De som röstade på Trump?

Tänk nu om Österrike får en högerpopulist, och därefter marine le Pen och därefter Åkesson. Enda gången i mitt liv som jag hållt med Carl Bildt, vår värld är över nu.
 
Jag gillar inte alls hans politik, han stängde inte Guantanomo som han lovade, och han fortsatte att kriga runt om i världen. Å andra sidan har han ju haft ett starkt symbolvärde givetvis och ALLT nästan är bättre än dåren de valt nu. Jag är också medveten om att han hade kongressen mot sig och därför blev inte obamacare så omfattande som det hade kunnat bli.
Kongressen röstade ju ner ALLT han förslog. Även sådant som de själva egentligen kunnat acceptera, blev nedröstat. Det var tydligen nåt slags rekord i nedröstningar mot en president. Bara för att. Jag tror också att han kunnat bli ännu bättre under en tredje omgång, men så fungerar det ju inte i USA.
 
Har ni lagt märke till hur Trumps kroppsspråk ändrats efter segern? Hur han sitter lätt framåtlutad, liksom kurande, med händerna ihop mellan knäna. Han ser rädd ut. Inte som en stark ledare med storslagna visioner och stort självförtroende. Det ser nästan ut som om verkligheten kommit ikapp honom och han nu undrar, -What the f--- gör jag nu...? Jämför med Obamas kroppsspråk och utstrålning! De är mil från varandra!

Jag har noterat det. Jag undrar dock om det inte ar lite angslan och att han tror att det far honom att se "presidential" ut?

Nu HOPPAS jag, innerligt, att det råder febril aktivitet hos Demokraterna. De måste snabbt hitta ett antal riktigt bra kandidater till posten som nästa presidentkandidat. Så det "bara" blir 4 år av Trump vid rodret. Unga (dvs under 70) smarta välUTBILDADE personer med karisma (ja, det lär behövas) , vältalighet och skinn på näsan. Och så få skelett som möjligt i garberoden. Jag hoppas verkligen på några riktiga stjärnskott!

Fö funderar jag kring om man egentligen borde kvala in till presidentvalet. Dvs ha vissa grundläggande politiska erfarenheter och kunskaper innan man kan ställa upp som presidentkandidat. Det borde definitivt inte räcka med att man ärvt en massa pengar och drivit stora företag. Och har en läskig förmåga att synas i TV och sociala media. Det är liksom inte detsamma som att leda en superstat. Man sätter inte in vilket jeppe som helst bakom spakarna på en 747 full med passagerare, om "piloten" inte ens har flygcert men är högljudd och stöddig och imponerar med sina löften om hur bra hen ska flyga planet. Liksom.

Jag sitter just och tittar pa CNN America med interviewer fran alla olika demokrater ... det ser ut som om de "stuvar om" partiet riktigt ordentligt.

Ja, tanken svindlar.

Men en verkligt smart och välutbildad person som kan sin sak, borde ha bättre chans att argumentera väl och sätta motparten i klistret. Jag tycker Trump slapp undan alltför lättvindigt med sina vidlyftiga påståenden och utmanades inte alls. Man kan också hoppas på, att Trump genomskådas under dessa 4 år och att hans argumentationsteknik inte längre håller.

Man kan alltså hoppas.....



Ang detta med mediabubblor och den inbillade världen (översatte lite snabbt så alla som läser ska kunna ta del):

"Efter att FCC's Fairness Doctrine togs bort då Reagan var President finns inte längre några krav på kanaler så som Fox News att rapportera saklig information eller att presentera balanserade, nyanserade perspektiv. Det är lättare än någonsin för mediakanaler att manipulera tittare utan hänsyn till journalistisk integritet. Den här förändringen tillkom till stor del tack vare påverkan från Roger Ailes, en mediaexpert med lång anknytning till Republikanerna. De medger att de enbart är intresserade av att kommunicera info från Republikanerna och aktivt söker möjligheter till att infiltrera det Amerikanska folket med sitt budskap.

Många av de moderna "nyhetskanalerna" är anpassade för att skapa rädsla och ilska hos publiken. Specifika och medvetna propagandatekniker används för att kringgå kritiskt tänkande och för att påverka människor känslomässigt - särskilt med hjälp av rädsla.

På Fox News är allt ifrån grafiken och färgerna till de repetitiva slagorden och sättet att uttrycka sig som används designade för att övertyga tittarna till att tro på det som sägs utan att ifrågasätta. De här sätten att påverka tankar, kombinerat med dopaminpåslag som uppstår när man bli upprörd och arg, orsakar förändring i personligheten hos tittare även när det strider mot deras egna intressen. På samma sätt som andra situationer då otillbörlig påverkan används utnyttjar konservativ media intet ont anande offer.

Det är förvånande hur lite allmänheten förstår av dessa beprövade propagandatekniker. Det är upprörande att höra människor säga att andra är dumma för att de tittar på Fox News eller att de är dumma för att de röstar på Trump. Det fungerar på samma sätt som då människor går med i en kult som Scientologerna eller IS. Det handlar om brist på utbildning och förståelse för de tekniker som används för otillbörlig påverkan. På samma sätt som kultledare gör har de konservativa krafterna förvandlat många medborgare till en arg, splittrande, reaktiv mobb."

https://freedomofmind.com/blog/2016...ng-talk-shows-and-undue-influence-techniques/

Det finns flera "nyhetsprogram" som fungerar som FOX at andra hallet ocksa ... det ar aldeles for enkelt att saga att det ar en utbildnings klyfta som skapar "Trumpister". Det ar en skillnader i lifestyle mer an nagot annat. Ingen av sidorna forstar den andra och ingen VILL forsta den andra. Titta bara pa diskussionerna om SD har i traden ... samma saker upprepas och samma anklagelser kastas fram och tillbaka gang efter gang ... ingen kan backa tillbaka for att hitta en punkt man kan utga fran for att forsta varandra.

Var Ronald Reagan politiskt aktiv innan han blev president? Eller var han enbart en stilig skådis med charm?

Ronald Reagan var governor i Californien innan hans presidency ... kanske mer ocksa, men jag vet att han var a successful governor innan han blev president.
 
Intressant att alla som hyllar Obama o dissar Clinton verkar ha missat det faktum att paret Obama kampanjar oförtrutet för Clinton.
 
Jag gillar inte alls hans politik, han stängde inte Guantanomo som han lovade, och han fortsatte att kriga runt om i världen. Å andra sidan har han ju haft ett starkt symbolvärde givetvis och ALLT nästan är bättre än dåren de valt nu. Jag är också medveten om att han hade kongressen mot sig och därför blev inte obamacare så omfattande som det hade kunnat bli.

Jag som bor har gillar hans politik.:p Vad det galler Guantanamo och mycket annat har han inte kunnat gora nagot da det inte ar upp till Presidenten att sjalv fatta de besluten. Han maste fa rosterna i Senaten och Kongress ocksa.
Han raddade USA ur den varsta recession sedan 1930 talet och vi har nu en mycket stark ekonomi igen. Sa lange det nu varar. Han har varit mycket bra for vart land ... och manga andra i omvarlden.
Dessutom var faktiskt Mitt Romney's forslag pa halso forsakring battre an Obamas. Mitt Romney hade infort det i Massachusetts och den fungerar mycket bra.
 
Jag som bor har gillar hans politik.:p Vad det galler Guantanamo och mycket annat har han inte kunnat gora nagot da det inte ar upp till Presidenten att sjalv fatta de besluten. Han maste fa rosterna i Senaten och Kongress ocksa.
Han raddade USA ur den varsta recession sedan 1930 talet och vi har nu en mycket stark ekonomi igen. Sa lange det nu varar. Han har varit mycket bra for vart land ... och manga andra i omvarlden.
Dessutom var faktiskt Mitt Romney's forslag pa halso forsakring battre an Obamas. Mitt Romney hade infort det i Massachusetts och den fungerar mycket bra.
Ja Obama kunde ha gjort så mycket mer men han är en mitten-högerpolitiker med svenska mått mätt. Jag gillar Sanders så jag gillar därför inte Obama. Men skitsamma nu, ALLT nästan är ju bättre än Trump.
 
Jag har noterat det. Jag undrar dock om det inte ar lite angslan och att han tror att det far honom att se "presidential" ut?



Jag sitter just och tittar pa CNN America med interviewer fran alla olika demokrater ... det ser ut som om de "stuvar om" partiet riktigt ordentligt.







Det finns flera "nyhetsprogram" som fungerar som FOX at andra hallet ocksa ... det ar aldeles for enkelt att saga att det ar en utbildnings klyfta som skapar "Trumpister". Det ar en skillnader i lifestyle mer an nagot annat. Ingen av sidorna forstar den andra och ingen VILL forsta den andra. Titta bara pa diskussionerna om SD har i traden ... samma saker upprepas och samma anklagelser kastas fram och tillbaka gang efter gang ... ingen kan backa tillbaka for att hitta en punkt man kan utga fran for att forsta varandra.



Ronald Reagan var governor i Californien innan hans presidency ... kanske mer ocksa, men jag vet att han var a successful governor innan han blev president.

Det där med att man ska förstå varandra, reach over the isle osv... Det bygger väl nånstans på en idé att båda parter har rätt på sitt sätt, det gäller bara att hitta ett sätt att hitta det gemensamma och jobba därifrån.

Det känns som en väldigt amerikansk tankegång, och en av de sakerna som skiljer Europa från USA. Som europé, med den historia Europa har, så tänker man inte nödvändigtvis att rasisterna och fascisterna har rätt på sitt sätt, eller strävar efter att hitta gemenskap med dem för att kunna jobba tillsammans. Det är inte fråga om att sträcka ut handen så att alla kan jobba tillsammans, utan om att mota Olle i grind. Det är därför Merkel t ex inte sträcker ut handen och försöker hitta gemenskap med Pegida eller AfD.
 
Ja Obama kunde ha gjort så mycket mer men han är en mitten-högerpolitiker med svenska mått mätt. Jag gillar Sanders så jag gillar därför inte Obama. Men skitsamma nu, ALLT nästan är ju bättre än Trump.

Min uppfattning är att i princip alla politiker i USA är åt höger (av kraftigt varierande grad) med svenska mått mätt, eller att våra blå är röda med amerikanska mått mätt.
 
Ang detta med mediabubblor och den inbillade världen (översatte lite snabbt så alla som läser ska kunna ta del):

"Efter att FCC's Fairness Doctrine togs bort då Reagan var President finns inte längre några krav på kanaler så som Fox News att rapportera saklig information eller att presentera balanserade, nyanserade perspektiv. Det är lättare än någonsin för mediakanaler att manipulera tittare utan hänsyn till journalistisk integritet. Den här förändringen tillkom till stor del tack vare påverkan från Roger Ailes, en mediaexpert med lång anknytning till Republikanerna. De medger att de enbart är intresserade av att kommunicera info från Republikanerna och aktivt söker möjligheter till att infiltrera det Amerikanska folket med sitt budskap.

Många av de moderna "nyhetskanalerna" är anpassade för att skapa rädsla och ilska hos publiken. Specifika och medvetna propagandatekniker används för att kringgå kritiskt tänkande och för att påverka människor känslomässigt - särskilt med hjälp av rädsla.

På Fox News är allt ifrån grafiken och färgerna till de repetitiva slagorden och sättet att uttrycka sig som används designade för att övertyga tittarna till att tro på det som sägs utan att ifrågasätta. De här sätten att påverka tankar, kombinerat med dopaminpåslag som uppstår när man bli upprörd och arg, orsakar förändring i personligheten hos tittare även när det strider mot deras egna intressen. På samma sätt som andra situationer då otillbörlig påverkan används utnyttjar konservativ media intet ont anande offer.

Det är förvånande hur lite allmänheten förstår av dessa beprövade propagandatekniker. Det är upprörande att höra människor säga att andra är dumma för att de tittar på Fox News eller att de är dumma för att de röstar på Trump. Det fungerar på samma sätt som då människor går med i en kult som Scientologerna eller IS. Det handlar om brist på utbildning och förståelse för de tekniker som används för otillbörlig påverkan. På samma sätt som kultledare gör har de konservativa krafterna förvandlat många medborgare till en arg, splittrande, reaktiv mobb."

https://freedomofmind.com/blog/2016...ng-talk-shows-and-undue-influence-techniques/

Fast att olika medier driver starka enkelsidiga åsikter går att översätta till andra än republikanska , och inte "mainstream skvalTv" också ....

Om du tex tittar på den etablerade och djupt förankrade och respekterade The New Yorker så är denna högt ansedda tidskrift bland "kultiverat" och "högt utbildat" folk en ren härdsmälta av konstant propaganda emot Trump och hur farlig han är och hur illa allt kommer bli osv just nu och tidigare sen valkampanjen drog igång.
 
Senast ändrad:
Michelle Obama däremot kan vi ju hoppas på men hon är nog för förknippad med etablissemanget?

Jag tycker det är helt gapande otroligt att "Michelle for president" öht blivit en grej i någon folkmun ... snacka om bisarrt och framför allt i nuläget totalt ovesäntligt i kombo med fullständigt absurt .

Knapplån : @landsbygdsbo och @sjoberga : kan inte ni ta ert individuella krig om era resp politiska ståndpunkter och SD på pm ? Det börjar kännas otroligt irrelevant för de som vill diskutera ämnet i själva tråden ?
Tack isåfall från mig !
 
@mackan Jag förstår att det inte är relevant i dagsläget, men varför tycker du att det är så "gapande otroligt", "bisarrt" och "absurt" med att folk drömmer om Michelle som presidentkandidat 2020.

Bara nyfiken alltså..
 
@Ceta jag tycker det blir ironiskt, svagt verklighetsförankrat (läs totalt overkligt) och otroligt märkligt över huvud taget , att folk höjer Michelle till presidentkandidat av många anledningar om man tittar på vad folk vänder sig emot och bestrider i nuläget ang presidentkandidater, och detsamma gällande även historiskt tillbaka i tiden . Väldigt kortfattat summerat .

Jag kan utveckla och motivera det mer detaljerat givetvis men känner mig lite trött utifrån trådens huvud(sido)fokus senaste dygnet mellan några enskilda skribenter då övrigas försök till en konstruktiv debatt försvinner helt tyvärr . Så jag aspirerar på att ta lite paus ikväll men återkommer gärna framöver med en bättre utveckling av min åsikt i frågan .
 
@Ceta jag tycker det blir ironiskt, svagt verklighetsförankrat (läs totalt overkligt) och otroligt märkligt över huvud taget , att folk höjer Michelle till presidentkandidat av många anledningar om man tittar på vad folk vänder sig emot och bestrider i nuläget ang presidentkandidater, och detsamma gällande även historiskt tillbaka i tiden . Väldigt kortfattat summerat .

Jag kan utveckla och motivera det mer detaljerat givetvis men känner mig lite trött utifrån trådens huvud(sido)fokus senaste dygnet mellan några enskilda skribenter då övrigas försök till en konstruktiv debatt försvinner helt tyvärr . Så jag aspirerar på att ta lite paus ikväll men återkommer gärna framöver med en bättre utveckling av min åsikt i frågan .
Utveckla gärna när du fått vila lite från tråden :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp