Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Trevlig pålle du har...

uppdatering från min 06.a

Nu ska jag lämna bort honom.., känns skönt faktiskt. Nu får jag lite mer tid till dom andra hästarna. Varit så stressigt en period att hinna med allt! 4 hästar på 2 olika ställen tar ju sin tid. Han kommer dock tillbaka om några månader. Ska antingen låta min bekant låna han en period o denne kommer underhållsrida honom så han hålls igång regelbundet eller så skickar jag honom på "proffsutbildning" hos en grandprix ryttare, har fått en plats nämligen, och då kommer han tränas för dom större namnen i dressyren.

så fort jag beslutat mig om vilken som ska få ta honom så åker han, troligen om ca 1 vecka eller ngt. Tills dess får han vila ut ordentligt och ta det lugnt. Tar ett tömkörningspass till innan han åker för o få filma en sista gång tror jag.

Jag förstår om det är svårt att hinna med 4 hästar om dom står på olika ställen! Jag har 6st ( 3 som rids) men då har jag eget stall hemma på gården! Men det måste vara spännande att få chansen att skicka hästen på proffsutbildning! =)

ja förhoppningsvis...men man vet inte riktigt vad man ska förvänta sig att få tillbaka :D har ingen jag känner som lämnat ifrån sig sin häst på sådant heller. Man lägger ju ner en stor summa pengar på det så man hoppas ju att det blir bra lixom. Jag får lixom se det som en investering i hästen i så fall. Kanske kan va bra då han börjar växa o bli alldeles för stor för mig o jag vet inte om jag vill ha en sån stor häst, igentligen...idag fick jag stå och hoppa för o tränsa hästen idag (vi skulle bara prova ut lite träns..) som tyckte det var jättekul att matte inte nådde hans huvud...(oftast brukar han sänka ner huvudet o gosa, men ibland tror jag han tycker det är en lek att jag inte når....haha) skulle tränsa i boxen och han höjde huvudet som en giraff och la munnen mot översta boxgallret vid mellanväggen...såg riktigt lustigt ut...kunde inte låta bli o skratta :D Han är så charmig :rofl: Såg en halvbror till honom som var till salu här, 179 i mkh....:eek: Jag står inhyrda med alla...hade man eget stall som jag hade förra året så hinner man med så mycket mer! nu måste man ju ta en massa stalltjänst o leda in o ut o sätta på täcken, o benskydd o allt möjligt på 20 tal hästar...bara det tar tid. Men då han ska åka så slipper jag stalltjänst för en häst och ännu mer tid över...så jag kan sätta igång min andra häst ordentligt efter sin lilla vintervila.

Han hoppar ju jättebra! Det finns potensial i din häst.:love:

Idag har jag flyttat min häst till det nya stallet. Jag och dottern hade bestämt att rida över dem, ca 6 km och gjorde så... hade däremot inte räknat med storm och snö:eek:.
Men hästarna var duktiga och är nu lämnade i sina nya fina boxar. Jag har en väldigt bra känsla för detta, tror verkligen vi kommer trivas!
Imorgon blir det ihopsläpp med de tre ponnyerna som bor i nya stallet.:bump:

Ja han är jättefin =) Bara jag får slut på hans olater att få av sin ryttare så kommer det bli en kanonhäst! =D Han har slutat med det mesta och jag har haft han i 1.5 månad och då bara riden 4 veckor =) Så det ska nog gå =)

Jag vet dessvärre några som lämnat till dressyrproffs och sen upptäckt att det varit olika "elever" som ridit hästarna och inte proffset självt.:( Hoppas du har koll på honom när han är bortlämnad så det inte blir så.

KL
Blev ingen träning igår då vi hade snöstorm och det inte gick att köra. Idag kom vi iväg till manege och kunde rida ordentligt. Hoppas att Sara kan hoppa en liten clearround på henne på söndag;). Sista clearrounden för denna gång på hemmaklubben.

ja så är det säkert på dom flesta ställen..
jag har jobbat i travstall hos en känd kusk,,,,denne körde hästarna men inte varje dag. Vissa dagar körde ansvarig skötare hästen då en ansvarig skötare hade ca 7 passhästar var (lättare motionsjobben) jag fick köra en del och så red jag in några hästar, medans "kända" travkusken gjorde snabbjobben och starterna då...

Dressyrpassen räknar jag med att det är ryttaren jag anlitat som rider, men passen i skogen o dylikt är det säkerligen ngn annan som rider...

men...har inte bestämt mig ännu...så svårt o fatta beslut..

Skickar du ivag till proffs, se till att halla koll. Ak dit och halsa pa regelbundet, ibland oanmalt, se till att du vet vad de fodrar med, hastens rutiner osv, titta pa nar de rider hasten. Jag hade denna konversationen med min hasts uppfodare nu i veckan for jag forsoker hitta ratt tavlingsryttare till min hast nu till sommaren, hon har flera hopphastar pa elitniva (bl.a. Utah van Erpekom som tavlades lange av John Whitaker) och hon papekade det viktiga i att halla koll. Och jag kan bara halla med, min hast stod ju pa proffsstall under storre delen av forra aret. Det ar inte bara ridningen utan allt runt omkring ocksa.

Det ar ratt vanligt att elever far rida unghastarna, och t.o.m. tavla dem, och sa rider proffset igenom dem da och da samt tar over nar de natt en viss niva.

Har googlat runt lite nu, hittade en privat blogg från en anställd och kunde läsa lite om stallet o rutiner. Hade jag inte hittat bloggen så hade jag nog gått o undrat lite av det ni skrev. Men det är personen som rider o tränar hästarna större delen och elev som rider tex uteritterna som jag misstänkte. Ngt enstaka pass på bana med elev o då oftast med tränaren tillhans för undervisning. Så det låter ju helt ok. Men en sak till som jag kom på, hagar...jag vet ju hur lite eller ingen hagvistelse alls det kan vara på såna ställen..men här gick dom i hagar varje dag flera timmar. Känns skönt iaf. o sedan tyckte jag det va bra att dom kom ut i skogen också...sökte på tävlingsresultat, men det va bara tränaren som hade tävlat med hästarna. Inga elever...

*KL*

Hejsan, var ett tag sen man uppdatera här inne... Bellis har iaf kommit igång igen efter vintervilan och har hunnit med en träning för
Peter Eriksson:bow: som hon skötte sig superbra på!
Har även varit med på en tävling i hemmaklubben 0,90 & 1,00 och hon nollade båda klasserna:love: kunde inte fått en bättre start på året.

Här är filmen ifrån Peter träningen:
http://www.youtube.com/watch?v=nFXrhf_Zh4Q

Och ifrån tävlingen:
http://www.youtube.com/watch?v=BXTJ-a2pd-8

Att lämna bort är ju jättebra när man känner att man inte klarar av dom riktigt. Sen vem som rider dom, det får man ju höra sig för INNAN man lämnar så man är införstådd med hur allt går till i just det stallet.

happyrider: kul att rida i snöstorm...NOT! men hoppas att allt är bra i nya stallet o att det gick bra med att släppa ihop alla.

Själv pluggar jag till tenta i EK2 just nu så ridning är lika med noll för tillfället. Imorse var det 17 minus när jag skulle ut o fodra...:eek: trodde jag skulle frysa ihjäl...men nu är det -4 o så soligt o fint att jag blir galen på att sitta här inne!:mad:

Jätteduktigt att vara felfria i både 90 och 1 meter.:D Grattis.

KL
Hade planerat att Sara skulle hoppa på Kungsbacka idag men hon ville inte. -Gör det själv, sa hon, jag har inte hoppat Rivica på flera månader.
Ok, sa jag, då gör jag det själv.
Åkte bort och då skulle de börja på 60 cm. Bara att anmäla sig och börja rida. Busade runt på kortsidan precis när vi skulle start så första hindret blev lite vingligt men sen kom vi igång. Hoppade grind, vattenmatta och plank.
Duktiga lilla pålle. ;);)
Här är en länk till filmen.
http://www.youtube.com/user/aamaziingsara#p/a/u/0/STwpt8PCACI

JIIHHHAAAA! Vad duktiga ni är!:bump::bump: såg ju superstabilt ut trots en mängd titthinder! Nu är du riktigt på G med Rivica!:banana:

Tömkörde min kille igår o passade på o filma han, fick tom med ett av dom språng han brukar göra när jag sitter på...(att jag aldrig ramlat av kan man ju fråga sig..måste lyckats knipa mig fast bra...haha) han känns superfin nu och det ska bli så roligt att skicka bort han på proffsutbildning. Har nu tackat ja så nu ska han åka iväg dit! :bump: vilket innebär att nu kan jag få tid till att sätta igång min andra häst ordentligt och sedan tävla han lite innan en ev. försäljning. Känns skönt att få tiden att räcka till!! Har bokat lite träningar med min andra häst o anmält till tävling...yeah..nu ska vi igång igen!

Åh, vad duktiga ni är:)! Ser så himla avspännt ut! Åsså Peter träning-måste ju vara jättekul!!

Avel: Imponerad! Såg också hemskt coolt ut! Nästan så en annan blir sugen på att testa poppsan på lite cr i hopp och lite lägre höjder för min skull men,men..För att alla ska få göra lite hästevagemang så får jag nöja mig med dressyrbiten och köra barnen på hoppcr:).

Har då idag ridit programridning för domare..Är halvnöjd..Fick iohop 66% i lb1 och det är väl ok för att vara min första eller andra gång jag rider program och trots rejäl miss i mellangaloppen på diagonalen med omslag vilket gav en 3:a.
I lb0 som jag också red och hade som kval till serien tyckte nog Loppan att det räckte för vi fick 60% där och hon vart lite spännd och olydig.
är väl ganska nöjd att genomlevt detta helskinnad men önskar mer mjukhet och ett bättre flow, speciellt i skrittarbetet och i mellangångarterna.
Fast Rom byggdes inte på en dag va;)..Film kommer då "lilldottern" var med och filmade och red fram Loppan:crazy: å curlade sin mamma:D!

Skönt när man hittar bra lösningar:)!
Så tanken är att sälja en häst du har nu och sedan ta hem din 06-a och fortsätta med honom?
Hoppas allt blir bra med din läckra kille, lycka till!!:)

Himla bra gjort!! Ibland är det bra att få en "knuff" i rätt riktning av barnen.:)
Det såg ut att flyta på mycket bra och hon verkade inte bry sig om att det var en del att titta på. Förstår att du är stolt över henne, men glöm inte bort att vara stolt över dig själv också!!

happyrider: kul att rida i snöstorm...NOT! men hoppas att allt är bra i nya stallet o att det gick bra med att släppa ihop alla.

Är lite bekymrad idag. Tanken var att alla 5 hästarna (min stora+ 4 ponnysar, varav 2 ston) skulle gå ihop i en jättestor hage. Min häst har aldrig gått med ston men jag ville inte vara "krånglig" direkt på nytt ställe så jag tänkte att vi får pröva.
Redan idag hade ett av stona kommit i brunst och min häst är helt fixerad av henne. Den gamla ponnyvalacken är frustrerad och sparkar på min ganska så rejält. Min har också flera balltramp så bootsen får vara på i hagen.
Vad ska jag göra? Helst av allt vill jag givetvis dela på dem eller tror ni att hans intresse för stona "mattas" av?
Är jätteorolig att han ska bli ordentligt sparkad också...
Vad hade ni gjort? Har ni era separerade eller?
I förra stallet gick de alltid isär men här finns bara en jättehage än så länge.
Måste upp och titta till dem igen tror jag.:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?