Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

När min häst går ute dygnet runt så brukar jag också ta in på stall de värsta timmarna. Pållen brukar tycka det är skönt och händer ofta att han tom. ligger och sover de timmarna.

Tessa: Inte konstigt alls att din motivation tryter med allt som hänt dina hästar. Ta en liten paus så ska du se att du snart är på G igen...:)

Nu måste jag bara kolla av lite, menar ni/någon här att ni redan haft dem ute på natten? Inatt hade vi -2grader hemma, brrrr ;)

Det snöade i morse, + 2 grader. Stackars hästar kom ut i hagen utan täcken.:crazy: Såg ut att bli bra väder när jag släppte ut dem. så fel jag hade. Får åka hem på lunchen och titta till dem.

Idag blir det hoppträning. Spännande.;)

Jo, mina har fått vara ute två tre nätter men då har jag kollat klart.se innan;).
Det har inte varit frostgrader.
Loppan fick också gå täckad fast endast på natten.
Men nu är dom inne.
Den bästa tiden är nu utom när det är svinkalla nätter.
Påsken var jättefin. Har ju ett lösdriftsskjul".
Hade gärna släppt ut ponnisarna men iom. gammla är tidigare fånghäst så är det lurigt med frostgräs..
Vill inte heller ha Loppan inne på nätterna själv så..

Ja det klart, har man skjul så fungerar det ju, tyvärr har jag inget sådant (ännu) i mina sommarhagar..

Kl

Igår var vi iväg på avsutten kick off på Strömsholm inför championaten. Det är Swedehorse, ASVH och SvRF tillsammans som arrangerade det hela. Det började med "teori", en panel bestående av Bo Jenå, Jan-Ove Olsson, Tinne Wilhelmsson och Jennie Larsson diskuterade träning o upplägg. Dessutom gick de igenom alla bedömningsgrunderna i unhästprogrammen.
Väldigt nyttigt!
Efter teorin gick vi ut och tittade på fina ekipage i ridhuset. Två fyra-åringar, två 5-åringar, två 6-åringar och en 7-åring. De fick rida varsitt program och så fick panelen kommentera. Väldigt inspirerande att se så fina ekipage!
Det var en lika dan kick off i Flyinge för ett par veckar sedan: http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&m1=45236&a=624078

Detta var verkligen bra inspiration:bump:. Nu är jag supersugen att forsätta träna. Tyvärr måste jag vara i Danmark hela veckan pga jobb. Mamma och medryttaren tar hand om Doris,som därmed får ridhusvila denna vecka. Är nog nyttigt.

Så roligt att det går bra för er. Såg i resultatlistan att du hade en "proffsryttare" som red henne. Hur ofta rider hon? Vad har du för planer med henne? Ska du börja tävla själv också. Spännande att höra hur man lägger upp planeringen inför championaten. Skulle vara kul att få se henne i Falsterbo;)

KL
Hoppträningen gick fint. Rivica är bussig och hoppar allt man styr emot. Var en del läskiga infångare och grindar men allt gick fint. Hade nog högre tempo än dressyrgaloppen idag.:)

Det låter verkligen inspirerande att träffa likasinnade och framförallt så kompetenta personer. Roligt att du satsar så och att det verkar gå bra...
Lycka till framåt!

Kl
Red ett pass på ridbanan idag på en superladdad häst. Är inte riktigt van att han är så här "alert" men det var en utmaning vill jag lova. Fokus på att få honom att slappna av och sänka nacken och lyckades ganska bra, han kändes fin mot slutet framförallt i traven.

Imorgon ska jag träna terräng :banana: i U-hamn. Tyvärr visar prognosen även "vinterväder" imorgon men ska bli jättekul eftersom jag missade i Tranemo. Hoppas dottern vill följa med och fota lite.:)

Tack. :) Jag har tränat för henne sedan 2002. Känns väldigt bra, både att jag känner henne sedan länge så jag har stort förtroende för henne+ att hon är superduktig:love:.
Det varierar hur mycket jag rider för henne. Jag fick hem Doris i slutet av oktober, och jag tränande nog inte för J förrän i januari och regelbundet från februari. Sen bytte jag jobb i mars, vilket innebär att jag spenderar en hel del tid i Danmark, kommer göra så maj ut, sen får jag vara på kontoret i Uppsala igen. Så när jag är i Danmark har vi passat på att skicka ner Doris till J (Vi är min mamma och jag. Mamma är med mig nästan varje dag i stallet. Det är ovärderligt att ha ögon på sig hela tiden när man rider! Det är härligt att det fortfarande är mamma och jag 12 år efter ponnytiden. Måste säga att hästen har gjort att min mamma och jag har en ovanligt god kontakt, hon är helt klart en av mina bästa vänner:love:)

Tvärr funkade det inte att skicka ner Doris till J denna vecka, men hon var där 4 dagar förra veckan och ska dit 3 dagar nästa vecka. Känns bra att få hjälp.
Tanken är att jag ska tävla själv. Redan i oktober sa J "Ann, jag rider Doris i Falsterbo så får du rida i Flyinge. Lite kul ska du ju ha när du köpt en så fin häst":D Återstår att se om mina nerver klara det:angel:
Ska försöka lägga upp film på senaste kvalet när jag kommer hem igen från Danmark.

Kul att det går så bra för er andra med hoppningen. Vi verkar ha väldigt positiva 5-åringar:D

Tessa: jag håller med de andra, andas ut och kom igen om ett tag. Motivationen kommer att komma tillbaka! :)

Avel: Högre tempo? Jag är stolt över dig! *dansar indiandans*;):D Skojar bara förstås men Rivica är verkligen duktig o du med som ger dig den på att hänga med!

Tjejer! Jag HINNER inte få till en träning på Ljuslingsbacken i maj! Det är jobb, bokslut, tenta, konfirmation och 2 tävlingar med Majken så sorry...kan vi ta det i juni?

Happy: Vad roligt att du är så igång igen, måste kännas jättebra o jag ska tänka på dig idag i U-hamn!:banana:

Toodiloo: Fantastiskt roligt med din häst o det är KLART att du ska rida breeders själv på din häst! Då blir vi iaf 2 härifrån som startar även om jag rider fälttävlan med min.

Igår red jag första dressyrpasset för min tränare...hade inga stora förhoppningar med tanke på att hon dagen innan gick så UUUUr DÅLIGT att det finns inte...men se det löste lilla tränaren på 5 röda...det enda jag behövde göra för att få ut halsen på min lilla häst var att bredda händerna o ha stadigt stöd i bägge tyglarna!:banana:

Innan dess red jag ett fullständigt underbart pass på Grå så igår var en :bump::bump: dag!

*KL*

Har varit iväg på en träningstävling med Bellis. Startade 1,00m och våran fjärde 1,10m. Hon skötte sig jättebra trots att det var väääligt varmt och inomhus. I 1,00m var hon lite seg och tittig, Bellis som ALDRIG brukar titta på nått:eek: men hoppade felfritt. Sen till 1,10m fick hon inte så mycket vila emellan (ca 5-10 min bara:crazy:) men hoppade super, kändes bättre fastän hon rev två hinder.

Film:http://youtu.be/sC6_9hyU2To

Är medveten om mitt överliv i filmen... har inte ridit så mycket på bana nu så har trillat fram lite:angel: Ska genast ta tag i detta.

Shit vad det låter kul!!! När var start ft hos er? Jag kan ju inte börja rida min med bett förrän i början juni efter tandoperationen den 18/5 ( bettlöst ca 14 dagar) men sen vill jag terränga igen:laugh:. Nu ligger jag i för att överleva hemmadressyren den 15maj:eek:.
Har bara nästa vecka på mig, får nog bli två vänd till tränaren...tänkte nämligen lura upp henne å få lite hjälp..

Nova: Visst är det härligt med bra träningar:Denergikick..

Häpp, ut å rida innan barnen ska till sin träning..Soppig vecka igen då jag ska på återträff i gbg lö-sö..Vill hellre vara hemma å rida å muckla:cry:..Nördig jag börjar bli:D..( Fast det blir säker skitkul i store sta´n..)

Fast jag tycker nog att det är bland de bästa två rundor jag sett er två göra! För du rider på mycket mer framåt o sen att hon inte tar det hela tiden är ju en annan sak men inget du behöver bry dig om för det kommer ju med tiden. Så jag måste säga: Kanon Nightwish!:bow::bow:

Nu är ju jag ingen hoppryttare, men jag tycker det ser mycket trevligt ut :laugh:. Jämnt och bra tempo. Inte en massa joxande utan väldigt harmoniskt som vi dressyrtyttare säger :D
Lovar gott inför framtiden.:bump:

det där tyckte jag var en trevlig unghästrunda! Har sett så mycket dålig hoppning bl.a här på buke och jag tycker att detta var bra, mjukt och du visar runt din häst på ett trevligt sätt... javisst kan väl allt bli bättre men du ska absolut inte skämmas!

ibland undrar man hur folk kan lägga upp vissa rundor och sen till råka på allt proklamera dem på ett internet forum, man blir ibland mörkrädd!

Senast ändrad:

Förstår att det blir lite mycket med träning i maj, jag känner likadant. Utöver allt hästeri har vi 2 födelsedagar och en konfirmation i maj bara i min familj. Men juni kunde vara kul:).

Polly: I U-hamn har de sin start ft 6 juni.

Kl
Var och tränade igår på terrängbanan och det gick så himla bra. Fick beröm av tränaren för min pålle var så cool och harmonisk, han hoppade allt utan att tveka, som om han inte gjort annat.:love:
Tränaren sa "den här hästen får du förvalta väl, inte ofta man ser så bra huvuden" (lite skryt:o men blev så jätteglad)
Sen var det lätta hinder, men det kan vi väl bortse ifrån...;)
Nu känns mitt mål med start ft den 6:e lite närmare faktiskt.

Nightwish: Otroligt fint ridet, kan inte fatta att din häst är jämngammal med min...
Sen har du ju ett skänkelläge att dö för:bow::bow:

Gud så kul med träningen och berömmet.
Sug åt dig och självklart så ska man våga "skryta" också och inte vara så svennson blyg jämt!!!!

Var på föredrag igår med Jan Bylund (stå upp komikern) och han sa det att vi får ca 80% (kommer inte ihog exakt) av allt beröm före vår fem-års dag. Så vi ska komma ihåg att berömma varandra!!!
Sen när vi får beröm så är det många som inte vågar ta emot det utan som istället backar och säger Äsch inte är det så märkvärdigt. Våga säga tack och ta åt dig var hans mening.

Tänkte då på oss som rider och tränar, vi har ju tur som har våra tränare som berömmer oss när vi gör någonting bra (förhoppningsvis) för visst mår man bra av beröm och visst växer man när man får höra att man har en fin häst, sitter bra, tänker rätt osv.

Någonting tänkvärt som han sa också var att inte bara ta emot berömmet utan även ge, även chefer/tränare behöver höra att dom är bra då och då. När berömmde ni er tränare sist?
Jag pratar gärna gott om min till andra,men vet inte om jag talat om det för tränaren själv....

Du har så rätt, så rätt.
Det skulle jag behöva bli bättre på, dels att ta emot beröm och faktiskt tänka att jag har nog en del i det hela men också att berömma andra i min omgivning.
Försöker att vara positiv när jag skriver här men skulle behöva bli bättre på det irl.

Här kommer ett bildbevis på att vi tränade lite terräng...
Många övriga foton var tyvärr tagna på långt håll, detta är på själva framhoppningen:

DSC01466.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama