Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

sådär ja, boxen fylld med nytt spån, tiden rusade iväg, red två hästar också, och vips var klockan mkt efter allt stallgöra...så imorrn måste jag stängsla hagar också. Och så kom jag ju på i sista sekunden att jag måste städa stallskåpen...rena pysseldagen. Mysigt! Och kan bli annat än på gott humör när semestertiderna börjar närma sig!? :laugh:

Blev bara lite nyfiken, hur ställde de diagnosen knäledsinflammation om de inte såg ngt på röntgen och inte kunde släcka hältan med bedövning? Kan ju isf lika gärna sitta i hasen om hon har böjprovsreaktion?? Var det inte så att hon även hade en galla i hasen som du märkt tidigare? Kunde inte låta bli att fråga..

Har varit ute ur tråden ett tag nu, min strulhäst är inte bra i sina ben så jag håller nu på och sätter igång honom efter vila och ledbehandlingar, dessutom är han ju -05a men jag läser vad ni pysslar med eftersom han ligger så långt efter, och längre halkar han i den här takten. Han får troligen sommaren på sig, om han inte är bra i höst kan jag inte ha honom kvar, hans problem bottnar i någon snedhet genom kroppen, som ger sekundära problem.

Låter härligt! Jag behöver också ha en heldag i stallet snart för allmänt uppfräschande bland vintertäcken osv. Man har ju en hel del som bör tvättas :) När skulle han komma hem?

Krusmynta, oj, minns inte att din också varit skadad. Huja här hemma tycker jag var och varannan människa får sjuka hästar och måste ta bort dem.. :( Ska ju själv avliva min äldsta häst i sommar pga ålder, känns riktigt tungt..

KL

Idag har jag varit iväg på magnetröngen igen. Jag har problem med att jag inte känner när jag behöver kissa, var tydligen inte alls bra när jag var på återbesöket förra veckan så idag var det dags att åka in i tunneln igen. Det enda jobbiga med det är att jag måste ligga på ryggen, är fortfarande svullen och öm.
Läkarna är rädda för att jag har en nerv i kläm i ryggen och det kan ha lett till diskbrock :( Låter ju ingen höjdare. Men jag är optimist, orkar inte vara sjuk mer. Nu ska jag igång och hoppa och dressyra igen.
Det är tre veckor sedan imorgon, himmel så fort tiden går.

Denna helg kommer han hem (om allt går det ska...)

Vad jobbigt med magnetröntgen. Jag får lite lätt panik av att ligga i tunneln (har också gjort det några ggr för ryggen och nacken) en gång skruvade dom fast huvudet helt så jag skulle ligga helt fast. O den gången upptäckte jag att jag led av klaustrofobi, herrejisses...beundrar dom som somnar i tunneln. Jag ser mest ut så här :eek:

Vad roligt att han är på väg hem! Jag tror att det är klokt att ta hem honom nu, ta det lite piano några veckor så att han får smälta det han varit med om och så att du hittar tillbaka till ridningen på honom. Sedan om han skall iväg på mer utbildning eller ej kan du ta ställning till senare.

Åh, Krusmynta är det du:)! Tråkigt med din häst, verkligen..har undrat vart du tog vägen..håller alla tummar att han ska rätta till sig!

Jo, så här var det, att på rakt spår släckte bedövningen hältan och hon visade heller inte missnöje vid böjningen av knäled ( Vilket hon gjorde utan bedövning ) men när jag longerade på böjt spår så haltade hon och därför har veterinären teori om ev korsbands-skada ( heter det så?)..blir så mycket information..
Hur han kunde säga att knäleden var inflammerad vet jag inte, men troligen då av att hältan släcktes på rakt spår. Behandlas nu bara med metacan och fick inget sprutat i leden. Vid bedövning kotled så visade hon hälta även rakt fram..

Idag hade jag telefonkontakt med honom och frågade då varför man inte sprutade med kortison men då var hans teori att på den typ av skada han tror hon kan ha så är det vila det som gäller.
Har dock tack o lov lyckats tidigare lägga åb. till den 21/6 och då blir det väl ul. också. Sen har jag en fundering, att skadan kanske sitter högre upp ändå, i bäcken eller kors just för att jag tkr hon är lite sned och sedan vet jag ju att hon gick omkull vid inridning vid ett tillfälle när jag skulle sitta upp ( halkade på en isfläck), märkte absolut inget då men funderar ju på om hon kan ha orsakat förskjutningar eller något som blivit i sammband med det..
Lite jobbigt och man funderar hit och dit på orsaker m.m..

Fy, det låter inget vidare. Men du är ju otroligt härlig och full av optimism:)..
Åsså bara lite drygt en månad kvar till bröllopet, är ju så underbart, tror jag gifter om mig men med samme gubbe jag har fast på sommaren den här gången;)..

..har inte lärt mig redigera..såg att jag skrev att dom bedövat kotled, menar hasled:crazy:. Både has och knä röntgades och bedövades..

Men hej Krusmynta! Vad kul att du kollar in ibland men vad trist med din hästs ben? Vad är problemet?

Dressyrteamet: Att säga att din nya häst inte är så mycket tävlad är väl inte riktigt med sanningen överensstämmande och om så vore fallet så är du på god väg att ändra det drastiskt med tanke på att du gjort 6 st starter i Msv C på en månad....

Ja det ska bli riktigt roligt. Har köpt de sista sakerna till mig själv idag så nu ska väl det mesta vara ordnat :)

Dressyrteamet, Roligt att han är hemma. Lägg upp lite bilder!

Nova, Hur går det med dina pållar? Längesedan uppdatering :)

Och alla andra som kom in som nya i våras, hur går det för er? Tycker det är vi gamla rävar som håller liv i tråden. Uppdatera oss, eller mig iaf :D

KL

Usch, idag mår jag skit. Har åkt på en förkylning som heter duga och hostar å bara fräser. Blä! Låter ju som en karl! ;) Pållarna får stå några dagar nu då jag ska komma igång på jobbet igen och transporten ska in på service. Har redan haft den i 1,5 år. Jisses!

Skönt att läsa "mellan raderna" att du låter så pigg o glad Tessan! Jag var orolig för dig där ett tag....men klarar du att sitta så länge med ryggen som det är på jobbet?

Det går bra med mina, nästa helg är det äntligen dags för fälttävlan igen med Majken, tänk att man kan glädja sig så åt en tävling...ha ha haha

Hoppas du blir av med förkylningen snart iaf!:banana:

tävlad är den. mest som unghäst en del starter o lite som äldre. däremot är den mkt riden o alltid vart igång mkt. bott i flera länder o därför inte tävlat aktivt. dressyrdomaren från senaste tävlingen har dömt han för ngt års sen i annat län o kom fram o sa att han va jättefin nu. kändes jättekul o höra :) vi passar fint tillsammans o det känns väldigt bra med honom. är så glad att hittat en häst som man klickat så fort med.

Senast ändrad:

Baristo har vilat tre dagar nu, har haft fullt upp men idag åkte jag upp i tid så att jag skulle hinna röra lite på honom, sedan hade vi tänkt att min mamma ska komma upp nån kväll i veckan och filma lite på honom!

Men när jag kom till hagen så hade han klivit skon snett och trampat in ena sidokappan i hoven :crazy:, så han kunde ju knappt gå in. Fick av skon och det blev ju myckt bättre men han linkade fortfarande av att bara skritta på stallgången så det blev inget mer idag inte... Och hovslagaren är på semester, just typiskt! Skrubbade rent och det verkar inte ha tagit på nåt jätteilla ställe utan ungefär där sömhålen satt men får ju såklart hålla efter och hoppas på att det inte blir nåt värre av det!

Vilken himla otur du har med den hästen!!:mad: Hoppas du får tag i nån annan hovis så det inte blir en hovböld.

tävlad är den. mest som unghäst en del starter o lite som äldre. däremot är den mkt riden o alltid vart igång mkt. bott i flera länder o därför inte tävlat aktivt. dressyrdomaren från senaste tävlingen har dömt han för ngt års sen i annat län o kom fram o sa att han va jättefin nu. kändes jättekul o höra :) vi passar fint tillsammans o det känns väldigt bra med honom. är så glad att hittat en häst som man klickat så fort med.

Hoppas att du har en bra hemmatränare som kan hjälpa dig bibehålla hästens utbildningsnivå. Om du bara har haft nya hästen i en månad rider du fortfarande på förra ryttarens ridning. Det är likadant med unghästen. Tänk på att det är tränarens ridning du rider på när du får hem den och försök förvalta hennes arbete.

Varför ville tränaren ha tillbaka unghästen förresten? Varför är det så viktigt för henne att visa den på unghästtävlingarna?

Jag gör så gott jag kan för att hålla hoppet uppe :) Nja det fungerar sådär men jag har höj&sänkbart bord så har bra möjlighet att få det att fungera. Hoppas bara att det kommer gå lika smidigt som jag vill att det ska göra nu i starten. Hej tjuvjobbat lite i veckan och det har gått hyffsat bra.

Åh så roligt. Jag har spånat på lite tävlingar till hösten :) Känns riktigt pirrigt i magen att äntligen våga kika lite på dem. Men måste komma ut med dem i skogen först, men är förbjuden av blivande maken att ge mig ut än. Rider ju alltid själv så han vill inte att något händer innan huvudet vilat klart..

Dressyteamet, Ja du får gärna skicka länk :)

Även om Disa och jag funnits i tråden ett tag, så känner jag mig träffad - är inte så duktig på att uppdatera om oss.

Så... Jag har legat i hög feber mitt i värmeböljan och tävlingspiloten har fixat med Disa. De ska göra sin fjärde dressyrstart tillsammans imorgon. Och om en vecka blir det säsongens fjärde hopptävling. Till den tävlingen är det tre hästar till som kommer från samma uppfödare som Disa, så vi ska ha en liten träff. Blir skoj.

Och så önskan om fortsatt gott tillfrisknande för dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama