Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Om det bara är för fällningen som du vill klippa så tycker jag du ska vänta till februari. Då kan du helklippa honom istället. Men att klippa nu när det är som kallast det innebär att han sätter ny päls så då får du ändå klippa igen om du ska hjälpa honom vid fällning.

Min ena häst står i kallstallet o han är klippt men lämnat ett som ett täcke över ryggen. Han är täckad med 300 g täcke nu när det är så himla kallt, var -20 inatt.

Men har du inte provat att ge flytande b-vitamin? Det ger jag över hela vintern, börjar i augusti för att hjälpa vid pälsättning o sen slutar jag fram i april.

Klart det kommer att lösa sig med lastningen:)! Min har protesterat ibland också, när vi lastar hemmifrån. Efter träning m.m så har hon alltid gått på själv så som tur är e´hon hemtam;).

Precis som Happyriders häst så vilar min nu och jag julstökar för fullt å idag blir en visit till far i Halmstad, stannar över natt och kööper dom sista klapparna imorgon..Han har bruten fot stackarn å är ensam över jul så då får jag vara lite extra snäll!

Men vad jag funderar och "syter" för en troligen lååång vinter..
Blir ju svårt att komma iväg till träning med kontinuitet.
Tråkigt att känna att vi inte kan vidareutvecklas alls under flera månader:(.
Dessutom känns det lite isolerat och osocialt..
Inackordera henne känns lite dumt också bara för en kort period när jag har ponnisarna hemma m.m.
Vi har ju inga jättemål och ambitioner men eftersom jag inte är så rutinerad så är det ju skönt med regelbunden tränarhjälp.
Fast å andra sidan blir det kanske stabilare väder med kyla och inte snö till å från så det går att komma iväg?

Vill inte vänta till efter nyår då man kan riskera att förstöra sommarpälsen om man klipper för sent. Det börjar redan bli ljusare och då sätter ju fällning och ny pälssättning igång, märker ju det på honom. Så egentligen har det ju pälssättning ingenting med kylan att göra, inte först och främst i alla fall. :)
Har inte provat ge b-vitamin, men har för mig att det redan finns tillsatt i hans foder. :)

Fast det tror jag inte riktigt stämmer... Tänk i Norrland, där hästarna ofta går utan täcke med sin vinterpäls, inte börjar de fälla av den bara för att det blir ljusare trots -15. Jag hade ändå klippt honom nu, och sedan gjort det en gång till i februari. Förra året klippte jag Rosie sista gången i månadsskiftet februari/mars och hon stördes inte det minsta av det trots minusgrader och sommarpälsen kom lika fint som vanligt.
I höst har jag redan klippt henne två gånger.

Du gör som du vill men oroa dig inte för mycket med klippning i februari.

:D

Håller med. Nu går det inte att göra något. Rivica får vila men man börjar undra när det går att sätta igång igen.:confused:

Skulle till veterinären med en annan idag för vaccinering men fick ställa in. Vägarna är rena halkbanorna. Dumt att chansa.:(

Innebär att det just nu inte går att köra till ridhus eller träning heller. Längtar till ljusare tider och gärna lite varmare.

Har ni nån smart lösning till vattnet i hagen? Tycker det fryser till isklumpar tämligen fort.

Har du testat att sätta en tunna till under den som du har vattnet i? Jag har en traditionell rund vattenbalja. Köpte en extra som jag satt min i och det fryser faktiskt inte lika lätt, vet inte om det isolerar bra eller vad de kan bero på. Uppepå fryser der ju självklart men de brukar mina hacka sönder med tänderna :D
Annars är det nog dessvärre uppvärmd balja som gäller, med vattenledningar under backen och el.

Blää, jag har också dålig motivation. Ridhuset hemma kommer inte bli färdigt än på ett tag så här sitter jag, inte ridit på...eh..ja, jättelänge, 4v snart tror jag. Tänkte jag skulle sätta igång båda två nu igen till helgen, men de vette katten. Hade tänkt ställa upp i en lokal dressyr och hopp tävling till våren med de båda men de kan jag nog se mig i stjärnorna efter just nu...

Jag tycker också allt känns jobbigt i stallet just nu. Det är så tungjobbat allting när man måste pulsa i all jäkla snö...
Var i stallet ikväll och tog in hästarna vid halv 6, då visade utetermometern på -22 grader, hua vad kallt:crazy:.
Hästarna hade rimfrost i både pannlugg och skägg när de fick komma in.

Kl
Idag har vi sorg här hemma. Vårt ena marsvin blev avlivat ikväll. Mina båda flickor har gråtit sig till sömns.

Stackars barn. Förstår att de är ledsna.
Hoppas tomten kan få dem glada igen.

Visst är det jobbigt att pulsa runt i snön i mörkret.:mad: Börjar tröttna, men idag vänder det och blir ljusare igen.:laugh:

Har lite julledigt så jag kan ta hand om hästarna i dagsljus. Ska bli skönt.

GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR

Okej, ja vi har det också kallt. Igår så hade tom min blandare som jag satte in värme i frusit :mad: Är faktiskt lite tröttsamt det här med kylan, snön har jag inga problem med men att det ska vara så förbenat kallt. Hur klarar man sig i norr??

Tråkigt men marsvinet, hade ju själv en som dog för någon vecka sedan bara, nu blev hon 7år så man ska väl kanske inte klaga. Krama om dina barn!

Många som passar på att ställa av sina hästar lite nu i vinterkylan. Jag försöker hålla igång min häst nu ändå. Hoppade över ridturen igår då termometern visade på -24 grader. (hade -27 i morse *brr*), men annars så tycker jag det är ganska trevligt ändå.
Hästen är mycket piggare nu än på sommaren och det är inga bromsar och flugor ;), vi har bra vintervägar att rida på tycker jag.
Har inga större problem att ta mig till träningarna heller. Klart man inte vill åka när det öser ner snö, men bara det slutar snöa och dom har plogat så är det okey.

Avel: Det absolut bästa vi har är vårat uppvärmda vattenkar till hästarna!!! Det är värt SÅ mycket!! Jag har hållt på med att skvalpa vatten tidigt på mornarna i minusgrader i flera år och det är bara så slitigt, sen när man kommer hem är det ändå bara en stor isklump av allt. Nu fyller vi på vatten på kvällen och det håller isfritt hela dagen och jag vet att det finns vatten åt dom att dricka.
Efter att ha hämtat min förra stora (170cm) kuse i hagen liggandes ner med kolikkänning pga att de andra i stallet inte orkade gå ut med vatten vid fodring utan bara gav torrt hö så känns det tryggt och "billigt" att ha uppvärmt vatten i hagen.

Men hur klarar du kylan Människa??!??? Jag hade mer än gärna ridit nu men jag orkar inte med att tina upp bortdomnade tår och fingrar längre. Klarar inte att gå ut numera utan två ullstrumpor och varmfodrade stövlar.. :( Tror de stackarna blivit förfrusna en gång för vintern och de verkar inte riktigt repat sig ännu..

Jag klär på mig :D Tjockare ridbyxor och termoridbyxor ovanpå detta, överkroppen fryser jag sällan om, en vanlig tröja och min termojacka (och reflexväst) så är jag ofta övervarm efter lite galopparbete. På fötterna har jag stumpor, ullsockor och fodrade jodpurs och shortchapsen (under termobrallorna). Sen ett par vanlig fleecevantar :laugh:

Klart man är kall om fötterna efter man har skrittat av dom och är hemma, men det är sällan jag fryser under själva ridturen. Värre då när man ska mocka och köra runt på iskall skittkärra mm. DÅ är jag SÅ kall om fingrarna att det värker i dom.

Haha, jag har det tvärtom.. Jag fryser aldrig när jag mockar, då har jag hur mycket som helst på mig :) Men när jag rider så tycker jag det alldeles för bökigt med allt som ska på. Har spanat in overallen som Hööks säljer, får se om det blir inhandlat en sådan. Sedan ska jag leta upp de varmaste stövlarna/skorna som går att uppbringa i detta land. Händerna är väl de stackarna som får bli lidande.
Till mockningen har jag varma tummvantar, så då är de varma och goa.

Vill inte vänta till efter nyår då man kan riskera att förstöra sommarpälsen om man klipper för sent. Det börjar redan bli ljusare och då sätter ju fällning och ny pälssättning igång, märker ju det på honom. Så egentligen har det ju pälssättning ingenting med kylan att göra, inte först och främst i alla fall. :)
Har inte provat ge b-vitamin, men har för mig att det redan finns tillsatt i hans foder. :)

Precis som Tessalonica säger så är det där en gammal myt...för det första fäller inte hästarna än på ett par månader för det andra så förstör du inte alls sommarpälsen oavsett när du klipper. Hopp/dressyr/fälttävlans ryttare på högre nivå klipper hela året vid behov.

Men det är ju såklart upp till dig!:)

Sen ang b-vitamin som redan finns tillsatt i foder så är det väldigt lite, därför ger jag extra flytande b-vitamin.

Senast ändrad:

Fast jag gör som aramis! Pälsar på mig termobyxor, dubbla jackor och fodrade ridstövlar, såna där med päls i. Och tjocka vantar förstås! Sen ut o galopperar på snövägarna o det är härligt!:love:

Varvar det med att åka till ridhuset nån gång per vecka, har ju bara 10 min väg dit o liten käck Landrover som tuffar o går i alla väder!:bow:

Detta vädret är ju 10 ggr bättre än såsom Avel t ex har det med ishala vägar men inte så mycket snö. Jag hoppas att snön ligger kvar nu så det går att rida hela vintern!

Får nog fjäska med snälla maken sedan efter igångsättning för å komma iväg to the trainer dom gånger jag tycker det är läskigt att köra själv.
Men annars är det faktiskt otroligt vackert ute och med rätt kläder så funkar ridning och stalljobb ypperligt i sådant här väder hemmavid.
Skogsluffar Loppan;)!

Köpte en vattenkokare till stallet idag så jag kan servera lite ljummet vatten:D.
Ställer ut i hinkar som är såklart är jättefrusna efter ett par timmar. Dilemma det här med vattnet..

Glömde ju 2 saker förut...beklagar sorgen med marsvinet...inte roligt för små flickor när djuren dör...:(

Och sen finns det kanontips i Hästvårds tråd om vatten i hagen! Hur man isolerar sin hink på ett mycket billigt o bra sätt!

kl
Håller med någon annan (minns ej vem) som gillade snön men tycker det är alldeles för kallt. Jag har mycket hellre snö på marken än stenhårda hala vägar utan snö. Men samtidigt tycker jag att lagom är bäst :).

Rebecca: Förr sa man alltid att man förstörde sommarpälsen om man klippte hästarna för sent, men idag känner jag flera som klipper året runt men framförallt då de börjar fälla.
En del hästar blir ju lite ömma i "skinnet" när de fäller så det kan ju vara en anledning till att göra det innan de börjar fälla.

kl
Idag inhandlades de sista julklapparna. Bla en påse morötter och en påse äpplen till hästarna. Min häst skulle också behöva ett nytt utetäcke men det får vänta till rean.:)

Ha det bra!!

Jag har köpt bästa grejen idag. TÅVÄRMARE!!! Jättebra juh! Ska testas redan imorgon för då ska här ridas :D TJOHO!!!

Vi har mycket snö också men här skall det alltid bli plusgrader nån dag emellan och det är inte kul. Hade skarsnö och det gillar inte hästarna. Igår var det mycket bättre igen.:)

Vägarna däremot har varit såphala sista två veckorna. Kan inte ploga dem rena och saltet tar inte, så nu är transporten parkerad tills det blir bättre.:mad:

Kan rida ut hemma nu när det är kallt. Bara att pulsa fram över kalhygget så kommer jag till bra skogsvägar. Det är bättre än på sommaren. :laugh: Ska rida ut med Rivica på annandagen, då får hennes vila vara över för denna gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama