De som röstade på Trump?

Jag vet inte om det finns offerkoftor till halmdockor...Man jag använder UN;s defenition av ordet.
"
FN:s definition av rasism:

Rasism är varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet."

Duger den inte?
Men du och andra använder samma strategi som visat sig så misslyckad. Att anklaga SD som parti för rasism, istället för att skjuta in er på de sakfrågor partiet för fram. Att partiet har en större andel muppar i sina led jämfört med de etablerade partierna kan bla skyllas på partiets snabba tillväxt och avsaknad av det "hinterland" i form av mångåriga partimedlemmar de andra partierna har. Där fungerar processen oftast med filtrering av individer som inte duger att representera ett riksdagsparti. Men även det lär nog så småningom komma hos SD om det fortsätter som det gjort.

För debatten i riksdagen så är SD naturligtvis en "omrörare" värderingar ställs på huvudet och partier tvingas ta beslut som helt klart går mot "essensen":sneaky: i deras partier
 
Vad är det som hindrar att man (1) diskuterar partiet utifrån de ideologiska dokument de presterar (2) skjuter in er på sakfrågor? Samtidigt. Jag tycker båda är viktiga att diskutera för samtliga partier.
Absolut ingenting. Jag anser personligen att varken SD eller V har öppnat och städat ut alla liken i sina garderober.
Jag tvivlar dessutom starkt på att V, om man kom i en position som möjliggjorde för dem att välja, skulle välja en demokratiskt linje. Men det är min personliga åsikt, min magkänsla och jag har inte på fötterna för att anklaga varken SD eller V med fakta, bara med åsikter. Det är där skon klämmer. Du säger att SD är, när den korrekta lydelsen borde vara , jag anser att SD är.

Och det är väl till stor del det folk har reagerat inför. De etablerade partierna går ut och hävdar att SD är rasistiska. Men när folk tittar så ser de att den beskrivningen diffar med den verklighet partiet presenterar på papperet.
 
Jag fattar inte hur man inte kan se att texten är rasistisk. Den förordar ett homogent samhälle. Det får man enklast om man exkluderar de som är olika. Man tror inte på att välkomna personer med annan hudfärg, religion eller kultur. Man tror att samhället är bättre utan dem! Och knappast för att man tycker de är så mycket bättre och klokare än oss så vi skulle bli avundsjuka och sitta och gråta. Utan man tycker att de är sämre och hänvisar till sin egen islamofobi tex. Eller så har man bestämt att de är kriminella av tradition eller att deras kvinnosyn är dålig.
 
Nu HOPPAS jag, innerligt, att det råder febril aktivitet hos Demokraterna. De måste snabbt hitta ett antal riktigt bra kandidater till posten som nästa presidentkandidat. Så det "bara" blir 4 år av Trump vid rodret. Unga (dvs under 70) smarta välUTBILDADE personer med karisma (ja, det lär behövas) , vältalighet och skinn på näsan. Och så få skelett som möjligt i garberoden. Jag hoppas verkligen på några riktiga stjärnskott!

Fö funderar jag kring om man egentligen borde kvala in till presidentvalet. Dvs ha vissa grundläggande politiska erfarenheter och kunskaper innan man kan ställa upp som presidentkandidat. Det borde definitivt inte räcka med att man ärvt en massa pengar och drivit stora företag. Och har en läskig förmåga att synas i TV och sociala media. Det är liksom inte detsamma som att leda en superstat. Man sätter inte in vilket jeppe som helst bakom spakarna på en 747 full med passagerare, om "piloten" inte ens har flygcert men är högljudd och stöddig och imponerar med sina löften om hur bra hen ska flyga planet. Liksom.
 
Nu HOPPAS jag, innerligt, att det råder febril aktivitet hos Demokraterna. De måste snabbt hitta ett antal riktigt bra kandidater till posten som nästa presidentkandidat. Så det "bara" blir 4 år av Trump vid rodret. Unga (dvs under 70) smarta välUTBILDADE personer med karisma (ja, det lär behövas) , vältalighet och skinn på näsan. Och så få skelett som möjligt i garberoden. Jag hoppas verkligen på några riktiga stjärnskott!

Fö funderar jag kring om man egentligen borde kvala in till presidentvalet. Dvs ha vissa grundläggande politiska erfarenheter och kunskaper innan man kan ställa upp som presidentkandidat. Det borde definitivt inte räcka med att man ärvt en massa pengar och drivit stora företag. Och har en läskig förmåga att synas i TV och sociala media. Det är liksom inte detsamma som att leda en superstat. Man sätter inte in vilket jeppe som helst bakom spakarna på en 747 full med passagerare, om "piloten" inte ens har flygcert men är högljudd och stöddig och imponerar med sina löften om hur bra hen ska flyga planet. Liksom.

De som röstade fram Trump skulle nog rösta fram även en sådan pilot. Det viktiga är liksom förändring, inte att planet flyger dit man vill utan att hela passagerarkollektivet skadas.

Tänk på att det måste vara en manlig kandidat också.
 
Bra, då kan du nu sluta påstå att det inte finns rasism i SD:s principprogram.
Hm..jag undrar vem som borde sluta med vad.
Men jag är ju inte ensam om min bedömning
"
Andreas Johansson Heinö, statsvetare vid Göteborgs universitet och förlagschef Timbro:

"SD är inte ett rasistiskt parti i den betydelsen att partiprogrammet eller de politiska förslagen skulle vila på en rasistisk ideologi. Det finns mycket få sådana partier i dagens Europa. Sverigedemokraterna bör beskrivas som ett nationalistiskt och populistiskt parti, inte som rasistiskt eller antidemokratiskt. Däremot kompliceras bilden av att även ledande företrädare återkommande gör rasistiska uttalanden.""
 
Jag fattar inte hur man inte kan se att texten är rasistisk. Den förordar ett homogent samhälle. Det får man enklast om man exkluderar de som är olika. Man tror inte på att välkomna Och knappast för att man tycker de är så mycket bättre och klokare än oss så vi skulle bli avundsjuka och sitta och gråta. Utan man tycker att de är sämre och hänvisar till sin egen islamofobi tex. Eller så har man bestämt att de är kriminella av tradition eller att deras kvinnosyn är dålig.
? Ett homogent samhälle kan ju även innebära att vi utjämnar inkomstskillnader skattevägen. Är då ex socialdemokraterna att betrakta som rasistiska eftersom man eftersträvar en utjämning/likhet/homogenitet.
Så till att börja med kan du citera den text i SD:s principprogram som exkluderar "personer med annan hudfärg, religion eller kultur. Man tror att samhället är bättre utan dem!"
Sedan kan vi börja diskutera rasism på allvar
 
? Ett homogent samhälle kan ju även innebära att vi utjämnar inkomstskillnader skattevägen. Är då ex socialdemokraterna att betrakta som rasistiska eftersom man eftersträvar en utjämning/likhet/homogenitet.

Du klarar verkligen inte av att sätta ihop 2 på varandra följande meningar och förstå båda samtidigt.

1. Det är viktigt att definiera och gruppera människor och människors egenskaper utifrån en nedärvd essens.
2. Det är viktigt att hålla ett samhälle ett homogent.

Sätt ihop 1 och 2 och voila, du har din rasism serverad på ett silverfat.
 
Hm..jag undrar vem som borde sluta med vad.
Men jag är ju inte ensam om min bedömning
"
Andreas Johansson Heinö, statsvetare vid Göteborgs universitet och förlagschef Timbro:

"SD är inte ett rasistiskt parti i den betydelsen att partiprogrammet eller de politiska förslagen skulle vila på en rasistisk ideologi. Det finns mycket få sådana partier i dagens Europa. Sverigedemokraterna bör beskrivas som ett nationalistiskt och populistiskt parti, inte som rasistiskt eller antidemokratiskt. Däremot kompliceras bilden av att även ledande företrädare återkommande gör rasistiska uttalanden.""

Göran Dahl, professor emeritus i sociologi vid Lunds universitet:

"Om jag skulle ge ett enkelt svar blir det, utifrån den definition jag och flera forskarkollegor världen runt använder, ja.

Definitionen på fascism utgår ifrån att alla historiska och samtida former av fascism har en gemensam minsta nämnare. Denna är att (1) man är extrem- eller ”ultra”-nationalist. Vidare att (2) man anser att ”Nationen” (en etniskt homogen storhet) är hotad, att den (3) behöver räddas och återvinna sin forna storhet. All fascism innehåller rasism.

Av tre möjliga kriterier uppfyller SD två (2 och 3) med råge. Och ett (1) ligger man väldigt nära."

Inte heller @sjoberga m.fl. är ensamma i sin bedömning.

(Tips från coachen: sluta omgiva dig och använda dig av confirmation bias, som när du t ex klipper och klistrar enstaka stycken från en text bara för att just dessa stycken bekräftar din världsbild.)
 
Unga (dvs under 70) smarta välUTBILDADE personer med karisma (ja, det lär behövas) , vältalighet och skinn på näsan.
Fast tänk om det inte alls är en rejält välutbildad person som en majoritet av röstande amerikaner vill se styra landet? Såvitt jag förstått har ju Obamas akademiska, eftertänksamma och bildade framtoning tvärtom repellerat somliga väljare - och Trump gör ju snudd på en poäng av att inte läsa böcker. Det gick ju tydligen hem.
 
Du klarar verkligen inte av att sätta ihop 2 på varandra följande meningar och förstå båda samtidigt.

1. Det är viktigt att definiera och gruppera människor och människors egenskaper utifrån en nedärvd essens.
2. Det är viktigt att hålla ett samhälle ett homogent.

Sätt ihop 1 och 2 och voila, du har din rasism serverad på ett silverfat.
Att ett samhälle är homogent, ja det har vi väl eftersträvat sedan skattereformerna på femtiotalet. Ett tag under 70 o 80 talet var väl de svenska löneskillnaderna de lägsta i Västeuropa. Som tur är börjar det ju rätta till sig igen. Men jag vet inte om jag skulle kalla sossarna för rasister pga av den politiken.
Göran Dahl, professor emeritus i sociologi vid Lunds universitet:

"Om jag skulle ge ett enkelt svar blir det, utifrån den definition jag och flera forskarkollegor världen runt använder, ja.

Definitionen på fascism utgår ifrån att alla historiska och samtida former av fascism har en gemensam minsta nämnare. Denna är att (1) man är extrem- eller ”ultra”-nationalist. Vidare att (2) man anser att ”Nationen” (en etniskt homogen storhet) är hotad, att den (3) behöver räddas och återvinna sin forna storhet. All fascism innehåller rasism.

Av tre möjliga kriterier uppfyller SD två (2 och 3) med råge. Och ett (1) ligger man väldigt nära."

Inte heller @sjoberga m.fl. är ensamma i sin bedömning.

(Tips från coachen: sluta omgiva dig och använda dig av confirmation bias, som när du t ex klipper och klistrar enstaka stycken från en text bara för att just dessa stycken bekräftar din världsbild.)
Lite ska väl den som argumenterar emot mig göra, ska väl inte göra allt jobb själv. Vad som står klart är att begreppet rasism inte är klart längre. att det gått inflation i ordet.
 
? Ett homogent samhälle kan ju även innebära att vi utjämnar inkomstskillnader skattevägen. Är då ex socialdemokraterna att betrakta som rasistiska eftersom man eftersträvar en utjämning/likhet/homogenitet.
Så till att börja med kan du citera den text i SD:s principprogram som exkluderar "personer med annan hudfärg, religion eller kultur. Man tror att samhället är bättre utan dem!"
Sedan kan vi börja diskutera rasism på allvar
Det är svårt att veta om jag ska det här inlägget på allvar.
Antingen vill du skoja eller spela idiot. Eller så förstår du inte detta alls.

Du kan alltså inte koppla det som SD kallar restriktiv flyktingpolitik med pratet om en homogen grupp som skulle må så mycket bättre av att bara vara lika varandra? Om du inte kan det så blir jag avundsjuk på dig eftersom du då antagligen är förskonad från SDanhängare i ditt liv.

Jag har det tyvärr inte så lyxigt utan i mitt yrkesliv och även genom vänners vänner så är jag drabbad av deras svada. Oftare än vad som är hälsosamt.

Är du nu lyckligt ovetande kan jag berätta för dig att de är generellt sätt helt fixerade vid att prata om nyanlända och muslimer. Att vi som är födda här skulle ha någon särställning och alla våra egna behov skulle vara tillgodosedda innan vi kan tänkas hjälpa andra.

De som kommer hit är enligt dem generellt sett dåliga människor. I alla fall betydligt sämre än den sämste svensken. De nyanlända kostar dessutom stora pengar som vi enligt dem inte har. De är dessutom otacksamma. Vill du veta en hemlis till? De bryr sig inte ett skit om någon annan fråga trots att de sedan SD kom in i deras liv är väldigt intresserade av politik.
 
Att ett samhälle är homogent, ja det har vi väl eftersträvat sedan skattereformerna på femtiotalet. Ett tag under 70 o 80 talet var väl de svenska löneskillnaderna de lägsta i Västeuropa. Som tur är börjar det ju rätta till sig igen. Men jag vet inte om jag skulle kalla sossarna för rasister pga av den politiken.

Gott, du är alltså fullständigt oförmögen att förstå och sätta ihop 2 meningar efter varandra. Ett sista försök i en mening då. Lågstadienivå, here we go.

SDs principprogram framför att: Det är viktigt att ett samhälle är så homogent som möjligt sett utifrån den genetiskt nedärvda mänskliga essensen.
 
Fast tänk om det inte alls är en rejält välutbildad person som en majoritet av röstande amerikaner vill se styra landet? Såvitt jag förstått har ju Obamas akademiska, eftertänksamma och bildade framtoning tvärtom repellerat somliga väljare - och Trump gör ju snudd på en poäng av att inte läsa böcker. Det gick ju tydligen hem.
Ja, tanken svindlar.

Men en verkligt smart och välutbildad person som kan sin sak, borde ha bättre chans att argumentera väl och sätta motparten i klistret. Jag tycker Trump slapp undan alltför lättvindigt med sina vidlyftiga påståenden och utmanades inte alls. Man kan också hoppas på, att Trump genomskådas under dessa 4 år och att hans argumentationsteknik inte längre håller.

Man kan alltså hoppas.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp