Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

I hagen ser hon ut å ha massa energi:D! Såå fin hon är, vackert uttrycksfullt huvud och härligt tecknad med sina strumpor!
Vad e´de´för muffsig hag-kompis?

KL

Idag fick min vän beskedet att hennes fina kille ska dömas ut och avlivas... :cry: Fy f*n vad orättvist livet är!!!!!

aramis: Din häst har verkligen lätta luftiga rörelser! Du MÅSTE filma när du rider!

tessa: Så fruktansvärt för din vän. Jag känner verkligen med henne men på samma gång får hon vara tacksam över att ingen olycka hände när hon satt på.

ååå vad vacker hon är.:love:
Ser ut att ha lätt för sig med sin välbyggda hals och lätta fina rörelser.
Skulle vara roligt att se när du rider henne.

Tessalonica: Usch vad tråkigt för din kompis... Men som Novali skrev: tur att inget allvarligt har hänt.
Hälsa henne...

Tack snälla ni, jag ska försöka få med mig någon att filma snart. Så jag får se hur det ser ut. Sen får vi se om jag vågar lägga upp det här...:o

Igår var jag i alla fall ute på en härlig månskens-ridtur, full rulle i mer öppen form och det uppskattades. Galoppfattningarna vart rätt och riktiga hela tiden och bjudningen var strålande. (nästan lite väl på, men i hennes fall är det bara bra.)
När vintern är som den var igår är det underbart. -5 grader, månljus och glittrande snö precis lagom djup att pulsa i på åkern och galoppera i på skogsvägen. :bump:

Fy vad tråkigt för din kompis, har tänkt på det efter du berättade..Var det slinger han hade eller vad var det som var orsaken? Jättesorgligt..fast som Novali sade så, tur att ingen olycka hände.

*kl* Sista träningen för året..blir lite nertrapp och sedan vila.
Hon var trevlig och jobbade på. Vi red över bommar i både galopp och trav. Liiite svårare när avståndet var kortare i galopp och man fick samla henne.
Red också lite svag öppna utefter långsidan och hon blev så fin efter det.
Roligt när man är färdig och tränaren skämtsamt säger att vi skulle kunna fortsätta en bra stund till:crazy:..hon blir inte speciellt trött min plutta...
Rider inte så ofta och inte hårt här hemma men tror att dom stora hagarna och snön säkert bidrar till att konditionen är bra..

*KL*

Var med i ett Luciatåg med Bellis igår, hon skötte sig otroligt bra :love: Lugn och snäll hela ritten. Tyckte däremot att det var lite tråkigt när vi stod stilla inne i stan, skrapa med hovarna, tugga på gimskaftet, ruska på huvudet. Men hon försökte bara gå iväg en gång :p Superstolt över henne (var yngst bland både hästar och människor i tåget:o)

Film från lite av ritten, dåligt ljus men det går att se lite
http://www.youtube.com/watch?v=yLy8dEBS8iw
Det är vi som har lyktan som lyser blått

Nån bild från filmen
65376_1292334676.jpg

78594_1292334678.jpg

96297_1292334679.jpg

Duktig häst du har som kan gå i ett luciatåg. Inte illa.;);)

Var iväg på träning idag men det var isande kallt. Blåste och minus 10 men kändes som mycket kallare.:crazy:

Gick igenom dressyrprotokollet med min tränare. Sen tränade vi galoppfattningar. Hon orkar inte vara kvar i formen i själva fattningen. Måste nog bli lite starkare. Testade från skritt och det gick faktiskt bättre.:)

Om det inte snöar på torsdag blir det en sista träning för i år.

Gahh rider du lektion utomhus??? Det var hurtigt!:D

Har du provat att göra framdelsvändning o innan du avslutar den så fatta galopp, eller bakdelsvändning-galopp, eller gå på liten volt o flytta framdelen o sen bara fatta galopp? Alla 3 sätten är jättebra för att få dom att bli kvar på tygeln för man får bakdelen automatiskt under sig.

Happyrider och Polly

Jag fick äntligen pratat "normalt" med henne idag. De kan inte säga att det är slinger men han har en pålagring mellan sjätte och sjunde kotan och det är tydligen helt stopp där och eftersom de sitter nere i bogen så gör detta att han har svårt att ta sig rätt i formarbete och förmodligen oerhörd smärta. Detta har ju i sin tur resulterat i en häst som aldrig satt muskler och aldrig kommit ner i arbetet. Alltså aldrig under två års tränande orkat jobba med ryggen och bakdelen. Hon har ju förstått att något måste vara galet eftersom så mycket träning borde ge resultat men han är ju bara 6år nu och man tänker ju hela tiden att han kanske växer eller något annat..man spekulerar hela tiden men bara till det positiva.
Kortfattat så känner hon att han antagligen har ont hela tiden, vet kan inget säga utan att sett ett anfall, men eftersom hon inte kan lasta honom under ett så kommer de aldrig kunna se ett heller. Därför känner hon väl att utvägen är avlivning... :( Han är också den sortens häst som plågar de andra i hagen om han inte aktveras eller rids så det är inget alternativ enligt henne..

Vet inte vad jag ska säga till henne, man önskar ju att man kunde trolla.

Du ska säga till henne att hon är en enormt modig o bra tjej som tar beslutet att inte plåga sin häst vidare. Jag önskar att fler människor tänkte som hon o inte provad allt mellan himmel o jord på en häst som har så ont.

Tack! Det har jag gjort och även sagt att jag står bakom henne i beslutet om hon inte skulle orka. Vi är väldigt överens om att hästens hälsa och välmående kommer först men visst önskar man att det vore annorlunda. Men det går ju inte... That´s life..

Vad tråkigt för din kompis, måste vara hemskt att ha kämpat i två år och så slutar det så.. Men som ni konstaterat låter det som en vettig vän som fattat ett bra beslut, ibland önskar man bara att djuren kunde berätta om de har ont eller inte.

Jag red ut i söndags, krävde lite mer jobb än vanligt och Birk var riktigt fin! Försökte göra lite snygga galoppfattningar, gick sådär, han är fortfarande så svag och obalanserad i galoppen att han behöver lite fart för att orka. Vänster lyfter han men höger blir det några rullande steg innan det blir galopp.

Tömkörde idag, på snöig utebana så där blev det bara skritt och trav, men han har börjat gå i en helt annan form nu och verkar trivas med det raka bettet, skummar men försöker inte bita tag i bettet!

Har lasttränat alla dagar sedan i lördags, inte stängt om honom än men idag stod han inne lugnt så länge att man utan problem hade kunnat stänga bakbommen. Svårt detdär, jag vill inte försöka stoppa honom när han vill backa ut, är rädd för motsatt effekt, men samtidigt vill jag ju att han står kvar när han väl är inne!

Angående sadlar så är jag ute efter en sadel som passar, har en bates caprilli CAIR som legat bra men nu klämmer runt manken och går inte att bredda för då blir den för vid. Behöver ha en sadel som är vidare i bommen men med ungefär samma vinkel! Har provat en tekna dressyrsadel efter att ha läst ganska mkt gott om dem, den ser lite för takformad ut men Birk verkar nöjd med den och den ligger bra på ryggen i övrigt. Jag vet inte vad jag gillar den bara, hård och knarrig! Funderar på Cliff Barnsby, behöver en sadel som är relativt rak, ganska kort anläggningsyta och har stor bogfrihet! Tips?

:D Det är klart jag inte rider utomhus. Men en ouppvärmd manege är ju lika kall som om man rider ute, eller kanske kallare.

Ska testa dina tips på galoppfattningar.:laugh:

Det låter som en Albion K2-häst!:D De är tillräckligt vida, är relativt korta o raka o bra mycket mer bekväm än Tekna att sitta i. Sen är ju Tekna en ok sadel för det priset men jag vill ha en riktig ullstoppad sadel som går att ändra när hästen ändrar sig, o det gör dom ju ofta som unghästar.

Bates blir dessutom MER svängd ju vidare järn du lägger i så det kan också vara en förklaring till att den kommer ner för långt på manken, för den ligger som en gungbräda på ryggen, är alltså för svängd om Birk är rak.

Annars om han är ngt mer svängd så har du Röösli. Finns många äldre till salu för vettigt pris o det är en bra sadel som är bekväm att sitta i. Den har rundbossor så då släpper den hyfsat tidigt om det är det som han kräver.

Kolla i sadeltråden under Dressyrforumet så kan du få mängder av tips!

Var iväg på träning idag men det var isande kallt. Blåste och minus 10 men kändes som mycket kallare.:crazy:

Men det var för att du skrev att det blåste som jag trodde det!:D Så dumt det kan bli ibland....:rofl:

KL Idag har jag blivit x-antal hundralappar fattigare eftersom bägge nu är vaccinerade! Hann inte rida innan o nu är inte ridhuset ledigt så det blir vilodag idag.

Imorgon ska Majken besöka en lasermänniska! Jag tycker hon är så stel i höger sidan o när jag hörde om denna tjejen så tänkte jag att det är värt att prova...har ju kollat henne på kliniken när vi raspade tänderna o det fanns inget att anmärka så nu blir det spännande!

Senast ändrad:

Haha, just K2an ägde jag faktiskt i somras, tyckte att den låg bra men hann bara rida (åka, eftersom Birk stått massa månader) i den två gånger innan jag fick domslutet att han skulle köpas tillbaka och då sålde jag den.. Hade varit kul att prova den igen, men den är ju verkligen spikrak, och jag tycker nu att han blivit lite mer svängd i ryggen när han musklat sig mer..
Röösli låter intressant, har även tittat på Amerigo men det är ju inga billiga sadlar direkt!
Red ut ikväll, min supersnälla sambo kom med till stallet för att vara med och lastträna så han och hunden var med och sprang medan jag red, hela familjen i snön! Stängde bakbommen och luckan idag, Birk tittade lite men var lugn. Stod några minuter, öppnade och gick ut och sedan in igen, en liten tvekan på rampen men vi kunde stänga igen och andra gången var han helt cool, stod och åt med mulen i hinken och hetsåt inte som han gör när han är stressad! Känns betryggande, för på tisdag behöver lastningen funka, för då går flyttlasset inklusive häst till Åland!:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama