Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Vi måste absolut träffas igen. Ska se om jag inte kan ordna ihop någon mer FT träning och ev bjuda Er allesammans ner till mig när mitt ridhus står klart :)

Men du vilken himla, himla jätterolig idé.
Tänk om vi kunde få till det och samtidigt se till och bjuda in ngn tränare för de som vill.
När ska ridhuset vara klart? Blir ju sugen nu direkt:D.

Ja jag kanske skulle kunna höra med min tränare i centrerad ridning om hon kunde ha ett pass och kanske kolla med en hopptränare också :D Hade ju varit jätteroligt. :)

När vi (jag och pappa) bestämt allt och är överrens så tar det ca 8v. Men då är det uppsatt och klart. Men till våren ska det absolut kunna ske :)

Jag svävar i sjunde himlen.:d Vilken häst jag har.:D

Hon var helt cool på tävlingen. Har aldrig varit innanför dressyrstaket innan. Eftersom vi red på kort banan fick vi vara på nedre delen när ekipaget innan red. Skyndade mig in på banan när det var min tur och visade domaren från alla håll. Ingen reaktion.:laugh:

Red hela programet och gjorde som man skulle och hade rätt gångart överallt. Fattningarna blev hetsiga men det blev rätt galopp;)

Var supernöjd med henne när jag skyndade hem. Skulle tillbaka som funktionär. När jag kom tillbaka hade strömmen gått så alla som skulle rida LB och högre fick ställa in. Fortsätter troligen nästa vecka med KM.

Fick hämta mitt protokoll och hörde då att jag skulle få rosett. :laugh: Tänkte att man fick nån clearround rosett om man kommit över en viss procent men icke, Vi hade vunnit LC1.

Hade ridit ihop 69,25 %:laugh::laugh: Helt fantastiskt, Jag som tyckte att de andra såg så proffsiga ut på framridningen och så kommer jag med min lilla bebis och vinner.

Jonas filmade hela ritten så film kommer så fort Sara har fixat till den.

Grattis! Väntar med spänning på filmen!

Här är det mesta motigt just nu, skulle ha varit iväg på sadelutprovning idag, men jag har haft alldeles för mycket i skolan de sista veckorna så det har inte blivit någon lastträning som tänkt, han har i stort sett vilat..
Tänkte åka en tur igårkväll, men han var uppe i varv så vi nöjde oss efter att ha gått genom transporten några vändor. Imorse var ingen bra morgon, lite stojigt på stallet, hästar som gnäggade och han var på tårna från början och körde sin "upp och vända på bakbenen och springa iväg med nosen mellan frambenen" några gånger när han tyckte att jag satte för mycket press på honom (=smackade för mkt eller lade lite tryck i grimskaftet). Har en smal repgrimma som är det enda som får stopp på honom men i all snö åkte jag som en vante efter..:devil:
Insåg att en sadelutprovning inte skulle vara nån bra idé efter att han skenat sig svettig i hagen när han kom lös en gång, så vi gav upp den tanken och började om, slutade när han stod lugn i transporten iofs med bakbenen på rampen, inte helt inne men bra ändå. Suck, ibland är han en riktig j-vla fux, tjurskallig och envis som få! Han gillar verkligen inte när man får kommando, kan liksom få för sig att dra mitt i allt bara, som att han kommer på att man håller på att vinna över honom!

Så nu är taktiken att göra transporten rolig (mat och beröm) och träna lydnad från marken utan transporten. Jag har tappat lite kontinuiteten med det och han är verkligen som min lilla terrier, behöver påminnas ganska ofta om vem som bestämmer.

Bjuder på en liten film från förra veckan, fick med min sambo på promenad som kunde filma en härlig snögalopp! Tyckte själv att jag såg stor ut på honom på filmen, vet inte hur hög han är riktigt, men jag är ju 176..
http://www.youtube.com/watch?v=jBCUll8_R6c

WOW!!! STORT GRATTIS!!!! Så himla roligt! Kollade hemsidan och såg startlistan så då tänkte jag att nu rider ni säkert :) Jättekul!! Och skönt att hon skötte sig så bra!
Ska bli kul att se filmen!!

Tråkigt att han krånglade så med lastningen. Det där med att sticka har min vallack också haft för sig. Det har hjälpt med kedjegrimskaft några gånger på honom, över nosen och bak genom fästet där. Tänk på att det kan bli riktigt farligt om han bara sticker när han är i transporten. En gång så brände han sönder mina händer, han stack och jag kämpade med att hålla grimskaftet, en annan gång fastnade grtimskaftet som då var längre i lemmen på transporten och han fick ett himla ryck i nacken när det tog stopp...
Kedja kan vara en bra livlina ett tag tills han gett sig. Något som kan vara värt att testa.

Galopp i snö ser underbart ut, tyvärr har vi inte den snömängden här nere att vi kan rida på åkrarna ännu...men det kommer nog :)
Vad är det för slags sadel som du är ute efter?

ÅH, vad kul. Grattis!:banana:

kl.

Idag skrittade Doris och jag en sväng i skogen varvat med lite klätring. Hon var jättesnäll och bara pulsade på,:love: Och vad lösgjord hon blev, trots skritt på halvlåga tyglar tuggade hon ordentligt på bettet. Underbara hästen:bump:

Jättestort GRATTIS!

Jättebra gjort, hoppas nu verkligen du känner dig stolt och nöjd med dig själv också... För om din pålle skötte sig så bra så är det ju faktiskt pga dig!:bow:

Ser fram emot filmen...

Här kommer en länk till filmen.:)

Jonas började filma en bra stund innan jag började med programmet.
Kvaliten är inte den bästa men det får duga. Den vackra musiken är original, det var den vi red till.:D

http://www.youtube.com/watch?v=i4HAaCuhmVQ

Men grattis! Vilken härlig debut! Nu är det bara att fila vidare o ge sig ut bland dom stora barnen o tävla på!:D

Hon går i en härlig form med nosen framme hela tiden, mycket bra, o har underbara rena gångarter som finns stor utveckling i så den hästen lär du få mycket roligt med!

När han får mer massa så kommer du inte att se så stor ut. Tycker inte du gör det i dagsläget heller direkt men du har långa ben o han är rätt så smal ännu.

*kl*

Har inte hunnit läsa sista inläggen än, men såg att det gått toppen för Avel på tävlingen GRATTIS!!

Här kommer ett par bilder på min nyfriserade dam.

Uploaded with ImageShack.us

Inte så lätt att ta bilder inne i en box, men men.
Kommer en liten film senare, måste iväg och hämta lite havre till kusen nu ;)

Ser bra ut! Som du själv skrev: Vilken härligt cool häst. Tycker verkligen din häst är jättefin.
Visst får man mersmak när det känns bra på debuten?

I vår blir ni farliga på dressyrbanan.:)

Tack alla.:)

Visst gav det mersmak. Vi får ge oss ut på småtävlingar till våren.
Får bara träna på galoppfattningarna...

Idag blev det en skön uteritt i ridspåren. Hon behövde få komma ut och lufsa runt i snön lite.:laugh:

Ser fint ut på bilderna. Svårt att få det lika på båda sidor.:)

Jag klippte bara halsen och bogen för att slippa det problemet...
Behöver nog klippa henne igen snart och då kanske jag vågar mig på att klippa som du har gjort.

Ser mycket prydligt ut! Men vilket litet o fint huvud hon har? Jag är jätteavis på alla som har små söta huvuden, Majsan ser ju ut som en Åsnetravare!:eek::D

AVEL:
Vilken fin form hon går i :) Nu får nog vi lägga i en växel här hemma och komma igång med. Blir riktigt sugen :)

ARAMIS:
Snygg klippning, själv helklipper jag, även huvudet (om jag får). Hur går det med ridningen?

KL

Har varit ute på underbaraste ridturen idag :) Bulan var den som fick bli lårvärmare. Med tanke på kylan, och att hon inte är van vid att ridas ut så kan jag inte säga om osteopaten gjort någon skillnad. Hon har lite fullblods arier för sig, taktar en del i början av ritten. Slutade när hon blev varm och lite lösgjord. Älskar verkligen den här hästen och det känns så himla rätt, ångrar inte beslutet att köpa henne. Så taggad hela tiden men ändå villig att göra så gott hon kan under situationen, samtidigt välrdens gossigaste häst som är framme med huvudet hela tiden, vad man än gör :)

Rosie ska få sig en mysstund ikväll och så blir det ridhuset imorgon, då ska de även få nya skor :D

Åh, vad tjusiga ni är:)! Mycket imponerad! Ser swupertrevligt ut och många övergångar var jättefina och det ser ut som hon lyssnar bra och inväntar dina instruktioner.
Jättefin är hon!!! Grattis!

*kl* Var iväg med dottern å fjorden och red samma program fast det var mindre tjusigt:D..Fick bara ihop 55%..Vi var väääldigt oförberedda denna gången, fick iof. beröm för härlig energi samt söt häst:crazy:.
Stackars dottern gick det inge bra för alls så hon var riktigt ledsen, han gick inte fram nå´t så tyvärr tog energin slut. La in värsta obstinatväxeln den lille busen...
Jobbigt att vara ponnymamma när ens dotter sliter med sin häst som lyssnar nada på framåtdrivande men förhoppningsvis har det lärt dottern att vara mer förberedd till nästa gång å då får hon rida två ggr istället..
Hjälper ju inte att kunna programmet bara;), även om det sitter som ett rinnande vatten..

Tack, jag tycker själv att hon ser mer vuxen ut nu, klippt och prydlig och inte en lurvig unghäst.

Det går frammåt med ridningen. Red lektion igen i lördags och då tog vi lite nya grepp. Provade en "ny" framridning. Hon har ju varit lite "handbromsen i" om man säger så. Nu hade tränaren diskuterat lite med någon annan som hade haft många Quite Easy avkommor (min är efter Santino, Quite easy, Cortez) och många hade varit just som min. Där gjorde dom så att dom alltid värmde på helt långa tyglar.
"hafs-ridning" där dom bara får springa på frammåt och komma igång själva.

Det gjorde verkligen skillnad!!! För det första så tyckte hon det var toppen. Travade iväg i full fart, rullade över i galopp och började bus bocka :D, tjoho det här var kul sa hon. Naturligtvis tog jag ner henne på jorden. (Jag kanske inte uppskattade det lika mycket ;) ) Men sen när jag tog tyglarna och började jobba så var det jätteskillnad. Hon bjöd hela passet, jag behövde inte kämpa som en tok och självklart vart allt lättare.

Måste få med mig någon att filma lite nu, för jag vill se hur hon rör sig. Det känns ganska lovande bitvis och det är SÅ kul att utveckla henne. :love:

Här kommer den lilla utlovade filmen från hagen, min lilla bus.
(fattar inte hur man gör för att få in den.... ni får trycka på länken för att se. :o
http://yfrog.com/mimn9z

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama