Folk bry sig, de säger till en på tunnelbanan och andra sammanhang. ofta kvinnor man aldrig har swtt.
Vill inte förminska dina känslor, men bara för att lyfta att dumma människor som fäller dumma kommentarer kan göra det över allt möjligt... Min sambo var ute på promenad, helt minding his own business. Så när han går förbi en tant så väser hon ”Men FY vilket skägg, USCH!!!”.
(Han har ett helt normalt välskött skägg, men det behöver inte rättfärdigas egentligen - för vad fasen har NÅN med ens utseende att göra, eller hur?)
Idioter finns lite överallt, helt otroliga. Jag brukar försöka tänka ”vad synd det är om den stackars personen som känner behovet av att vara så otrevlig”. Fungerar inte alltid såklart, men det hjälper till att flytta fokus lite i alla fall. För kommentaren de fäller handlar mer om deras person än ens egen.
Jag har blivit omtyckt för min kropp oavsett vikt, jag har varit anorektiker, normalviktig, överviktig. Jag har verkligen sällan trivts i min kropp, men nu trots extra vikt så känner jag att mitt fokus lagts mer och mer åt vad min kropp GÖR för mig. Och då är det inte ens som att den fungerar felfritt MEN jag har en kropp! Varför ska jag vara elak mot den? Den stackaren har fått lida nog. Och inte förtjänar den att sukta efter någon annan som föraktar den.
Fokusskiftningen är dock något jag själv, aktivt, fått göra. Jag gör det varje dag. Lyckas inte alltid, men den pressen ska man heller inte lägga på sig själv. Ibland kan jag tänka, ”suck, de här kläderna hade sett mycket bättre ut om det inte buktade ut där och där”. Då är jag noga med att i nästa sekund i alla fall testa att tänka, ”men VA, vad spelar det ens för roll, egentligen???”
Att sätta saker i perspektiv. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag har själv blivit dömd och svårt sårad, men det GÅR att skifta fokus. Såret finns kvar, det kanske aldrig försvinner, men jag BEHÖVER ju faktiskt inte vara där och peta och peta och göra såret än större. För negativa tankar växer snabbt om man inte är aktsam. Om det känns relevant för dig, prova att lägga in fokusskiftande tankar efter att du tänker något negativt eller får en idiotisk och oönskad kommentar. JA, det känns verkligen onaturligt och ibland även löjligt i början, men fortsätt försöka i alla fall, du kommer se en skillnad över tid. DET GÅR! Och du, liksom vi alla, förtjänar att vara ok med oss själva. Våga bara gå emot din inre kritiker. Våga prova. Fokusera framåt och döm inte dig själv för hur du hanterat det som varit tidigare i livet.
Ursäkta novellen!