Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Jaha ni, då har osteopaten åkt hem. Vad blev då resultatet av det här? Hon började med Rosie. Böjde, kände och klämde, men innan hon börjat så säger hon. Har hon problem i munnen och då har människan inte ens tagit i hästen. Förklarade att det inte var något som jag kännt av men hon har slängt med huvudet en del det sista. Det visade sig att hennes tung"(ben)" var snett, satt inte hårt men iaf så det har stört henne. Hon hade en kota i nacken som var lite spänd men den släppte också relativt lätt. Däremot var hon riktigt spänd i svansen och hö. höft. Allt var lätt fixat så hon tyckte jag hade en fin tjej som kommer gå långt med lite mer muskler. :) Ska massera henne i bakkärran på bägge sidor några gånger i veckan för att hjälpa henne hitta "fladdret" i muskeln igen.

Bulan var som väntat stel. Framtill var det inte så farligt, satt även hon lite i nacken, men gick fort att ordna. Däremot var hon helt död i kopplingen mellan fram och bakdel i muskulaturen, reagerade inte ens när man stod bakifrån sett och trycker handflatorna motsvansen och uppåt ryggen. Är hästen bra och avslappnad i muskulaturen så skall den ju skjuta upp ryggen. Så här hade hon en hel del att göra men allt släppte och Bulan var helt slut.

Nu är det vila i två dagar med skritt om jag vill, därefter ska det bli spännande och se om det är någon skillnad. På Bulan kommer jag garanterat känna det men kanske inte denna gången. Vi har date med tjejen i januari igen :)

Over and out :D

Åh, vad jag blir avundsjuk! Gött att Rosie var så mjuk och fin. Spännande att se om du märker nå´n skillnad när du rider. Skulle själv så gärna åka till osteopat med min poppa också men inte aktuellt i dagsläget pga väglag,tid å julfix m.m.
Får se efter jul.
Är säker på att det finns en del..Lite stel och skjuter ut höger bog och går emot handen ibland. Bara det att det är såå långt till allt och jag vet inte riktigt vilken alternativmetod man skall använda sig av för att hitta och lossa ev. låsningar m.m.samt lite även för allmänkoll..
Magkänslan säger att det vore bra att kolla henne. Veterinärt har vi ju checkat av..

Ja riktigt skönt faktiskt. Men det finns ju alltid något att pilla med. Kul att fler tycker det är intressant med dessa behandlingar på hästar, vissa är ju helt och hållet emot det och menar på att deras hästar inte har några problem.. Hon är så bra den här tjejen för hon kommer alltid hem till en :) Så då slipper man körandet med transport.
Hoppas att Ni kan komma iväg och kolla någon gång eller att det släpper, är ju jobbigt när man känner att det inte går framåt i den takt man tycker det borde.
Något som inte har med hästar att göra men jag har ett marsvin som troligen flyttat till himmlen när jag kommer hem :( Hon var hängig nu när jag matade dem på morgonen... Tänk vad tiden går fort, hon är redan 7år...

jaja..

Alltid jobbigt att ta beslut om avlivning av ett djur. Men ditt marsvin verkar fått ett långt liv...
Har två stycken själv och det ena ca 4,5 år har fått ett bråck i rumpan så han har svårt att bajsa. Är en tidsfråga innan han också får kila vidare...

Ska bli spännande om du känner någon skillnad när du rider Bulan efter behandlingen...

Ja de är ju alltid det. Men det är ju det ansvaret och den tunga delen man har som djurägare. :(

Verkligen, ska ut en liten skritt runda på söndag sedan är det dags att komma igång igen :)

Ja, fast jag tycker väl att det flyter på ganska bra framåt så..kommer ju inte iväg så ofta till tränaren men när jag är där så känns det inte som att vi trillat tillbaka utan vi är där vi är och det känns o.k.
Mer att hon är lite muskelspännd också i bogen bla och det här att hon inte så lätt släpper igenom när jag jobbar hemma..
Ja, jag vill verkligen men har ju haft en jobbarkompis som är massör ute fast hon är inte så bra på att visa och förklara, det tycker jag är intressant när dom kan det också och visa var och hur man bäst masserar etc för att göra det bekvämt för hästen.
Hur gjorde hon när hon såg att det var någon samverkan mellan bakdel och framdel?

*kl* Lutar åt att det blir fjorden som får försvara familjeflaggan:D.
Måste ju spä på dotterns dressyrintresse;)...( Känns ju rätt lockande att tomta till honom också..)Men vi får se.
Ska ju ändå till tränaren på måndag med popplan sedan tror jag inte det blir mer innan jul.

"tryggt" att höra att jag inte fått allt om bakfoten då ;)
Min tränare sa samma på unghästkursen då min dam inte ville värma i trav utan bara ville gå över i galopp. "ta du och galoppera, vissa hästar passar det bättre att galoppera först och din är ju ett klart sånt exempel" Visst var det så, efter ett par varv i lagom lugn galopp så var det mycket lättare sen.

I helgen ska ja fota min dam och visa hennes nya frisyr. Igår kom nämligen en tjej ut och täckesklippte henne. Första gången i närheten av en klippmaskin någonsin och hon bara stod och myste :love: Fick en hel del beröm över hur trevlig hon var och att det verkligen märktes att hon litade på människor. Jag har sagt det förr, men hon ÄR en klippa :bow:. *stolt matte* :D

Okej, då hänger jag med. Har själv samma problem med Bulan, att man inte riktigt kommer åt dem där de sitter fast. Därför är det spännande och se vad som händer när jag rider nästa gång :)
Hon tog tag om höftkulan på nåt sätt och drog den mot framdelen på bägge sidor, det var inte en reaktion från Bulans sida. Rosie sjönk liksom ihop just för att hon hade enorm rörelse där. Sedan tar man även och trycker handflatan eller fingertopparna mot rumpan och upp mot ryggen. Skjuter de då upp ryggen så har de bra muskulatur och är inte stela, på Bulan så knakade det till i kotorna så tom massören rös.. Ska se om jag kanske kan bli filmad så ska jag visa. Är lite farligt om man inte känner sin häst eftersom de kan kicka då det är lite obehagligt de första gångerna.

Haha, jag håller på ER!!! :D Tycker absolut att du ska vara med på henne.

Tack så mycket alla som har kommenterat :D

*KL*

Just nu så har Bellis en välförtjänt vila i 3 veckor, ska alltså vila hela nästa vecka med, sen är vi igång igen :)
Hennes vila består av skritt, trav och kanske lite galopp i ca 20-30 min. Rider bara varannan, var tredje dag. Det märks att hon inte blir riden lika mycket, hon är superpigg och laddad, studsar runt i hagen som en galning när man ska hämta in henne :rofl:
På måndag ska hon få gå med i sitt första Luciatåg:D Ska bli kul och spännande att se hur hon klarar det (alla har ledare).

Men gud vad intressant! Jag fattar hur du menar med fingrarna o ryggen o Grå lyfter hela ryggen men jag måste prova på Majsan med!

Var håller din osteopat hus? Alltså åt vilka håll arbetar hon?

Kul att du tycker det. Om du hör kotor som låter (ibland när man sitter på en stol och vrider ryggen "åt fel håll" så kan även vi höra det) när du gör det på majsan så betyder det att hon har haft en liten låsning där. Ibland så kan man behöva göra det några gånger och släpper det inte så får man byta muskel och bearbeta en annan och så återgår man för att se om det släppte. En annan sak som man själv kan göra är de klassiska böja halsen mot rumpan, man kan locka med en morot för att göra det till en kul och god grej för hästarna. :)
Även kolla om de är spända i svansen, böja den upp och ner och gärna i cirklar, då släpper man spänningar som hänger ihop med låsningar i höfterna.

Tycker själv det är spännande med denna behandlingen för det händer verkligen grejer. De slickar sig om munnen, slickar på mig, gäspar och ser allmänt behagliga ut :)

Hon bor i Veddige, tror tyvärr inte att hon åker jättelångt men om Ni kan samla ihop ett gäng så kan jag prata med henne om hon kan åka uppåt :)

Kul med Lucia tåg :) Haha, så lustigt. När jag pratar vila så står mina helt och hållet, alltså rids ingenting. Tänk så olika vi gör :)

Jo, jag tänkte först att hon skulle ha vila utan ridning, men sen blev det såhär för jag vill inte att hon ska tappa allt för mycket muskler eller kondis. Vill heller inte riskera att flyga av :crazy: Hon är vääääldigt pigg och busig, verkar ha en sånhär :devil: bakom öronen nu.

Min vilar också helt och hållet nu. Men var och en gör givetvis det som passar en själv bäst. Däremot tror jag inte du behöver vara orolig att hon ska tappa så mycket på 3 veckor. Tror de behöver vila längre än så för att tappa kondis o dyl.:)

När min vilar så blir det helvila. Dom tappar inget på det!
Funderar däremot på om hon skulle må bra av lite tätare arbete när hon är igång? Har varit mycket nu så ibland blir det ett par da´r emellan. Se om hon blir lite coolare om hon får gå lite mer:crazy:.
Igår red jag ut i dressyrsadel i det vackra vädret. Fick nästan en euforisk känsla-det är sååå fiiint med snö+sol+orörda vägar med snötyngda träd så man nästan känner sig syndig som plöjer fram i det vackra vita orörda..
( Poetisk idag, julbord igår så det e´nog "day after";) )

Däremot kom tanken lite grann när jag red att efter alla olyckor som varit så kanske det inte är smart att ensam ge sig ut på en laddad unghäst i oskodda ridbyxor och dressyrsadel..Fast fördelen med snön är ju att det går att spåra en om man skulle ramla av..
Man ska väl inte tänka för mycket heller, då får man byta hobby..

Så mycket som din häst går när hon vilar är nästan samma som min går när hon är igång.;)

Testade igår i paddocken när hon började galoppera i traven för att hon stressade upp sig att fortsätta i galopp. Fungerade bra att jobba henne i galoppen i lösgörande och sedan gå tillbaka till traven när hon var "framriden".

Nu har vi fått töväder och tom regn i natt. Allt är halt och snön är inte roligt längre.:crazy: Usch.

Har ni tänkt på en sak? Hur himla bra den här tråden är!:D Vi utbyter erfarenheter, ger varandra tips, är öppna för att prova allt åtminstone 1 gång osv sov.

T ex så tänker jag på guppey varenda gång jag styr mot ett hinder!:D *kuta med ryggen, kuta med ryggen...*

Jag tänker på pollys fina häst när jag rider dressyr....o på happyriders hästs enormt fina språngkurva när Majsan hoppar!

Avels häst har jag ju tyvärr inte sett så mycket in action men jag funderar ofta över var hon fått sin enormt vackra exteriör ifrån?

osv osv...

Är det bara jag som gör så?

:D

Tessalonica, dig ägnar jag också en hel del tankegång åt...t ex på hur långt du kommit med din hoppning, hur mycket du tagit dig själv (och Rosie förstås) men har du tänkt på hur mycket bättre du själv rider nu än i början av tråden?

Adventskramar till era allihop!;)

Jag kan bara hålla med!!

Tänker på er andra en hel del och sen var det så himla kul att träffa några av er vid ft-träningen. Hoppas verkligen vi kan göra om det i vår och att fler kan vara med då!!

Jag inspireras också jättemycket av er andra och lär mig nya saker. Jätteroligt!

Hoppas verkligen "vår" tråd kan fortsätta vara så här rolig och positiv.
Kram Jenny

Oj, jag blir alldeles rörd :) Håller helt klart med. Jag testar i princip allt som skrivs här i tråden. Det är spännande och se om det fungerar för oss och om jag på något vis kan förbättra det. Nästa grej för oss blir att värma lite smått i galopp och se om det gör någon skillnad ;)

Tack Nova. Är jättenöjd med min och mina hästars utveckling men kanske har jag själv utvecklats mest med tanke på min ringa erfarenhet. Men jag hade aldrig varit där jag är idag om det inte var för duktiga tränare och så självklart ER!!!! :D

Vi måste absolut träffas igen. Ska se om jag inte kan ordna ihop någon mer FT träning och ev bjuda Er allesammans ner till mig när mitt ridhus står klart :)

Massor av juliga kramar från Emma och pållarna i Horred

Sitter här hemma och undrar hur det går för Avel och Rivica på dressyren idag :) Håller tummarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama