Del VI hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del VI hur går det för era 06:or?

KL

Hej alla gamla vänner ( o nya ) i 06 tråden.
Vill bara tala om att jag lever. Har följt er här i tystnad. Jag har äntligen, efter 9 mån av sorg, vaknat till liv igen. JAH HAR KÖPT HÄST!!:love:
Tänkte lägga av helt efter det som hände, men det går ju inte. Nu får det vara nog med att måla tånaglarna och sippa vin...

Min nya pålla är ett sto född 05. E: Cosmopolite S

259903_1985319666715_1054963057_2249141_1665608_n.jpg

Kram Carina

Åh välkommen tillbaka! Förstår att det varit en tuff tid. Kollade tillbaka i tråden då du berätta om de sista dagarna. Hujja, tiden bara rinner iväg..

Hon ser helt underbar ut! Du får berätta lite mer och självklar får du lite dispens här i tråden, det har ju jag på min 05.a :)

Hon ser jättefin ut Carre10 - verkligen :) Som Tessa skrev, berätta mer! Än en gång superfin

*KL*

Tömkörde förövrigt Kiri idag på åkern utanför sommarhagen, snacka om att hon stretade emot. En kompis brukar alltid prata om att smekmånaden snart kommer ta slut och jag tror att det är någonting sånt som hänt... Hon satte av i galopp på volt men tryckte utåt så har något ont i armarna eftersom jag flög efter. Blev 1h kamp innan hon gav mig en liten öppning och gjorde någonting rätt så jag kunde sluta. Brukar aldrig tömköra så länge men vad skulle jag göra då? -.-

Blir inte riktigt klok på det om jag ska vara ärlig...

Han har tappat vänster fram, longerade i vänster varv och då tog han lite kortare steg med det benet 2-3 steg, sedan syntes ingenting så jag körde på.

Bytte till höger, och det såg helt hemskt ut :eek: Blev bättre efterhand men lite ojämn hela tiden. (Sedan är jag helt värdelös på att hitta hältor, att det inte är bra ser jag ju, men var?? Fram, bak, höger, vänster? No idea!)

Nu har jag ju ingen aning om hur känslig han är, min ponny kunde jag rida på grusvägarna med tappsko men jag vet hästar som blir superlinkiga oavsett underlag. Och är det jag som har fel för mig, eller brukar det inte vara det varvet där det benet de "haltar" på är innerben (fram snackar jag då) som de är ojämna?

Sedan är han alltid lite sämre i till höger, och när ägaren var upp med honom hos veterinären så sa hon att han hade varit mer ojämn nu i högervarvet än förra besöket. Inget jag har märkt, men han kan inte ha varit så ojämn som han var nu när jag longerade hos veterinären, det kan jag inte tänka mig att hon kunde godkänna! Så då är frågan om det var tappskon, hoven, om han bara var extremt stel nu eftersom han inte gått på 5 dagar, eller om det är nåt nytt sk*t som gör att han går orent i högervarvet... Som började komma när han var hos vet men som har blivit värre nu.

Snart ger jag upp det här med ömtåliga storhästar alltså, vi har en trevlig connemaraponny på utbildning, kanske skulle ta och köpa mig en sån? :angel:

Men hej igen!!
Himla roligt att höra från dig, tänkte faktiskt på dig härom dagen och undrade lite om du fortsatt med hästeriet.
Fantastiskt kul att du köpt häst igen, vill veta ALLT om nya pållen och GIVETVIS får du dispens i tråden.:)

Kl
Är helt slut efter min dressyrträning ikväll. Red nästan hela passet utan stigbyglar och det var jobbigt. Fick till galoppen riktigt bra i båda varven men däremot fick jag slita med skänkelvikningarna idag. För höger skänkel flyttar han bra men för vänster blir han sned och det är MYCKET svårare.
Fick några övningar att träna på till nästa gång så nu får jag träna på...

Knapplån...

Debut i hopp"tävling" avklarad nu.
Började katastrof, 10 hästar inne på framridning och bara galopperar omkring.. Noblezze blev stressad och lite stirri såklart..... Tilläggas bör att dessa var rutinerade och skulle rida sista klassen, 1 m. Jag var andra ut i 40 cm och börjar värma upp. Kom tyvärr lite sent till plats så allt blev lite stressigt.. Åkte av på första försöket till att hoppa!

Hade ingen bra känsla i magen resterande tid heller. Hon blev nog rädd för hon betedde sig jättekonstigt och stod emot allt :( Fick inte till ett enda bra hopp, vi tog oss över men inte mer.

Usch känner mig jättehemsk som förstör för hästen!

32480390.jpg

För mig är hon såklart superfin iaf :)

Om hon inte är van vid framhoppning så blir de stressade i början när det kommer hästar överallt och som hoppar. Tar tid för dem att vänja sig.:)
Ofta har de på unghästhoppningar att alla rider i samma varv för att man inte skall mötas. Det brukar hjälpa hästarna.
Du får bli tuffare och skicka ut de andra från framhoppningen och säja att du rider unghäst och skall hoppa 40cm de får vänta på sin tur.:mad: Här får man ha skinn på näsan om det behövs.:D

Hade hopplektion idag. Hoppade bara lägre hinder men gick fint. Inga konstiga språng och jag kunde följa henne. Jättenöjd. Har kommit på att martingal är perfekt, då får man ju en halsrem att hålla i om det behövs.:D
Hon var lite matt så det blir nog skönt med sommarvila till helgen.
Tessan, jag tog betet i Onsala ville inte besvära dig när du haft så mycket problem, med en häst till. Kanske vi kan göra något nästa år?

Hon är jättesöt:)! Verkligen en fin pålla! Men vad tråkigt att det var lite knöliga förhållanden på framridning mm. Äh, det är bara att ta nya tag! Går bättre nästa gång!
Din avatar..har du sån häst också? Har själv en guling..

Det är lugnt! Vi kan spåna på det nästa år. Då kan jag ju erbjuda ett ridhus med :)

Kan berätta för er andra att sargen håller på att sättas nu och tyvärr måste jag säga så ligger de en månad före i planeringen så underlaget kommer inte innan i slutet av juli...men det gör kanske inget, måste ju ha lite semester i sommar med :)

Om ni sätter sargen så måste ju själva ridhuset vara klart?:d
Kan du inte visa bilder.

Får bli nya tag imorgon då det är hoppträning på schemat. Men man blir ju så feg själv när man åker i marken vid just hoppningen.. Var bättre när man var lite yngre ;)

Fjording ja, det har jag en. Valack född 04 e Furubäcks Inter 191.
Vad har du får någon? :)
32222717.jpg

31755349.jpg

Liten ( 145cm i mkh ) vallack född 03 efter Knast Halsnaess..Var lite busfrö hos sin förra ägare.. Är min dotters häst och kan busa med henne ibland också och då får jag sitta upp å nypa honom i örat. Men han är jätterolig:)!

Förstår att du blir lite osäker när du trillar av på hinder men tänk att det var omständigheterna som gjorde att du trillade av (alltså inte hästen)
Sen ut på många små tävlingar så att din pålle får vänja sig vid "tävlingsmiljö" så ska du se att det blir alldeles utmärkt i sista änden...:)
Pållen är jättesöt för att inte tala om fjordingen, vilket charmtroll!!

Kl
Blev en skrittrunda i dag i min nya dressyrsadel... -Äntligen!!! (som Gert Fylking skulle sagt):bump::banana::bump:

KL

Lite, med betoning på lite ;) bilder som utlovat på ridhuset. Det blir ju som jag tidigare sagt 70*20m, men pappa och jag har dealat lite så han får fyra meter, så ridytan blir 20*66. Enligt mig så är det fullt tillräckligt ;)

Vi funderar på att boka en duktig hopptränare några dagar till hösten våren, har ni några förslag? Något som vet om Peter Eriksson är duktig?

wpid-imag0121.jpg

wpid-imag0124.jpg

wpid-imag0125.jpg

32488641.jpg
32488658.jpg

Nytt försök att visa min gule som idag förvandlades till hoppstjärna enligt dottern som lyckades få honom att häva sig över ett 80 cm räck..Jag som försöker truga i henne att det är en trevlig dressyhäst;)..
( Och nej, hon får inte rida utan hjälm, var inför fotograferingen enbart:)..)

Guud vilket fint ridhus, blir inte alls avis:d;)

Kan ju säga av egen erfarenhet att Peter är mycket duktig (har tränat för honom några ggr) Men han är inte så hmm pratglad? Ger mycket bra tips och så men under själva träningen så är det typ, säger han inget om ridningen så är det bra ridet... om du förstår hur jag menar:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 227
Senast: Kraxa
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama