Sv: Del V Hur går det för era 06r?
Hehe okej...
Vad gäller överlivet så underlättar det något enormt om man inte svankar med ryggen utan att man försöker sätta sig lite som en hösäck och kutar med ryggen, för då blir man mycket mer elastisk och följsam på ett mindre ansträngt sätt. Det är då mycket lättare att sitta kvar med den mesta vikten på rätt ställe och ändå kunna vara med liite framåt med axlar och armar. Personligen har jag jobbat med holländska och tyska importer,främst unghästar, till och från i sammanlagt 6år nu(slutade alldeles nyligen) och har fått hoppa och hoppa in jag vet inte hur många hästar. I början var jag alldeles för rak i ryggen vilket helt klart gjorde min följsamhet väldigt "ansträngd" (med ansträngd menar jag att man kan se en lite för stor ändring på ryttarens sits/händer/skänklar då hästen hoppar). Då blev det också så att när en del hästar plötsligt smällde av ett sjuhelsikes språng kanske kombinerat med bocksprång/bakutsparkar så blev det svårt att hålla balansen pga att jag var steli ryggen. Nu för tiden kan jag nog inte sitta helt rakt haha! Nej men skämt åsido, jag skulle öva på att sitta kutryggig just när man ska hoppa.
Gosh, jag är inte den bästa att förklara, men... Man ser alltför många som rubbar sin annars så fina sits just precis innan hästen ska hoppa av. Det är ju hästen som ska hoppa, ryttarens ska lotsa hästen mellan hindren, men den sekunden då hästen hoppar av ska du som ryttare bara följa med, sitta still. Inte kasta fram händer/överliv, för är man i balans, har ett bra tramp i stigbygeln, håller om mjukt med underskänklar, ja, då följer man faktiskt med automatiskt. Och så sitt som en hösäck då, haha
.
Och skänklarna, trampa framåt nedåt. Jag tror dock att fixar man överlivet och blir mjukare där, så kommer skänklarna automatiskt vara mer stilla. Känn hela tiden hästens sidor. Min tränare brukade säga när jag hoppade väldigt vingliga hästar t.ex. att "försök ha känslan av att dina ben är så långa att det är de som lyfter upp hela hästen"... Och, viktigt, knip inte med knäna, utan håll bara om med underskänkeln...kniper man med knäna blir man som en tippdocka.
Gick det ens att förstå? Jag är så dålig på att förklara, folk frågar ofta vad jag gör och jag har så svårt för att få ned känslan till ord...puh..fråga om det är något ni undrar!
Här är en film när jag rider en 6-åring, där kan man se kutryggen väldigt bra i flera språng, haha;
http://www.youtube.com/watch?v=EX3hFUnIeFQ .