Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hmm dom brukar inte direkt bli mer svängda när dom musklar sig? Nåväl, jag önskar dig lycka till iaf.

Men?? Är du klar med studierna? Är du färdig veterinär nu?? Grattis isåfall vad härligt!:banana:

Nej, så har jag också tänkt, men han är lite överbyggd/har en sluttande men rak överlinje, men nu med mer muskler runt manken känns den mer svängd? Måste fotografera och jämföra med mina gamla bilder, det kanske bara är jag som inbillar mig.. Han har ju inte fantastiskt mycket ryggmuskler ännu heller, och ganska sluttande/stupande kors, så det behövs en hel den innan ryggen och rumpan blir runda och fina!

Jag är så gott som klar med skolan, har 7 obligatoriska dagar kvar + lite fixande med det skriftliga examensarbetet, så förhoppningsvis får jag legitimationen efter balen i januari! Sen slipper jag iallafall lägga hundralappar på vaccinationer, och snarast tänkte jag ta mig en titt i Birks mun och se över att inget behöver åtgärdas! Vad jobbar ni alla andra med?

Skönt för dig! Det är inte kul att lägga nära 1000 spänn på 2 vaccinationer...

Jag utbildar mig till Redovisningskonsult o är klar till maj men jobbar 50% som ekonomiansvarig på en butikskedja med 3 butiker.

Måste vara en skön kännsla att vara färdigutbildad vet. sen, efter så mycket pluggande.
Själv jobbar jag på produktionslab i ett kemiförtag.

Såg att du lasttränade och det verkar ju gå finfint!
Hur är det med er andra, har ni lättlastade hästar? Lastar ni ensamma utan problem?

Min har gått från svår till superlätt till att börja krångla igen.... Jag ser fram emot att få klart mitt eget släp så jag kan lastträna så in i norden så vi slipper detta bök igen. :crazy:

Jag arbetar som ekonomiansvarig i en liten koncern. Har en super chef som låter mig styra mina egna tider, vilket är perfekt när man har häst:banana:

Min förra häst hade en period då han var väldigt svårlastad och jag tog då hjälp av en helt underbar man som gav mig jättebra tips.
Doris är snäll, men tycker om att testa gränser. Jag lastar genom att jag fäster en longeringslina i grimman och sen drar den över frambommen. Detta låter mig står kvar utanför och bakom/bredvid transporten och kan själv stänga luckan, men jag har hela tiden drag i grimman in i transporten.
De första gångerna jag skulle lasta Doris backade hon hastigt av rampen (men kastade sig inte) när hon var halvägs inne. Tack vare linan kunde jag lugnt stå kvar utan att göra något och ändå har draget in i transporten kvar. När Doris märkte att draget fortfarande fanns kvar och matte inte flaxade runt som en vante utan bara stod still gick hon snällt in igen. Hela lastningen tog max 1 min.
Efter tre lastningar går hon nu in jättesnällt. :love:
Jag vet att folk på tävlingsplatser tittar konstigt och går omvägar runt transporten när man tar fram linan när man ska lasta, men det bryr jag mig inte om. :angel:
Glömde, jag har mamma med mig som stöd ifall något skulle hända, men hon står bara bredvid, jag lastar själv. Superskönt!

Festligt, jag är också ekonom.:)

Alla mina hästar är enormt lättlastade. Alla går in själva, slänger tyglarna eller grimskaftet över halsen och så traskar de in. Jag står kvar ute och stänger.:laugh:

Nu åker de ofta transport både till skogen, träning och hovslagaren. Rivica åker säkert tre dar i veckan. Nu i snöhalkan kan jag inte komma upp för min backe hemma utan får ha kvar transporten ner på 80-vägen. Går lika lätt att lasta där.:D

Blev ingen träning idag då hela Kungsbacka blev täckt av is pga snöblandat regn i natt och värme och sen på nollan.:crazy: Snorhalt och säkert skare också. Rivica får börja sin jul vila nu.

Jag är undersköterskka inom äldreomsorgen. Ute å åker vilket är lite tröttande en sådan här dag:crazy:..mycket snö och väääldigt halt..

Min är ganska lättlastad för det mesta. Slänger grimskaftet om halsen och hon går på. Kan knorra någon gång men brukar lunka på.
Tur det för i måndags krånglade trailern och hjulen låste sig efter att vi var tvungen att bromsa in innan en backe med en timmerbil som stannade lite dumt. Gött att min snälla make var med och tur att Popplan är så cool att det bara var att lasta ur så gubben min kunde fixa till släpet, å så på igen, inga problem:).

Då får man lov att gratulera! Vart bor en sådan som du? Här nere är det ont om vet som kommer ut för endast vaccinationer... :(

Jag jobbar också med ekonomi, redovisningskonsult :)

Va?? här kommer vet direkt när man ber om det, o jag ber alltid bara om vaccinationer, övrigt kör jag direkt till klinik för vad kan en vet göra hemma?

krusmynta bor på Åland, Tessa, så det blir lite långt för dig....

Åkte till laserkvinnan med Majken o DET var intressant! Hon började iaf på höger bog o tryckte med fingrarna lite grann...Majken SKREK AJJJJJJ! Å det är ju precis så jag upplevt det, att hon är stel i fram o inte får fram frambenen. Så hon lasrade bogen o sen gick det mycket bättre att få fram muskeln där. Svårt att förklara men hon tog tag där halsen slutar o bogmuskeln börjar o körde liksom in sina fingrar där o drog fram muskeln som då putar ut lite längre ned mot frambenet. När hon gjorde så förs utan att ha lasrat gick det inte ens att få in fingrarna...

Sen fortsatte hon o kände över ryggen o i höftknölen. Där fanns inte tillstymmelse till låsning men däremot lite i korset. Precis det som kiropraktorn sa! Men efter lite laser där så blev hon jättemjuk i muskeln vid sidan/bakom korset. Den var stenhård när hon började. Likadant låret blev mjukt o det var hårt från början.

Sen samma sak vänster sida o hon hade ont även där i bogen men inte lika mycket som höger. Fast laserkvinna sa att det var verkligen inte mycket fel på henne utan bara lite...men jag tyckte hon skrek i högan sky! Lilla Majsan!

Sen åkte jag till ridhuset....Å VILKEN SKILLNAD!!!! Helt plötsligt så bjöd hon framåt nedåt direkt, skrittade i höger varv PÅ SPÅRET istället för innanför...galoppen var väl inget att skryta med men traven var 100 ggr bättre!

Värst vad alla är ekonomer och revisorer! Pengar är inte riktigt min grej, är nöjd så länge det finns på kontot är generellt ganska sparsam så det brukar inte vara nåt större problem:)

Jag har nog inte riktigt fattat att man snart är klar, trodde aldrig att den dan skulle komma när jag började för 6,5 år sedan (tog ett sabbatsår mitt i), men man är bra sugen på att få komma igång nu! En av hästarna på stallet hade kolik ikväll, det kliar i fingrarna att få göra något, men tyvärr så kan man ju inte så de ringde nog ut distriktarna efter att jag åkt hem. Här har det varit mer eller mindre snöstorm så det blev varken lastträning eller nåt annat, bara lite klapp och mys.

Roligt att fler testar alternativbehandlingar, jag skulle gärna lära mig mer om sånt, tycker att vår utbildning missat en stor del på den fronten! Har haft hästar som behandlats med både ultraljud, laser, kiropraktik, akupuntur och hederlig massage och tror att det kan vara till väldigt stor hjälp bara man hittar någon som vet vad de håller på med. Liksom "hästtandläkare" så finns det ju inte direkt några enhetliga och bra utbildningar för ovanstående yrkesgrupper, vissa verkar inte ha någon större koll alls och vissa är verkligen jätteduktiga! Jag masserar och stretchar Birk ganska mycket till vardags, man håller koll på om det händer något i kroppen på så sätt.

Tessalonica: Var bor du någonstans? Tråkigt om det inte finns veterinärer att få tag på, jag var till och med så snäll i somras att jag tog numret till den som ville få en häst vaccinerad och ringde när jag hade vägarna förbi för att de skulle slippa betala så mkt i uppkörningsavgift, eftersom det är vad som kostar mest! Och då jobbade jag i stort sett privat och utan konkurrens, så det var väl jag som förlorade på det..
Så veterinärerna borde vilja åka på "bara" vaccinationer, det är ju djurägaren som förlorar på det!

Distriktsveterinärerna i Kungsbacka åker nog hem till dig också tror jag.
Däremot brukar jag lasta och åka till dem för att spara in på kostnaderna.;)
Tjänar väl ett par hundralappar per vaccination på det:laugh:

Saken är den att jag har en vet som bor ca km från mig men ändå är det SÅÅÅ SJUKT svårt att svänga in hos mig när hon ändå kör förbi två ggr/dag. Sak samma, hon kommer väl snart, är ingen panik ännu men jag blir så trött...

Intressant med Laserkvinnan :rofl: Kul namn... Något som jag funderade på, rekommenderade hon er inte vila i iaf en dag? Alla de gånger som jag behandlat mina hästar med kiropraktor, laser eller osteopat så säger de att man åtminstone måste vila en dag just för att musklerna bli ömma och att hästen under dagen efter skall känna på det som förändrats.

Kul iaf att du kände skillnad. Det är ju det som är meningen. Jag har tyvärr inte kommit iväg ännu för att känna på mina mer än en uteritt på Bulan i söndags.. Ska se om jag kan rida till helgen :)

Oj vad många som jobbar med ekonomi på ett eller annat sätt.
Själv är jag förskollärare och jobbar 75%, går upp till 80% efter nyår för att kunna finansiera mitt intresse lite bättre:crazy:.

Jag har faktiskt aldrig lasttränat min häst och inte heller åkt speciellt mycket med honom. Men av någon anledning är han väldigt cool och har aldrig krånglat vid lastning. Får för mig att det beror på att jag haft honom ända sen han var föl (nästan) och att han på något sätt litar på mig så mycket så att om jag ber honom gå på så gör han det.
Är medveten om att han visst kan komma att protestera en dag men då kommer jag vara mycket bestämd mot honom eftersom jag vet att han är lugn och inte på något sätt rädd idag.

Påtal om vaccinationer så har jag sån tur att en kompis till mig är vet och fixar alla vaccinationer (betalar bara vad vaccinet kostar). Men har hört av andra att det kan vara svårt att få ut vet till enbart vaccinationer eftersom typ alla andra ärenden är mer akuta.

Vad roligt att du snart är klar veterinär Krusmynta!! Hur fungerar det, läser man någon form av inriktning? Vad har du valt i sådana fall?

Åh, det låter så intressant!
Jag vill också få min kollad då jag upplever stelhet främst åt höger och hon är även hård och bullig utefter sina muskler vid bogen.
På denna bilden syns det jättetydligt:

31942089.jpg

Ser inte trevligt ut och jag vet inte riktigt vad det beror på..
Kan vara ridrelaterat men tycker att jag har en tränare som hjälper mig att hitta en trevlig form (bild från i våras). Hästen är ju väldigt positiv och arbetsvillig, inga problem med galopperna men genomgående svårare att ta igenom åt höger.
Vet inte heller vilken metod man ska anamma och vill inte behöva åka för långt.
Finns en inte långt härifrån som använder sig av värmekamera och sedan behandlar med biolight och även masserar, kanske kan vara något?
Osteopat känns väldigt lockande men det är långt till närmsta praktiserande.
Vet ni bra alternativbehandlare runt västra Götaland så pm:a gärna..

Jag är avis på era lättlastade hästar ;). Var igår och hämtade en del saker som kommit hem till mitt släp jag renoverar. Så snart så har jag en egen kärra och då kan jag ju lastträna i massor och förhopppningsvis få tillbaka min lättlastade häst igen.

Det är så frustrerande bara när hon var lättlastad och så börjar hon testa på det här sättet. :( Jag har alltid varit lugn och metodisk men ändå bestämd (tycker jag själv) Men samtidigt inser jag ju att eftersom hon inte är det minsta rädd för transporten, står som ett ljus hela tiden när man åker, kikar lite nyfiket och äter gärna lite hö eller så, så är det ju JAG som inte gör mitt jobb rätt :crazy:

Dessutom så åker jag ju ganska mycket, räknade här om dagen och jag har åkt med henne till olika ställen 40 gånger under året som gått, så det är ju liksom inget nytt och skrämmande för henne heller... Ska iväg på träning i morgon igen och då ska jag få lasthjälp av grannarna som jag lånar transporten av nu (ordinarie lasthjälp är bortrest) ska bli "spännande" att se hur det går. Tog till lite extra tid utifall att, så vi inte behöver stressa.

Har du testat att överböja henne i de varvet? Att alltså ta mer stöd på inner så hon kommer loss ordentligt på den sidan som du upplever stelhet?

Jajjamen! Det fungerar också så visst gäller det att jobba på ridmässigt och inte slarva utan passa bogen, men jag vill ju ändå också få lite mer hjälp att komma åt motståndet sas och få hjälp att göra henne mjukare. Det är ju så att många hästar har en svagare och en starkare sida så vi få vad hon säger.
Har faktiskt bokat nu, hon som jobbar med Biolight, masserar m.m. Hon är även utbildad på att prova in sadlar och det känns som hon kan få ett helhetsbegrepp. Har haft henne innan på andra hästar så jag känner till henne.
Upplevde dock inga revolutionerande förändringar men tror kanske att jag gav det lite för lite tid? ( Hade bla ett vackert fullblodsto, men gav upp, var väldigt skadebenägen så hon är lycklig avels och promenad häst numera..)

Pluttiluttan får vila lite nu..Förmodligen ett par veckors helvila men vet inte riktigt, alt att jag börjar lulla igång lite vid nyår? Då blir det två½ veckas totalvila, kanske bör ge henne mer???

Jo det är ju så. Men förstår absolut vad du menar med det du skriver. Man vill ju att det ska lossa följsamt och att överböja ska ju inte läggas till som en vana. Använder det endast om jag märker att mina är spända eller liknande de gånger de behövs.
Kul att du bokat, blev det innan årsskiftet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama