De nya viktreglerna för b-kort

Sv: De nya viktreglerna för b-kort

Största möjliga utan att behöva C. Jag behöver en rejäl dragbil för att dra tunga släp. Maximal dragvikt 3500 kg.

Vad många missat är att det inte kommer att ge fullt utslag på en del bilar. Min XC70 t ex kommer ju att ge 520 kg till, max 1800 kg. Inte fulla 750 kg som kan vara en möjlighet. Och eftersom det ser ut att gälla totalvikter, även på utökad B kommer det inte utan BE vara möjligt att dra mitt hästsläp, 2100 kg totalvikt, på utökad B-behörighet.

Jag förstår inte hur du menar. Vad är det som gör att xc70 inte får dra 750 kg mer? Vad har den för totalvikt?

Min bil t ex har totalvikten 1940 kg. Men den har ändå en begränsning i släpvagnsvikten på 1600. Utan den begränsningen (antar att det handlar om att byta drag) hade den fått dra 2310 kg släp.

Med ditt 2100 kg släp får bilens totalvikt inte överstiga 2150 kg. Hur många bilar gör egentligen det idag? Nu pratar jag personbilar och inte stora pickuper etc.

...kollat lite snabbt... och inser att det troligen är rätt många bilar som har så hög totalvikt ;). Hm....

Du måste ALLTID gå på bilens regbevis. XC70 får aldrig dra mer än 1800 kg. That's it. Det är inte totalvikten på bilen som avgör, det är tillverkaren.

Jo det fattar jag ju. Det jag inte fattade var att det skulle bli skillnad om du hade ett BE-kort, men det kanske inte var så du menade?

Knapplån

Nu tror jag att jag fattat alla reglerna.
Men kan inte hur dagens BE faktiskt funkar helt, skriver därför här så får ni gärna rätta mig om jag har fel!

Bilens
Skattevikt, kg: 2850
Tjänstevikt, kg: 2200
Totalvikt, kg: 2850
Max släpvagnsvikt, kg: 2700
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 5500
Max lastvikt, kg: 650

Med dagens B får jag dra 750kg släp, förändras ej efter årsskiftet.
Med utökad B får jag dra 1500kg (totalvikt) släp, och lasta det fullt ut eftersom det är under 2700kg.
Med dagens BE (om jag hinner ta) får jag ha ett släp med totalvikt 2700kg och lasta det fullt? För då får man dra allt bilen får dra?
Med BE och annan bil får jag även dra släp med totalvikt 2700kg men inte lasta mer än att bruttovikten hamnar under den bilens maximala släpvagnsvikt, exempel 1600kg? (smidigt för då kan man ju ha en "supertung" transport och välja bil utifrån om man ska köra 1 eller 2 hästar.)

Känns som att jag personligen i så fall borde ta BE, ifall jag i framtiden vill dra 2 hästar bakom sambons bil. Fast den är enligt papperena en "lastbil" (Mitsubishi L200), påverkar det?

Senast ändrad:

Det är en lätt lastbil, som du framför på B-kort.

Ja, du kommer alltid att tjäna på BE, och särskilt om du vill komma upp i de lite högre dragvikterna. Ju större bil, desto mindre på B-kort. Och de större bilarna får idag dra 750 kg, med utökat B 1500 kg. Och det blir inte jättemycket häst att lasta på totalvikt 1500 kg. Då måste du upp i över 2000 kg totalvikt i de flesta fall (och gärna mer) vilket kräver bil som kräver BE.

Hursomhelst så känner jag mig inte längre stressad med att ta ett BE innan 19 januari. 3500 kg räcker för mig... och flera hästtransporter kommer jag inte koppla efter varann ;).

KL
Har en 2,0 tons trailer och i dagsläget en bil (Landrover) som drar 3,5 ton. Helt perfekt att bilen har så mycket extra kapacitet, vi tar oss i princip fram överallt. Framförallt med lågväxeln i.
Behöver dock byta dragbil snart och började leta och inser plötsligt att 3,5 tons dragbilar är ganska sällsynta. I princip pratar vi om Landrover, rangerover (för dyrt!), Mitsubishi Pajero Wagon och Jeep Cherokee (och Grand Cherokee).

Jag som trodde det fanns mycket att välja på... Vill man har lågväxel så minskar utbudet ytterligare... Lite snopet.

KL
Har en 2,0 tons trailer och i dagsläget en bil (Landrover) som drar 3,5 ton. Helt perfekt att bilen har så mycket extra kapacitet, vi tar oss i princip fram överallt. Framförallt med lågväxeln i.
Behöver dock byta dragbil snart och började leta och inser plötsligt att 3,5 tons dragbilar är ganska sällsynta. I princip pratar vi om Landrover, rangerover (för dyrt!), Mitsubishi Pajero Wagon och Jeep Cherokee (och Grand Cherokee).

Jag som trodde det fanns mycket att välja på... Vill man har lågväxel så minskar utbudet ytterligare... Lite snopet.

Har BE-kort. Utan det får Landrover inte dra någon häst överhuvudtaget. Möjligtvis får jag lägga lillpållen i bakluckan.

Mmm, vi kör ju RR av just den anledningen att de får dra mycket. Discovery kommer inte in på gårdsplanen, och sedan återstår bara tråkiga och fula bilar :D

Discoveryn är liiiite stor i garaget på ICA, vissa garage kan man glömma helt pga takhöjden...
Tyvärr är den ju ruskigt törstig...

Den är som en Fiat i jämförelse med RR. Men den får inte komma in på gårdsplanen ändå. För ful. Det går inte. Jag vägrar.

Jag resonerar så jag med. Har inga behov att kunna köra tyngre än vad en normal hästtransport väger och får lasta. Har ju klarat mig hittills på enkelt B. Nu har vi dock en Kia Sorento som får dra 3500 och för att maken ska slippa hänga på varje gång jag ska iväg så ska jag ta det där E-kortet så småningom ;)

Audi q7 får dra mycket också, över 3k har jag för mig. Men den är ju inte heller så billig :D

VW Amarok får dra 2,8 ton, automaten får dra 3,2 ton - tror det är en toppenbil!

Har ingen lågväxel förresten...

Senast ändrad:

kl

Jag vet inte om det har länkats till denna innan, men med den här informationen så har jag faktiskt lagt ner tankarna på BE:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Ser ingen anledning till att ta det längre, tänker jag fel? Med den utökade behörigheten tas regeln om bilens tjänstevikt kontra släpets totalvikt bort (mycket bra!) och man får dra kombination upp till 4250 kg. Det är ju allt jag behöver?

Rätta mig om jag har fel,men jag får väl fortfarande köra som i dag med mitt vanliga B kort? Exempelvis min V40 med en totalvikt på 1810 kg, max 1400 kg släpvikt, med ett släp med 1400 kg totalvikt lastad med på max 640 kg ( tjänstevikten är 760 kg på släpet)?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 895
Senast: Enya
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 463
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka