Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Ja det ser verkligen trevligt ut!:bow:

polly: Måla nu inte faan på väggen innan du vet nåt. Men se till att dom undersöker HELA benet ordentligt nu då eftersom du oroat dig förut.

Jo, det gör jag, speciellt som en bekant i närheten som även driver stuteri är rätt övertygad om att hon haar ostescondros:crazy:..

Likadant om det är något hon gått med länge, så klart jag bannar mig själv för att jag inte begärde röntgen vid förra besöket, men det är väl bara att härda ut fram till torsdag om jag inte ändrar tiden, vill hellre till Vaggeryd och har nog nästan närmre dit...

Så tråkigt polly att hon inte är fräsch. Men som Nova säjer måla inte Fan på väggen innan du har varit där. Det mesta går att åtgärda med behandling och vila. Lösa benbitar brukar gå att operera. Nu hoppas vi på det bästa.

KL
Red startfälttävlan idag. Gick mycket bättre än sist. Hade bra flyt i terrängen och fick fina språng. Bara ett dike som var farligt där hon tramsade lite innan hon hoppade.:laugh: Jättenöjd.

Det var bra arrangerat i Säve. Precis lagom svårt för att passa nybörjare. Mest stockar och inga konstiga kulvertar. Det visade sig att de har rutin. Red dressyren för Gunilla Fredriksson som gav skriftliga kommentarer men även pratade lite med ryttarna efter varje ritt och kom med tips.

95884.jpg

En del tittade på första hindret. Rivica hoppade lite kråka över det.

95885.jpg

95886.jpg

Vissa hinder hade olika höjd så man kunde välja.

95887.jpg

Detta hinder hoppas från båda håll.
95888.jpg

Det var en grop före hindret så man hoppade det i uppförsbacke
95889.jpg

Diket som Rivica tyckte var läskigt
95890.jpg

Här kommer resten av banan då man inte kunde lägga in alla bilder i ett inlägg.:)

Här kom gropen efter hindret
95891.jpg

95894.jpg

95893.jpg

Sista hindret var samma som första åt andra hållet. Totalt 12 hinder.

Tycker att det var en trevlig bana. Kan rekommendera att åka dit till hösten när de har igen.

Kul att det gick så bra för dig!! Din dam börjar få lite rutin nu:).

Det har gått ganska bra för mig också. Det jobbigaste idag var värmen, ca 30 grader hela dagen.
I dressyren skötte han sig bra även om han var lite spänd och seg, kändes värre än det såg ut för jag fick ganska fina omdömen.
I banhoppningen, 70 cm, nollade vi...:laugh: Är så himla nöjd med honom för på de flesta hinder flöt det på riktigt bra.
I terrängen fick jag stopp på två hinder han inte sett förrut, en röd rulle och en röd kulvert, men fick i allafall runt honom och vi var felfria på de andra 7:laugh:.
Har lite bilder ska se om jag hinner senare...

Polly: Håller tummarna för att det inte är något allvarligt.

Grattis till både happy o Avel! Duktiga ni är!:bump::banana::bump:

polly: är hon halt idag med?

Fina bilder. Ser trevligt ut.:laugh:

Vi måste träffas och träna i Tranemo igen.:) Kanske vi kan göra det efter sommaren när alla är igång igen.

Ja, det är hon, tyvärr:cry:. Ska dit imorgon halv nio. Hoppas bara dom GÖR något för att hitta ev fel och inte bara kollar å sprutar i nåt antiinflammatoriskt eller så. Hoppas också att ev. röntgen går på klinisk undersökning och att jag kan hålla mig inom min självrisk, men det får bli väl ändå.. Vore skönt att få vetskap. Oroar mig ju över det mesta, små grejer som kort i steget, tunn över rygglinjen ( fast mor och bror såg likadana ut ) svårare att forma och få att sätta under sig i höger varv. Samt min egen brist på kompetens och möjlighet att bedöma om något skulle vara tok och inte bara "unghästridrelaterat"..

Sen kan hon också fått en vrickning då i söndags, vi halkade ner lite i en slänt/dike på hemvägen när hon skyggade till, men det är väl bara halmstrågreppning från min sida..

Fina bilder. Ser trevligt ut.:laugh:

Vi måste träffas och träna i Tranemo igen.:) Kanske vi kan göra det efter sommaren när alla är igång igen.

Det tycker jag absolut vi måste göra!!!

Polly: Hoppas verkligen det går bra imorgon. Ska tänka på er.
Det behöver ju inte vara något allvarligt...

Kikar in här och njuter av massa fina bilder :)

Har en 06:a själv, lite hemmagjord korsning. Nordsvensk brukshäst med travare. Ville ha en avkomma efter min underbara häst som nu mer betar i de evigt gröna.

Hur som helst, hon har precis kommit igång med ridningen då hon blivit inkörd och har vilat väldigt mkt också.. Har hoppat henne ca 3-4 ggr bara små hinder.
Ska ställa upp i en träningstävling i veckan, hur börjar man? Ska man trava eller galoppera mot hindrena? Vad är bäst utan att det blir fel?

Tack får tips :)

32465249.jpg

Håller också tummarna för er!

Baristo ska också till veterinären imogon, åretbesök för hans del.

Jag, som försöker tänka positivt, har börjat titta på tävlingar igen. Är han helt bra imogon och inte behöver käka nån mer butta så är tidigaste tävlingen vi kan starta till midsommar, den 26e Juni, dock 8 mil bort. Evt finns det en den 2a juli, där har det inte kommit någon propp dock. 16e Juli är nästa, 1,8 mil bort, ganska lagom :angel:

Har ridit honom ett par gånger nu och han känns verkligen superfin! Har fått order om att inte klämma för mkt på ryggen men har inte märk nån ömhet såhär långt... Fast det säger kanske inte så mkt iom att han fortfarande går på butta?

Men vad är detta!??!? Usch! Stackars lilla Loppan! :( Jag kan tipsa om Ternell i Ängelholm. Det är långt att åka men han är riktigt, riktigt duktig. Om det nu skulle vara så att du känner att de inte hittar något men ändå vill fortsätta utreda.. Tänker på Er!

Avel, självklart måste vi ta en runda till i Tranemo. Om ni väntar till augusti så hänger jag också på :)

Happy, Fina bilder! Skönt att det fungerar så bra nu med honom!

Rosse_90, Välkommen in i tråden! Vad har du tänkt för höjder på träningstävlingen? När det är första gången så är det så himla mycket för hästen ändå, så om du ställer upp i typ 50-60cm så kan du lätt trava över, men väljer hon galopp kan du ju naturligtvis fortsätta med det. Men tänk på att det kan finnas tittiga hinder osv att du kan behöva puscha på henne för att komma över. Då är det bättre om du travar.
Lycka till!

Gabby, Skönt att han är på bättringsvägen :) Däremot undrar jag & vill absolut inte ta ifrån dig dina tävlingstanka men är det verkligen så klokt att starta en tävling nu när han precis blivit bra. Jag hade väntat till minst slutet av juli. Dels för att du ska få igång honom igen och känna på honom ordentligt. Tänk på att du vill att han ska hålla länge, tävlingarna finns kvar även längre fram :)

Senast ändrad:

Håller tummarna för Loppan ska bli bra igen. Ställ alla frågor du har nu när du är hos veterinären. Var en sån där besvärlig kund om inte ger sig innan du vet allt du vill veta. Ofta kommer man på massa saker efteråt.:crazy:

Tornell som Tessan pratar om är landslagsveterinär och jättebra men jag tror att det är svårt att få tider. Börja du där du har fått tid och se vad de kan göra.

Kul att Baristo är på G. Skynda lite långsamt så inte besvären kommer tillbaka.

KL

I natt fick vi vårt lilla föl:love: Ett stoföl efter King Louie - Napoleon.
Helt bedårande.

Åh vad härligt att allt gått bra.
Du har ju nästan blivit mormor:banana:, grattis.
Säger som Tessa: Bilder snarast!!

Gabby: Hoppas allt går bra på återbesöket. Tänker framförallt på lilla hästen så att han slipper ha ont i sin rygg.
Hellre träna, bygga upp och stärka ryggen än ha för bråttom till tävlingarna, så hade jag resonerat om det varit min häst.

Grattis Avel.. Bilder:)!!!

*kl*
Hemkommen och Loppan är röntgad Både i has och knä.
Ingen ocd, ingen spatt.
Däremot inflammation i knäled höger sida.

Box-sjukhage i tre veckor och behndling med metacam.
Vet ju inte om hennes hältreaktion nu är pga trauma i söndags.
Däremot är det ju ovisst om och vad det är i knäleden..Kan vara gammal ligamentskada å då är det ju inge bra alls, suck..

Just nu kan jag bara genomlida tre veckor för åb. samt ul. ( Då kommer en vet som är duktigare på det..)
Att vi inte ul.ade nu är för att ge henne vila och antiinflammatoriskt.
Det KAN ju vara så att hon nästa besök inte visar något på böjprov samt inget syns på röntgen, men annars så vvet jag inte vad som händer..känns tungt..

Ska försöka tvinga mig tilll att lägga energi på gul iallafall..

Usch! Det låter inget kul alls.. Vad är det för trauma som du pratar om hände i söndags? Har jag missat ngt?
Håll dig till Gul och låt Loppan vila, vi hoppas på det bästa (som alltid) :)

KL

Igår hoppade jag med Rosie för första gången sedan olyckan. Kändes väldigt bra och hon var lika glad hon! :) Var endast skutt på ca 40cm så inga höjder ännu. Hon har fått ett sådant himla tryck i sitt avstamp, riktigt bra med krut finns det där bak. Superkul att sitta på :)
Idag har jag en kompis som ska hoppa Bulan, även det ska bli roligt då det endast är jag som rider mina hästar, spännande att se vad hon tycker :)

Glömde.. jo, vet bedövade ju först hasled och sedan knäled men det släckte inte hältan,av den anledninggen är han bekymrad över att det skulle kunna vara ligamentsskador eller annat.
Jag betackar mig spekulationer tills vidare;), vänligt men bestämt då jag vet att en knäledsinfl. kan bero på tusen olika saker, även ländryggs problematik, si led, tidigare trauma m.m. Så, spekulerar gör jag så bra själv..
Hade det inte varit för att hon ev också gjorde sig illa i söndags så kunde jag hoppat och skrikit mer efter en diagnos. Han erbjöd också övernattning av pållan och ul. imorgon men rekomenderade att vvänta tillls den första juli och det kännde jag med, även om man alltid villl ha ett klockrent svar..

Konkreata fundering, ja tack, men skräm inte upp mig då jag redan är tilllräckligt orolig och ledsen.

Jag har iof. en liten fundering på om hon inte kan ha ådragit sig någon sträckning också, högre upp, men det får vila avgöra och som sagt sedan åb..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur