Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Hon skyggade och hallkade till ooch trampade ner snett i ett dike/slänt.
Det är därföör jag lite funderar på en ev sträckningav något slag.

Det ena hon har behöver ju inte hänga ihop med det andra om och vad det nu kan vara..

Är det inte så att det är svårt att släcka en knäledsimf. då det är flera olika leder och de kan spruta på olika ställen?
Saras häst hade problem med knäna när vi precis hade fått henne och det kom troligen från krånglande rygg. Vi har haft koll på ryggen med kiropraktor etc sedan dess och hästen har aldrig mer visat hälta från knäna:D Hon har peppar peppar hållit för det mesta sedan dess.

Kan du inte be att få en veterinör som är kiropraktor också? Då kan de ju gå över ryggen och se om besvären kanske börjar där.

Hon blev alltså inte sprutad i någon led utan bara metacam?
Nu hoppas vi allt blir bra men förstår att det är oroliga veckor till återbesöket.

Bild på den lilla om ska heta Maui. Sara åker ju dit på lördag. Oj oj hur ska jag klara själv att leda in och ut i hagen? Har tre dar på mig att lära den lilla:crazy:

96006.jpg

Men oj polly, vem spekulerar?:confused: Oavsett hur hon fått denna inflammation så är det iaf samma sak som ponnyn i mitt stall haft men hon HADE även en inflammation i ett ligament. Det tog 3 månader att läka men verkar nu, efter 3 månaders igångsättning, hålla fint. Så 6 mån efter skadan upptäcktes är hon alltså frisk.

Men jag tror du kan påskynda läkningen genom att köra laser på knäet. Vet du om det finns någon i närheten av dig som behandlar med det? Ibland kan t om kliniken rekommendera någon.

Ponnyn fick sin skada genom att trampa på en spik i skogen, gjorde ju JÄTTEONT så hon kastade upp benet rakt bakåt o sträckte då ligamentet som sen blev inflammerat.

*kl*

Återbesöket gick bra, han var helt ok nu! Han fick gärna ha butta en vecka till för säkerhets skull men det var inga problem att rida som vanligt. Veterinären sa också att om vi hade planerat tävling midsommarhelgen så kunde vi sluta med buttan ett par dagar tidigare, men det känns bättre att vara på den säkra sidan och jag var ändå inte speciellt sugen på den tävlingen eftersom det är en bra bit bort. Så det blir den 16e Juli eller evt den 2a vi åker iväg som det ser ut nu.

Han var egentligen klar att tävla redan innan vi började behandla, och han har ju inte varit avställd utan hållts igång under hela behandlingen, blivit riden senaste veckan och innan dess gått på töm och lina.

Sen så kommer jag inte att rida annorlunda för att det är tävling, nu i början blir det mest bara miljöträning. Jag vill gärna att han ska få gå några tävlingar med lite lägre krav innan man börjar bry sig om resultat, och eftersom jag bara ska ha honom tills slutet av sommaren och inte vill att han skall behöva gå för ofta tycker jag ändå att det är bättre att börja så tidigt som möjligt!

Vi körde stötvåg/chockvågs behandling på en senskada för att påskynda läkningen. De gjorde detta på kliniken. Försäkringen tog inte just själva kostaden för behandlingen men allt runt omkring som var mycket dyrare:o

Vissa säjer ju att biolight eller liknande kan hjälpa. Du frågade inte veterinären om det? Fnns ju många som utövar.

KL

Lilla fölisen blir troligen brun som sin mamma. En liten vit kota bak annars inget mer än stjärnen.;)

Vilken duktig hjälpreda du har!!! Men framförallt vilken cool, snäll och fantastisk liten Rosie.:love:

Avel: Den lilla var ju underbar! Så fint med en ordentlig stjärn...

Polly: Jag tycker inte du ska oroa dig nu utan ta en dag i taget och ställ dig in på att hon ska vila. Jag tycker du ska tänka positivt och så får du se vad som sägs på åb. (inte helt enkelt, förstår det...)
Jag hoppas och tror att det går bra!!!!

Jag hade tänkt mig 40-50cm. Då vet jag vad andra tycker iaf :) Hon är hittils väldigt cool av sig och hoppat det mesta. Får väl testa mig fram lite beroende på dagshumöret...
Kan det bli för mycket med två starter? Tänkte om man skulle köra första i trav och sen i galopp? Men kanske blir för jobbigt och då negativt...

Tack för svaret iaf! :)

:o..menar inte att någon gör det här..uttryckte mig konstigt..Bara jag själv som funderar och spekulerar..
Vet att på hästvård kan det ibland bli lite uppdrivet så man bara blir än mer nojjig, även om den är superbra att läsa ibland.
Tackar för pepp och tips på andra som behandlat. Det som ni beskrivirt låter ju inte så farligt, både avel och Nova.

MEN. vetten sa att jag skulle förbereda mig på att det kunde vara illa då han väl tyckte sig ha bedövat rätt men att hon ändå inte kunde använda benet korrekt och hade teorier om att det kunde vara en gammal ligament/frakturskada..
Tre veckor går ffört och sjukhage ute 5*5 m under dom två första veckorna och sedan lite, lite större om hon håller sig i stillhet. hon är inte superaktiv med den gammla 27-åringen vi har här nu på lite bete och som rid&pysselmaskot till barnens kompisar:)..

Måste säga att jag reagerar när din vet säger att du kan sluta med buttan några dagar innan tävling då det är 14 dgr tävlingskarens på det...

Vad blev hans diagnos till slut? Enbart ryggont? Om det nu är så förstår jag inte varför vet tyckte att han skulle hållas igång. Hans onda rygg lär ju inte bli bättre och läka om den inte får vila? Vill absolut inte skälla eller lägga något på dig men våga ifrågasätt veterinären. Det är ju du som i slutändan bär ansvaret för din häst och hästens hälsa.

Nu lägger vi det åt sidan.. Hoppas att det blir den 16 juli, då ska jag tänka på Er om jag hinner, ska ju hinna gifta mig den dagen med :D

Avel, hon ser himla söt ut på bilderna :) Du får bjussa på mer söta fölisihagenbilder när du har tid.

Rossee_90, det kommer säkert bli kanon. Ta det lugnt bara så kommer det bli kanon. Lägg inte för stor vikt vid att ni måste klara det bara, även det minsta kan skrämma en 5-åring ;)

KL

Igår var jag hemma hos en kompis som hoppade Bulan. Gick hyffsat bra. Hon är ju inte hoppad sedan jag flög av men det verkar inte ha satt några spår i damen som tur är. Nu till det kluriga. Bulan hoppar jättefint för det mesta men hennes akilleshäl är ju frambenen.. Hur ska jag träna upp henne så hon inte smäller i bommen med hovarna?
Baken är 2m upp i luften medans hon fram som jag upplever det inte får upp benen. Hon har ju fin frambensteknik när det väl blir bra men det är väl typ var tredje gång.

En annan sak som vi var rörande överens om var att hon nästan blivit lite skänkeldöd. Hon har ju aldrig varit det innan och första gången som jag kände det var nu när hon kom igång igen efter olyckan. Hon har gått upp en hel del sedan de börjat gå i sommarhagen. Kan det vara så att hon är lite för rund?
Kommer träna mycket på det här för att få samma känsla igen men det känns ju lite småknepigt att hon bara dör av sådär i sidorna..?

Svarar väldigt snabbt eftersom jag måste till jobbet!:)

Travhoppa mängder med serier för att få henne snabbare i frambenen o lite långsammare bak! Antagligen kommer hon för fort mot hindret o då hinner inte frambenen med.

Ang skänkeldödhet så sätt på dig ett par sporrar så du får henne att reagera på lätta hjälper igen, finns inget värre än när man måste sparka fram dom...

Ja, han ska ha butta fram till den 14e. MEN, om jag ville tävla den 26e så gick det bra att sluta ge den 12e också (iom 14-dagars karensen), hon sa att ett par dagar hit eller dit inte skulle göra så stor skillnad. Men det känns väldigt onödigt att avbryta behandlingen bara för att kunna tävla, så vi kör på fram till den 14e och tar täving den 16e eller evt den 2a Juli, i vilket fall väl utom karenstiden.

Diagnosen är att han är tät i ryggen mellan 14e och 15e segmentet och var kraftigt iflammerad där. Tät kommer han alltid att vara, men ontet kom ju av inflammationen och det är den vi behandlade.
Jag vet inte vad som är vanligt när det gäller ryggbehandlingar, men jag tycker det känns ganska logiskt att det inte är samma tillvägagångssätt som i ett ben t.ex.
Benen belastas ju hela tiden av hästens tyngd, medans ryggen egentligen bara tar vikt när en ryttare sitter på. Första 10 dagarna efter behandlingen gick han utan ryttare och efter det kunde jag rida varannan dag. Att han är igång och rör sig ökar ju blodgenomströmmningen och det borde väl vara positivt för läkningen?

Så tänker jag i alla fall, väljer att lita på veterinären. Men håller såklart stenhård koll på ryggen ifall han skulle bli det minsta öm igen.

knapplån

Hämtar hem min 06.a till helgen. Har bara träffat pållen en gång sedan feb. Känns som jag börjar komma igång på allvar med min ridning igen sedan jag hämtade min nya häst. Ska dock bli roligt att få pussa & gosa med 06.an igen för det är han expert på att göra.

Spännande, ska han inte vara kvar hos beridaren längre? Fick för mig att hon skulle tävla honom? Kan ha fått det om bakfoten, händer rätt ofta nu ;)

Du får visa film och bilder på honom när han är hemma. Var ju längesedan som vi fick se honom. Vad är det för ngt nytt du köpt? Och hur går det med lillfisen? Blev han frisk?

Han är tävlad en tävling, vann LB med 69% och kom 2:a i sin debut LA:3 på ca 72%. Dock slapp han domarbord *haha* o hade turen att ritterna bedömdes i bil för domarbord funkar han fortfarande inte med - ännu. Men nåja, det är ngt vi får fortsätta med att träna vidare på, ngngång så släpper det. Tränaren vill gärna ha tillbaka honom men jag får nog ta o fundera lite på det. Jag vill gärna, men det blir väldigt kostsamt att ha dom på sådan träning o betala för boxen hemma. Vi får se hur det blir! :laugh: Nu kommer han få varva ner lite mentalt (men inte ställas av) en period.

Har hämtat en 11 årig valack. Inte tävlad så mkt men är trevlig. Lite reserverad ännu men det börjar släppa mer o mer. Igår fick jag tom pussa han på mulen! :laugh: vi har hunnit starta msvc och kvalat vidare till msvb. Har bara haft han lite över en månad så det är fortfarande i lära känna stadiet. Han är lite mindre än 06.an. Ca 168 i mkh. Jag gillar honom.

lillen är röntgad nyligen igen för 3:e gången. Han står fortfarande i sjukhage men ska nu släppas ut i en stor hage om några dagar med lite gräs för att börja vänja sig med det. Därefter får han gå ut på sommarbete med kompisar. Han har en spricka kvar som inte läkt men resten ser riktigt bra ut så jag slapp ta bort honom o fick ge han en chans till då det gått över förväntan! :) Han sköter sig väldigt bra också med allt. Superlätt i all hantering. Jättesnäll och rar. Veterinären trodde han skulle vara färdigläkt om några veckor.

Han är tävlad en tävling, vann LB med 69% och kom 2:a i sin debut LA:3 på ca 72%. Dock slapp han domarbord *haha* o hade turen att ritterna bedömdes i bil för domarbord funkar han fortfarande inte med - ännu. Men nåja, det är ngt vi får fortsätta med att träna vidare på, ngngång så släpper det. Tränaren vill gärna ha tillbaka honom men jag får nog ta o fundera lite på det. Jag vill gärna, men det blir väldigt kostsamt att ha dom på sådan träning o betala för boxen hemma. Vi får se hur det blir! :laugh: Nu kommer han få varva ner lite mentalt (men inte ställas av) en period.

Ja det är väl självklart tränaren vill ha tillbaka hästen, alla vill ju tjäna pengar såklart och särskilt när det är ganska dött på den marknaden idagsläget :)
Hade tränare väldigt gärna velat ha hästen hade denna tagit den gratis för dig.

Jag kommer nog också snart bli aktiv i eran tråd, men allt är inte klart än så jag avvaktar lite :)

Håller med Novali angående seriehoppning för att förbättra frambenstekniken men också styrka. Jag tänkte på om det är vid några speciella tillfällen som hon tappar frambenen, typ när hon kommer nära eller stort osv? Unghästar kan ju ibland vara lite långsamma i fram för att de inte är tillräckligt starka och därför blir lite "framtunga" (inte att de nödvändigtvis går på bogarna men att tyngdpunkten ligger lite för långt fram s.a.s)

Vad gäller skänkeldödheten kan jag märka samma sak på min ibland när han vilat eller om han lullat runt lite lugnt ett par dagar med någon annan i sadeln, dvs fått gå utan direkta krav. Det som funkar för oss är snabbare, mer elektriska hjälper. Alltså "kicka" en gång med skänkeln, svarar hon inte direkt så peta en gång med spöt, i kombination med mycket övergångar, fattningar osv så han måste bli kvickare att svara. :)

Monster verkar vara på bättringsvägen, men han får vila ett par dagar till, vår familj har fölvak på schemat nu! :banana:

ja självklart. tränaren vill försöka få med han till championatet. men det har jag dock tackat nej till. känns inte så viktigt för mig att ta han dit. men ev skickar jag tillbaka han framöver. men det får vi se sen. just nu fokuserar jag på nuet. :) vi får se sen när beslutet om nya hästen får stanna eller inte. :)

Fölvak lät ju spännande. Hoppas allt går bra.:)

Var och tränade igår och nu äntligen verkar Rivica ha fattat att man kan växla mellan trav och galopp. Skönt att poletten trillade ner innan sommarvilan.;) Red mycket galopp och även förvänd för att sedan gå tillbaka till traven och bla träna ökningar. Duktig häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama