Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

Trist med tappsko. Hoppas det löser sig.
Har haft samma med min sen i tisdags, fick hit hovis idag så det blev en härlig tur i skogen.

Tråkigt med skadad häst krusmynta, hoppas igångsattning går bra.
0

Den är inte riden av en o samma ryttare sedan flera år tillbaka. Det är flera olika som ridit den. Jag har en tränare jag är nöjd med :)

KL

Tävlade idag. Första gången vi red två klasser. Bad att få täta starter och hade knappt en timme emellan så jag bara ledde runt henne efter första ritten innan jag red fram kort till den andra.

I LC1 fick vi ihop 63%. Var lite tjafsig idag och drog en del. Fick ett omslag i galoppen då hon blev rädd och skuttade till. Fick däremot 8 på skritten och på korrektheten i uppvisningen.

I LB1 fick vi 64% och hade inga missar. Den klassen kändes lite bättre. Fick högre på galoppen än på travdelen.

Tack. Nu får hon ligga i den lilla pållen men efter nästa veckas tävling blir det sommarbete för henne.;)

Är det till trollhättan du ska och rida fälttävlan?

Ja det är bättre att köra på en period o sen låta dom vila, iaf med dressyr o hopp. Ngt svårare att göra så med fälttävlan pga terminen så vila helt får Majken göra i höst. Hon får kortare 3-4 dgrs vilor under sommaren istället.

Japp, Trollhättan så det får banne mig inte regna mer för det fixar ju inte den banan!

Grattis Avel! Jätteroligt för er! Vart e´nästa start, va det Mark eller?

*kl*
Försöker vara hoppfull själv men det känns som att är det så som vetten tror med min Loppa så är det ingen god prognos:cry:.Men än har jag ju ingen diagnos bara veterinärens funderingar..

Men en häst kan väl också vricka/sträcka sig och vara halt ett litet tag..

Jag är orolig och fundersam, dessutom haltade hon synligt hb igår när jag ledde in henne trots att hon går på metacan. Vet inte om den smärtstillande effekten avtar och det var därför, (ger henne på kvällen)? I morse gick hon rent när jag ledde ut till lilla sjukhagen..

Men du, usch! Du låter så ledsen. Tänk nu inte allt för mycket på detta. Mys och gosa med henne så mycket du kan och var dig själv. Visst kan hästar också sträcka sig. Blir faktiskt förbannad på både veterinärer och läkare som ska spåna vidare på vad det kan vara. Självklart blir man orolig. Min senaste prognos enligt läkarens "tro" är att jag fått diskbrock och att ridning inte är på tal om. Up my ** säger jag bara!

Heja Loppan och Malin!

Okej, då förstår jag. Skönt att få komma iväg på UL iallafall, så får du veta hur det ser ut. Ovissheten är hemsk, jag oroar mig varje dag för vad jag ska göra med min om han inte blir bra.

Novalli: Har ju ingen diagnos på honom, han har tydligen varit sned hela livet, hovarna olika stora och en hög trakt och en låg trakt. Står nästan alltid med låga trakten framför sig och andra bak när han betar, rör sig med lite kortare steg med höga trakten och har ojämn isättning av den hoven. Har röntgat distala benen på honom, han vilade nästan ett halvår medan rättsprocessen angående köpet var igång. Satte igång honom förra hösten, red under vintern, kändes inte bra när snön började smälta/pälsfällning. Har aldrig varit tydligt halt men då hade han böjprovsreaktioner lågt BF, lokaliserade det till kotan. Behandlad två gånger, svarade bra på första men inte helt ren på böjprov så jag behandlade en gång till för 3 v sedan. Ska sätta igång lugnt under sommaren, försöka få tag på en bra equiterapeut regelbundet-han är sned i bäckenet, men just nu känns han fin i kroppen, masserade igenom honom idag efter en skritt-tur och han bara mös! Hoppet finns kvar, men det känns man ibland känns det så orättvist, jag vill också åka och träna och tävla!:cry:

Men Polly p, jag tycker inte att du ska oroa dig för att du ridit på trots att du ibland haft onda aningar, verkar ju mer troligt att det här är nåt nytt, alternativt något som hon dragit upp plötsligt, om hon är så pass halt som du beskriver.

Ja, det är Mark till helgen LB1.

Hoppas allt löser sig med Loppan och din häst Krusmynta. Vet inte var du bor men känner till en riktigt bra kiropraktor etc i Skåne som åker hit upp också. PMa mig om du vill ha hans namn.

Vad tråkigt Polly men jag säger som de andra, måla inte fan på väggen brukar sällan göra det bättre...

KL*

Har inte uppdaterat någonting på evigheter, varit rätt struligt på sista tiden men nu är det äntligen på uppåtsvingen. Min lilla dam (för er som inte minns, hannoveranersto - haft föl - endast grundriden - 165 mkh.) har blivit duktig! Gått från att ha huvudet bland molnen till en rätt trevlig form i alla gångarter - även om hon lätt hamnar under hand så är det ingenting jag stirrar mig blind på då jag fortfarande föredrar det framför en häst som kör upp huvudet. Hon är väldigt lätt att korrigera så det är inga problem. Jobbat mycket med böjda spår och går som sagt otroligt trevligt. Skänkelvikning, bakdelsvändning och öppna är numera saker som sitter till 90%.

Hon är även hoppad 2 gånger från att aldrig vara hoppad tidigare (Med ryttare) Riktigt duktig. Lägger upp lite bilder, dålig kvalité men är tagna från videofilmer som var fel format och inte gick att lägga upp. Obs! Ej jag som rider, så inga kommentarer på ryttaren :)

kiri-064_152633703.jpg

Okej, det där ovan är jag och gumman, men på resten av bilderna är det inte jag :)

vlcsnap-2011-06-13-21h09m46s208_152626116.png

vlcsnap-2011-06-13-21h10m35s184_152626686.png

vlcsnap-2011-06-13-21h10m49s63_152627052.png

vlcsnap-2011-06-13-21h12m55s52_152627294.png

Andra gången damen hoppar någonsin. Beter sig som att hon aldrig gjort annat trots lite unghästgrejor :O 70 cm.

kiri-077_152634317.jpg

Du och din pålle har verkligen inte haft någon spikrak väg tillsammans...
Hoppas det löser sig för er så du också kan komma igång att träna och tävla. Man vill inte tänka den andra tanken fullt ut helt enkelt...
Du har ju lite andra förutsättningar i och med ditt yrke att behandla osv. så förhoppningsvis går det vägen:).

Polly: Tänker på dig, håller alla tummar jag har för att hon ska bli frisk din fina, fina häst!

Avel: Jisses, vilka framsteg ni gör... Är imponerad!!

Här fick vi ett ofrivilligt avbrott i och med en tappsko (hatar tappskor:mad::mad:). Men nu har jag ridit några dagar och imorgon är det dressyrträning.
Såg att Tessa skrivit att Bulan blivit okänslig och jag har upplevt samma sak. Nu blir min ganska loj av att gå på bete dygnet runt och han är även ganska värmekänslig MEN jag kräver reaktion när jag lägger på skänkeln. Så idag åkte sporrarna på, ett helt pass med sporrar för första gången och det blev skillnad. Var riktigt roligt att rida idag...:banana:

Himla söt tjej du har!!
Vad blev det av hennes föl?

Tack! Jag har ingen aning faktiskt, de såldes med tanke att de skulle tränas och tävlas men eftersom jag inte är den som tagit föl av henne så har jag inte hållt någon riktig koll... Tråkigt nog!

Om det bara hade vart tappsko hade jag nog kört på iaf, jag är mest rädd att det ska bli till en böld eftersom han trampade in sidokappan i hoven... Inte på sulan som tur var utan där sömhålen satt, men ändå.

Tror jag fortsätter med buttan tills hovis har varit här, det kan väl inte göra nån skada med ett par dagar extra? Eller tänker jag fel om jag antar att det minskar risken för att det blir till en böld?

Vill inte gärna ställa av honom helt fram till hovslagaren kommer på fredag så tog ner honom till ridhuset idag och longade lite för att se hur besvärad han verkade. Linkade till lite de första stegen sen syntes inget. Tar nog ner honom varannan dag så att han får röra på sig och inte stelnar till i ryggen men vill ju inte slita för mkt på hoven eller belasta fel heller :crazy:

Helt rätt med sporrar tycker jag då får man lite mer elektrifiering i sin hjälpgivning!
Jag brukar alternera men på träning har jag alltid sporrar och tycker min häst blir kännsligare när jag rider utan dom också efter att ha använt sporrar.

Tråkigt med tappsko :devil:..är det.. är glad att min gubbe kan slå på då hovis här är svåråtkommlig..

Gabby_Ossy: Men ömmar haltar hästen av sin tappsko inne på ridhusunderlag?
Fast hästar är ju olika kännsliga..
Jag har ibland lindat jodopaxomslag vid misstänkt hovböld för att ev få den att värka ut ( hjälper inte alltid).
Hade ju ett långvarit scenario med hovböld när min var tre..just orsakat av tappsko där dom inte lyckades hitta ev hältorsak trots att jag upplyste om att hon dragit av sig en nyskodd sko..Dom letade ev. senskada, ligamentsskada i hovben m.m, suck..Efter två ½ månad när dom röntgade hoven upptäckte dom fistelgång som dom trodde kunde vara en hovböld fast just då hann dom inte ta av skon och visitera:eek:, så det var att åka hem och ta ut hovis..( Inte kul att ha haft en stundtals blockhalt tre-åring halvt i onödan i sjukhage så länge kan jag säga..)
Fy, menar ju inte att skrämma dig.. hovböld kan vara lite smålömskt, däremot ska det inte behöva gå som i mitt fall:crazy:...Och din kan ju bara vara ömfotad för tf. utan skon på.

Nä, Tessa, det där sista det hörde vi inte..
Jädra läkarkår.dom kan tro någon annanstanns.

På vct här hemma sade läkarna till min jobbarkompis att hon troligen hade cancer i magen-:eek:..det var en infektion i tarmen visade det sig vid noggrannare undersökning, men man SÄGER inte vissa saker utan att veta..

Lydde ditt råd och gosade x-tra mycket men svårt när jag får vara häst och ta emot henne ömhetsbevis:crazy:..Hon knorpade mule och kliade mig på ryggen när jag kliade henne på manken och bog tills jag kännde att snart så biter hon tag i ett av kärlekshandtagen, det ville jag inte ställa upp på:D

Jag har bara ridit min pålle med sporrar en gång och det var på första startfälttävlan i terrängen. Är rädd att man ska få dem mer loja av att sitta med sporrar och hacka i sidan. Mina skänklar är ju inte still:mad:
Tycker det är bättre att daska till dem med spöet om de inte reagerar som jag vill med skänkeln. Brukar lyssna mycket bättre efter det.:laugh:

I kväll blir det hoppträning igen. Roligt:)

Avel, jag rider i princip aldrig med sporrar heller. Dels för att jag verkligen inte behöver det på hästen jag har nu men mest för att jag som du säger - är rädd att få dom mer loja. Sen kan jag tänka mig att det bara är jag som är paranoid och att det inte alls fungerar så... -.-

Roligt med hoppträning! Jag vill också igång med hoppandet men än så länge har jag överlåtit det till en kompis då jag fortfarande inte riktigt vågar hoppa efter olyckan...

svårt när jag får vara häst och ta emot henne ömhetsbevis:crazy:..Hon knorpade mule och kliade mig på ryggen när jag kliade henne på manken och bog tills jag kännde att snart så biter hon tag i ett av kärlekshandtagen, det ville jag inte ställa upp på:D

:rofl: Haha, varför inte det? Kan jag inte alls förstå ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama