Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Nope, inte en krona på försäkringen, täcker bara skador på tand och det räknas inte bortagning av övertaliga täänder som:).
Bettlöst överlever jag, det är väl det att jag inte lyckas få henne i en bra ändamållsenllig form, tkr hon är svår att påverka..
Får leva på så himla underbart ridbar och mjuk hon vart på hoppträningen nu sist:).

*kl* Min har ju varit lite gallig i hasleden..Man funderar ju alltid på ostescondros och annat otrevligt. I morse var dom borta och hon var jättefin.. Jag gav inget ensilage efter tandis utan endast bete och kraft grov. Är det så att ensilaget är väldigt proteinrikt och orsakar gallor?

Fråga:): Behöver jag oroa mig för gallor som kommer och går eller ska utgå från att dom äär foderrelaterade??

Nu såg jag ju på bilden att du är en ganska liten tjej o hästen är jättestor så jag förstår att han blir stark. Men....att sätta graman i sidorna ger ju absolut NADA effekt, då kan du lika gärna skippa den. För att han inte ska kunna resa sig innan du hinner svänga måste du ju ha den mellan frambenen.

Haha, du är inte den första som säger att han är jättestor, konstigt nog upplever jag honom inte som så stor men jag kanske blivit hemmablind.. Anledningen till att jag satte den i sidan var för att jag dels inte vill vara med om att han får in ett framben i gramanen (det kanske ska mycket till men han har lyckats med det mesta), men sen också för att bara använda "ena" gramantygeln som extra böjhjälp och få in honom på en liten volt innan han började trassla.

@ Polly p - tack så mycket! :D jag har faktiskt börjat höra mig för ang. bra tillridare, eller tokstollar kanske man ska säga som kan reda ut såna problem som vi har. Måste ju ha en bra plan B om det skiter sig.

@ dressyrteamet - thiedeman vet jag inte om jag vill prova eftersom den inte går att justera på samma sätt, tar det stopp så går det ju inte länga något mer just då och med tanke på hans reaktion igår så..
Vad gäller vila är ju tanken att han ska få ett ganska långt sommarlov, men generellt blir han värre när han vilat. Han kräver ganska mycket ridning för att bli mjuk och eftergiven, när han ställs av så blir han stum och är han då pigg på det finns det ingenting att gå tillbaka på, förhållningar och liknande går inte igenom vilket gör situationen ännu mer svårlöst. :crazy:

Tror du kommer på det där med hackamore snart, brukar räcka med invänjningsperiod hos häst och pilot för att komma till ett bra jobb där med :)

Hade hasledsgalla på min i vintras, som också försvann av sig självt. Var lite orolig för vad det kunde vara men efter byte från ensilage till hö verkar den inte komma tillbaka. Du kan ju hålla koll på om den kommer tillbaka efter ridning igen nu när den försvunnit, annars tror jag inte du behöver oroa dig.

Polly: gallor som går bort o är mjuka behöver man sällan oroa sig för. Våra växande unghästar kan få sånt ibland o ibland är det som du säger, foderrelaterat.

Twinturn: Om det är så att han är frisk veterinärt, vilket han säkert är, så är det vanlig 5-års trots o då undrar jag varför du tänker låta honom vila i sommar? Bättre att jobba sig genom nu, kanske lämna bort en period men sen se till att DU kan rida honom o då inte ställa av för då är det ju bortkastat. Och om han är som du säger, besvärligare när han vilat då hade jag gladeligen ridit hela sommaren!

vid ridning av thidieman så vågade jag bara spänna in på den mildaste ringen, men det räckte. Jag kunde från hästryggen knäppa upp inspänningen och ta bort den helt o spänna den om halsen när jag inte ville använda den mer...

Jag håller med dig i dina synpunkter! Som sagt så var/är tanken att han skulle få ett ganska långt sommarlov, men det förutsätter ju någonstans att han sköter sig innan dess. Jag är lite i valet och kvalet eftersom han ändå bara är 5 år, känner att han "borde" få vila för att få en chans att smälta det han lärt sig ridmässigt. Samtidigt vill jag verkligen inte vill ge honom ledigt av redan nämnda orsak. Han borde inte vara speciellt trött mentalt egentligen eftersom han är så lugnt tagen? Kan det ligga mental trötthet bakom ett sånt beteende?

Har fått en uppfattning om att Irco Marco-hästar ofta kan vara hårda i huvudet, är det någon mer som har den uppfattningen här?

Eftersom du är ny här så har vi ju ingen bakgrund på er!:) Så när du säger att han ska vila så undrar jag ju hur länge han är riden o om du verkligen har kunnat hålla igång honom så mycket över vintern? Själv har jag ridit på halvfart hela vintern pga vädret, man kan ju inte harva med en unghäst i ridhuset hur mycket som helst.
Så om din häst inte gått 5 dgr i veckan i ridhuset hela vintern så ser jag ingen anledning till vila nu när det äntligen går att rida! Hästar är gjorda för att arbeta o behöver han mental vila så strunta i dressyr/hoppning o rid bara ut.

Ang Irco Marco så var det nog förr i tiden man sa så....sitter ju själv på ett sto e Castor-Irco Marco o det är den snällaste mest följsamma lilla häst jag nånsin ridit!

Näe hans personlighets förändring beror säkert på det berömda 5-års trotset...upplevde själv detsamma på min numera stadiga 9-åring men som 5-åring var han inte att leka med!:eek:

KL

Skickade in träckprov på Rivica och fick svar idag. Hon hade mängder med små blodmaskar. Usch. Blev att ringa veterinären direkt för medel.:cry:

Har ni testat era hästar? Mina gamlingar hade inget alls.

Kollade mina båda för ca 1 vecka sedan och de var fria båda två.:)

Twinturn: Vilken härlig utstrålning din häst har, verkligen fin!

Kl
Något roligt: Var på terrängträning igår kväll, är helt såld:banana:. Så jäkla kul!! Pållen min skötte sig fantastiskt bra, han har en attityd som är ljuvlig: "vill du matte så gör jag det..."
Iof enkla hinder men han hoppar så klokt och fint. Hoppade ett litet hus han inte sett förrut och han studsar över på första försöket.:love:

Nu ser vi fram mot tävlingsdebuten (om man kan kalla start ft för tävling?:))
Ska bli såå spännande i och med att han aldrig varit ute "på riktigt".

Usch det var tråkigt... jag har inte kollat mina ännu. Vart beställer ni provet? Tycker det är dyrt på apoteket med "hitta masken", men det lutar väl åt det. Ska göra det nu innan de släpps i sommar hagen.

Happy, är så glad för din skull! :D Det är ju jätteroligt med terräng! Hur har det gått med hans mun?

kollade min via maskkontroll, han hade 1050 epg av blodmasken så blev avmaskning.
Någon som har tips på hur jag kan muskla upp ryggen på Zorro, tömkör just nu, både sidvärts och över bommar, övergångar osv...Tömköra ute vågar jag inte än då han fortfarande förvirrar sig emellanåt, räcker det med promenad i skogen?

Skickade in för ett tag sedan och hon hade så lite så jag avmaskar inte i år, gamlingen hade noll. Förra året hade gamlingen noll och min tjej 300 plus bandmask så då avmaskades hon så klart.

Använder equippolab och har gjort det flera ggr, är nöjd med dom. har även skickat till kolla masken och jämfört och det har visat lika.

Hur mycket låter ni era femåringar vila? Hur mycket bör man vila dom om dom går varierad träning fyra/fem dagar i veckan mellan 40-70 minuter per pass? När dom var mindre så var det så skälvklart med regelbundna viloperioder och sommarvila mm.
Men nu har jag inte ställt av henne mer än fyra dagar på raken på länge och undrar om jag kan hålla igång henne under sommaren eller om det blir för mycket?
Hon är klart av typen som går allra bäst när hon får max en vilodag mellan passen. Blir det mer är det till att börja om och hon blir stel/ovillig och bara stark.

Hur gör ni?

Jag kollade via maskkontroll /equippo lab. Köpte på nätet. 400:- för två prover.

Min är också lite dåligt musklad. Kan det inte ha att göra med att de har mask? Hon hade 925 på blodmasken.:confused:

Happy; så kul att träningen gick bra.:D För oss är startfälttävlan en tävlingsdebut.:laugh:

Vi avmaskade hela stallet på en gång, det är ett utbildningsstall så det kommer och åker hästar hela tiden. När det infördes med att man måste kolla mask så började de skicka prov, men i princip alla hade så nu kör vi alla rakt av. En av 3-åringarna hade jättemkt blodmask, det systes tom levande maskar i avföringen :crazy:, och innan vi hann se det så gick den ju såklart i gräshagar där Baristo och flera andra också gått.

KL

Nu har Baristo varit hos veterinären! Han var tät på ett ställe i ryggen och jättefin i resten, så det var god prognos iaf. Förmodligen medfött, och om han har gått med det såpass länge och inte visar mer symptom än att han kan bli lite öm så trodde hon inte det skulle bli några större problem om han abar jobbas rätt.
Han blev sprutad med cortison, ska gå på butta nu (hur många dagar har jag redan hunnit glömma såklart) men hållas igång som vanligt. Bara på lina/töm i 10 dagar, sedan ridning. Återbesök om 3 veckor. Så tävlingen den 5e får vi skippa, annars verkar det ju som att det bli bra iaf!

Det är klart :) han står uppstallad på en ridklubb så vi har haft tillgång till ridhus hela vintern. Haft hjälp av mamma och en kompis som ridit, skulle man slå ut det har han väl blivit "ordentligt" riden ca 3 ggr i veckan och lufsad ute av mamma nån dag eller två till. Ang. hans mentala status är det uteritt som är mest skrämmande just nu, enligt honom själv då. Att gräset ändrar färg är ju fullkomligt livsfarligt! Och bakom varje litet buskage finns en sabeltandad tiger :grin: Men det är skönt att höra att jag inte är ensam i trotsträsket!

En god nyhet är i alla fall att vi klarat av att hålla alla fyra på marken de senaste 2 dagarna! Känns trots allt ganska bra inför helgens FT-debut, men det kommer nog bli en uppgradering av handbromsen till ett rakt jaktkandar inför terrängen (om vi kommer så långt!) just in case. Skulle han dra vill jag gärna kunna bromsa innan vi kommit i mål utan att ha missat halva banan. :angel:

Happyrider: tack så mycket!

KL

Jag läser och läser, men är helt värdelös på att uppdatera själv. Så, lite snabbt... Disa har gjort två hopptävlingar här i maj, skött sig helt fantastiskt vid all markhantering. Förut blev hon lätt taggad, laddad och spänd vid tävlingsplatserna, men nu verkar det som om hon börjat fatta vad som händer vid tävlingar. På söndag är det dressyrtävling.

Ang maskkoll så skickade vi på hela vår anläggning in gemensamt till Equippolab/Maskkontroll, med sexton hästar bev det 159 kr per häst. Disa hade 25 EPG blodmask, så jag låter det vara nu och kollar läget i höst igen.

Vi aktiverar Disa 4-5 dgr/vecka, nu när det är fint väder är det lätt att vara utomhus, rida fram ute på de anlagda ridslingorna och sedan trimma lite på ridbanan. Kom på själv här om dagen att jag inte ridit i ridhuset på över en månad! Enligt plan så blir det två tävlingar till i juni och sedan en dressyrkurs på bortaplan 4 dagar i mitten av juli. Därefter ska Disa få vila helt och hållet cirka 3 veckor innan vi kör igång igen.

Härligt happy! Det är helt underbart när dom bjuder fram till hinder så där!

ang avmaskning så kör vi Equippo lab, billigt o bra för vi har köpt påsarna på GHS för 100;- styck! Just i år hade jag även fått en Kolla Masken av en väninna som var tidsbegränsad till juni så den användes också. Grå nollade på provet, Majken hade 250 o ponnyn 800(!). Odling är satt på Majken o ponnyn o båda är avmaskade.

Ang ridning/vila så gör jag som så att hon går varannan dag. Läste nån studie för flera år sen att då byggs musklerna som bäst när de får återhämtning på det viset. Har funkat på Grå som unghäst så nu gör jag likadant.

Majken är också tunn i dagsläget o jag tror det beror på foderbytet lite. Dvs de äter mer gräs som inte har varit riktigt riktigt krut i än o höet börjar tappa i protein. Så hästar som är riktigt tunna skulle jag ge luzern hackat strå en period tills gräset är kraftigare än nu.

Twinturn: Var ska du starta nånstans?

Gabby: Men härligt att du nu fått svar på varför han är som han är!!! Nu vet du ju vad du har att jobba med. Fårskinn o rätt sadel också så blir allt väl.:banana:

Joey aktiveras 5-6 dagar/vecka och skall fa 3-4 veckor helledigt i sommar ar det tankt.

Polletten har antligen trillat ner, och det borjar bli roligt med markarbete for bade honom och mig. Det var besvarligt i vintras, han ifragasatte allt och var otroligt ensidig, den fina traven nastan borta. Han lag verkligen minst ett ar bakom sina jamnariga i dressyren.
Men nu ser overlinjen battre ut, han ar mjukare och rakare (fast mkt kvar att jobba med ff) och framforallt starkare, och verkar tycka att det ar kul.
Forutom ett superbasic dressyrtest for ratt lange sedan nu har vi inte satt en fot pa tavlingsbanan detta ar, och han har inte hoppat ordentligt sedan...oktober! Mojligt att vi tar oss ut innan vilan, annars satsar vi pa hosten :)

Vi har ocksa kollat mask, och fann inget sa ingen avmaskning - yay!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama