Dejtingtråden nr 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet att frågan inte var till mig, men jag sveper t.ex. vänster på personer som har "sönderavlade" raser med grava genetiska (eksteriöra) problem. Skulle inte kunna leva ihop med en sådan hund, och känner mig tveksam inför människor som gör det.

Det kan ju finnas behjärtansvärda skäl bakom deras hundinnehav, men jag är beredd att hålla med. Synen på djur säger ganska mycket om folk! (Oerhört glad att det finns en malle i hemmet där R bor, så jag fick se honom interagera med en sån hund. Det bidrog starkt till hur trygg jag känner mig med att han ska komma in i våra liv här om några månader, och bli familj med mina hundar)

Aha, det är någon form av dealbreaker alltså? Då förstår jag bättre. Jag tänker att det inte behöver säga så mycket om en person, men då är jag också lite mer av tanken att hundras bara är ett av många val och inte så viktigt liksom.

Aha, det är någon form av dealbreaker alltså? Då förstår jag bättre. Jag tänker att det inte behöver säga så mycket om en person, men då är jag också lite mer av tanken att hundras bara är ett av många val och inte så viktigt liksom.
Jag håller med @sorbifolia och @Migo här. För mig är det så enkelt som att en man som skiter i att en ras är väldigt sjuk bara för att han vill ha just den rasen gör sig bäst på så långt avstånd som möjligt från mig. I min värld är det inte etiskt försvarbart att djur ska lida för att en själv är fåfäng eller vad det nu är som får folk att vilja köpa sjuka djur.
Jag tänker precis likadant med andra djur. Har karln perser eller nakenråttor? Schas bara.

Jag håller med @sorbifolia och @Migo här. För mig är det så enkelt som att en man som skiter i att en ras är väldigt sjuk bara för att han vill ha just den rasen gör sig bäst på så långt avstånd som möjligt från mig. I min värld är det inte etiskt försvarbart att djur ska lida för att en själv är fåfäng eller vad det nu är som får folk att vilja köpa sjuka djur.
Jag tänker precis likadant med andra djur. Har karln perser eller nakenråttor? Schas bara.

Jag förstår hur ni menar. Men personen i fråga kanske inte är så insatt? Det finns ju faktiskt människor som inte sätter sig in 110% innan de gör något, dvs det kan ju vara en schysst person ändå. Jag har t ex ingen aning om varför man inte bör ha nakenråttor.

Slänger mig in i hunddiakussionen. För mig med en hund som är rädd för andra hundar swajpar jag bara höger på sådana hundar som på bilden av en eller annan anledning ser ut att möjligen kunna funka. Stört omöjligt att veta, men swajpar ju på egenskaper utifrån bilder även på människorna :rofl:
Föredrar alla gånger någon utan hund, men som gillar djur. Hen får gärna ha en katt dock, då Humla älskar katter :love:

Hur menar du med fel typ av hund? :) Bara nyfiken. Fel pga hur du tänker att personen är (fast det går väl inte att dra slutsatser ifrån endast hundvalet?), inte går ihop med dina hundar eller något annat?
Jag förstår hur ni menar. Men personen i fråga kanske inte är så insatt? Det finns ju faktiskt människor som inte sätter sig in 110% innan de gör något, dvs det kan ju vara en schysst person ändå. Jag har t ex ingen aning om varför man inte bör ha nakenråttor.
I ena fallet var det en hund av en typ som jag vet att mina hundar inte uppskattar (sällan jag själv heller för den delen), en hund av ras som är väldigt "brötig och på", flamsglad och lite överallt och ingenstans. Varken jag eller mina damer uppskattar sådant sällskap. I det andra fallet (vilket är det vanligaste) handlade det om hund med extremt osund exteriör, en hund med kroppstyp som i 99,99% av fallen leder till att hunden i fråga mår dåligt.

Skulle det vara en person som gör ett ogenomtänkt köp, tex köper en hund av osund typ för att hen inte läst på innan hundköpet, då är det inte heller en person jag vill ha i min närhet ;) Det kräver ungefär 2 minuters googlande + läsning kring vissa hundraser för att få fram just att deras kroppsbyggnad i de flesta fall leder till lidande. Kan man inte lägga 2 minuters googling och lite ansvarsfullt tänkande bakom sitt hundköp, då är vi nog väldigt olika på så många plan att det aldrig kommer fungera som något annat än ytliga vänner och jag behöver inte leta upp sådana personer.

Och jo, vilken typ av hund man har säger vanligtvis mycket om personen i fråga, så länge det handlar om just ett genomtänkt köp.

fast det skulle nästan vara ännu värre för mig. Att någon skaffar sig ett djur utan att sätta sig in tillräckligt först.

Jo absolut, likväl som att jycken kan vara en omplacering eller arvegods eller vad som helst, men det framkommer väl vid kontakt tänker jag. Folk som inte ens är medvetna om "sin" ras problem blir dock ett problem i sig, det är bara oansvarigt när det så ofta är så äckligt uppenbart.

Annars så ja, kollar man min instagram tex (som jag tror var länkad på tinder så senaste bilderna syns ju även där) så tror man lätt att jag har pudel. I själva verket har jag inte ens hund, jag är bara hundvakt åt den där "myskompisen" jag skrivit om i tidigare tråd :p

Fast om du börjar fundera på nakenråttor läser du ju förhoppningsvis på om dem först?
Nja. De som läser på läser snarast på om råttor överlag, vilka varianter som har problem och hur grava är inget som nybörjare brukar stöta på enligt min erfarenhet iaf. Just nakenråttors problem blir lätt lite fördjupning jämfört med det vanliga "hur ska råttorna bo", "vad ska de äta" och resten av grunderna, det finns ju inte raser med så tydliga skillnader som hos tex hundar så det blir väl lite otydligt att det finns varianter med grava problem tänker jag. En annan problem-variant är svartögd vit helt enkelt pga den gen som orsakar allt det vita, men att en viss färg skulle kunna ha problem är inget folk tänker på förrän de märker att den knappt går att få tag på och frågar efter den i forum.
Om personen är okunnig nybörjare eller ett rikspucko märks ju ganska snart vid kontakt däremot, och även där finns ju aspekten omplaceringar av olika slag. Men är personen typen som har nakenråttor för att det är coolt och skiter i att de är riktigt jäkla sjuka eller stoppar huvudet i sanden och vägrar ta till sig av den forskning som finns så... Ja. Schas helt enkelt.

Eftersom jag har Ruben har jag dragit bort alla med hund. Utan honom skulle jag valt bort män med amstaffs och shitbulls. Jag gillar inte den typen av hundar och den typen av machomän som allt för ofta köper dem.

Själv har jag både Pekingese och Perser så jag är väl en usel djurägare enligt många men inget som hindrat min dejting.

Mycket trevlig kväll, vi spelade spel till typ 02 :) och han följde med hem. Ja vi låg, haha. Frågade om han ville ses igen och då sa han att han trodde jag bara ville ligga. Förklarade att jag ville ha mer :)

Vi har iallafall bytt nummer 😊

Liten stad, han hade gått i samma klass som mitt ex, och varit på mitt andras ex brorsas bröllop 😂

Så ignorant skrivet.

Så ignorant skrivet.

Oj, har du nån plattnosad stackars hund eller vad är det frågan om eftersom du hugger såpass? Skojigt att du tidigare i tråden tyckte att någon skulle ha humor men själv var du visst inte så avslappnad och tålig trots allt. :meh:

Oj, har du nån plattnosad stackars hund eller vad är det frågan om eftersom du hugger såpass? Skojigt att du tidigare i tråden tyckte att någon skulle ha humor men själv var du visst inte så avslappnad och tålig trots allt. :meh:
Tyvärr ingen hund, eller katt längre.
Humor var ju inte uppskattat så då får man väl sälla sig till sällskapet och bli KrÄnKt över något man inte håller med om.

Jo absolut, likväl som att jycken kan vara en omplacering eller arvegods eller vad som helst, men det framkommer väl vid kontakt tänker jag. Folk som inte ens är medvetna om "sin" ras problem blir dock ett problem i sig, det är bara oansvarigt när det så ofta är så äckligt uppenbart.

Annars så ja, kollar man min instagram tex (som jag tror var länkad på tinder så senaste bilderna syns ju även där) så tror man lätt att jag har pudel. I själva verket har jag inte ens hund, jag är bara hundvakt åt den där "myskompisen" jag skrivit om i tidigare tråd :p

Nja. De som läser på läser snarast på om råttor överlag, vilka varianter som har problem och hur grava är inget som nybörjare brukar stöta på enligt min erfarenhet iaf. Just nakenråttors problem blir lätt lite fördjupning jämfört med det vanliga "hur ska råttorna bo", "vad ska de äta" och resten av grunderna, det finns ju inte raser med så tydliga skillnader som hos tex hundar så det blir väl lite otydligt att det finns varianter med grava problem tänker jag. En annan problem-variant är svartögd vit helt enkelt pga den gen som orsakar allt det vita, men att en viss färg skulle kunna ha problem är inget folk tänker på förrän de märker att den knappt går att få tag på och frågar efter den i forum.
Om personen är okunnig nybörjare eller ett rikspucko märks ju ganska snart vid kontakt däremot, och även där finns ju aspekten omplaceringar av olika slag. Men är personen typen som har nakenråttor för att det är coolt och skiter i att de är riktigt jäkla sjuka eller stoppar huvudet i sanden och vägrar ta till sig av den forskning som finns så... Ja. Schas helt enkelt.

Är kanske nördskadad som tror att folk gräver ned sig med gusto i allt som finns att läsa om djuren ungefär. :D Men ja, omplaceringar och andra alternativ finns naturligtvis också. Jag skulle absolut kunna ta emot en problematisk variant av ett av mina djurslag trots att jag är emot aveln.
Som du säger kommer attityd och inställning förmodligen fram ganska raskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Here we go again ... https://svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ordet-pulla-friar-pojke-gota-hovratt-osaker-pa-ordet
2
Svar
33
· Visningar
2 189
Senast: gulakatten
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp. Eller ja, vi. Vi ska på fest med tema Mamma Mia - here we go again. Fritt för tolkning. Allt jag vet är att jag inte...
2
Svar
34
· Visningar
2 711
Senast: Sleepan
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
7 039
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V