Sv: Del VI hur går det för era 06r?
Ha ha ha vilka underbara sov-bilder! Där har dom det perfekt, nergosade i maten...
Ja men då gör vi ju likadant med bommen på mitten. Ska öva det i veckan för nu MÅSTE hon lära sig att byta på banan.
Tessa: Nu ska jag som vanligt sticka ut hakan! Jag tycker...att de som håller på med avel seriöst ska syssla med det. De kan oftast allt om sitt sto, har förhoppningsvis valt ut henne för att hon har bra stam, exteriör, humör o kanske t om egna meriter. Sen ägnar dom hela vintern åt att plöja hingstkataloger, läsa om hingstar, gå på hingstvisningar mm. Dvs dom är experter!
Och det är så det ska vara om vår avel ska ta sig vidare här i landet.
Att göra som jag gjorde, ta 1 föl på en unghäst med mycket god stam är ju också ett sätt men inte lika smart o genomtänkt. Det finns så himla mycket häst i Sverige som kanske inte borde ha funnits. Uppfödarna får inte betalt för sina fina avkommor för grannen säljer en "bastard" till halva priset...
Så min filosofi är: Låt uppfödarexperterna föda upp hästar o ryttarna köpa/rida för det är förenat med så mycket kostnader o risker att ta föl. Och att ta fram ett mediokert föl kostar ju lika mycket som ett bra föl.
Jag bor ju granne med en dressyruppfödare så jag ser ju detta på nära håll. Jag måste säga att jag är djuuuuupt imponerad av hur h*n orkar hålla på med denna definitivt icke lönsamma hobby!