Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

När du tränar mellangalopp snett igenom så se till att komma ut en bra bit nedanför bokstaven så att du kan ta ett par språng på spåret i galopp innan du saktar av. Då brukar hästarna förstå at de ska bibehålla samma galopp hela vägen och inte byta.;)

Ja precis så gör ju jag men om du har sett hoppryttare träna så ska du se att deras hästar byter galopp på mitten av diagonalen....de lägger ofta en bom där o när de tränat det tillräckligt länge så byter hästen bara den närmar sig mitten av en diagonal!:eek: Precis hopplöst att träna bort sen.

När jag lär in dressyrbyte så rider jag en 8-volt mot kortsidorna men nu vill jag ju bara lära Majsan enkelt hoppbyte så det får nog bli min vanliga övning, dvs vänd in mot mitten o ha en bom där.

Utmaningar gillas!!
Om pållen min blir ok i munnen så ska jag ha som mål en start ft den 6/6 i Ulricehamn (var inte helt spikat än, därför ingen info på hemsidan) och starta den 12:e på Ljusslingsbacken:o.

Pratade med vet idag och han tyckte jag skulle börja rida eftersom min häst äter helt obehindrat. Om tandrötter o dyl varit skadat så tyckte vet att pållen borde haft svårt att äta. Testar nog att rida lite imorgon och får se hur det känns...

Polly: Grattis till två placeringar, bra gjort!! (har inte sett filmen, fortfarande ingen lagad dator:mad:, så jag lånar sonens i smyg)

Nåväl, ska vi planera in ett datum för träning i Tranemo??

Oj, hur la jag dem nu.... Jag tror jag bara behövde använda bom vid två träningstillfällen, hon fattade det så fort.
Men då la jag den på medellinjen så jag red på en volt några varv sen byta jag till andra volten, med galoppbyte över bommen. Red kanske någon åtta med när hon fått kläm på det... är inte så bra på att förklara:p men typ så gjorde jag och det fungera för mig :)
Nu kan vi göra galoppombyten på rakt spår med.

Nu laddar vi inför en träningstävling i Laholm den 30/4 sen blir det tävling i Perstorp den 7/5 tror jag, första utomhustävlingen i år :D

Så här hittade jag Bellis och min 2 åring härom morgonen i maten....
89690_1303825924.jpg

En yrvaken Bellis tittar upp på mig
96484_1303825928.jpg

Ne, nu kan man inte ligga här och dra sig längre... och en suuur Nightwish tittar upp bakom henne, haha:rofl:
48794_1303825930.jpg

Åh, tack Happy:)..Jo, det var kuligt faktiskt att få rosepett å plakett sen var det ingen höjdarprestation:o..

Härligt det är bättre med killen din:).
Startft den 6/6 i Usclehamn det känns liiite lockande måste jag säga..

Va tros om att kolla tisd den 17 i Tranemo??
Ska till tandis sen å då blir det bettlöst i två veckor ungefär....

Det är typ som lösdrift. Vi har en liten ligghall i hagen och när värmen kom igång så har de fått vara ute dygnet runt. Det är bara tre hästar då det är en mindre hage, Bellis, tvååringen och en högdräktig 19 åring :love:
Men de ska snart få komma ut på gräääs, när det är några dagar kvar tills stoet ska föla:) (2-3 veckor)

Okej, så härligt! Mina har jag i stall året runt, fjollmajja som jag är.. Om det är riktigt fint väder så får de gå ute någon/gra veckor under sommaren, men det händer ju aldrig..

Härligt väder vi har nu, eller hur? :D

Underbart är det, vi har haft 22-26 grader hela påskveckan!! Bara uteritter denna veckan :banana: Idag blev det en lugn barbacka tur :love:

Vad ska det bli av Nightwish då? (Antar att minisen heter så?) Är den 2år? Och vad väntas av pensionären? Skulle så himla gärna vilja ha ett föl men är rädd för riskerna. Hur är det med det där egentligen? Ni som kan.. :)

:)Gud vad härligt det ser ut!!!Och vad superduktiga alla var!!Roligt!

Hej dolly!

Vad kul att få se din fina Prick hoppa igen! Jag tycker att du rider henne jättebra framåt o en debut med 4 fel är ju KLART godkänd!

Min lilla bruna är e Elbastro (Castor) o u Irco Marco-Mix.

Ha ha ha vilka underbara sov-bilder! Där har dom det perfekt, nergosade i maten...

Ja men då gör vi ju likadant med bommen på mitten. Ska öva det i veckan för nu MÅSTE hon lära sig att byta på banan.

Tessa: Nu ska jag som vanligt sticka ut hakan! Jag tycker...att de som håller på med avel seriöst ska syssla med det. De kan oftast allt om sitt sto, har förhoppningsvis valt ut henne för att hon har bra stam, exteriör, humör o kanske t om egna meriter. Sen ägnar dom hela vintern åt att plöja hingstkataloger, läsa om hingstar, gå på hingstvisningar mm. Dvs dom är experter!:bow: Och det är så det ska vara om vår avel ska ta sig vidare här i landet.

Att göra som jag gjorde, ta 1 föl på en unghäst med mycket god stam är ju också ett sätt men inte lika smart o genomtänkt. Det finns så himla mycket häst i Sverige som kanske inte borde ha funnits. Uppfödarna får inte betalt för sina fina avkommor för grannen säljer en "bastard" till halva priset...

Så min filosofi är: Låt uppfödarexperterna föda upp hästar o ryttarna köpa/rida för det är förenat med så mycket kostnader o risker att ta föl. Och att ta fram ett mediokert föl kostar ju lika mycket som ett bra föl.

Jag bor ju granne med en dressyruppfödare så jag ser ju detta på nära håll. Jag måste säga att jag är djuuuuupt imponerad av hur h*n orkar hålla på med denna definitivt icke lönsamma hobby!:bow:

Skall man använda aveln för att tjäna pengar så håller jag helt klart med dig. Min tanke är inte produktion av hästar, det fixar jag inte rent psykiskt. Skulle jag ta ett föl så skulle det vara för min egen skull och syftet att behålla fölet.
Produktionsbiten är jag helt emot och det gäller alla djurslag!

Dolly; Grattis till en fin debut! :) Har hon lugnat sig med humöret?

Så fint det såg ut ;) Jättefin debut.

KL
Var på dressyrträning igår. Trots att vi red ute var Rivica slö. Värmen påverkar dem nog mycket. Hade glömt att ta med spö så hon blev tung i handen och hängde en del.

Vi hänger på nästa träning i Tranemo. Bestäm en datum bara:D

Ang. föl så har jag väl gjort som man inte ska:o Tycker om mitt gamla sto och ville ha en avkomma efter henne. Dock har hon visat resultat på tävlingsbanorna och har gammal svensk härstamning;)

Ja, det är tänkt att Nightwish ska bli min framtida tävlingshäst:D Hon fyller två år den 4/5. Finns lite bilder i 09: ornas tråd.....
Tanten är mammas uppfödning, Felicity (Feliciano - Cyrano) och har gjort sitt på tävlingsbanorna, tävlat 145 med vinster (skulle lätt tävlat högre men skickade av sin ryttare, har väääldigt bra bakbensteknik:angel:)

Lite ot men slänger in en bild från falsterbo, startade där som 6 och 7 åring.
31469_1278941568.jpg

Jag tävlade lite 1,00 m med henne, här med Nightwish i magen :D
57195_1221066957.jpg

Nu ska hon bara gå som ridhäst till min mamma och lite avel.

Intressant diskussion kring avel på våra ston. Jag är ju också sugen på att betäcka Loppan som ganska ung, blir inte i år men..Hon har varken egna meriter, extriör eller prestationer men bra huvud och "ok." stam..
Avkomman behåller jag gärna under unghäståren, tkr inte dom är så kostsamma då och pillet är rätt kul:). Min tränare brukar hinta om ett "beställningsföl" men jag är lite kluven till det..Hon får iof. gärna köpa ev avkomma direkt:D.
Samtidigt så har ju Nova så rätt i att marknaden är dålig mot vad det kostar att producera och det finns sååå mycket häst ändå.
Men jag känner att det kan vara fördelaktigt om jag sen när hon är äldre vill ta en avkomma från henne till mig själv, sedan tycker jag det är lite roligt med avellsbiten fast jag precis som Tessa skulle oroa ihjäl mig för ev. risker och förmodlligen bo i stallet:crazy:..
Näpp, hej hopp ut i lingonskogen med Poppsan så jag kan åka och jobba pass två :)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama