Dejtingtråden del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas det är okej att jag hoppar in, men för mig tycker jag mig oftast kunna se skillnaden, får en känsla liksom. En som har dyslexi skriver, enligt mig, på ett helt annat sätt än en som ”bara är lat”.

Fantastiskt att kunna sätta en diagnos så lätt. Kanske borde folk med "en känsla liksom" diagnosticera dyslektiker istället för proffsen?

• Gilla
Reactions: ptr
Fantastiskt att kunna sätta en diagnos så lätt. Kanske borde folk med "en känsla liksom" diagnosticera dyslektiker istället för proffsen?

Jag och bägge mina barn har dyslexi, och rättstavning är inte ett problem. Dessutom finns det rättstavningsprogram i word, om man vill och behöver hjälp. Mycket lättare med tangenter dessutom, eftersom jag ser rätt bokstav och klickar på den. När jag skriver för hand, blir det jätteofta fel bokstav.

Citat "Personer med dyslexi utgör alltså en undergrupp som möter specifika, ofta ärftligt betingade hinder vid läsinlärningen. Svårigheterna gäller främst avkodningen, att ta till sig och automatisera kopplingen mellan bokstäver och talljud. De flesta med dyslexi läser mödosamt, hakar upp sig på orden, läser fel och utelämnar delar av eller hela ord. Läsning är en komplex förmåga och dyslexi tar sig därför olika uttryck hos olika personer. Vissa har till exempel större problem med att stava än att läsa. Med tidiga insatser och gott professionellt stöd kan hindren reduceras betydligt. Det som brukar kvarstå i vuxen ålder är då främst en låg läshastighet."

Exet var fantastisk på att uttrycka sig i skrift. Skrev grammatiskt korrekt och kunde också skriva väldigt fyndigt, sarkastiskt och roligt. Det var attraktivt för mig. Nuvarande dejt har lärt sig svenska i vuxen ålder och vi skriver knappast långa texter till varandra. Han är ganska fåordig i text och det blir inte alltid rätt grammatiskt. Nu visste jag förvisso vem han var innan vi började skriva på Tinder, kanske skulle det påverkat mig mer om texten var det enda jag hade att gå på, men nu kan jag verkligen inte bry mig mindre om just detta.

Jag tror mig inte nödvändigtvis kunna se skillnad mellan olika orsaker till bristande skrivspråk - som dyslexi eller okunskap eller lättja. Men i praktiken kanske det inte spelar så stor roll.
Som jag ser det så är det svårt att komma ifrån att den som har ett bristande skrivspråk jobbar i motvind på en textbaserad mötesplats. Precis som den som har en bristande talad kommunikation kommer att ha en uppförsbacke i relationsskapande på krogen eller en middagsbjudning eller något annat irl sammanhang.

Sen kan man förstås applicera förhållningssättet att all kommunikation är bra och fungerande kommunikation så länge som mottagaren förstår budskapet. Men i praktiken, i dejtingsammanhang, så tror jag att det är oerhört mycket lättare sagt än gjort.

Stora delar av min familj har svårigheter med att stava. Dels har datoriseringen gjort det lättare än när man skrev allt för hand, och dels ser jag stor skillnad på den typen av svårighet med stavning och ren lättja som den nya, unga internetskadade generationen (jag anser att jag själv tillhör den som född - 89) använder. Att använda internetförkortningar och talspråk i skriven text är fruktansvärt avtändande för mig. Det går inte alls att jämföra med någon som har svårt att stava eller som mitt ex som inte har svenska som modersmål! Till skillnad från min familj är jag rättstavningspolis. /Kan tydligen inte låta bli att smyga i kulisserna här.

M dök upp ute i vimlet för två veckor sedan och vi hånglade. Sedan dess har han försökt övertyga mig om att det är annorlunda nu, att han är redo för något seriöst nu men att han inte var det förut och att det var därför det blev fel. Jag känner bara:

4ACB7B45-2D0E-41DD-9D0F-08B4F15F6F96.webp

Men sluta nu!!
Självfallet menar jag inte att jag skulle kunna sätta en diagnos... I min erfarenhet (alltså ej speciellt faktabaserad..) så känns det mer som att en person som är lat skriver ”d” istället för ”de/det” snarare än pga dyslexi. Eller för att ta min morbror som exempel, han skriver ”okså” (dyslexi) inte ”oxå” (lathet). Blir bilden tydligare då? :)

Men sluta nu!!
Självfallet menar jag inte att jag skulle kunna sätta en diagnos... I min erfarenhet (alltså ej speciellt faktabaserad..) så känns det mer som att en person som är lat skriver ”d” istället för ”de/det” snarare än pga dyslexi. Eller för att ta min morbror som exempel, han skriver ”okså” (dyslexi) inte ”oxå” (lathet). Blir bilden tydligare då? :)

Det är ju helt klart stor skillnad på sms-språk och stavfel pga dyslexi. Jag avskyr när folk skriver "u, yu, hbu" etc. :wtf:

Det är ju helt klart stor skillnad på sms-språk och stavfel pga dyslexi. Jag avskyr när folk skriver "u, yu, hbu" etc. :wtf:

Jag har alltid haft läs och skrivsvårigheter. Ett vanligt problem är att jag utelämnar ord. Det har inte med lathet att göra. När jag korrekturläser det jag har skrivit så märker jag ibland att det saknas ord. Så på tex tinder får jag rätta mig själv genom att lägga till orden med en *... då det inte går att ändra det man redan skrivit.

Är det inte förvånansvärt få som verkar ha "genomtänkta" profiler. Jag menar inte att man ska vara seriös, men att det är lättare att välja "gilla" om en ser hur personen ser ut, om det är möjligt att förstå vad en gillar och om man verkar vara lagom trevlig. Det här att kommunikation sker på mottagarens villkor har gått ganska många förbi.

Är det inte förvånansvärt få som verkar ha "genomtänkta" profiler. Jag menar inte att man ska vara seriös, men att det är lättare att välja "gilla" om en ser hur personen ser ut, om det är möjligt att förstå vad en gillar och om man verkar vara lagom trevlig. Det här att kommunikation sker på mottagarens villkor har gått ganska många förbi.
Det är i alla fall alldeles för många. Ett utseende säger mig ingenting. Men mer än så får man ofta inte veta. Jag ägnar ingen tid åt dem som inte ens kan skriva några rader om sig själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 849
Senast: Imna
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 403
Senast: alazzi
·
Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 549
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 723
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka