Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Jag tycker du ska ta ut honom med en gång! Jag har samma problem här, släppte inte in Grå på 2 veckor till stona för då hann de se honom bredvid sig o "brunsta av" lite. Jag kommer ta ut honom igen när brunstsäsongen kommer igång på riktigt för jag vill inte riskera några skador vare sig på honom eller ston.

polly, min dator strejkar med filmer just nu men grattis till fina resultat! Tycker du ska vara jätte jätte nöjd!:banana:

Skönt när man hittar bra lösningar:)!
Så tanken är att sälja en häst du har nu och sedan ta hem din 06-a och fortsätta med honom?
Hoppas allt blir bra med din läckra kille, lycka till!!:)

ja så är grundtanken. sedan blev det lite tumult när 2 åringen skadades också...tanken var att behålla 2 åringen och 06:an. Men då utgår jag ju såklart att 2 åringen inte måste tas bort...blir lite nu att man får invänta vad veterinären säger innan man säljer den andra utifall att...(sedan har jag ju en 22 åring som rids regelbundet också men den ska inte säljas pga sin ålder) vi får se hur läget blir lite längre fram...just nu är jag bara så lättad över att kunna få en lite mindre stressad tillvaro. :laugh:

Troligen sista passet innan han åker...
Film
(som sagt...det där han gör i början har jag suttit på flera ggr...haha)

Att lämna bort är ju jättebra när man känner att man inte klarar av dom riktigt. Sen vem som rider dom, det får man ju höra sig för INNAN man lämnar så man är införstådd med hur allt går till i just det stallet.

Sjalvklart gor man det, men det kan anda ga till pa ett annat satt sa darfor bor man halsa pa regelbundet och halla lite koll om man kan. Sarskilt om hasten aven skall tavlas och inte bara utbildas.

Idag har jag och Joey debuterat dressyr, ingen aning vad det motsvarar i svenska klasser men det var en Prelim vilket ar typ lagsta klassen = enkelt program. Vi kom pa andra plats, 67.3%, ettan hade 67.8 sa jag ar supernojd :)

Nu blir jag nog borta en del, har ju kopt en ponny till barnen ocksa sa har mycket att gora och jag far otroligt daligt samvete nar jag sitter och surfar istallet for att gora allt annat som maste/borde goras sa jag har bestamt mig for att forsoka sluta "slosurfa" om jag kan ;)

Gick ju kalasbra.;) Får bara klaga lite på filmaren som "vinglade" i båda fattningarna så man inte kunde se dem.:mad:
Varför klagar du på skritten? Du hade ju inga taktinslag eller liknande vad jag kunde se. Det är bara att vara nöjd.;)

Nu såg jag filmen på din Polly, du har verkligen en supertrevlig häst! vilka udda staket ni har på banan!

Jooo, det var nog helt ok, har ju ingen erfarenhet mer än varit skrivare en hel del, å det är kul och nyttigt. Fick kritik för just taktinslag i skritten men tycker inte det är just DET hon gör. Tappar takt + taktinslag, ngt spännd överlinje och det köper jag, tyvärr. Önskar jag visste hur man fick henne mer lösgjord och genom kroppastollen i just skritt. Fick ingen kritik för att hon inte skulle vara lösgjord men jag tycker inte hon känns det. Enda gångerna jag verkligen kännt riktigt gummimjuk är efter hoppning:o. Får föreslå ett litet kryss på nästa dressyrträning:angel:.
Ang. filmaren;), inte lätt när man bara är elva, hon skötte sig utomordentligt ändå och fattningarna är jag nöjd med:D.

-Stilette- Ja, visst är dom tjusiga:D...Hade varit mer spännande med vita dressyrstaket. Hoppas dom kan slänga fram dom så får öva på det med innan/om jag ger mig ut irl;).

ja men dom såg ju också tittiga ut :D har plockat fram dressyrstaket o dylikt under vintern lite grann så pållen min fått nosa på det...han tycker inte dom är så läskiga nu, domarbordet fortfarande lite läskigt men har gått både förbi och fram. Övning ger färdighet :laugh:

Grattis Sunshine! Vad kul med dressyrtävling, vad ingick för rörelser i programmet? Är det dressyr du tänker satsa på mest med honom?

Den lilla ponnyn, står den på samma stall som Joey o finns det ngn som rider den när dina barn inte kan?

Men polly vad fin hon var!:love: Underbar i traven o småmissarna i galoppen fixar du till nästa gång!

Att få henne mer lösgjord o framför skänkeln är ju det jobbet du måste ge dig på nu. Innerskänkel långt fram o KRÄV att hon ska gå fram för den, alltså verkligen reagera när du lägger till den. Ändra inget förrän du verkligen får svar från båda innerskänklarna. Om du rider längs långsidan, ställ henne ngt inåt o sen ska hon marschera fram för innerskänkel, ytter håller henne på plats o inner driver på.

Jättebra övning som snart visar dig om hon verkligen går fram för skänkel eller bara springer på av sig själv!:) PM:a om du vill ha fler detaljer..

Ja det var duktigt av en 11-åring att filma:) Synd bara att just fattningarna inte gick att se ordenltigt, för det var dem jag vill studera.

Du kanske kan länga ut tygeln lite mer i skritten så hon söker sig framåt nedåt mer.
Ang. galoppombytet i ökningen så är det viktigt att rätta tillbaka till rätt galopp. I högre klasser kan det vara ett betyg på övergången galopp - trav och har man fel galopp så gör man inte den rörelsen och får 0.:( Har själv drabbats av det.

Ofta slappnar hästarna av när de har hoppat och går bättre i dressyren. Inte fel med en liten bom på ett dressyrpass.:laugh:

KL

Ojoj! Här händer det grejer! :) Kul att det skrivs så aktivt i tråden. Minns inte vad jag skrev sist men

Oanki, du har ju en superfin hoppehäst :D Mer filmer!

Stilett, låter intressant med proffs. Får man fråga vem eller är det känsligt? Han är ju för härlig i din film. Har du kommando för gångarterna eller är du bara väldigt duktig bakom tömmar? ;) När får du reda på hur du ska göra med den lille?

Avel, hon är ju fantastikst fin din lilla tjej! Tycker det var helt rätt av Sara att va på dig! Klart det är du som ska hoppa Rivica! :)

Polly, Bra Gjort! Tycker hon ser fin ut på filmen. Kul att komma ut på lite programridningar, du bodde en bit från mig va? Är annars himla sugen jag med. Kan iof inte konkurrera med de procenten men det hade varit roligt att komma ut och se sig om igen.

Nightwish, Grattis till superfina rundor! Många planerade tävlingar i vår? ;)

HappyR, tråkigt att det inte fungerar i hagen men jag håller med de andra. Jag hade plockat bort honom direkt, det är aldrig värt att riskera skadorna som de faktiskt lätt får i de dära slagsmålen. Mina jagade ju Bulan när hon kom så jag släppte min lilla ihop med henne och delade hagen, efter 1,5v släppte jag ihop dem igen och de sades inte ett ljud.

Ja och så jag med då kanske... Rider och har mig precis som vanligt. Igår hoppade vi i ridhuset, var roligt, men jag MÅSTE SKAFFA EN TRÄNARE!!!! Jag är ju nybörjare på det här med hoppningen, ja så är det, är väl dags att inse det nu... :/ Med Rosie kanske man inte kan se det lika väl då jag känner henne in i märgen men lilla Bulis...Ja ni! Det är ingen prinsess saga direkt. Ibland så tvärnitar hon innan ett hinder eller så studsar hon upp och ner, åt sidorna och det är ett under att jag sitter kvar.
Igår så nockade hon mig så hårt i huvudet att jag är helt öm i hela pannan, trots martingal. Men vet ni vad? Det är inte hennes fel!
Jag sitter så jäkla illa när jag ska hoppa henne, kommer inte bak i sadeln när jag ska rida an mot hindret, ibland hoppar hon före mig eller vice versa. Listan kan göras LÅÅÅNG! Hoppade en liten oxer på runt 60cm som sista hinder och tänkte verkligen på alla mina fel och då fungerade det perfekt. Är verkligen himla deprimerande när man själv har så himla mycket att träna på :(

Rosie har fått världens hoppmani. Var själv med henne i ridhuset och hon taggar till så himla mycket redan innan allt är på och klart med utrustning. Underbart att se! :)
Hoppade kombination samt oxer med henne och som slut blev det en liten serie av detta. Hon tar av bra nu och hoppar helt sjukt med ryggen, önskar jag kunde tvinga någon att filma.

Så summa summarum, nr 1 är att skaffa en tränare och sedan skall här jobbas på alla fel som jag har. Morr! Jag vill inte vara nybörjare längre!

Hej och hå!

Men det ÄR inte lätt att hoppa! Är ju sjukt många saker som måste stämma på sekunden för att det ska flyta på...tror säkert du löser knuten med hjälp av tränare. Tills det är fixat så hoppa bara serier med Bulan, alltså travserier där du har travbom, 2,5 m, litet hinder o sen vad du nu vill ha mer. Då minskar du felmarginalen betydligt, lär dig själv att bli mer följsam över hinder o dessutom att se avståndet fram till första bommen!:)

Dom ggr jag i perioder fått för mig att hoppa igen så har jag också velat ha hjälp i form av en tränare. Mycket pga avståndsbedömning & dylikt.

Dom enda kommandon jag använder mig i tömkörning är "trava, galopp, sidan och stanna" oftats räcker det med att förflytta sin egen position i tömmen så vet hästen vad den ska göra (efter ett tag...)

Svenljunga är det som kör cr eller träningshoppning/dressyr eller vad det nu får heta;) i både hopp och dressyr å det är kanske en hyffsad biit från ditt?

Ordnar sig säkert med Bulan. Kan ju också vara lite osäkerhet för hinderna? Vet inte hur mkt löshoppad hon är?
Sedan är det väl lite olika huve´n på hästarna :)!

Hoppas hitta lokala dressyrtävlingar inom rimligt avstånd och helst på små och opretantiösa ställen så jag känner mig hemma:)! Var en i Isaberg men då dömer ev. min tränare, attans otur;)...

Grattis Sunshine! Vad kul med dressyrtävling, vad ingick för rörelser i programmet? Är det dressyr du tänker satsa på mest med honom?

Den lilla ponnyn, står den på samma stall som Joey o finns det ngn som rider den när dina barn inte kan?

Det var ett riktigt basic program; 20-metersvolter var val typ det mest avancerade :D
Jag var forvanad att han gjorde sa bra ifran sig for jag fick kanslan av att han skulle hoppa dressyrstaketen nar som helst och nar bilen tutade igang programmet sa sag han riktigt fundersam ut :D

Jag ar blivit sa feg pa gamla dar, sa koncentrerar mig mest pa dressyr men tanken ar att jag ska hoppa honom lite senare.

Ponnyn star 5 min fran Joey, pa det showing stall dar jag kopte honom. Han ska sta dar tills i pask, han blir riden varje dag. Sen ska han sta med Joey, och jag kommer att rida/longera/tomkora/ha som handhast 4ggr/v utover de 2 dagar som barnen rider. Sa det blir nog bra, men som sagt, lite mer jobb bara.

Nu blev det sadar ego igen, men jag laser sa himla sallan/oregelbundet att jag hinner inte uppdatera mig pa allas framfarter, an mindre kommentera! Mina tva minuter ar slut - nu maste jag hjalpa barnen som ar fargkladdiga och behover stoppas i badet :angel:

Tack så mycket :)
Jo några tävlingar blir det, nästa blir i Åstorp den 19/2, sen ska jag ta och debutera 110(:eek:) i Ängelholm i slutet av mars... sen vet jag inte, får se hur det går i Ängelholm först:p

.

Nej det är väl inte det, men ibland är det frustrerande att inte vara så bra som alla andra :( Haha, gissa om jag ångrar när jag en gång i tiden var som de som inte rider och sa, "Hoppa kan väl vem som helst, det är ju bara att hänga med..." Huh, det har jag fått äta upp 100 gånger om.. ;)
Jo jag bestämde mig i helgen att det blir endast travhoppning med henne nu framöver, och så ska jag fokusera på ridningen i dressyren istället. Det är jag mycket bättre på :)

Nightwish, vart i halland var det du bodde? Laholm? Kul med debut i 110cm, det kommer gå galant! En annan har ju enbart hoppat enstaka hinder på det med Rosie.

Polly, Svenljunga är endast en timma från mig, funderar att åka på deras (AP är det va?) hoppning som de har, du får hojta till när det är dags nästa gång, jag är värdelös att hålla koll på sånt :/

KL

Igår var jag och red igen. Bulan var lite stel efter hoppningen men blev mjuk och fin efter lite lösgörande. Sedan fick hon ett damp ryck och verkligen slängde sig upp i sargen så jag har ett jätte blåmärke på låret :( gjorde så sjukt ont. Har funderat lite kring henne, hon är liksom lite tygelhalt. Beror ju på att hon inte orkar bära sig hela tiden, men vad kan jag göra för att få henne att sluta med det? Hon liksom tar tygeln och har bra stöd, sedan släpper hon, och jag har inga glappande tyglar utan följer med henne hela vägen men just när hon blir tygelhalt så blir det ju ett litet glapp i tygeln och då rycker det ju till i munnen.
Både hon och jag blir irriterade över detta så tips mottages tacksamt.

Nu en annan fråga, det här med öppnor och slutor, vad är vad? Och kan man rida dessa i galopp? När jag red Rosie igår, förövrigt ett helt underbart pass, så när jag fattade galopp på volten och gick ut på fyrkanten så märkte jag hur jag kunde komma åt henne lite mer och det var genom att ställa henne innåt men låta baken vara kvar på spåret. Låter det konstigt? Iaf fick hon en mer renare galopp och lite spänningar som släppte. Är detta farligt att fortsätta med, tänker på att hon är ju väldigt samlad och stånkar litegrand men samtidigt verkar det som om hon tycker det är skönt...??!?

Så nu är frågestunden slut ;)

Jag blir lite fundersam när du skriver vissa saker...alltså Bulan ska INTE kännas stel efter den lilla hoppning du gjorde? då är hon nog stel redan innan av nån anledning. Tvärtom brukar hästar kännas mer lösgjorda efter lite gymnastik hoppning.

Sen ska hon verkligen inte vara tygelhalt!:eek: Eller hur menar du? Halt för mig är att de markerar på nåt sätt, dvs nickar lite med huvudet när de går för att det gör ont nånstans. En frisk häst markerar inte o det låter ju inte riktigt normalt att hon tränger upp dig i sargen på det viset?

Ang öppna o sluta: Öppna rids på 3 spår, framdelen är ngt innanför bakdelen o bakdelen på spåret, benparen ska inte korsas som i skänkelvikning.
Sluta är som om du red en volt o när du kommer ur volten så fortsätter du att rida hästen böjd fast rakt fram! Alltså böjd i kroppen som i en volt men du rider rakt fram, bakdelen hamnar då ngt innanför.

Så det du gjorde i galoppen var att du ledde in framdelen ngt innanför bakdelen o då lösgör du bogarna och hon måste även jobba mer med bak. Jättebra övning men tänk på att hon inte får böjas för mycket inåt för då åker ytterbogen ut o inget jobb utförs!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?