Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Herregud, ska du starta fälttävlan med den hästen som du beskriver som helt tokig och segrar sig???? :crazy: Det hade jag aldrig gjort. Du måste vara modig.:p
Vi hade en ungponny som var dum, inte så han stegrade sig men ville han inte så gick han inte att övertala. Sara skulle starta honom i Hermanstorp. Oändligt många stopp på första lilla stocken och sen stack han ner för gräsbacken mot andra hindret så hon bara vände och avbröt allt. Hoppas det går bättre för dig.:)

KL
Idag hade Doris och jag en underbar tur ute på galoppbanan.:banana:
Hon struntade totalt i att det blåste halv storm, bara tutade på. Ibland älskar jag min häst lite mer än annars:D
Så var icke fallet igår:devil:. Tog en sväng inne i ridhuset och Doris var "rädd" för ALLT! Solkatter, skuggor, färgskiftningar i sanden. Allt som kunde göra att man slipper jobba:devil: Men efter ca 35 min tog överskottsenergin över så de sista 10 min var helt underbara :love:

Ang det berömda 5-års trotset väljer jag att rida i ridhus med hela vägger då jag haft stora problem med att Doris reser sig. Jag har fått mentala bilder hur jag åker av när jag rider på utebanan och hamnar med ryggen över staketet:eek: (Jag har aldrig åkt av henne, men det har varit nära ett par gågner.). Men nu har Doris lugnat sig och jag har ridit på utenbanan ett par gånger utan missöden:laugh: Kan tränaren så kan jag :D Men igår kände jag att Doris var überpigg så då var ridhuset ett lätt val. Vill ha en positiv spiral- känner jag mig trygg inverkar jag lugnande på hästen som i sin tur blir lugn som påverkar mig osv.:idea: Och jag slapp att hon stod på bakbenen. Tvärnitade bara och snurrade för allt det läskiga:cool:

Ang, avmaskning så har hela stallet skickat in träckprov till SVA och Doris hade mellanhög nivå av mask så hon ska avmaskas. Hon hade iaf inte Stora blodmasken, skönt!

Visst är man glad i flera dagar när man haft en sån där mysig tur, oavsett om det varit i skogen eller lite mer seriöst jobb. Jag rider min jättemycket i skogen och är noga även där att form, takt och känsla är bra och när allt klickat och man varit ute i härlig natur då känner jag mig superglad:).

Ang antal riddagar så rids min 4-5 dagar/ vecka men oftast bara ett pass på banan, max två i veckan. Har inte tillgång till något ridhus...

Det här med femårstrots har jag inte märkt av överhuvudtaget, tror inte han lyft från marken i protest en endaste gång och heller ALDRIG någonsin protesterat mot att jag styr någonstans.
Har iof varit jättenoga från början då han var 2 1/2 år att styra åt olika håll, ibland från sällskapet, ibland ridit först, ibland delat på oss osv. osv.
Tror han är så van vid att det alltid är olika så han har aldrig kommit på att man kan protestera:laugh:.

Gränsen mellan mod och fullkomlig galenskap är i det här fallet hårfin.. :D Men vi måste ju börja någonstans, och att vänta 3 år tills trotsen gått över, njaaa.. det kliar för mycket i fingrarna för det! Men jag försöker vara lite realistisk, prio ett är att överleva, prio två att ta oss runt ;)

@ Novali: vi startar i Mariestad.

Håller med Happy..Har inte heller märkt av något som kan kallas trots?
Å ändå på en fuxmärr med vitt;)!

Två dagar på mitt ponnyhack. Suck.
Har ridit andra hästar på detta och tyckt att det funkar jättebra men icke på lillpållan, så tekniken är jag inte obekant med, men, men..
Visst, jag kan skritta, trava, galoppera men det blir lite åka häst.
Det där med takt, form och kännsla kan jag glömma..hon vill hänga och jag får i nte riktigt till det.

Tänkte ett vanligt hack med lite längre skänkel, ponnyhacket kanske blir för instabilt på ngt sätt??
Skon på höger bak sitter illa så husse får rätta till och så får jag försöka jag hovslagarn för hon kan helst inte gå två veckor till..

KL

Har tävlat LB1 på "riktigt" idag. Första gången vi rider utomhus. Rivica skötte sig jättebra. Är hur cool som helst. Fick ihop 62%. Hade en miss i första galoppökningen då det blev ett fint byte vid upptagningen. Fick i kritiken att hon gick för långsamt i traven. Får fläska på lite till nästa gång vi tävlar.:D

Nu är det terrängträning på tisdag och så laddar vi för startfälttävlan på söndag. SKa få min väst idag.:D

Vad duktiga ni är!!
Känns som att ni är väl förberedda inför nästa helg:bow:.

Var och köpte min allra första säkerhetsväst i veckan...:laugh:

*KL*

Idag var jag och Bellis iväg på banhoppningsträning i Båstad.
Första gången nånsin som vi hoppade på gräs!!! Hoppade 1,00 m med 4 fel och 1,10m felfritt!!
Kändes helt underbart:love:

Film: http://youtu.be/dlK0PbXWkko

Bild från 1,10m
Har_varit_pa_traningstavling_i_Bastad_Forsta_gangen_nansin_som_vi_hoppade_pa_gras_Hoppade_1_00_m.jpg

85006_1306095665.jpg

Vad härligt det såg ut med gräs på hoppbanan!

KL

Idag har Disa och tävlingspiloten gjort sin tredje dressyrstart tillsammans, LB:1 vid en av klubbarna i Uppsala. De red ihop 67,93% och placerade sig 3:a! Så pållan fick vara med om sin första prisutdelning vilket hon klarade galant.

Några bilder från framridningen och en uppställningsbild efteråt:

32417817.jpg

32417819.jpg

32417816.jpg

32417820.jpg

Hmm jag såg en hel hop med galna hästar på framridningen i Mariestad.. Var då väldigt glad över att min Majsan inte är en av dom!!!

Liten rapport från oss...dressyren var mer eller mindre katastrof, hon kändes helt ok på framridningen men när hon kom in i ridhuset blev hon som en fiolsträng o helt opåverkbar kändes det som. Red ihop samma straff som förra gången o fick iaf tre 7:or så nån gång lossnar det nog. Men hon tycker HELT klart att dressyr är tråkigt o överreklamerat!:angel:

Hoppningen var hon som vanligt som en miljon, petade tvåan som inte såg ett dugg konstig ut, men när vi sen tittade på resten av deltagarna så rev 99% av dom som rev, just 2:an? Bansträckningen i sig lämnade en hel del att önska, allvarligt talat kolla in sista linjen efter den svarta trippeln, en vänster sväng som du inte lär hitta i en GP-hoppning ens! Inte en häst som fick en bra sväng där ...sen terrängen...herregud vilken liten terränghäst jag har hittat!:bow: Trots en fruktansvärt lång dag, åkte kl 0600 o gick ut i terrängen halv 4, så gjorde hon sitt allra bästa o satte nollan hur säkert som helst! Trots järnvägsövergång o vit kyrka mitt ute på banan!:love:

Dressyren fastnade inte på film men här kommer hopp/terräng:
http://www.youtube.com/watch?v=c8dcTPPoA5I

:love:..Å, imorgon står en skranglig fuxa i hennes box istället;)!
Fantastiskt härlig häst, Majken. Å du måste väl vara både stolt och supernöjd.
Grattis!

Nightwisch: Håller med, det ser så härligt ut. Ni är duktiga:bow:.

Jempa: Tjusigt, det var väl kanonbra!!!

Idag ska jag jaga sadelprovavare/sadelmakare och hovslagar´n..

Ev. hoppträna imorgon..
Är det för mycket att åka på cr dagen efter då min klubb har kvällscr på onsdag? Alltså lättare hoppeträning tisd och sedan hoppa två låga rundor onsdagen?
Jag vill inte åka och bara hoppa utan att varit på träning och sett hur styrbart det blir med hackamor..

Grattis. Så roligt det ser ut.:love: Majken är så fin. Säkerheten själv i terrängen.:d

Grattis Jempa också. Disa ser väldigt flott ut på bilderna.:laugh:

Grattis till felfri runda i 110 med Bellis.:D

Så duktiga alla har varit. Vilka fina 06 vi har.

Tack Avel o polly och grattis Avel till dina 62%, det går ju helt fantastiskt bra för er! Tänk vad snyggt du ska sätta nollan i er första startfälttävlan! Se nu till att dottern filmar!

polly; det är väl kanonbra upplägg att hoppträna dagen innan en clear round tycker jag!

Tessan: Hur går det för dig o har du fått svar på din röntgen? *oroar mig för dig...*

Såg du till Twinturn på tävlingen? Spännande att höra om hennes pålle skötte sig.

Får åka på startfälttävlan alldeles själv. Ingen följer med så det blir ingen film:mad:

Polly P jag har en dressyrsadel Isabell Werth luftstoppad som passar en rak rygg. Sadeln var lite för lång för Rivica. Den är nu lagad av leverantören då en skruv hade släppt där man byter järn på den. Storlek 17,5. Jag tycker den är bekväm. Hänger på Ridsport i Kba för 5000:-

Lycka till med hoppningen. Det går säkert bra.:laugh:

Tack Avel:), men jag ska inte köpa utan prova och ändra stoppningen på min. Tkr min Albion är räätt ok. men den var sned i stoppningen. Antingen från köpet eller så sitter jag snett eller så är pållan lite sned men vi ska kika på´t.

Shit vad jag vill vinna på lotta nu..vill tex kunna köpa en lite mindre komplicerad pownie än den gule som jag tog en liten uppfostringstur på igår.
Fy, vad snabbstark han är när han gör en kovändning med tillhörande bocksprång:devil:..
Tur han e´söt men..Får nog ta med honom å rida för dressyrtränaren, brukar muntra upp omgivningen om inte annat:eek:..

@ Novali och Avel då, en sammanfattning över debuten

Var lite spänd och seg i dressyren men kom runt på 52.6 straff, helt okej för en häst utan gångarter! Banhoppningen skötte han sig utmärkt, han var påväg att stissa upp sig för hans 5-åriga kompis var inne på framhoppningen samtidigt och var rejält taggad, men det blev inget trassel. Inne på banan nollade han! :D

Till terrängen sen taggade han igång lite lagom, fanns ju massa roliga hästar att jaga på framridningen, hmm... Men inga tendenser till stegrande vilket var helt fascinerande! Vid starten sen fattade han nog inte riktigt vad det var frågan om, tills han såg första hindret, då trillade polletten ner. Dock när vi hade hoppat första hindret och var på väg ut så kom överdomaren och gick mitt i vägen utan att ha sett sig för att det kom en häst där! Så reaktionssnabb som han är slängde han sig åt sidan och försökte dra hemåt, blev en större volt och sen var han überspänd halva banan. Blev ett par volter till ute på fältet men fortfarande ingen stegring! Efter halva banan lossnade det rejält och han gick klockrent! Felfri på hinder och tidsfel såklart, men jag är SÅ nöjd!! :banana:

Japp jag såg henne men fattade inte förrän efteråt, läs idag!, att det var hon...så jag har ingen aning om hur det gick men såg nog hennes namn tämligen långt upp i resultatet iaf efter dressyr+hopp. Hon har tidigare tävlat en annan häst i FT så jag känner till hennes namn sen förr men jag fattade ju inte att det var hon först här!

Eller hur Twinturn? Visst har jag rätt om din gamla pålle? Och var har du honom nu?

Grattis. Kul att det gick fint. Var lite orolig för dig :D

Har de kvar samma gamla överdomare som innan en vithårig tanta, så förstår jag att hon gick ivägen för dig.:mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama