Sv: Del VI hur går det för era 06r?
Grattis! Väntar med spänning på filmen!
Här är det mesta motigt just nu, skulle ha varit iväg på sadelutprovning idag, men jag har haft alldeles för mycket i skolan de sista veckorna så det har inte blivit någon lastträning som tänkt, han har i stort sett vilat..
Tänkte åka en tur igårkväll, men han var uppe i varv så vi nöjde oss efter att ha gått genom transporten några vändor. Imorse var ingen bra morgon, lite stojigt på stallet, hästar som gnäggade och han var på tårna från början och körde sin "upp och vända på bakbenen och springa iväg med nosen mellan frambenen" några gånger när han tyckte att jag satte för mycket press på honom (=smackade för mkt eller lade lite tryck i grimskaftet). Har en smal repgrimma som är det enda som får stopp på honom men i all snö åkte jag som en vante efter..
Insåg att en sadelutprovning inte skulle vara nån bra idé efter att han skenat sig svettig i hagen när han kom lös en gång, så vi gav upp den tanken och började om, slutade när han stod lugn i transporten iofs med bakbenen på rampen, inte helt inne men bra ändå. Suck, ibland är han en riktig j-vla fux, tjurskallig och envis som få! Han gillar verkligen inte när man får kommando, kan liksom få för sig att dra mitt i allt bara, som att han kommer på att man håller på att vinna över honom!
Så nu är taktiken att göra transporten rolig (mat och beröm) och träna lydnad från marken utan transporten. Jag har tappat lite kontinuiteten med det och han är verkligen som min lilla terrier, behöver påminnas ganska ofta om vem som bestämmer.
Bjuder på en liten film från förra veckan, fick med min sambo på promenad som kunde filma en härlig snögalopp! Tyckte själv att jag såg stor ut på honom på filmen, vet inte hur hög han är riktigt, men jag är ju 176..
http://www.youtube.com/watch?v=jBCUll8_R6c