Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

För min del räcker det med 80 :D
Jag kan heja på dig i 90.
Anmäler mig efter träningen på tisdag om den går bra.
Ska anmäla mig till Göteborg den 6 juni och deras startfälttävlan. Åker dit vecka 21 och tränar.:laugh:

KL

Funderar lite på sommarbete. Hur har ni tänkt att göra i sommar? Hur länge låter ni era hästar gå på bete? Kommer ni att ställa av dem helt?

Dors kommer att vara igång hela sommmaren. Kommer gå i vanliga hagen som det växer lite gräs i, men absolut inget hon kan livnära sig på. Hon kommer också att komma in i boxen varje natt.

Igår lyckades Doris med tränaren i sadeln att klara första kvalet till Falsterbo!:banana: Doris skötte sig, men var lite "klämmig". De fick tot 76,0% (unghästbedömning). 8 på allmänna omdömet med kommentaren "elegant och lätt i typen" (inte illa för min dam som är 175cm) och 8,5 på skritten:bump:. Tyvärr drog betyget 6,5 på lösgjordeheten ner det totala betyget. Men det känns bra att hon fick så bra poäng utan att topp-prestera. Då finns det fler poäng att hämta:D

Nu är det två veckar kvar till nästa kval, så helgen blir det mysridning i skogen.

Grattis, så roligt:d
Du har ingen film från ritten? Hade varit kul att se.

Nu är jag ju TOTALT VÄRDELÖS på det här med kval osv...är alla hästar oavsett ras välkomna att kvala in till typ falsterbo och så eller? Man kanske enbart går på kapacitet och det är som en vanlig tävling!

Riktigt stort Grattis iaf! :) Håller tummarna inför nästa!

Jodå det går hyffsat. Rosie är igång igen och hennes snitt är hyffsat "snygga". De är naturligtvis infekterade och lite variga men inget farligt. Bulan såg bättre ut imorse, nästan ingen svullnad och det verkar läka som det ska. :)

Alltså, ni klarar säkert 90 men tänk bara på att det ofta på såna här terränghoppningar är högre o ngt sämre hinder än på vanligt ft. Det innebär att om man får problem nånstans så är 90 ganska högt medan 80 vågar man trava över...

Jag hade tagit 2 vändor 80! Det gjorde jag flera ggr förra året med Majsan, toppensätt att börja på!:bump:

Himla kul att läsa att det händer så mycket skoj med alla hästar.

Förutom Tessa: Jättetråkigt för dig o pållarna. Hoppas verkligen det läker som det ska! Tycker du har haft nog med otur nu...

Har ridit min pålle 3 dagar nu och han verkar faktiskt ok i munnen. Red ett pass på banan igår och han kändes fin.

Ang bete i sommar så får min gå ute dygnet runt juni till minst september, lite beroende på väder givetvis. Jag kommer rida som vanligt med undantag för juli då han kommer få vila helt och hållet.
Har ni andra era på stall hela sommaren?
Jag tycker att hästarna mår bra av att gå ute och sålänge man inte hårdsatsar för någon stor tävling går det ju hålla igång i stort sett som vanligt.

KL
Nu har kiropraktorn gått över Rivica. Han tyckte inte hon var ojömntmusklad. Konstigt att de kan tycka så olika.:confused: Jag får lita på honom. Däremot tyckte han att hon borde ha varit mer musklad. Fick tips på mineraler att ge henne.
Lossade henne i högerbog och även lite bak i korset. Skönt att ha fått henne genomgången.:)

Jag kommer att ha min häst igång men på bete samtidigt. Sen beror det så på hur vädret blir. Blit det mycket insekter så brukar vi ta in dom några timmar då insektstrycket är stort. Med totalvila har jag inte bestämt än, håller det öppet och verkar kusen pigg och arbetsvillig så håller jag troligen igång. Blir hon trött får hon en vila helt enkelt.
Just nu går dom på dagsbete på helgen, tyvärr har insekterna vaknat och bitigt sönder henne under magen. Men det är väll bara att börja med insektssprayer och smörjor....:grin:

Jag kommer inte starta högre än 80 ;) OM, så blir det med Rosie.

Avel, var du det du som frågade om betet? Hursom, mina kommer få gå ute några veckor dygnet runt men sedan blir det box, har så otroligt mkt flygfän så de bara springer, men vi brukar vända lite på dygnet så de står inne på dagen och ute på natten...
.....................

Fy hörrni, jag har lite tappat motivationen här hemma, känns tungt med allt som har med hästarna att göra och vi har mängder på jobbet just nu.. Den kommer ju tillbaka, som jag längtar! :)
Nähe, nu är det bara 1400st dekl kvar, hej och hå!

1400 deklarationer låter inte så kul;) Jag har bara koncernens papper kvar innan mitt är klart.:laugh:

Jag vet inte hur jag ska göra med bete. Har inget hemma som räcker så jag har hittat ett ställe att skicka iväg henne till inte så långt bort men nån ridning kan det inte bli där.:confused: Minsta tid är en månad, kan givetvis hämta henne tidigare. Tror ändå jag skickar iväg henne 3 veckor runt midsommar.

Jag kan heller inte ha mina ute på dagarna här på sommaren. Har enormt mycket mygg, knott o blinningar o hästarna blir galna! Så vi vänder också på dygnet. Men Grå, tjockisen, kommer inte få vara ute hela nätterna för då blir han fet som en gris!:D

Tessan: Ta en paus, det har hänt mycket för dig nu som du inte råkat ut för förut o det + allt jobb du har förtillfället gör att man inte orkar, varken psykiskt eller fysiskt. Så släpp dina hästar i hagen, eller möjligtvis ta en tur i skogen om du VILL, men släpp alla krav på att du måste rida. Hästarna dör inte av några dagar ledigt i hagen, tvärtom, o du kommer att känna suget efter ridningen när tiden är mogen! Vi ska ju inte tävla i landslaget i år, nån av oss, så lite ledigt gagnar alla!!! *fniss*

Senast ändrad:

Jo det har ju paus. Rosie har ju stått i princip sedan slutet av mars och Bulan sedan förra veckan. Men som du skriver, de dör inte av vila och jag behöver ju inte stressa. Landslaget är ju inte förrän nästa är :D

Svackor kommer ju och går och så fort man inser att man är mitt inne i dem så brukar det ju bli bättre redan efter någon dag. :) Såren ser iaf väldigt bra ut, grämer mig inför borttagningen av stygnen bara. För det ska man ju nämligen göra själv nu också...

Om du har bete så skickar jag gärna henne till dig ett par veckor.:) Till Horred är det ju inte långt. Du kan ju fundera om du tror att det kan gå.

KL
Testade en Zaldi Star hoppsadel idag. Tyckte inte den låg bra. Lättade bak .:crazy: Ska försöka hitta en billig hoppsadel till henne.

Jag har ju mängder! ;) Mina dryga 6ha + 3-14ha till som är pappas... Dock har jag ingen uppstallningsmöjlighet om det skulle bli dåligt väder...

Men klart man tappar ork med så mycket som varit för dig med hästarna! Du kommer igen, och som sagts tidigare så finns ingen bråska.
Mysrid och ha det gott:)!
Tycker du är tapper och verkar ha en otroligt positiv syn på saker och ting!

Uj, ja..betet är ett dilemma, har faktiskt haft mina ute några nätter. Loppis får gå själv på dagtid med mer gräs.
På högsommaren har jag gärna mina ute. Här är rena knotthelvetet men jag tarin när det är som värst samt flughuva och ev insektstäcke.
Måste hitta ätkompis till Loppan också..Hon har inte samma ämnesomsättning som den gule tex..

*kl*Tränat idag, känndes riktigt ok..Är nöjd med mellantraven och att jag fick tillbaka henne fint sedan i arbetstrav..Sen glömmer jag väl allt om nogrannhet och planering på tävling när det väl gäller:eek:...Men, men, idag var hon härlig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama