Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Dom är ju så fina, håller dock med Nova ang tempo och formen.
Tenderar han att bli stark eller varför bettet?

Jag blev ju slagen av årets rid PRE på min förra start. Ärt himla imponerande hästar:).
Sägs vara snälla men kännsliga, hurdan är din?

Förstår vad du menar, men:

- Har inte tränat mycket i paddocken på 1,5 år pga av konvalecens från en svår senskada som hon fick i hagen förra vintern. Därför behöver hon för tillfället lite lugnare tempo på volter och liknande för att hitta balansen. Men den här dagen var hon dessutom lite trött, därför börjar hon nästan skritta ett par gånger. Försökte att driva på.

- Varierar med detta bett och tränsbett. Vissa dagar trivs hon bäst med kimblewick, andra dagar med tränsbett. Tyvärr säger hon inte till vid tränsningen vilket hon tänker gå bäst med idag. Kanske hade hon fungerat bättre med annat den här dagen.

- Jag försöker inte samla alls, bara lösgöra och ha henne i balans i det tempo som hon för tillfället klarar av.

Dom är ju så fina, håller dock med Nova ang tempo och formen.
Tenderar han att bli stark eller varför bettet?

Jag blev ju slagen av årets rid PRE på min förra start. Ärt himla imponerande hästar:).
Sägs vara snälla men kännsliga, hurdan är din?

Förmodar att det var till mig?

Nej hon blir inte stark, men oftast så verkar hon trivas bättre med kimblewick än tränsbett. Har provat olika tränsbett, tvådelat med halvfasta ringar är ok, tredelat hatar hon och rakt är inte så populärt det heller. Tredelat vill hon helst bita sönder...

Hon är väldigt social, nyfiken och känslig, men också en tuff häst med egna åsikter.

Lite piggare häst, samma bett
32306572.jpg

Hon är himla vacker :) Ser att de andra påpekar om tempot, säger detsamma. Men, du skrev i föregående inlägg att du "Försökte att driva på". Ser inte någon gång i filmen att du använder ditt långa spö. Dutta till henne ngn gång emellanåt så hon inte tappat bjudning och tempo. Sedan vet jag precis hur det är att ha en häst som inte gått på ett tag.
Men speeda upp lite så blir det framförallt roligare för henne och även för dig :)

Tycker att det syns tydligt på bilden här ovan att det finns mer energi i hästen än vad man får se på filmen. Och jag tänkte faktiskt inte alls på att tempot skulle vara "för lusigt". Jag hamnar själv gärna i lite undertempo när jag sitter ner i traven, jobbar med att successivt kunna lägga upp tempot på samma sätt som i lättridningen.

KL

Disa har ju gjort ett antal tävlingsstarter i hoppning och dressyr med inhyrd pilot, men nu har jag anmält oss till vår egen första tävling, blir en LB:2 på hemmaklubben i slutet av juni. Får se hur det går...

Red i alla fall en stund på dammig ridbana i bastuvärme idag. Vågar mig på att visa en bild från varje gångart samt en halt.

32448664.jpg

32448657.jpg

32448660.jpg

32448663.jpg

Gillar din häst skarpt, Jempa! Men du själv är inte så lång eller är din häst väldigt stor?
Klart du ska starta henne själv i juni!! Nu har hon ju fått lite rutin med din "hjälpryttare" så då slipper du säkert en massa spändhet.

Kl
Red igenom mitt dressyrprogram idag, gick inte så värst bra men jag skyller på att jag var tvungen att samsas med två ponnyungar.
Sen blir min häst som förbytt i värmen, tappar bjudning och blir ganska tråkig att rida faktiskt. Hoppas han vaknar till när vi kommer till annan miljö på måndag.:)

+ Tessalonica: Tack :)

Disa är mätt till 162 cm i mkh vid kvalitets sep-10. Inte så stor alltså, men med ganska bra djup i bålen. Till det har hon en extremt kortbent ryttare :D

Senast ändrad:

Hon ser jättefin ut din häst, men vilka "räliga" benlindor du har på. Man ser knappt hästen för lindorna.:o

KL
Har tävlat dressyr idag LB3. Gick kanon. Rivica genomförde ett nästan perfekt program. Enda kritiken är att mellantraven måste bli bättre, men den kommer nog. Fick tom några 8-or och red ihop drygt 66 %. Ligger just nu 2-a när 7 ryttare återstår. Vore väl katten om jag inte fick en placering då det är 7 st.

Hade ingen bra riding under veckan men det är kanske så man ska göra? Måndag vila eftersom det var fälttävlan i söndags
Tisdag dressyrträning
Onsdag vila pga studentmottagning
Torsdag kondition/uteritt
Fredag hoppning hemma
Lördag vila, var med dottern på tävling från 9 -21
söndag tävla :)

Hade aldrig ridit programmet innan. Jag är så glad i min pålle just nu.:D

Grattis, härligt avel, förstår att du är supernöjd:bump:!!!

*kl*
"Syndade" idag och satte bett på min poppsa, lite tidigare än rek men hon fick lite skav av hacket och var ju som sagt inge vidare ridbar på det..Det var great:D!
Iof. förstår jag inte hur hon kan ha´så´n superenergi i denna värme men pigg det var hon...

Kul att du är igång igen. Hoppas det går bra att rida med bett.;)

Kl
Vi slutade 4-a. Helt överväldigad så trevlig var hon idag.:banana:

Ha, ha! Ja, visst är benlindorna hemska! De är inte fullt så hemska i verkligheten (även om man illa om man kikar på dem för länge), men på bild i solsken så blir de riktigt obehagliga.

Grattis Avel, mycket bra gjort!!

Imorgon är det då start ft för vår del. Hoppas inte det blir riktigt lika varmt, min pålle blir så seg då.
Spännande blir det i alla fall...
Lycka till du också Avel!

Polly: Snygg bild du bytt till:).

Jag håller på och laddar upp filmen. Fick med mig Sara som filmade. Inte bästa kvalitet då hon stod vid kortsidan och det var lång bana.:grin:

Ser jättetrevligt ut.
Fattningarna och galopparbetet var ju jättebra!
Kan inte programmet, byter man galopp på diagonalen?
Håller med att kvalite´n på filmen var lite sisådär men kul att se er;)
Roligt att se med för rörelsena verkar ju inte så skräckinjagande:crazy:, tänker för min egen del om man skulle våga sig på det programmet även om det gick skrutt när jag red lb2:an fast det berodde nog delvis på min sinnesnärvaro då hon gick konstant utåtställd och jag inte riktigt lyckades påverka henne.

:cry:..
Skulle rida idag men det känndes inte bra..hon var ofräsch hö bak, syntes inte i bara skritt men när jag börja trava så... tråkigt..
Har ju varit lite frågande till om det är något med just det benet då hon varit lite mer gallig där samt vilar just hö bak ofta. Men har både bollat med tränare och djursjukhuset och efersom hon inte visat något eller jag kännt något särskilt så har jag inte kollat.
Nu har jag superångest över att jag ändå inte åkt tidigare, snyft..
Fick tid på torsdag så då får vi se..kommer att ha ont i magen fram tilll dess.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama