rida lite programvägar och öva övergångar och efter en liten stund släppte han av sig själv.
Longering igår och så red vi ut en sväng idag och jobbade i våra fina backar, jättebra styrketräning att trava och galoppera i superlåg form :)

Ryggen känns finare än någonsin faktiskt, trots ridning väldigt mjuk och fin idag. Men vi får väl se vad de säger på fredag!

Vill bara varna lite, om hästen är väldigt stark/kraftfull när den reser sej (hingstar kan vara det tex) då kan graman bli farligt för att den häver sej upp ändå men utan möjlighet att balansera sej, och kan då gå omkull.

Testade gramanen på dagens pass, fäst i sidorna då såklart och det var precis effekten du beskrev som dök upp, han hävde sig käpprätt upp och vi höll på att trilla in i paddockstaketet så vi stryker hjälptyglar som alternativ. Suck..

Vissa dagar bestod passen av 15 min tjafs och 7 min ok framåt i trav. Avslutade när jag kände att jag kunde lägga till skänkel och svänga när jag ville.
Så mitt tips är att bara härda ut och välj dina fighter. Kanske rida ut när det är lugt runt om och du inte är stressad och "ta igenom" det hela. Beröm massor och avsluta när du känner att det är positivt, v

Känner igen det där :) Efter idag verkar det tyvärr som jag får fortsätta träna mitt tålamod... Fick i alla fall igenom honom ordentligt på dagens träningspass och när han kommer igenom lägger han ju av med tramset, så förhoppningsvis sitter effekten kvar imorgon också.

Kan inte annat än konstatera att det är spännande med unghästar. Från världens mjäkigaste som 3- och 4-åring till en stenhård, kaxig typ som inte alls ska följa några regler som 5-åring - yippikayey! :banana:

Nu såg jag ju på bilden att du är en ganska liten tjej o hästen är jättestor så jag förstår att han blir stark. Men....att sätta graman i sidorna ger ju absolut NADA effekt, då kan du lika gärna skippa den. För att han inte ska kunna resa sig innan du hinner svänga måste du ju ha den mellan frambenen.

Det blir ingen start ft. i Ulricehamn iallafal. Tandläkaren rekomenderade bettlöst i ca tre veckor..Det var en lång krok på tanden också och riktigt meckigt att ta ut vilket gjorde att det blev dubbelt så dyrt:devil:..
Fast det stör mig liiite när jag förra gången frågade om ca.pris och dom säger att det blir inte mer än 2-3000kr och notan slutar på 6..men det var väl knepigare och tog lite längre tid..så man har väl bara att gilla läget??

Vete 17 hur jag ska rida nu då jag tycker hon blir lite svår på hackamor, dvs framtung och springig, på bogarna, men jag kanske hittar en teknik. Kunde ju ge en mikrovila men hade ju tänkt lite sommarlov i samband med att jag själv har semester..
Klättring, hoppning m.m borde ju funka, ska testa hoppträna men får väl hänga på varningstext på oss:D..

Twinturn: Vilken snygging hon är!!
Men du, om det fortsätter krångla och du gör en liten koll att hon inte verkar ha ont (jag är helt övertygad om att vissa smarta hästar gör det till en grej att överskrida gränser utan att dom har ont, alltså testar, försöker skrämmas etc, just bara för att deras personlighet är lite mer sådan,) vore det då inte ett alternativ att låta någon annan rida lite. Det finns ju faktiskt såna där självmordsbombare som Tommy A, Eamon H m.m . ( U, hoppas det inte anses som reklam nu..)

Thidiemantygel rek. Jag. Det va det hjälpte min när han hade en tuff period när han var yngre. Graman testa jag men han blev mer spänd av det. Men sånt är ju olika från häst till häst. Man får känna sig fram. Det bästa är ju att volta åt hästens svagaste sida om den försöker resa sig. Sedan tror jag du ska låta den vila lite o sätta igång för töm o träna lydnad o därefter rida. Kanske lite växtvärk?

Så synd att det blev bettlöst i tre veckor.:( Är det inget som går på någon försäkring? Usch så dyrt det blev.:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur