Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hello! Jag har faktiskt inte hunnit rida så mycket den senaste veckan då jag har jobbat en hel del ( Jobbar dygn) + att mina andra hästar har gått hoppträning i helgen för Björn Carlsson. Så jag har helt enkelt inte orkat :P Men han dör nog inte av några extra dagars vila! Det har varit minus 22 här hemma så det är inte så rida ut vänligt ;)

Tessalonica:Om hon bara släpper bettet och knäcker av i nacken ( så uppfattar jag det ) Så kan du testa öka upp tempot så att hon tar tag i bettet igen. Oftast brukar det gå lite för långsamt om man har en häst som släpper bettet och knäcker av.

Jag blir lite fundersam när du skriver vissa saker...alltså Bulan ska INTE kännas stel efter den lilla hoppning du gjorde? då är hon nog stel redan innan av nån anledning. Tvärtom brukar hästar kännas mer lösgjorda efter lite gymnastik hoppning.

Sen ska hon verkligen inte vara tygelhalt!:eek: Eller hur menar du? Halt för mig är att de markerar på nåt sätt, dvs nickar lite med huvudet när de går för att det gör ont nånstans. En frisk häst markerar inte o det låter ju inte riktigt normalt att hon tränger upp dig i sargen på det viset?

Tack för ditt svar!

Ja Bulan är stel sedan tidigare, troligen för att hon inte blivit riden på det vis som jag gör men det blir bättre efter varje ridpass men går liksom lite tillbaka till nästa gång. Sedan tror jag att viss del av den stelhet som jag upplever kan vara träningsvärk, eftersom det är bra när ridpasset är färdigt.

Gällande gymnastikhoppning så hade jag önskat att hon upplevt det som det, men som du skrev i ett tidigare inlägg, det är travhoppning som gäller framöver. Hon har tyvärr inte det självförtroendet eller det psykiska för att klara det just nu.

Gällande tygelhalt så var det min tränare i centrerad ridning som nämde det sist på kursen men inte att det skulle vara något farligt, det är mer att hon tappar kontakten med bettet och vill suga tag i det igen och då blir det ett ryck. Hon går rent och när hon väl kliver så är det inga konstigheter.

Jag ska absolut tänka på det du skrivit men avvaktar lite till och ser om ridningen gör det bättre, annars ska hon kollas av vet. Ska även boka tid för koll i munnen för ibland känns det som om det kan sitta där, att det gör ont eller något annat som stör henne.

Oanki, hon knäpper inte av i nacken och kommer undan, utan mer som hon är överkänslig i munnen.. Är svårt att förklara...

Senast ändrad:

Tygelhalt är väl när man börjar rida och tar tyglarna så går hästen aningen orent tills man kommer i gång mer riktigt. Brukar vara ett tecken på att något inte är ok, men tror inte att det var det du menade?

Du borde hitta en tränare som kan hjälpa dig nu när du har kört fast. Finns det ingen i din trakt? Du får komma ner till Kungsbacka och träna.;)

Travhoppa tycker jag är mycket svårare. Blir "knyckigare" språng och svårare att följa hästen än när man kommer i galopp.

Nu börjar det bli dax för lite bilder igen tycker jag =) Kan inte alla lägga upp en bild på sin häst skriva stam och årets förhoppningar =) ( vad man har för mål )

Artissimo ( Simon till vardags )
e. Artist ue Rastell
Mina mål är inte så höga för iår 90/ 1 meter på tävling och att han ska sluta leka rodeohäst ;) ( drömmålet vore att rida breeders till hösten, men det är bara en dröm ) hihi

Tygelhalt är väl när man börjar rida och tar tyglarna så går hästen aningen orent tills man kommer i gång mer riktigt. Brukar vara ett tecken på att något inte är ok, men tror inte att det var det du menade?

Tygelhalt är ett konstigt ord som missbrukas om verklig hälta tycker jag. Men det jag menar med tygelhalt kan vara bristande rakriktning, att hästen är mera låst i en bog, eller om den har tandproblem eller bettproblem och inte vill suga tag i bettet på ena sidan, tex. Det kan uppstå också om en häst är väldigt sned och har ridits så länge och sen försöker en ny ryttare rakrikta och hästen vet inte riktigt hur den ska göra och blir ojämn.

Men visst ska man se upp med all hälta och inte ta för givet att det är sk tygelhälta. För den hästen du svarade om håller jag med om att det låter mera som något är fel.

Om hon släpper bettet så innebär det att hon inte är framme för skänkeln. Därmed inte sagt att hon ska springa fortare utan att hon ska bjuda fram till bettet, två helt skilda saker alltså. Om du provar med att rida lite såsom du gjorde med Rosie, alltså vänder in lite innanför spåret med framdelen (i skritt gör du detta) o sen lägger till innerskänkel låååångt fram o trycker till, då ska hon gå kvar på spåret o bjuda framåt. Mest troligt är att hon inte kommer göra det utan slingra sig fram o tillbaka o det är DET som menas med att hon inte är framme för skänkel.

Det råder du bot på genom att fortsätta runt fyrkanten i skritt på detta vis med innerskänkel låååångt fram o driver på tills hon lyder ett lätt tryck för den. Då är det dags att göra samma jobb i trav.

Nu är vi på g igen, har inte direkt haft något intressant att uppdatera om...bara ridit ut i snön :P. Meen nu börjar det hända grejor! Pållan har blivit mer eller mindre vild vilket resulterade i att jag åkte av för första gången för drygt en vecka sedan, hon bockade av mig på ett fält. Hon har helt galet mycket energi just nu och gör alltid något ovan mark när jag rider henne. Häromdagen lyckades hon bocka i skritt, grattis till det haha. Anledningen var att min jacka råkade skrapa emot en gren!? Tokfia.
Vi har kommit iväg och hoppat 2 ggr nu, på 4-5månader... har en film från andra gången;
http://www.youtube.com/watch?v=KPSdLFCBUHw Dålig ryttarinsats men bra pålle ivf.

:)

"liite" spändöver vattenmattan till en början men det släppte tillslut :).

hahahavatten.png

hahavatten.png

hopp.png

hoppfinvatten.png

hoppvatten.png

hoppvatten2.png

*puh*

Första bilden var snygg! ;)
Vattenmatta är alltid trevligt att hoppa med unghästar! Fast min 99 :a tar fortfarande i för kung och fosterland när det ligger något på backen :P
Fin häst =)

Vad kul att se er igen? Jag undrade just häromdagen var ni var...din pålla är lika fin som vanligt!:love:

Din häst är verkligen ljuvlig.
Visst var det hon som överhoppade sig ganska rejält tidigare? (eller har jag fel??) Nu såg det kanon ut, hoppar lugnt och fint och det ser stadigt ut. Tycker du sitter så fint över hindrena också...

Kl
Nu har det faktiskt lugnat sig i hagen för min häst. Men jag har också pratat med ägarna om att vi får fundera på att dela på hästarna när stona börjar brunsta "på riktigt".
Tyvärr hade han trampat av sig en sko så ingen ridning här.

Polly: Jag har ju också nära till Isaberg, ska kolla deras träningstävlingar. Måste bara komma igång med lite regelbunden träning.
:)

Oanki; Ja, hon tittar mest när hon är extra piggelin dock...hoppas det ger med sig :D. Tack :) .

Novali; Tack så jättemycket! :D

Happyrider; Jaa, hon överhoppade sig något enormt ett tag och gör fortfarande det i början utav ridpassen men hon lugnar sig efter ett par språng oftast. Tack så mycket! Hoppas vi kan hålla igång hoppningen nu :). Det behöver vi!

Här kommer en bild på mitt sto
91014.jpg

Rivica, e.Riverside ue. Krack C

Målet för i år är att starta några dressyrtävlingar LC och LB.
Skulle dessutom vara roligt om Sara ville starta henne i några hopptävlingar 90/100.

Avel: Vilken söt häst! =D Jag skulle också vilja starta någon dressyrklass:P Men jag får så ont i höfterna av att sitta i dressyrsadel;) Iallafall min gamla wintec sport..haha

KL:
Idag har Simon fått svettas! Red en galoppsväng på 6km och jag tror grabben tyckte det var skönt att få svetta bort lite energi! Såg dock när jag kom hem att en framsko lossnat tog bilen och skulle se om jag kunde hitta den igen men icke! Så nu har jag ringt hovis så får han komma och slå på en ny :) Idag gjorde grabben inga dumheter! :D Framsteg!

Jag ska tänka på det du skriver och testa det.7

KL

Idag var hovis ute och gjorde pållarnas hovar finfina. Måste ofrivilligt erkänna att jag nu har Rosie och Bulan fullbroddade :) Men jag är inte sämre än att jag kan ändra uppfattning, han berättade idag om muskelskador som blivit i samband med att hästar halkat i hagen och då var valet inte så svårt. Nu är det ju bara Rosie som glider omkring på isen, Bulan klarar sig väldigt bra men känner att det inte är värt risken.

Jag skall återkomma med uppdatering samt bilder som du önskar Oanki :)

Kl
Min presentation:
Det här är min häst:
Aslan val. e: Akribori- Maraton. Köpt som 10-månaders unghäst.
Mina mål 2011 är att komma igång ordentligt med både hopp och dressyrträning. Ligger lite efter i utbildning...
Han ska få starta någon hopptävling med min hopptränare och med mig:crazy:. på dressyrsidan hoppas jag att jag kan starta åtminstone LC.

Kvalitetsbedömningen:
kvalitn2010011.jpg

Dressyrpremiären:
PICT0240.jpg

Oj vad stor han ser ut att vara! =) eller så är du liten ;)
Jättetrevlig i typen! Och vilken speciell bläs! =D

Min 06:a ee Castor-Irco Marco-Mix. Har debuterat 95 cm o målen i år är att gå debutant fälttävlan men siktet inställt på Breeders i höst!:)

32114984.jpg

Novali01: är det ett sto eller valack? =) Jag är inte så insatt i allas hästar här i tråden ;) Spännande med fälttävlan! Här i sundsvall finns det ingen terrängbana :( Har dock fixat till lite naturhinder i skogen och hästarna tycker det är jättekul att hoppa där.
Simon har hoppat en terrängbana på 70cm enligt förra ägaren :)

Oj vad stor han ser ut att vara! =) eller så är du liten ;)
Jättetrevlig i typen! Och vilken speciell bläs! =D

Tack.
Han är varken speciellt stor eller jag liten;), men tror han "tar" mycket ryttare.
Han mättes till 169 cm på kvaliten och i mitt pass står det 166 cm:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30