Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Kul att träningen gick fint.;) Vi får satsa på en gemensam träning i juni.

Tycker också att Nightwish gjorde en bra hoppning.:D
Det är viktigt med beröm, bra att vi blir påminda.:)

KL
Tränade dressyr igår. Gick fint hon har börjat bli bättre efter galoppen nu, inte så stressad. Fick träna på rörelserna till LB1 med bla galoppökningar då vi ska rida clearround dressyr LB1 nästa helg.

Svarar alla som kommenterat:

Tack så himla mycket, blir jätteglad att ni tycker det ser bra ut:bump:

*KL*
Nu laddar vi inför nästa tävling i Perstorp, första tävlingen utomhus i år:D

Hade velat höra era åsikter om tävlingar, hur ofta tycker ni att man kan åka iväg och tävla med en 5 åring?
Just nu försöker jag bara tävla 1-2 ggr i månaden, med en träningstävling emellan och vi hopptränar varannan vecka... Är lite orolig att det är för mycket?

Några fler som har någon tävling inplanerad?:)

Att hoppa dem varje vecka tycker jag inte är för mycket. Däremot kan det bli mycket om det är lång väntan mellan klasserna. Min pålle hade inte klarat av att stå och vänta i transporten i flera timmar.:crazy: Det är väl det som är skillnaden på en träning och en tävling. Himla jobbigt om det är 100 starter i avd. A som man måste vänta på.

KL
Testade idag att rida ut med hunden i lina. Gick inte så bra i början. Rivica trampade på henne och då bet hon Rivica i benet så det blödde.:mad: Därefter fattade hunden att hon fick hålla sig på sidan och gå fint. Hoppas hon kommer ihåg detta nu. Rivica var helt lugn trots allt trassel.;)

*Kl*
Idag har Cosmonova gått sitt första "riktiga" jobbpass igen efter den ungefär 4 veckors förkylning som bara bestått av skrittande. Jag red på ett fält hon inte varit på innan och då ska ju tydligen allt vara lite läskigt ;) Men mot slutet var hon duktig och slappnade av, trots att min egen ridning inte var på topp idag... Jag hade t.om. med mig fotograf så här kommer lite bilder. Kommentarer är varmt välkomna om hästen och även tips till mig om ni har några sådana :)
230365_2050645548580_1317732494_2405745_505450_n.jpg

230790_2050649708684_1317732494_2405753_6848578_n.jpg

222550_2050652388751_1317732494_2405759_2174774_n.jpg

228298_2050651628732_1317732494_2405757_2338356_n.jpg

Och även fast hon oftast är snäll så märks det ändå att det är ett fux sto jag sitter på ;)
222069_2050650548705_1317732494_2405754_5171869_n.jpg

Så himla roligt att du ska vara med där! Nu får du och Nova hålla oss andra uppdaterade om allt :) Ska absolut kolla på er i Falsterbo!!!

Avel, underbart att träningen gick bra, både hoppningen och dressyren! :) Himla tur du hade med både hund och häst! Kan bli riktigt illa det där om de kommer åt varandra. Jag har alltid med min hund ut när jag rider, trafikerad väg eller ej och hon är alltid lös. Skulle det fungera för dig med om hunden inte var i koppel?

Nightwish, säger som de andra! SUPERBRA jobb på din tjej! Tycker inte att det är mycket att hoppa en gång/vecka, dock så bör man kanske inte satsa på höjer hela tiden utan variera med lite lägre..

Polly, är det en stor operation pållan ska göra? Tänkte på den långa rehab som de är utan bett??

Happy, ÄNTLIGEN! Skönt att träningen gick bra! :) :bump: Han hoppar ju hus!

Nelliz, Skönt att ni är på G igen, är hon helt okej nu? Det är ju lite svårt att hjälpa till via bilder men något som jag ser direkt är din blick, lägg den högre så hamnar du automatiskt i en bättre sits.
Det ser även ut som om du spänner ner armarna lite för mycket. Tänk på att försöka ha en avslappnad axel och sedan låta armbågen gå i en lagom vinkel fram till tygeln och hästen. Jag gör ofta samma så när jag vill att hästen ska länga och gå i lägre form, testa att ha vinkeln på armbågen och för armarna fram över hästens hals, då får du dels eftergift, har kvar den stabila sitsen och kan lättare gå över och göra nästa rörelse.
Värt att prova! :) I övrigt ser hon pigg och fin ut!

Ja, någon enstaka dag kan det komma lite helt genomskinligt och tunt snor ur näsborrarna men hostfrustningarna är helt borta, så i princip. Men vi tar det ändå lite lugnt nu i början :)
Tack för tipsen. Armarna och axlarna vet jag om, får mycket tjat om det på ridlektionerna av min lärare när jag rider skolans hästar med:angel: Men på hästar som är lugnare är det nästan obefintligt men sen när jag rider hästar som själv är lite spända, som min egen är ibland, så kommer det tillbaka igen. Jag ska försöka tänka på det när jag rider själv med och inte har nån som kan tjata på mig. :D
Om tre veckor har jag och Cosmonova också planerat in vår första träning för tränare, ska bli kul och bra att få lite fler nyttiga tips då!

Njae..Två veckor bettlöst ca..Hon har en övertalig tand i underkäken, ungefär som vargtand i överkäken och den är också "inkapslad".

Annars är det väl ingen jätteoperation men tydligen mer komplicerat än vargtand i överkäken:crazy:.

Hur går det för dig med dina tjejjer?

Ajaj, har hon ont av den tror du? Hoppas att det läker fort när det väl är gjort.

Jovars, det går bra. De står väl nästintill helt nu, men igår var jag och köpte mig en ny tömkörningsgjord så nu ska jag aktivera dem lite smått med tömkörning. Bulans stygn skall tas bort imorgon och då hoppas jag att det ser riktigt fint ut.. :) Hehe, det vet jag att det inte gör men det har iaf läkt ihop..

KL

Kan väl berätta att jag var & magnetröntgade mitt huvud igår. Vet inte om Ni minns men jag berättade väl här i vintras att jag har problem med synen..nu misstänker läkarna att det är något som trycker eller stör min synnerv på högersidan. Svar får jag om en vecka..Känns väl sådär, men samtidigt väldigt skönt att de för en gångs skull tar en seriöst.. :)

Tänkte inviga den nya gjorden när jag kommer hem från jobbet idag, då får ni lite bilder :)

Usch vad jobbigt med dina ögon...
Men bra att de kollar upp det ordentligt, kan tänka mig att ovissheten är minst lika jobbig.

Nelliz: Himla härliga bilder:). Roligt med en första träning, kul att komma igång o träna.

kl
Vilket underbart väder idag!! Får bli en skön skogsrunda tror jag...

Hoppas allt går bra med ögonen. Låter inte så kul. Bra att du får det undersökt ordentligt.

KL
Imorse var jag uppe med tuppen och red ut i det härliga vädret. Var före alla motionärer så jag hade med mig hunden lös. Eftersom hon bara är en unghund är inte lydnaden så bra ännu men vi jobbar på det:laugh:

*KL*

Har varit och tävlat i Perstorp.
Hoppade 1,00m med 4 fel och 1,10 med 8 fel, är så glad att Bellis tog sig runt för det var verkligen inte någon schysst unghästbana :mad:
Typ vart sjätte ekipage blev uteslutna, svåra vägar och svåra hinder (de två ekipagen som starta före mig i 1,00m blev uteslutna, samt den som starta efter mig:eek::crazy:). Såg mer ut som en nationell tävling än en lokal unghästtävling... mycket besviken.

Film... http://youtu.be/FLwNCQaSSjo

Duktigt att ta sig runt.;) Håller med om att det såg svårt ut.

KL
Nu har jag hittat en startfälttävlan i slutet av maj i Askim. Den ska jag anmäla mig till.:D Hindren är bara 60 cm.

Yes, vad kul!!
:banana:
Är imponerad över er!!!

Är bestämt att U-hamn har en den 6 juni, då ska jag också våga!

Disa och tävlingspiloten har i snitt haft 2 starter per månad nu i vår. Hittills har det varit endast en klass per gång, men från och med nu ska vi prova med två starter. Men det beror lite på vad de får för startnummer i klasserna och antalet anmälda. Visst behöver pållan öva på att vänta i transporten, men hur länge som helst vill jag inte att hon ska behöva stå.

Tävlingspiloten fungerar även som en slags medryttare och rider ca 2-3 ggr/vecka, inget särskilt extratrim inför tävling utan allt trim sker liksom kontinuerligt. Disa hoppas en gång i veckan av tävlingspiloten och då "riktiga" hinder, samt av mig en gång. Fast när jag sitter på blir det bara "sockerbitshinder".

*KL*

F.ö. så är det dags för säsongens andra hopptävling imorgon!

Jag tror att Bellis plötsligt vaknat nu! Dvs hon beter sig som en normal unghäst o tittar på konstiga hinder. Och eftersom det blev lite kråksprång i kombinationen i 1-meters klassen så hängde det nog med i hennes huvud lite i 110 o hon tog den säkra vägen, att stanna o kolla lite extra, just där. Jag tycker du ska öva korta kombinationer, dvs 1 språng, med grindar o plankor som inhopp och bara vanliga bommar som b-hinder, så lär hon sig det snart.

För övrigt har du väl heller inte gjort så många starter utomhus i år? Det blir ju en omställning bara det.

Hon ser iaf så himla fin ut i kroppen att blir riktigt avis!:bow:

Grattis till fin träning happy! Jättekul och han såg verkligen fin ut på hinder!

KL

Så var debuten avklarad inom fälttävlan för del! Jag säger bara 1 sak....Majken hon är min idol!:love: Dressyren var ju också debut på vita staket o den är inget att skryta med men hon tittar ju iaf inte på nåt! När vi sen kom in i det lilla mörka trånga ridhuset så spetsade hon bara öronen o sa: AHA det HÄR kan jag iaf! Skuttade fram 2 språng o sen in o nollade...tillbaka in i transporten i några timmar o sen ut pigg o glad o ställer sig i en startfålla o bara känns som om hon alltid har tävlat fälttävlan....hon tog tag i varenda hinder så det enda jag behövde göra var att styra....synd bara att jag tydligen inte har körkort på att hoppa genom uggle-magar....:angel: Alltså ett hinder som ser ut som en lövad båge o man hoppar genom bågen. Det låg i nerförsbacke o lite mörkt på en trång stig, Majsan fick syn på det försent o bröt ut för jag styrde ju så jävla illa!:mad: För övrigt sprang hon som en liten gasell o hoppade, trappa (aldrig gjort), stoooor vedtrave (aldrig gjort), hus (aldrig gjort) o öppet dike utan några som helst bekymmer. Övriga hinder var stock, rulle, palissad med :mad:granris, dubbelhinder med rullar, vatten, stock och vagn.

Liten film här:

http://www.youtube.com/watch?v=Ag3YNz0dxVs

Hon hoppa av på rätt kombinationen i 1-meters klassen, så något kråksprång blev det inte men hon backar av inne i kombinationen för att hon rev. Sen blev hon osäker på kombinationen i 110 klassen dels för att hon river hindret före och tappar fokus, sen att det är en äcklig vit grind som lyser henne och mig i ögonen gör att hon backar av ännu mer, lilla Bellis som ALDRIG stannar:cry:.

Tycker inte att det var schysst av banbyggaren att slänga in en grind i inhoppet på en kombination på en lokaltävling:mad: Det var väääldigt många som hade problem med kombinationen i 110, eller ja hela banan... I 100 klassen så hade han satt ett PLANK i FÖRSTA hindret:eek: såg att det var många som stanna på det hindret och blev uteslutna.

På nästan varje träning så hoppar vi kombinationer, oftast med ett galoppsprång, och mycket titt-hinder utan någon tvekan... Men vi ska träna mer, och gå tillbaka lite. Så nästa tävling blir antingen 90 & 100 eller 100 & 105... Vill inte att hon ska lära sig att det är okej att stanna.

Grattis.:banana: Så himla duktigt gjort. Är verkligen imponerad av er.:rofl:

Vad krävs för att ni ska kvala till championatet? Majken ser ju ut som säkerheten själv. Kommer att bli super.

Vilken härlig film och vad roligt att få se alla momenten!
Superduktiga båda två :bow:!!!

Grattis till en fin, fin debut. Ni går från klarhet till klarhet:)
Sen vilket fantastiskt väder att tävla i, såg underbart ut!!

Själv satte jag stängsel på fm, hade kalas på em och red på kvällen, en vanlig dag alltså...:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama